Xine, definately. Veruit de beste player imho...
Ik heb al eens eerder geflamed op mplayer, maar dit weekend is het me toch echt teveel geworden met dat #$&@#&@#-programma...
Idee: ik heb bij mijn ouders een linux geconfigureerd die zo makkelijk is dat zij het kunnen gebruiken. Nautilus (zelfs om mp3tjes te spelen), evolution, galeon, openoffice, ze snappen het allemaal. Met audiogalaxy kan (kon) mijn zusje zelfs mp3s downloaden... Ze misten nog een... movieplayer. Dus ik xine installeren - workies. Ik denk, ik gooi mplayer er ff achteraan. Dus ik download mplayer-0.9.0-rc5 (ofzo). Redelijk hoog versienummer, zou dus perfect moeten werken.
• Domper 1 - geen RPMs, terwijl ze toch zweren dat ze CPU detection code hebben en plugins hebben. Waarschijnlijk nog steeds bang? Slecht. Maargoed, zelf compileren (note: hier waren mijn ouders dus normaal gesproken al afgehaakt, die kunnen net een RPM met GnoRPM installeren of via RedCarpet software toevoegen).
• download, tar -xjf M*.tar.bz2, cd M<tab>
• ./configure (ik doe ff een simpele gebruiker na)
"gcc not good". Stelletje waardeloze programmeurs daaro is dus nog steeds van mening dat zij, goden van het goddelijke mplayer, wel even zullen uitmaken dat hun software de enige is die niet onder de nieuwe gcc-2.96 mag worden gecompileerd. Stelletje $&!@&!#^!#^ aldaar. Waardeloze programmeurs, een schande voor de linux community, imho. Bij gstreamer waren ze er al lang uitgetrapt (en ja, er zijn mensen uit het project getrapt om dit soort lame gedrag - don't ask). Een goede programmeur kan zonder dit soort lame acties.
• ./configure --disable-gcc-check &> /dev/null < /dev/null && make && make install
Klaar. Dus ik start het met 'mplayer', zoals mijn prachtige icoontje op de desktop eruit zou gaan zien. *Crash*, ik krijg een zinloze help message. Vooruit, 'mplayer -gui'. *crash*, "compiled without GUI". Hier zou elke simpele gebruiker al afhaken.
Feit is dus dat mplayer nog steeds geen fatsoenlijke GUI detection code in haar configure systeem heeft, anders was die ./configure --enable-gui switch niet nodig. Wederom een extreem slecht iets dus.
• ./configure --enable-gui --disable-gcc-check &> /dev/null < /dev/null && make && make install
Joepie! 'mplayer'. Niks GUI, helemaal niks. 'mplayer -gui' dan maar. *crash*, "theme not found". Dus ik haal netjes een theme op, (staat nergens een theme installation manual oid

), klaar. Zelfde error. Dus ik symlink de themedir naar 'default'.
'mplayer -gui'. Woehoe! een GUI!. Whoa, de prehistorie voorbij. Het kan! wow! Dus ik selecteer een filmpje, /mnt/cdrom/She's All That.avi". 'File Not Found' fatal error. Juist... Interessant, net stond die file er nog, en nu nog steeds. Zinnig programma. Nou, dan maar een bestand zonder spaties.
'/tmp/avseq01.mpg'. Dat kan niet fout gaan. Wel dus, 'fatal error - could not init video_driver (-vo)'. Zeer zinnige foutmelding, hier kan ik wat mee... Ik kan ook niet, zoals in Videolan/GstMediaPlay, de plugins in de GUI selecteren. Alles moet via de CLI. Wederom newbie-onvriendelijk. Dus '-vo sdl', hehe... Ik kan een filmpje kijken.
Druk je op het stop knopje, blijkt dat dat KUTprogramma, door de hyperparanoid single threaded mplayer interface, de GUI te blocken tijdens het afspelen van het filmpje. Dus je kan niet op stop drukken.
Oplossing: 'rm -f /usr/local/bin/mplayer'. Klaar, Xine werkt gelukkig wel.

. mplayer blijkt na een jaar nog steeds het prototype van een wanordelijk slecht geschreven programma zonder enig design. Zelfs nu ze alles naar plugins overgezet hebben en CPU detection code hebben ingebouwd, blijken ze nog steeds in de prehistorie te lven qua design, ideeen en uitvoering. Enige zinnigheid kan ik niet in het programma vinden. Jammer, want het lijkt zo mooi...

.
Conclusie: mijn ouders zouden onmiddelijk terug naar windows als ze dit progje zagen - beter dat ik ze dit niet aandoe.