Toon posts:

Beste DivX - Avi player onder Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He,

Wat is op het moment de beste DivX - Avi player onder linux. Hiermee bedoel ik niet welk het meest bekend is.
Ik bedoel er meer mee :

Kwaliteit
Snelheid
Stabiliteit
Interface

Het mag natuurlijk dus ook concole players zijn. (en ja, deze zijn er.)
Dus noem ze maar.... :)

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Verwijderd

Topicstarter
He DR

Meschien interseert me ook de mening van de tweakers die hier rond hangen.. En niet de ene lul :r die zijn mening bij freshmeat geschreven heeft.

Think about it (8>

Verwijderd

Xine, naar mijn mening.

Mplayer is ook populair, maar die kan ik niet gebruiken omdat mijn compiler stuk is, volgens die lui.

Aviplay werkt ook, maar is niet om aan te zien qua interface en is wat trager.

Verwijderd

Je compiler is niet stuk, het is gewoon de brakke versie de Red-Hat meelevert. Met de nieuwe CVS versie van mplayer zou dat gefixt moeten zijn. Met die versie kun je ook DVDs rippen :).

Verwijderd

mplayer....

Zeer snel, hardware accelerated op een aantal kaarten en geen lompe overbodige GUI...

Verwijderd

mplayer of aviplay zijn de beste.. en mplayer is er ook in rpm http://rpmfind.net of compile mplayer zonder die gcc check kijk ff met ./configure --help staat er wel ergens.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Defenitly mplayer

En xine is ook wel aardig!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 15:51
Ikzelf ben zeer groot fan van xine. Divx, mpeg, encrypted dvd's met menu support (als je de goeie pugins hebt...). Kortom alles kun je ermee afspelen. Lekker snel en makkelijke gui.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik werk zelf met mplayer (bevalt zeer goed) en heb ook noatun/kaiman en aviplay veel gebruikt (bevallen minder). Xine heb ik nog niet gebruikt, maar deze kan in ieder geval *geen* 'pure' mpeg's aan, zoals ik in de beschrijving van de xine bij debian las:
Xine currently _cannot_ play pure MPEG video streams (without audio). You will need another Player (like smpeg-xmms or the old smpeg-gtv) for this.
Of dit erg is zul je zelf maar moeten bepalen, ik denk dat ik zelf nog wel naar xine ga kijken maar ben op het moment zeer tevreden met mplayer.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Mplayer!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Voor divx: aviplayer (ik mis nog een goede gui bij mplayer)
voor dvd: ogle (sneller en makkelijker dan xine en ook zeer goede subs en menu's)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 01:05 schreef blouweKip het volgende:
Voor divx: aviplayer (ik mis nog een goede gui bij mplayer)
code:
1
2
3
4
5
6
7
tar xvjf MPlayer-0.50.tar.bz2
cd MPlayer-0.50
./configure --enable-gui
make
mv mplayer /usr/local/bin
ln -s /usr/local/bin/mplayer /usr/local/bin/gmplayer
gmplayer $RANDOM_DIVX

Werkt hier anders toch prima hoor.
Misschien *toch* die docs/READMEs eens lezen ;)

• ajvdvegt
  • Laatst online: 12:40
Die GUI van mplayer is me een partij brak, ik heb 'm maar weer uitgezet. Het video-venstertje wordt vb. helemaal niet gebuikt bij SDL - wat het lekkerst werkt voor full-screen, vind ik. Het verdwijnt echter ook niet, het blijft gewoon staan. Maar wel erg goed skinnable!

Maar verder is mplayer ook mijn absolute nummer 1 hoor, perfecte speler. Heeft ook mooie een OSD, en lekker veel opties.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• blouweKip
Werkt hier anders toch prima hoor.
Misschien *toch* die docs/READMEs eens lezen
Dat kan ik er wel achter zetten (wat ik allang gedaan had) maar dat werkt simpelweg niet (iig niet onder mdk 8.0, rh 7.1 en debian testing/unstable)
Ik was al blij dat mplayer op debian (op de rest lukte het niet eens) uberhaupt zonder errors wilde compilen

• foser
  • Laatst online: 26-06 15:03
Die GUI bij mplayer is ook nog zo beta als 't kan, dus verwacht er dan ook niks van.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 03:12 schreef blouweKip het volgende:
Dat kan ik er wel achter zetten (wat ik allang gedaan had) maar dat werkt simpelweg niet (iig niet onder mdk 8.0, rh 7.1 en debian testing/unstable)
Je moet mplayer dan ook aanroepen met 'mplayer -gui', of door een symlink te maken van gmplayer naar mplayer, en dan gmplayer aan te roepen. Staat ook gewoon in de documentatie.
Ik was al blij dat mplayer op debian (op de rest lukte het niet eens) uberhaupt zonder errors wilde compilen
Mja, hier heb ik nog nooit gehad dat het niet compilede (op Debian Sid).

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb er de ballen verstand van en met die README wordt ik ook niet wijzer van. Iemand geduld genoeg om een stap voor stap installatie van Mplayer onder Mandrake 8.0 met grafische login te verduidelijken :'(

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een poging daartoe:
• Download de .tar.gz met de bronbestanden van MPlayer
• Open een console
• Ga naar de directory waar je die .tar.gz hebt neergezet (liefst iets als /usr/src/)
• Draai 'tar -zxvf mijnbestandsnaam'
• cd mplayer* (de nieuwe dir die je nu ziet staan)
• ./configure (kijk voor foutmeldingen
• Indien gelukt, draai 'make'
• Probeer mplayer op te starten: ./mplayer
• Indien dat niet werkt: post hier de foutmelding / het probleem
• Indien het werkt: draai 'make install'

Dat zou genoeg moeten zijn. Mogelijke problemen die kunnen optreden zijn het ontbreken van vereiste libraries (dat zul je dan zien bij de ./configure) en het gebruik van een verkeerde versie van automake (zou 1.4.x moeten zijn, 1.5 geeft zoals ik uit eigen ervaring weet problemen).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ga ik proberen, thanks...

(morgen uitsluitsel, zo dom ben ik nou ook weer niet)...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het lijkt erop, dat ik als leek gewoon de "lul" ben....

Foutmelding bij ./configure
You can get detailed help on configure with: ./configure --help
Please wait while ./configure discovers your software and hardware environment!
Detected operating system: Linux
Detected host architecture: i386
Checking version of gcc ... 2.96, bad
Please downgrade(upgrade) gcc compiler to gcc-2.95.2+ or gcc-3.0+ version!

Note: gcc 2.96 is RedHat's UNOFFICIAL (it can be found only on RedHat sites, or
in RedHat-based distributions) and BUGGY gcc release. gcc 2.96 is TOTALLY
unsupported by us, because it simply SKIPS or badly compiles some MMX codes!
Important: this is NOT an MPlayer-specific problem, numerous other projects
(DRI, avifile, etc..) have problems with this shit too. DO NOT USE gcc 2.96 !!!
If you don't want to downgrade, use the --disable-gcc-checking option to avoid
this check, but DO NOT SEND BUGREPORTS OR COMPLAIN, it's *YOUR* fault!
Get ready for misterious crashes, no-picture bugs, strange noises... REALLY!

Oftewel, geen redden aan waarschijnlijk met mijn kennisniveau van Linux??

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 13 november 2001 22:43 schreef Wekkel het volgende:Oftewel, geen redden aan waarschijnlijk met mijn kennisniveau van Linux??
Mwoah, valt wel mee. Je kunt mplayer compilen met jouw compiler, maar zoals er al staat, is dat niet echt het beste plan.

Wat ik gedaan heb:
- bij deze mensen gcc 2.95.3 gedownload.
- deze geïnstalleerd in /usr/local ( * )
- en met die gcc heb ik mplayer gecompileerd.

Dit alles was op Mandrake 8.0 (en later nog een keer op 8.1 :P )

Het is niet echt moeilijk, beetje de readme's lezen. Ik heb 't ook voor elkaar gekregen, en was (of ben ?) nog redelijk newbie.

( * ) het installeren komt neer op de source downloaden en zelf compileren. Klinkt moeilijk, is het niet. Gewoon de docs op de site lezen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, zeer bedankt voor de moeite, maar ik moet vrees ik toch eerst eens door de basics van Linux heenlezen, behalve de installatie van Mandrake. Compilen van een nieuwe Kernel is er nog niet bij.

Ondanks het onsuccesvol zijn van mijn missie (divx in linux, tenzij iemand een lekkere RPM heeft :P ) leer ik bij en hoop ik te zijner tijd een waardevolle bijdrage aan deze groep te kunnen zijn.

• blouweKip
<snip>

overbodig :)

</snip>

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Yes, het is uiteindelijk toch gelukt. 't loopt tot nu toe prima met die gare gcc compiler 2.96. Vanavond maar eens verder graven in de docs..

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Even een update (boring :r ): 't loopt prima, een font is reeds aanwezig. Nu nog een skin geinstalleerd krijgen en de GUI moet gaan werken.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

Ik ben ongeveer 2 dagen net bezig met linux en heb er dus de ballen verstand van (Suse 8.0)

Maar heb hier xine aan de praat gekregen, nadat ik eerst de tars gedowned heb probeerde ik die te compileren, lukte nie. Kwam ik erachter dat ie ook gewoon in rpm te vinden was |:( maar nu werkt het als een tierelier :)

heel erg mooi en makkelijk

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

Nou je 'm toch zo gekicked hebt,
mplayer is inmiddels ook als rpm te vinden (dacht op www.freshrpms.net of .org of zo), het is sinds kort volledig open source (dus geen gezeur meer dat ze sommige dingen niet als binary mogen bijleveren).
En inderdaad, mplayer en xine zijn mijn favorieten.

Oh ja, die mplayer rpm heeft wel het rare effect dat als ik niet in full-screen start, hij met fullscreen mode een verkeerde beeldverhouding heeft.

Stop drukken, naar fullscreen gaan en play, en hij neemt wel de juiste aspect ratio.

Weet niet of dat ook zo is als je zelf compilet.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
heb mplayer zelf gecompileerd en ook met gui ik moet zeggen ben DIK tevreden :)
enigste wat niet werkt is dat het balkje niet loopt met tijd ik moet dus met scenes gaan klooien :D
vaak is eht chapter 1 scene1 waar de film begint dus dat valt dan ook wel weer mee.
Xine en Ogle weigeren bij mij te werken, ze gebruiken een verkeerde libcss die dus geen encrypted dvd's kan lezen :(
maar over mplayer ben ik zeer tevreden, even de docs lezen en je hebt een prachtig snelle/stabiele/mooie dvd player voor linux :)

Verwijderd

Ik heb veel divX-players voor linux geprobeerd, maar Mplayer vond ik daarvan verreweg het BESTE.

Het installeren kost ff tijd, maar als je 'm er netjes op hebt staan heb je ook 'n fijn stukje MediaPlayer :7

• blouweKip
Kwaliteit: overwegend xine
Snelheid: absoluut mplayer
Stabiliteit: xine, mplayer crashed zo af en toe wel eens, xine nooit
Interface: absoluut geen mplayer...hier heerst wat mij betreft xine

Zodra mplayer een fatsoenlijke gui heeft en eindelijk eens wil samen werken met sawfish dan stap ik over van xine naar mplayer...tot dan gebruik ik ze allebei (hoewel ik op mn divx bak vnl mplayer gebruik omdat hij sneller is)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op dinsdag 18 juni 2002 18:53 schreef blouweKip het volgende:
Zodra mplayer een fatsoenlijke gui heeft en eindelijk eens wil samen werken met sawfish dan stap ik over van xine naar mplayer...tot dan gebruik ik ze allebei (hoewel ik op mn divx bak vnl mplayer gebruik omdat hij sneller is)
Mplayer all the way. Het speelt verreweg het meeste en is het meest flexibele qua opties voor weergave. Het kan in textmode, via XV, via OpenGL, via SDL de video op je scherm toveren. De audio kan via SDL, via ESD, via OSS, etc.... De GUI gebruik ik nooit omdat ik de films gewoon aanklik in Nautilus. Maar het schijnt erbij te zitten. :P Ook ondersteunt Mplayer Subtitles (geef zelfde naam als film, maar dan met .sub), al weet ik niet of de andere spelers het ook doen. Niet geprobeerd, want mplayer werkt goed. En is zeker de snelste speler. Een recompile met 686 optimalisaties en met GCC3.1 versnelt het nog een stuk. Je kunt heerlijk vloeiend DivX kijken op een Celly-400.

Verwijderd

het enigste wat nog niet gelukt is bij mij is het spelen van een mpeg2 film. Deze blijft gescrambled, iemand enig idee hoe dit moet (onder mplayer, xine of van mij part xmms.

Verwijderd

Heb zelf goede ervaring met Mplayer, gebruik 'm sinds ergens in het begin. De artikeltjes die ik heb gelezen op internet wijzen deze ook als beste aan (mocht je geinteresseerd zoek je zelf maar met Google er zijn er zat).

Uiteraard zelf compilen. Dan gebruikt ie ook de optimalisatie voor je processor en kun je leuke features als AAlib enablen.

Verwijderd

Dat van die processor herkenning bij het zelf compileren is dus ook met die .rpm waar ik het hierboven had, daarbij is er een kleine routine die tijdens de start van het programma loopt, en waarmee dus het programma ingesteld wordt op je proc.
[quote]
$ mplayer -gui

MPlayer 0.90pre2.2-2.96 (C) 2000-2002 Arpad Gereoffy (see DOCS!)

CPU vendor name: AuthenticAMD max cpuid level: 1
CPU: Advanced Micro Devices Duron MG Morgan (Type: 6, Stepping: 0)
extended cpuid-level: 8
Testing OS support for SSE... yes.
Testing OS support for SSE unmasked exceptions... yes.
Tests of OS support for SSE passed.
3DNow supported but disabled
3DNowExt supported but disabled
CPUflags: Type: 6 MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 0 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 0

[\quote]

Even voor degenen die liever lui dan moe zijn, ... :)
Oh ja, en je vindt het dus via: www.freshrpms.net (enigma of valhalla kiezen, en je krijgt een hele lijst, incl xine 0.9.10, ogle0.8.3 etcetc.)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 18 juni 2002 23:19 schreef aRTee het volgende:
Dat van die processor herkenning bij het zelf compileren is dus ook met die .rpm waar ik het hierboven had, daarbij is er een kleine routine die tijdens de start van het programma loopt, en waarmee dus het programma ingesteld wordt op je proc.
Dat is pas sinds 0.9, de oudere versies deden dat niet. Dat was de belangrijkste reden dat er geen binary packages van mochten worden gemaakt van de developers. Ook nu nog staat de runtime CPU-detector als experimenteel te boek, er wordt voor de beste resultaten aangeraden om er geen gebruik van te maken.

• Remenic
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op dinsdag 18 juni 2002 19:29 schreef ultimate het volgende:
het enigste wat nog niet gelukt is bij mij is het spelen van een mpeg2 film. Deze blijft gescrambled, iemand enig idee hoe dit moet (onder mplayer, xine of van mij part xmms.
Als je VCD bedoeld, die moet je direct vanaf de CD afspelen... Waarom weet ik niet precies, maar het zij zo in Linux (zoiets heb ik ooit ergens in de m/l ofzo gelezen).

Gebruik "mplayer -vcd #" waar # de track is (gewoon 0 meestal).

Als de vcd een .bin file (of .img ofzo) is, dan doe je: "mplayer -vcd # -cdrom-device file.bin".

edit:
een fixje.

Verwijderd

Xine, definately. Veruit de beste player imho...

Ik heb al eens eerder geflamed op mplayer, maar dit weekend is het me toch echt teveel geworden met dat #$&@#&@#-programma...

Idee: ik heb bij mijn ouders een linux geconfigureerd die zo makkelijk is dat zij het kunnen gebruiken. Nautilus (zelfs om mp3tjes te spelen), evolution, galeon, openoffice, ze snappen het allemaal. Met audiogalaxy kan (kon) mijn zusje zelfs mp3s downloaden... Ze misten nog een... movieplayer. Dus ik xine installeren - workies. Ik denk, ik gooi mplayer er ff achteraan. Dus ik download mplayer-0.9.0-rc5 (ofzo). Redelijk hoog versienummer, zou dus perfect moeten werken.

• Domper 1 - geen RPMs, terwijl ze toch zweren dat ze CPU detection code hebben en plugins hebben. Waarschijnlijk nog steeds bang? Slecht. Maargoed, zelf compileren (note: hier waren mijn ouders dus normaal gesproken al afgehaakt, die kunnen net een RPM met GnoRPM installeren of via RedCarpet software toevoegen).
• download, tar -xjf M*.tar.bz2, cd M<tab>
• ./configure (ik doe ff een simpele gebruiker na)
"gcc not good". Stelletje waardeloze programmeurs daaro is dus nog steeds van mening dat zij, goden van het goddelijke mplayer, wel even zullen uitmaken dat hun software de enige is die niet onder de nieuwe gcc-2.96 mag worden gecompileerd. Stelletje $&!@&!#^!#^ aldaar. Waardeloze programmeurs, een schande voor de linux community, imho. Bij gstreamer waren ze er al lang uitgetrapt (en ja, er zijn mensen uit het project getrapt om dit soort lame gedrag - don't ask). Een goede programmeur kan zonder dit soort lame acties.
• ./configure --disable-gcc-check &> /dev/null < /dev/null && make && make install
Klaar. Dus ik start het met 'mplayer', zoals mijn prachtige icoontje op de desktop eruit zou gaan zien. *Crash*, ik krijg een zinloze help message. Vooruit, 'mplayer -gui'. *crash*, "compiled without GUI". Hier zou elke simpele gebruiker al afhaken.
Feit is dus dat mplayer nog steeds geen fatsoenlijke GUI detection code in haar configure systeem heeft, anders was die ./configure --enable-gui switch niet nodig. Wederom een extreem slecht iets dus.
• ./configure --enable-gui --disable-gcc-check &> /dev/null < /dev/null && make && make install
Joepie! 'mplayer'. Niks GUI, helemaal niks. 'mplayer -gui' dan maar. *crash*, "theme not found". Dus ik haal netjes een theme op, (staat nergens een theme installation manual oid |:(), klaar. Zelfde error. Dus ik symlink de themedir naar 'default'.
'mplayer -gui'. Woehoe! een GUI!. Whoa, de prehistorie voorbij. Het kan! wow! Dus ik selecteer een filmpje, /mnt/cdrom/She's All That.avi". 'File Not Found' fatal error. Juist... Interessant, net stond die file er nog, en nu nog steeds. Zinnig programma. Nou, dan maar een bestand zonder spaties.
'/tmp/avseq01.mpg'. Dat kan niet fout gaan. Wel dus, 'fatal error - could not init video_driver (-vo)'. Zeer zinnige foutmelding, hier kan ik wat mee... Ik kan ook niet, zoals in Videolan/GstMediaPlay, de plugins in de GUI selecteren. Alles moet via de CLI. Wederom newbie-onvriendelijk. Dus '-vo sdl', hehe... Ik kan een filmpje kijken.
Druk je op het stop knopje, blijkt dat dat KUTprogramma, door de hyperparanoid single threaded mplayer interface, de GUI te blocken tijdens het afspelen van het filmpje. Dus je kan niet op stop drukken.
Oplossing: 'rm -f /usr/local/bin/mplayer'. Klaar, Xine werkt gelukkig wel. :(. mplayer blijkt na een jaar nog steeds het prototype van een wanordelijk slecht geschreven programma zonder enig design. Zelfs nu ze alles naar plugins overgezet hebben en CPU detection code hebben ingebouwd, blijken ze nog steeds in de prehistorie te lven qua design, ideeen en uitvoering. Enige zinnigheid kan ik niet in het programma vinden. Jammer, want het lijkt zo mooi... :{.

Conclusie: mijn ouders zouden onmiddelijk terug naar windows als ze dit progje zagen - beter dat ik ze dit niet aandoe.

Verwijderd

is het de heren opgevallen dat dit topic reeds 7 maanden oud is? :) :?

maar goed... nu we toch bezig zijn... :P

ik vind zowel ogle als mplayer wel aardige players. ik gebruik voornamelijk ogle voor het afspelen van dvd's. ogle is erg eenvoudig in bediening en configuratie, makkelijker dan mplayer. voor al het overige gebruik ik mplayer.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 00:40 schreef beelzebubu het volgende:
Xine, definately. Veruit de beste player imho...

Ik heb al eens eerder geflamed op mplayer, maar dit weekend is het me toch echt teveel geworden met dat #$&@#&@#-programma...

Idee: ik heb bij mijn ouders een linux geconfigureerd die zo makkelijk is dat zij het kunnen gebruiken. Nautilus (zelfs om mp3tjes te spelen), evolution, galeon, openoffice, ze snappen het allemaal. Met audiogalaxy kan (kon) mijn zusje zelfs mp3s downloaden... Ze misten nog een... movieplayer. Dus ik xine installeren - workies. Ik denk, ik gooi mplayer er ff achteraan. Dus ik download mplayer-0.9.0-rc5 (ofzo). Redelijk hoog versienummer, zou dus perfect moeten werken.

• Domper 1 - geen RPMs, terwijl ze toch zweren dat ze CPU detection code hebben en plugins hebben. Waarschijnlijk nog steeds bang? Slecht. Maargoed, zelf compileren (note: hier waren mijn ouders dus normaal gesproken al afgehaakt, die kunnen net een RPM met GnoRPM installeren of via RedCarpet software toevoegen).
• download, tar -xjf M*.tar.bz2, cd M<tab>
• ./configure (ik doe ff een simpele gebruiker na)
"gcc not good". Stelletje waardeloze programmeurs daaro is dus nog steeds van mening dat zij, goden van het goddelijke mplayer, wel even zullen uitmaken dat hun software de enige is die niet onder de nieuwe gcc-2.96 mag worden gecompileerd. Stelletje $&!@&!#^!#^ aldaar. Waardeloze programmeurs, een schande voor de linux community, imho. Bij gstreamer waren ze er al lang uitgetrapt (en ja, er zijn mensen uit het project getrapt om dit soort lame gedrag - don't ask). Een goede programmeur kan zonder dit soort lame acties.
• ./configure --disable-gcc-check &> /dev/null < /dev/null && make && make install
Klaar. Dus ik start het met 'mplayer', zoals mijn prachtige icoontje op de desktop eruit zou gaan zien. *Crash*, ik krijg een zinloze help message. Vooruit, 'mplayer -gui'. *crash*, "compiled without GUI". Hier zou elke simpele gebruiker al afhaken.
Feit is dus dat mplayer nog steeds geen fatsoenlijke GUI detection code in haar configure systeem heeft, anders was die ./configure --enable-gui switch niet nodig. Wederom een extreem slecht iets dus.
• ./configure --enable-gui --disable-gcc-check &> /dev/null < /dev/null && make && make install
Joepie! 'mplayer'. Niks GUI, helemaal niks. 'mplayer -gui' dan maar. *crash*, "theme not found". Dus ik haal netjes een theme op, (staat nergens een theme installation manual oid |:(), klaar. Zelfde error. Dus ik symlink de themedir naar 'default'.
'mplayer -gui'. Woehoe! een GUI!. Whoa, de prehistorie voorbij. Het kan! wow! Dus ik selecteer een filmpje, /mnt/cdrom/She's All That.avi". 'File Not Found' fatal error. Juist... Interessant, net stond die file er nog, en nu nog steeds. Zinnig programma. Nou, dan maar een bestand zonder spaties.
'/tmp/avseq01.mpg'. Dat kan niet fout gaan. Wel dus, 'fatal error - could not init video_driver (-vo)'. Zeer zinnige foutmelding, hier kan ik wat mee... Ik kan ook niet, zoals in Videolan/GstMediaPlay, de plugins in de GUI selecteren. Alles moet via de CLI. Wederom newbie-onvriendelijk. Dus '-vo sdl', hehe... Ik kan een filmpje kijken.
Druk je op het stop knopje, blijkt dat dat KUTprogramma, door de hyperparanoid single threaded mplayer interface, de GUI te blocken tijdens het afspelen van het filmpje. Dus je kan niet op stop drukken.
Oplossing: 'rm -f /usr/local/bin/mplayer'. Klaar, Xine werkt gelukkig wel. :(. mplayer blijkt na een jaar nog steeds het prototype van een wanordelijk slecht geschreven programma zonder enig design. Zelfs nu ze alles naar plugins overgezet hebben en CPU detection code hebben ingebouwd, blijken ze nog steeds in de prehistorie te lven qua design, ideeen en uitvoering. Enige zinnigheid kan ik niet in het programma vinden. Jammer, want het lijkt zo mooi... :{.

Conclusie: mijn ouders zouden onmiddelijk terug naar windows als ze dit progje zagen - beter dat ik ze dit niet aandoe.
Oh. Ik draai anders netjes Mplayer met GUI en themes. Nergens problemen mee :)

Dat jij 'm eerst compiled zonder GUI is uiteraard jouw fout. Altijd eerst de manuals lezen: INSTALL, README en ./configure --help. Dan wist je dat je die optie moest meegeven.

Wat betreft dat probleem van dat programma met spatie: try "file name" of try file\ name. Of iets dergelijks. Anders kopier je eventjes de file naar een andere dir en/of rename je 'm.

Om iets te uninstallen kun je beter make uninstall doen zodat je ook stuff als manuals en libs verwijderd.

Verder hoop ik dat je je bevindingen ook aanhet Mplayer team hebt gestuurd. Is fijn, kritiek, kunnen zij het beter maken :)

Verwijderd

Wie kan er trouwens wat meer vertellen over ervaringen met videolan? In het grote lijstje (mplayer, xine, ogle, aviplay, videolan) wordt er over videolan het minste gezegd. :?

• woutur
  • Laatst online: 13:42

woutur

Klauwtjes uit!

Ik vind Xine zo'n rare manier van films laden hebben. Je moet eerst alles op een playlist invullen en dan pas kan je ze afspelen (althans, zo werkt het bij mij).
Wat dat betreft vind ik mplayer juist weer een opluchting. Lekker makkelijk en ondersteund vrijwel alles. Enige minpuntje is dat mijn gnome balk onderaan blijft staan met fullscreen. Onder kde heb ik dat niet.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 01:02 schreef dystopia het volgende:
Dat jij 'm eerst compiled zonder GUI is uiteraard jouw fout. Altijd eerst de manuals lezen: INSTALL, README en ./configure --help. Dan wist je dat je die optie moest meegeven.
Nee, er moeten RPMs zijn. Niet iedereen is zo'n fanatieke uber1337e super-programmeur dattie het zelf wil compileren. Mijn ouders i.i.g. niet.
Wat betreft dat probleem van dat programma met spatie: try "file name" of try file\ name. Of iets dergelijks. Anders kopier je eventjes de file naar een andere dir en/of rename je 'm.
Die selecteer je in de GUI - dat zou dat ding dus zelf moeten doen. ;).
Verder hoop ik dat je je bevindingen ook aanhet Mplayer team hebt gestuurd. Is fijn, kritiek, kunnen zij het beter maken :)
Het meeste hiervan is al zoveel maanden mis dat ik betwijfel of ik wel bij de doelgroep hoor... Qua design is er overigens zoveel mis met dat programma dat ik er een werkstuk over zou kunnen schrijven... Maar dat heeft weer weinig met de gebruikerskant te maken. ;).

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 07:25 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Nee, er moeten RPMs zijn. Niet iedereen is zo'n fanatieke uber1337e super-programmeur dattie het zelf wil compileren. Mijn ouders i.i.g. niet.
[..]
Eventjes hierboven op ongeveer de helft vertelde iemand juist dat-ie de RPM's had gebruikt :)
Het meeste hiervan is al zoveel maanden mis dat ik betwijfel of ik wel bij de doelgroep hoor... Qua design is er overigens zoveel mis met dat programma dat ik er een werkstuk over zou kunnen schrijven... Maar dat heeft weer weinig met de gebruikerskant te maken. ;).
Ja. Hmm. Dan kun je zo daar toch op wijzen? Hoe zit dat dan met Xine?

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 12:45 schreef dystopia het volgende:
Eventjes hierboven op ongeveer de helft vertelde iemand juist dat-ie de RPM's had gebruikt :)
Klopt:
This MPlayer package has the following features:
Install prefix: /usr
Data directory: /usr/share/mplayer
Config direct.: /etc/mplayer

Optimizing for: Runtime CPU-Detection enabled

GUI: disabled

Enabled optional drivers:
Input: network tv-v4l tv mpdvdkit vcd
Codecs: libavcodec xanim directshow win32 libvorbis
Audio output: oss sdl
Video output: xvidix sdl vesa mpegpes(file) fbdev xmga mga dga xv x11 tdfxfb
Disabled optional drivers:
Input: tv-bsdbt848 dvdnav dvdread dvdcss
Codecs: libmad
Audio output: sgi sun alsa arts dxr2 nas
Video output: zr dxr3 dxr2 gif89a jpeg png svga aa ggi opengl directfb 3dfx
Dat snap ik dan dus niet - daar gaat het toch juist om? Dit bevestigt alleen maar mijn beeld dat het niet is wat ik zoek. :{. En al helemaal niet wat linux nodig heeft om 'op de desktop' te komen.
Ja. Hmm. Dan kun je zo daar toch op wijzen? Hoe zit dat dan met Xine?
Xine heeft een vrij simpel intern plugin design, het heeft vergeleken met gstreamer of mplayer wel veel minder plugins, maar het zijn wel de meest zinnige plugins (video: Xv/SDL/nogwat, audio: OSS/ALSA/nogwat).
Daarnaast is Xine gewoon af. Het werkt goed, het is stabiel, het voldoet aan al mijn eisen en kan zelfs over mijn DXR3 afspelen. KWaliteit van beeld is goed, het kan alles wat een mediaplayer hoort te kunnen. GStreamer's player (nog) niet. En mplayer mist dus de features die het voor mij een aantrekkelijk desktopproduct maken. :{.
Wat ik het mooiste aan Xine vindt is de scheiding tussen lib en GUI, zoals we dat ook van GStreamer kennen. Mplayer hefet dat niet, en dat vind ik jammer, het limiteert je namelijk tot een player, je kan verder niks. Met xine-lib of gstreamer-core zou je dus andere GUIs kunnen maken - gebaseerd op die libs - of andersoortige programma's. Zowel bij Xine als bij GStreamer gebeurt dat ook. Jammer dat die opsplitsing er ibj mplayer nog niet is en dat je je player dus bij compile-time moet selecteren (gui of non-gui). :{.

Verwijderd

Sorry dat ik 'm weer kick....
Was hier ff niet meer geweest, en er staat toch iets waar ik op moet reageren:

Beelzebubu,
Als je kijkt naar wat ik bovenaan schrijf (stukje over runtime cpu detectie), dan zul je zien dat ik mplayer met "-gui" aanroep, en dat werkt dan ook prima.

Met andere woorden, ik was het voorheen met je eens, compileren ed is ellendig (ik heb mdk8.2, ook daar de compiler die zij shit vinden), etcetc.

Maar met de .rpm werkt het geheel toch voorbeeldig, en wat bijvoorbeeld mplayer kan dat xine niet kan, is tijdens dvd playback naar een volgend hoofdstuk springen.
Elke huiskamer of windows software player kan dat, xine voorzover ik weet niet (anders graag ff mailtje).

Daarnaast kan mplayer meer formaten aan dan xine.

Wat niet wegneemt dat ik voor dvd's xine gebruik, 4 kanaals geluid is toch leuker, en dat heb ik met mplayer nog niet goed ingesteld (ook geen moeite voor gedaan).

Oh ja, .avi's die nog niet helemaal gedownd zijn speel ik (na zo'n 30MB oid) met mplayer af, om te kijken of het wel is wat ik wil...

Wat ook wel aardig is van mplayer: je kan instellen hoeveel hij moet cachen, en aangezien ik van een p200 stream over m'n netwerkje, wil het met minder cache weleens schokken....
Pagina: 1