[Linux] image terugzetten op andere PC

Pagina: 1
Acties:

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Okay, men nemen 1 PC met Linux, trekken daar een image van met Ghost. Deze image branden wij vervolgens op een CD-tjuh.

Deze restoren wij op een andere PC met identieke hardware (exact hetzelfde) vervolgens booten wij de PC, et voila de PC blijft bij LILO knipperen en gaat niet verder.

1. Hoe kan dit?

Vervolgens starten wij de computer met een rescue disk en starten het commando lilo. Rebooten de computer, en vervolgens start deze probleemloos.

2. Is het starten van lilo (het wegschijven ervan dus) ook te doen vanuit DOS, zodat het in batch achter het image restoren kan?

Verwijderd

Okay, men nemen 1 PC met Linux, trekken daar een image van met Ghost. Deze image branden wij vervolgens op een CD-tjuh.

Deze restoren wij op een andere PC met identieke hardware (exact hetzelfde) vervolgens booten wij de PC, et voila de PC blijft bij LILO knipperen en gaat niet verder.

1. Hoe kan dit?
Geen 2 pc's zijn identiek. Je moet altijd LILO draaien op de bak zelf voordat het werkt.
2. Is het starten van lilo (het wegschijven ervan dus) ook te doen vanuit DOS, zodat het in batch achter het image restoren kan?
Wat bedoel je precies met het wegschrijven van LILO? Het draaien ervan? Neuh dat kan niet want LILO is een ELF binary die het dus alleen onder Linux doet...

Verwijderd

ghost laat zeker je MBR met rust? dat lijkt mij eerder het geval dan dat je lilo 'MOET' runnen...

Kijk ook eens naar g4u (www.freshmeat.net)

• PluueeR
Hij laat dus niet me MBR met rust, kan je opgeven met Ghost. En dat kan je ook zien want lilo start wel maar gaat knipperen. En als dus boot niet mee laat imagen dan krijg je dus gewoon die standaard melding van je BIOS dat ie niet kan booten......

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Volgens mij gaat dit alleen maar goed als je in beide machines exact dezelfde hardware hebt zitten. Zo niet dan ben je zolang bezig alles goed in te stellen dat je net zo goed het opnieuw kunt installeren ben ik bang.

Verwijderd

Dat ligt aan je Ghost versie.
Welke heb je? het zou moeten werken vanaf 6.5 ofzo...
Maar ghost je 'm vanaf een andere partitie? want als je het vanaf dezelfde partitie doet, houd je bep. dingen actief en dat gaat dan dus niet werken vanuit je nieuwe clone...
Het lilo vanuit dos probleem:
Volgens mij is lilo ook 'maar' een image, dus zou je die kunnen extracten in je MBR...don't ask me how, ik heb het nog nooit gedaan...but then again, het is maar 1 pc... :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op maandag 12 november 2001 15:29 schreef x-wolf het volgende:
Volgens mij gaat dit alleen maar goed als je in beide machines exact dezelfde hardware hebt zitten. Zo niet dan ben je zolang bezig alles goed in te stellen dat je net zo goed het opnieuw kunt installeren ben ik bang.
Heh...da's nou precies de gein van Linux...die gaat geen "new hardware found" wizards draaien, hoewel ik heb gehoord dat er in RootHat wel van dat soort enge dingen zitten....ik heb een keer een harddisk in een internet-verdeel-servertje in 4 verschillende computers gehangen, en het startte allemaal prima op, zonder problemen. Dat was met Windows wel anders geweest *D

ach...in een volgend leven lach je er om!

• PluueeR
De hardware is helemaal exact. De images zijn gemaakt en op CD gezet. Voordat ze gerestored worden wordt met gdisk eerst alle partities weggehaald en het mbr opnieuw weggeschreven.

Zodat er dus echt niks op staat.

De ghost versie die ik gebruik is Ghost 2001. Nieuw genoeg dus, dacht ik.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 16:15 schreef PluueeR het volgende:
Voordat ze gerestored worden wordt met gdisk eerst alle partities weggehaald en het mbr opnieuw weggeschreven.

Zodat er dus echt niks op staat.

De ghost versie die ik gebruik is Ghost 2001. Nieuw genoeg dus, dacht ik.
Eh...waarom haal je 'm eerst helemaal leeg? een image overschrijft datgene wat nog op je disk staat...
2001 lijkt mij ook nieuw genoeg...hmm... :?

• PluueeR
Omdat er nog NT opstond.

Plus, dat maakt niet uit, want her zou gewoon moeten werken.

Het werkt dus wel op de PC waarop je de image heb gemaakt, maar als je hem restored op een andere PC (identiek of niet) werkt het simpelweg niet. Dan moet je dus met een CD of floppy starten en lilo starten, zodat ie opnieuw wordt weggeschreven.

Verwijderd

Dus als je 'm op dezelfde pc terugzet werkt het wel?
Dan lijkt het op serienr. checks ofzo, maar zo diep gaat lilo niet...

• PluueeR
njah, ik heb het al lichtelijk opgegeven om dit euvel op te lossen. Maar in plaats daarvan maar even lilo terug te zetten via een bootdisk of CD ofzow.

Vraag me nu alleen af wat handiger is...... de ghost image wordt al met een CD terug gezet, kan er daarna een rescue image via Loadlin worden gestart om zo zonder user interventie lilo te starten ?
Pagina: 1