Toon posts:

DVD Dubbel audio??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen zaterdag uit pure verveling een standalone dvd-speler gekocht, ja ik weet het, het klinkt decadent.
Toen ik hem thuis wilde inschakelen bemerkte ik dat k ik een audio in nodig had op mijn tv, iets wat ik dus weer niet heb. Dus heb ik een scart audio converter aangeschaft waardoor ik mijn audio op scart kon aansluiten. Nu heb ik echter een probleem. Ik heb de volgende opstelling staan op dit moment:
Samsung TV
Samsung VCR
Pioneer DVD
Alles is verbonden via scart. Maar als ik nu een dvd wil bekijken of een video dan doet mijn audio raar. Bij een video moet ik de audio stekkers uit de dvd speler trekken, anders hoor ik niets. Doe ik een dvd erin moet ik eerst naar een kanaal zappen waar geen geluid is en hem daarna pas op play drukken, anders heb ik de geluiden van het programma dat er op het kanaal draait erbij. Heeft iemand een leuke suggestie? Ik heb gehoord dat dit probleem vaker voorkomt, maar niemand had een oplossing (nee uiteraard de verkoper van EP beerepoot ook niet, die wist geen eens wat een audio scart converter was. |:( )

• flagnite
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kun je dit iets verduidelijken misschien?
- Hoeveel scart aansluiting heeft je TV?
- Zitten zowel je TV als je DVD op een losse scart op de TV of zitten die samen op 1 scart via een splitser?
- Welk type Pioneer DVD speler heb je?
- Heeft je DVD speler misschien twee scart aansluitingen?

Verwijderd

Topicstarter
Tv heeft één scart aansluiting.
Alles is doorgeschakeld via een splitter. (De gamma wist wat ik bedoelde)
De DVD-speler heeft één scart aansluiting, mijn vcr overigens 2.

(Heb je hier wat aan? Ik weet de exacte gegevens niet helemaal omdat ik niet thuis zit)

• flagnite
  • Niet online
Jawel, hier heb ik wat aan...

Het ligt waarschijnlijk aan die SCART splitser die je gebruikt. Voor de zekerheid kun je nog eens proberen of het probleem weg is als je je DVD rechtstreeks via scart op je TV aansluit.
Werkt het dan wel goed, zul je op zoek moeten naar een scartsplitser met een soort van selector erop, zodat je _of_ video _of_ dvd kunt kijken en allebei de signalen niet tegelijk aan je tv aangeboden worden.
De dubbele scart aansluiting op je video heb je overigens niets aan, op je DVD was handig geweest (dan had je je video op je dvd kunnen doorlussen).

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

je kan toch je DVD aansluiten op 2de Scart van de Video
of istie mono die video?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn audio scart er nu uit zou halen, ben ik dan al het geluid van de dvd speler kwijt?

Verwijderd

Topicstarter
De tweede scart van de vcr is volgens mij voor een decoder, bijv. een schotel of canel+

• flagnite
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 09:38 schreef dreeke het volgende:
je kan toch je DVD aansluiten op 2de Scart van de Video
of istie mono die video?
Technisch kan dit wel ja, maar de meeste DVDs hebben een soort kopieerbeveiliging erop, waardor het beeld dat doorgelust wordt op een video nogal vern*ukt.

• flagnite
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 09:45 schreef Ganymedus het volgende:
De tweede scart van de vcr is volgens mij voor een decoder, bijv. een schotel of canel+
Klopt helemaal, je zou em eventueel ook nog kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een camcorder op aan te sluiten ofzo (of zelfs een tweede VCR, zolang je maar geen kopieerbeveiligde banden afspeelt)

• flagnite
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 09:38 schreef Ganymedus het volgende:
Als ik mijn audio scart er nu uit zou halen, ben ik dan al het geluid van de dvd speler kwijt?
Ehm... een audio scart?? Dat convertor-ding wat je nu gebruikt bedoel je?
Je moet eerst maar es alles loshalen en alleen je DVD-speler met een normaal scart-kabel verbinden met je tv. Je hebt nu waarschijnlijk een audio-to-scart ding (wat alleen maar 1 richting uit werkt en geen beeld doorgeeft) terwijl je een volledig doorgeschakelde scart-splitser nodig hebt (die zowel in- als uitgaande signalen doorstuurd)

Verwijderd

Topicstarter
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op maandag 12 november 2001 09:38 schreef Ganymedus het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------

Ehm... een audio scart?? Dat convertor-ding wat je nu gebruikt bedoel je?
Je moet eerst maar es alles loshalen en alleen je DVD-speler met een normaal scart-kabel verbinden met je tv. Je hebt nu waarschijnlijk een audio-to-scart ding (wat alleen maar 1 richting uit werkt en geen beeld doorgeeft) terwijl je een volledig doorgeschakelde scart-splitser nodig hebt (die zowel in- als uitgaande signalen doorstuurd)

Tja het is een converter dingetje van mijn audio. Mijn dvd scart gaat weer via een andere scart kabel.
DVD Beeld--------------------------Scartsplitter----TV
DVD AUDIO---convertor dingetje-----Scartsplitter----TV
VCR Beeld--------------------------Scartsplitter----TV
Zo zit het allemaal in elkaar.

• flagnite
  • Niet online
Aha! Dat verklaard het probleem.
wat je moet doen
code:
1
2
3
4
VIDEO --------- 21 pins scartkabel -- scartsplitser -- TV
DVD - rode tulp --\
    - witte tulp---- scartadapter --- scartsplitser -- TV
    - gele tulp --/

Dus inderdaad dat DVD audio stuk losrukken

edit:

Let er trouwens op dat je scartadapter geschikt moet zijn voor scart IN-gaand! Anders werkt het nog niet, de meeste scart-adapters hebben echter wel een switch erop zitten zodat je kunt kiezen tussen in- of uitgaand

Verwijderd

Topicstarter
Hmm verdraaid dus moet ik weer een nieuwe scart converter kopen? Hoe ziet een dergelijk speeltje er dan uit? En als ik dan de tulp stekkertjes heb gebruikt, maar maak ik dan geen gebruik van de scart uitgang op mijn dvd, of moet ik die ook nog ergens verbinden?

• flagnite
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 10:40 schreef Ganymedus het volgende:
Hmm verdraaid dus moet ik weer een nieuwe scart converter kopen? Hoe ziet een dergelijk speeltje er dan uit? En als ik dan de tulp stekkertjes heb gebruikt, maar maak ik dan geen gebruik van de scart uitgang op mijn dvd, of moet ik die ook nog ergens verbinden?
Oh ja :+
Sorry das mijn fout... je hebt geen adapter nodig, want je dvd-speler heeft gewoon een scart uit...
dus gewoon:
code:
1
2
DVD --- scartkabel --- scartsplitter --- tv
VIDEO - scartkabel --- scartsplitter --- tv

Ik was nog ff niet al te wakker blijkbaar |:(

Verwijderd

Topicstarter
Het is maandagochtend, dus euhm, ik kan je niets kwalijk nemen, overigens had ik zoiets zelf ook moeten kunnen bedenken, maar op zondag ochtend (13:00) je dvd speler geheel aansluiten omdat je vriendin een vage film wil zien is ook niet bevordelijk voor je prestaties. :)

IIG VRIENDELIJK BEDANKT VOOR JE SUPPORT

PS wordt de audio kwaliteit niet minder als ik mijn audio stekkers eruit trek? Hmm sweet kan ik dus toch mijn computer er nog op doorlussen.... (ja ik had geen slotjes meer open)

• flagnite
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 11:10 schreef Ganymedus het volgende:
Het is maandagochtend, dus euhm, ik kan je niets kwalijk nemen, overigens had ik zoiets zelf ook moeten kunnen bedenken, maar op zondag ochtend (13:00) je dvd speler geheel aansluiten omdat je vriendin een vage film wil zien is ook niet bevordelijk voor je prestaties. :)

IIG VRIENDELIJK BEDANKT VOOR JE SUPPORT

PS wordt de audio kwaliteit niet minder als ik mijn audio stekkers eruit trek? Hmm sweet kan ik dus toch mijn computer er nog op doorlussen.... (ja ik had geen slotjes meer open)
Nee, die audiokwaliteit verminderd niet. Je tulpuitgangen en scartuitgang zijn eigenlijk gewoon dezelfde uitgangen, alleen werkt scart wat handiger (1 kabel ipv 3).
Je zou dus dat audiostuk wat je nu 'over' hebt aan je pc kunnen hangen, maar echt veel zul je er niet mee opschieten (nouja, je hoort dan het geluid van je pc op je tv, maar je hebt geen beeld). Bovendien zul je dan nog een verloop van 3.5mm jack naar 2x tulp nodig hebben (hoi hoi, nog meer verloopjes :9 )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een scart s-vhs converter liggen voor mijn divx-jes :) Okay misschien wordt het dan wel een enorme zooi achter mijn pc, en tv enzo. maar wie ziet dat nou.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-03 10:59
Hmm.. Je moet ook geen scartsplitter gebruiken maar een scartswitchbox. Let wel dat dit een RGB compatible switch is. De gamma is ook geen DVD speciaalzaak.

dus

VCR--->|-scart----|
DVD--->|_switch___|--->TV

de ---> zijn 21pins scart->scartkabels.
Zo maak je gebruik RGB (mooiste beeld) voor je DVD en composite voor je VCR.

Je kan hem halen bij de electronikazaak.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet je de switch dus iedere keer met de hand omzetten? En is het standaard dat iedere tv en dvd speler dit ondersteund?

Sorrie voor de late reactie, ik dacht dat de topic onderhand gesloten was. Maar klaarblijkelijk was ik weer te vroeg met denken en zijn er nog mensen die gelukkig ook hun mening laten horen.

Dank dank dank
Pagina: 1