Toon posts:

hoe tweede geluidskaart installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs PCDJ Red geïnstalleerd op m'n systeempje. Nu kan je daar wel mooie dingen mee doen maar om echt te kunnen mixen moet je je songs natuurlijk kunnen voorbeluisteren. Zoals dat misschien wel met meerdere DJ progs het geval is gaat dat als je een tweede geluidskaart installeert ('k geloof dat het soms ook wel lukt om de front en de rears van de SB Live apart in te stellen, maar ik heb nu eenmaal zo geen kaart). 'k Heb nu al een Terratec DMX en ik draai Win2000 (op een MSI K7T266 Pro met een AMD Tbird 1,2 Ghz). Daar had ik graag een goedkoop kaartje, met een Aureal Vortex chip, aan toegevoegd. Gisteren heb ik dat geprobeerd en de installatie verliep probleemloos, afgezien van één klein detail :) : van m'n Terratec kaart was na installatie van de nieuwe kaart geen spoor meer terug te vinden (in 'system info') en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Het is toch perfect mogelijk om die twee geluidskaarten mooi naast elkaar te laten werken? Ben nu verre van een expert (om het woord newbie niet in de mond te nemen) in die zaken, maar zou ik iets dienen te veranderen in het toewijzen van de IRQ's? Nu lijkt het of de bijkomende geluidskaart de IRQ van de reeds aanwezige kaart inpikt (heb het wel nog niet gecheckd). Enige hulp is meer dan welkom. Alvast bedankt.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het kan wel, maar is per kaart verschillend hoe het uitpakt.
Probeer, als je die kan lenen ofzo, eens een oude ISA-kaart, die zal waarschijnlijk een andere IRQ gebruiken. Als dat wel werkt, kan je proberen van je Terratec die IRQ te veranderen via apparaatbeheer->bronnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info. Ik kan jammer genoeg geen ISA kaart installeren omdat ik geen ISA slots meer heb op m'n moederbord (is nog vrij recent, zie je). Normaal gezien wijst je besturingssysteem zelf de IRQ's toe, niet? Hoe moet ik dat dan aanpakken als ik dat manueel wil doen? Welk een nummers mag je toewijzen (hangt af van wat er zoal toegewezen is natuurlijk)? Geeft je systeem zelf aan wat er nog vrij is (en mag je daaruit kiezen?) Lijkt me misschien wat te simpel voorgesteld van mij ;)? Fin, ik zal er nog wel eens op zoeken. Misschien dat ik eerst die 'bijkomende' kaart installeer en dan m'n originele er bij steek? 't Is maar een idee. Maar alle tips blijven nog steeds welkom!