Toon posts:

Kan NTFS (XP) EXT3-partities lezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan NTFS (XP) EXT3-partities lezen of misschien zelfs schrijven?
Wil namelijk een Redhat-servertje in een netwerk zetten. Is het dan misschien verstandiger om EXT2 te gebruiken? Of kan ik voor een partitie met files die over het netwerk toegankelijk moeten zijn beter voor FAT32 kiezen?

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
two words: samba

Ok, one word.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hiervoor is SAMBA uitgevonden, XP kan geen EXT3/EXT2/EXT1 partities lezen, maar via netwerk wel met SAMBA.

Als je lokaal een partitie hebt die EXT3 is dan moet je over gaan op utilities, maar als het op een genetwerkte Redhat is moet je daar gewoon SAMBA instellen en dan doet hij het.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz.. wellicht gemakkelijker om een Fat32 partitie in te stellen dan. Of mis ik nu 'the bigger picture'?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als het een netwerk betreft, maakt het totaal niet uit wat voor filesystem je op de server neemt. Al neem je xiafs, of minixfs :P

De Samba server (smbd) zorgt ervoor dat bestanden en directories te zien, te openen, te wijzigen, te verwijderen zijn door gebruik te maken van een protocol wat alle Windows-versies ook gebruiken om bestanden te delen.
In feite doet een Samba-server dus alsof hij een Windows-machine is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Op maandag 12 november 2001 14:28 schreef xoploosx het volgende:
Hmz.. wellicht gemakkelijker om een Fat32 partitie in te stellen dan. Of mis ik nu 'the bigger picture'?
Misschien makkelijker om SAMBA erbij te zetten, is niet zo heel moeilijk en je Redhat blijft op zijn "native" partitie soort (hoe het dat) draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Hm.. luid en duidelijk! Dan gaan we dat maar es d'rop zetten. Ohja, eerst ff RedHat gaan installeren natuurlijk. 't Zal een heel avontuur worden, maar ik ben er klaar voor! :)

XoploosX De Linuxn00b heeft gesproken.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 14:35 schreef xoploosx het volgende:
Hm.. luid en duidelijk! Dan gaan we dat maar es d'rop zetten. Ohja, eerst ff RedHat gaan installeren natuurlijk. 't Zal een heel avontuur worden, maar ik ben er klaar voor! :)

XoploosX De Linuxn00b heeft gesproken.
En voor al je toekomstige vragen eerst de search gebruiken. ;)

Verwijderd

als je een fat32 mount cq maakt onder linux is het gevaar dat of alleen te benaderen is voor root of voor alle users

echte no security dus...

gewoon samba gebruiken werkt goed er ijn trouwens updates voor samba een paar security dingetjes dus kijk of je ze nodig hebt.
Pagina: 1