Waterkoeling, wat te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb nu onderhand zoveel waterkoelers gezien, nou wil ik er zelf wel eens eentje proberen te maken ;)
Maar welke onderdelen kan ik het beste gebruiken? Welk waterblok kan ik als beginner nou het beste nemen. En voor de radiator. Mensen zeggen dat ik het beste een echte waterkoeling radiator kan bestellen maar er zijn er juist ook weer die zeggen dat sloop radiatoren erg goed werken. Wat moet ik nu :? En als je een sloop radiator wilt gebruiken, welk merk heeft goed bruikbare? En wat voor pomp is naar jullie mening het makkelijkst en best te gebruiken? Ik weet dat er al topics hierover zijn maar veel ervan zijn zo vaag... de één zegt dit, de ander dat. Ik zou graag wat meer duidelijkheid willen hebben.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
juist omdat er al zoveel topics zijn over waterkoeling denk ik als je je daar eens in een paar weken in verdiept dat je heel wat meer weet. Iedereen met waterkoeling vormt wel zijn eigen mening. Als je alles leest kun je ook gewoon je eigen vormen.

Dus als de search weer werkt ga je gewoon zoeken naar waterkoeling. Dan kijk wat je aardig lijkt en dan lees je gewoon alles door. het kost misschien veel tijd. Maar waterkoeling is nou niet iets dat je net zo gemmakkelijk installeerd als luchtkoeling. Er zijn trouwens wel kitjes te koop voor veel geld makkelijk kunt installeren.

Gewoon lekker je eigen mening vormen, kun je later ook niet mensen de schuld geven dat je dat toch eigenlijk wel beter vond. Of dat jij iets niet helemaal vind passen. Dat iets te veel werk is.

Maar ja, de search is down. en die link in mijn sig. naar het waterkoeling forem doet het ook niet. Ik wil vannavond wel even het goede adres neerzetten als je daar wat aan hebt. Daar helpen we je graag.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een paar dingetjes:

Als je zelf een blok maakt, zorg dat er lekker veel oppervlak aan de binnenkant zit. Dit kan door schotjes, pennetjes etc etc. Foto's zwerven er genoeg.

Als radiator heb je grofweg twee keuzes:

-sloop (echt waar, die mensen bijten niet)
-een "echte" waterkoeling radiator

Voordeel van de eerste is meestal een grotere afmeting, dikker en daarmee een hogere warmteafvoerende capaciteit.
Die afmeting kan ook een nadeel zijn, het is soms moeilijk het ding in je kast te zetten zonder buitensporig veel zaagwerk. Soms heb je geluk, zoals ik, en past het allemaal net. (ik heb 1 schotje een mm om moeten buigen, meer niet)
Ander nadeel zijn de grote slangaansluitingen, vaak 16 of 19 mm. (5/8 en 3/4 inch). Daar zijn overigens wel verloopjes voor te krijgen of te maken, maar ik noem het maar even.
Nog een nadeel kan de vervuiling zijn. Sommige radiatoren zijn nogal vies van binnen. Mijn ervaring si wel dat koperen radiatoren een stuk schoner blijven.

Voordeel van een "echte" waterkoeling radiator is dat deze wat normalere slangaansluitingen hebben, en beter in een kast in te passen zijn. De prijs is hoger, vaak flink hoger. De capaciteit is lager.

Pomp:
Eheim maakt mooie pompen, maar die zijn wederom veels te groot om het makkelijk weg te kunnen werken, en ze zijn duur. Maar ze zijn ook goed en zeer stil.
Andere pompen zijn bijv Sicce, een merk waar ik zelf geen problemen mee heb gehad, en andere merkan als V-Tech, Hozelock etc. Ik heb een Hozelock gehad, maar die was overigens snel overleden.

de pompen hebben in het algemeen een 12,7 mm aansluiting. Hier kan je met gemak een 12mm slang op duwen, een 10mm slang zal ook wel gaan, eventueel na verwarmen van de slang. (kokend water, aansteker desnoods).
Het wat en hoe met de bewuste 12mm slang hangt af van het blok: Als je een blok hebt met een doorlaat van 3 mm, dan zal je wat moeten verzinnen. Het mooiste is een flinke doorlaat in de nippels van je blok. Al het geklooi met verloopjes remt alleen maar. Keep it clean.......

Verwijderd

herman de link in je sig naar het forum werkt niet!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:10
Ik ben nu ook een paar weken lang alles aan het lezen geweest dat maar met waterblokken, radiatoren, pompen, slangen maar vooral Bong coolers te maken heeft. En ik weet er nu genoeg van, vooral het lezen van veel topics werkt erg goed.

• froggie
Ben eens ff naar de plaatselijke dierenwinkel geweest om eens te kijken wat die zoal aan pompen had staan. Is er hier toevallig iemand bekend met het mer TeraTec? En wat zijn normale prijzen voor een pomp die +/- 1000 l/h kan verwerken? Deze is 99,95.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 13:15

Skef

Ik scheer.me

Op maandag 12 november 2001 18:24 schreef mvtb het volgende:
herman de link in je sig naar het forum werkt niet!
Het is nu dus ook http://forum.waterkoeling.nl (das nieuw!)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En nu doet de link het weer (even veranderd)

Verwijderd

Doe het zoals mij.... :)

kijk hier maar eens!!

Het heeft nie veel gekost, meer daar over vind je op de site.

Ik heb van mijn vader altijd geleerd dat je moet werken met wat je hebt dus ik zou zeggen kijk eens rond bij jullie in de schuur. Voor dat gene wat je nog niet hebt moet je gewoon zo'n goedkoop mogelijk oplossing bedenken.

Suc6 en veel Cooling plezier

• froggie
Ik had je site al een keer gezien, je blokkie heeft me op een idee gebracht >:) Maare... je vader heeft idd gelijk, die kant-en-klare bende kost een hoop geld ;)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb nog maar pas waterkoeling, hier een paar tips :-)

- Radiator van een moto koelt fantastisch! Fans op 5v of 7v.

- Als je de waterblok zelf maakt, maak em dik genoeg. De mijne is 2cm en heeft 1cm tunnels (+ 1cm fittings).

Indien de pomp stil valt ga ik geen probs hebben, tijd zat eer die te warm wordt.

Verwijderd

Water, worct hier nochal veel voor gebruikt.

sorry kwam ineens in me op toen ik je topic titel zag.
Pagina: 1