LaserJet 4 : extra geheugen of Jetdirect 400n?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21430

Topicstarter
Owkee, ik heb een HP LaserJet 4 van een paar jaar oud ;).

Bij het printen van bv. een plattegrondje uit de CD-Foongids stopt ie er mee (21 Data Limit) :(.

Er zit nu 2mb geheugen in en er moet dus geheugen bij maar ik weet niet hoeveel/wat voor soort/wat het kost e.d. :?
Bovendien ben ik van plan om 2dehands een HP Jetdirect 400n te kopen.

Als ik die netwerkkaart erin stop, moet ik dan nog steeds het geheugen uitbreiden? En zo ja, het geheugen van die netwerkkaart of het geheugen van de printer? En met hoeveel mb? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb hier zo'n extern printservertje staan (HP JetDirect 300X), maar volgens mij heeft die helemaal geen invloed op het geheugen van de printer.

Hij schijnt wel een stuk sneller te zijn dan een 'normale' printserver in de vorm van een aparte PC. Bovendien is het een stuk makkelijker om met een netwerkkaart of een printservertje te werken, omdat je geen PC's aan hoeft te laten staan om te kunnen printen.

Wat betreft het geheugen: gewoon 8 of 16 MB erbij prikken lijkt me zat. Check Crucial maar eens. Trouwens, als je goed zoekt kun je die onderdelen voor een prikkie ergens ophalen. Er zijn zat systeembeheerders die een hoop onderdelen voor dit soort 'oudere' printers in de kast hebben liggen. Hetzelfde geldt voor dockingstations voor laptops.. :7

Weet je trouwens zeker dat je jouw probleem niet kunt oplossen door het veranderen van je instellingen?

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 13:17 schreef mboots het volgende:
...
Weet je trouwens zeker dat je jouw probleem niet kunt oplossen door het veranderen van je instellingen?
Ik heb het al geprobeerd maar alleen het veranderen van 600 naar 300dpi werkt. Maar dat is niet echt een fraai gezicht :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32302

ff bij kingston informeren naar een beetje extra ram... 2 meg is wel erg weinig... zeker voor plaatjes... 8 meg minimaal bestellen... meer is beter. :)

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is het eigenlijk een speciaal soort geheugen alleen voor die printers of gaan er ook andere soorten in? :?

En waar moet het eigenlijk ingeprikt worden? Dat luikje aan de voorkant? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ja het geheugen moet uitgebreid omdat een laserprinter in een keer een hele pagina in zijn geheugen moet hebben om em op de rol te zetten...
Dat kan gewoon niet anders. Onze HP LJ4 heeft ook 2MB (standaard) en daar heb ik een 8MB 72 pins SIMM bij-in gestopt. Die SIMM is echter geen "gewone" fastpage of EDO SIMM, maar het *moet* een parity SIMM zijn, anders detecteert ie het geheugen niet of geeft ie een fout aan in de uitbreidingsmodule ...
Het merk enzo maakt op zich niet uit, dus 72 pins SIMM, Fastpage met Parity (= 36 bits), snelheid 60, 70 of 80ns ...

Je moet de zijkant (de kant van de display zegmaar) open halen, daar zitten de sockets ergens achter ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 13:57 schreef limoentje het volgende:
...
Onze HP LJ4 heeft ook 2MB (standaard) en daar heb ik een 8MB 72 pins SIMM bij-in gestopt
...
En kan je met die 10 mb totaal wel bv. een CD-Foongids plattegrondje uitprinten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

geen idee eigenlijk maar met 2MB kom je redelijk ver met plaatjes, dus met 5 keer zoveel moet het wel lukken denk ik... maar goed, probeer even ergens een 16MB fastpage parity SIMM te vinden, of 2 stuks van 8MB, et voila dan heb je 18MB!! als het dan niet lukt :)

Tip: ik heb de mijne uit een oude server gesloopt. Die server kan parity en "normaal" gebruiken dus heb ik daar nu "normaal" ingestopt omdat de printer alleen parity ondersteunt...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51

VRAAG

Ik heb een LJ 2200D en wil ook graag geheugen bijplaatsen. Waar moet je dit doen. Ik kom niet wijs uit de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand zeker dat deze simmetjes gaan werken in mijn LaserJet 4? :?

Dan koop ik namelijk dat setje van 2 en zijn de probleempjes opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Volgens de specificaties zou het moeten werken, heb zelf ook verschillende soorten (lees merken en typen SS, DS, etc) in me LJ4+ geprobeert, echter sommige pakt ie toch niet om een of andere reden. Maar het meeste wel en denk dat deze ook wel zullen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7897

we hebben nog lazer jet 4 / 5 staan..
incl jetdirect kaart.. vanaf 150 / 175 piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 12 november 2001 23:16 schreef Sneeuwpop het volgende:
Weet iemand zeker dat deze simmetjes gaan werken in mijn LaserJet 4? :?

Dan koop ik namelijk dat setje van 2 en zijn de probleempjes opgelost. :)
Volgens de specs zou dit inderdaad moeten gaan werken, maar:

Eigenlijk moet je vantevoren de SIMMs ff bekijken. HP heeft namelijk een *excellente* handleiding op zijn site staan, waarin uitgelegd wordt waarom sommige SIMMs wel en sommige niet werken. Dat komt door de weerstandjes op (ik geloof) pin 70 t/m 72 ofzo, die geven nl. de snelheid en capaciteit van de SIMM aan. Als die weerstandjes/contactpunten goed zijn (dus open of dicht, zegmaar), dan weet de printer precies wat voor geheugen het is en dan werkt het :)
Die handleiding, ik zal eens even kijken voor je of ik em nog kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 10:53 schreef limoentje het volgende:
...
Die handleiding, ik zal eens even kijken voor je of ik em nog kan vinden...
Hier staat iets over de eigenschappen van dat geheugen:
"NOTE: The optional memory required for the HP LaserJet printers is directly influenced by the complexity of the graphics and soft fonts being used. SIMM specifications for the HP LaserJet 4 printer are 72-pin, 36-bit, and 80 ns. Presence detect must also be available on the SIMM."

Hoe herken ik dat "presence detect" aan een simmetje? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Is het niet mogelijk om de printer meteen te laten beginnen met printen ipv spoolen? Dan zou je het ook met minder geheugen moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 12:11 schreef Mr Edge het volgende:
Is het niet mogelijk om de printer meteen te laten beginnen met printen ipv spoolen? Dan zou je het ook met minder geheugen moeten kunnen doen.
Geheugen bijprikken lijkt mij het makkelijkste, kost ook niet zoveel.
Vind alleen maar eens de goeie simmetjes... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5088

ik heb gewoon edo in mijn LJ4P gepropt, geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rstegers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 07:22
Wellicht dat het technisch mogelijk zou kunnen zijn pagina's in delen te printen maar in de praktijk is er geen ondersteuning voor. De hele pagina moet in het geheugen.

Werken de bovenstaande SIMM's ook voor de Laserjet 4 Plus?

Gr. Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

in de "gewone" LJ4 heb ik tientallen EDO en fastpage SIMMs geprobeerd, werkte allemaal niet. Alleen fastpage parity werkt hier.
Maar zoals je op de HP site kunt zien werkt de 4P met "non-parity" geheugen dus zou EDO best kunnen werken...

Deze specs gelden voor de LJ4:
* 72 pin
* 36 bit (Parity)
* 80 nanoseconds
* Presence Detect

Die "presence detect" zijn juist die contactpuntjes en bruggetjes die ik eerder postte, die kun je gewoon zien op de SIMM... ik zal ff die handleiding proberen te vinden ...

Dit zijn in ieder geval de pins waarop je moet letten:
67 Presence Detect 1
68 Presence Detect 2
69 Presence Detect 3
70 Presence Detect 4

Let op: presence detect is bij veel SIMMs aanwezig maar er zijn ook een boel (Topless :r) die het echt niet hebben, maar een goede parity SIMM heeft het vrijwel altijd...

Hier een stukje over PD:
http://webpages.charter.net/ohlandl/config/mempresence.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 13 november 2001 12:20 schreef rstegers het volgende:
Werken de bovenstaande SIMM's ook voor de Laserjet 4 Plus?
check:
http://www.hp.com/cposupport/printers/support_doc/bpl01981.html

en deze is nog mooier! alles per printer:
http://www.hp.com/cposupport/printers/support_doc/bpl03850.html

oftewel: voor de 4 Plus kun je gewone 72pins SIMMs gebruiken (geen parity), fastpage en als je geluk hebt ook EDO ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Misschien heb ik nog een NW kaart liggen voor een LJ 4.
Ik zit nu op mijn werk dus ik weet het niet zeker. Ik zal vanavond voor je kijken
Mail me maar als je intresse hebt.
burn_maupie@hotmail.com

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Op dinsdag 13 november 2001 12:11 schreef Mr Edge het volgende:
omdat zon printer per pagina print, het printen zelf is een werk van 2sec. in 2sec kun je niet veel meer voorbereiden :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Op dinsdag 13 november 2001 12:14 schreef Sneeuwpop het volgende:

[..]

Geheugen bijprikken lijkt mij het makkelijkste, kost ook niet zoveel.
Vind alleen maar eens de goeie simmetjes... |:(
Wel of niet spoolen is gewoon een software setting en kost dus nix. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Owkee :), ik ga shoppen voor een 8mb simmetje met:

- 72 pins
- Fastpage
- 36 bit (parity)
- 80 nanoseconds
- Presence detect

Iemand nog suggesties waar ik dit goedkoop kan krijgen (mag 2dehands)? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als je nou ff vraagt bij die ene site die je quote (thatsit.nl ???) dan kunnen zij vast wel voor je opzoeken of die dingen presence detect hebben ...

en 70 of 60ns mag dus ook he! dat is sneller geheugen, kan ook perfect op een frequentie voor 80ns draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 13 november 2001 12:58 schreef Mr Edge het volgende:

[..]

Wel of niet spoolen is gewoon een software setting en kost dus nix. :)
maar 1 pagina van een laserprinter *kun* je niet spoolen |:( laserprinters (in ieder geval deze) moeten een hele pagina compleet in het geheugen hebben anders kunnen ze em *niet* afdrukken...

Pagina: 1