Speakers online!

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Na een half jaar lang elk zelfdoe speakerproject hier te hebben becommentariëerd heb ik eindelijk info over mijn eigen speakers op het wereldwijde web geplant!

Het is een zuilspeaker geworden, met een ribbon tweeter van het merk Raven en 2 woofers (1 boven en 1 onder de tweeter) van het merk Scan Speak.

Enkele plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/projects/project3/speakerontwerp.WMF
Het ontwerp van de box

Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/images/project3/10.jpg
Half af

Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/images/project3/16.jpg
Bijna klaar om geverfd te worden

Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/images/project3/18.jpg
Klaar!!

Als je wilt lezen over de bouw ed, ga dan eens een kijkje nemen op mijn website

En als je dat doet, doe me een plezier en raus niet meteen door naar de plaatjes. Tering, wat kost zo'n verhaaltje tiepen een hoop energie!!! :o

Laat maar weten wat je ervan vindt.

* Raymond uit!

Edit: Het schrijven van complete zinnen in goed nederlands, wordt errug moeilijk na 5 uur webpagina's maken :P

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Mooie speakers :)

Ik ga eens kijken of ik foto's heb van het bouwen van mijn speakers :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

vuile spemmert dat je er bent :P ;).

Ziet er zeker heel netjes uit (leuk design ook man!). Ik denk dat ik je verplicht me uit te nodigen als ze helemaal klaar zijn en "up and running" :) >:).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 09:41
Heel erg netjes gedaan joh !

Die 'hapjes' eruit staan ook erg goed.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Prachtig gebouwd ! Zal vast ook wel erg goed klinken ?

Is dat Raven element een Electrostaat ?
En is dat de reden dat je er een "kastje" omheen moest bouwen ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Heel erg mooi gedaan, ben persoonlijk erg gesteld op d'appolito systeem en dan vooral met een bandtweeter, komt voor mij peroonlijk echt het mooiste hoog uit.

Erg goed ontwerp en mooie uitwerking, zoiets kost toch als er een merk opstaat in de winkel erg veel geld, maar die units waren vast neit goedkoop en je hebt er erg veel werk aan besteedt, het mooiste zelfbouw project gezien hier op got, die sub komt nu op 2 :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ze zien er in elk geval erg mooi uit :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Lampje, wat heeft het al met al gekost aan materiaal, en hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 16:11 schreef hervaz het volgende:
Lampje, wat heeft het al met al gekost aan materiaal, en hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
* Roys ook erg geinterresseert omdat hij zelf over een DIY-speakerset aan het nadenken is.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ziet er erg mooi uit! :9~ En zal wel ontzettend goed klinken ook :) Maar de afwerking had misschien wat mooier gekund? Fineer oid? Is zo'n mooie speaker wel waar dacht ik zo :) Nu zie je duidelijk waar en welke planken aan elkeer vast gelijmd zitten. Niet het mooiste imho :)

verder: very nice work!!!

• Raymond
Op maandag 12 november 2001 01:54 schreef OProg het volgende:
Ik ga eens kijken of ik foto's heb van het bouwen van mijn speakers
Ook een topic openen, is goed voor je ego :P
Op maandag 12 november 2001 01:58 schreef JvS het volgende:
vuile spemmert dat je er bent
Ik heb je de hele avond al lopen lastig vallen dat ik er mee bezig was, dan begrijp je toch ook wel dat ik bezoekers wil trekken als er zoveel energie in gaat zitten :7
Ziet er zeker heel netjes uit (leuk design ook man!). Ik denk dat ik je verplicht me uit te nodigen als ze helemaal klaar zijn en "up and running"
Ik vrees dat dat nog ff gaat duren, maar er staat meer in de planning :9 U welkom!
Op maandag 12 november 2001 02:02 schreef Narf het volgende:
Heel erg netjes gedaan joh !
Die 'hapjes' eruit staan ook erg goed.
Dankudanku

Ik wilde dat die hapjes mijn idee waren, maar dat idee heb ik gestolen van een Scan Speak design van speakerland. Ze hebben me wel een flinke peut werk bezorgd, maar ze staan erg cool, dus het is de moeite zeker waard geweest.
Op maandag 12 november 2001 11:52 schreef tbusquet het volgende:
Is dat Raven element een Electrostaat ?
En is dat de reden dat je er een "kastje" omheen moest bouwen ?
Nee, het is geen electrostaat. Een elektrostaat is een dun vlies dat tussen twee geladen platen heen en weer klappert. www.audiocircuit.com heeft een prachtige pagina geweid aan elektrostaten en mensen die ze maken. Elektrostaten klinken bizar mooi, dat is zeker!
Een ribbon tweeter is iets anders. Dat is een metalen lintje wat zich tussen twee sterke magneten bevindt. Door de enorm kleine massa, kunnen deze lintjes heel gedetailleerd het geluid weergeven. Door hun kleine afmetingen (in die van mij, er is een grotere broer van die van mij, de R3.0, maar die kost 4000 piek, onbetaalbaar dus)zijn ze pas vanaf een hogere frequentie in te zetten. Ik gebruik hem vanaf 2,5 KHz, maar dan wel heel steil gefilterd. (acoustisch 6e orde, 4de orde electrisch)
Het kastje zit eromheen zodat de tweeters geen last hebben van de drukgolven van de woofers. Op zich is dat dubbel, want hun eigen behuizing is ook al luchtdicht. Maar als je toch al bezig bent, pak je dat voor de zekerheid er lekker bij :)
Op maandag 12 november 2001 12:07 schreef hervaz het volgende:
het mooiste zelfbouw project gezien hier op got, die sub komt nu op 2 :)
8-)

Flippit: samen projeccie doen :P ?
Op maandag 12 november 2001 16:11 schreef hervaz het volgende:
Heel veel uren! Ik heb een hoop onnnodig werk gedaan, domweg door gebrek aan ervaring, maar er zijn heel wat weekendjes aan gesneuveld ;)

Wat het heeft gekost?

Hout is goedkoop, gelukkig: kleine 300 piek (2 platen berkenmixmultiplex en 1 plaat mdf en wat losse oefen plankjes)

Woofers: 370 piek/stuk
tweeters: $217/stuk. Daar komt dan nog $30 verzendkosten en 22% invoerrechten en btw overheen. (ruim 700 piek/stuk. Helaas gekocht toen de dollar nog iets van 2,60 was...)

Losse meuk: niet bijgehouden, maar ook erg veel!
denk aan baspoorten van 4 tientjes/stuk, 5 tientjes lijm, aansluitterminals van f10 per stuk (x8, schroeven, en moeren: 50 tot 100 piek (inslagmoeren zijn duur!!).

En dan reken ik het testen, gereedschappen, boeken en dergelijke maar niet mee, want die zijn niet specifiek voor deze speakers, alhoewel ik die anders niet zou hebben gkocht :o

Dat moet ik ook maar niet doen, want praat je over ongeveer nog een keer hetzelfde bedrag (gelukkig is mijn vader gek en heb ik hem wijsgemaakt dat hij nieuwe spullen nodig had :D , die heeft hij dan ook braaf lopen kopen!!. Eigenlijk moet ik hem op mijn website nog maar even een speciale vermelding geven. : The creation of these speakers had not been possible, if it weren't for my dad, who was kid enough to buy tools, he didn't really need" )
Op maandag 12 november 2001 16:35 schreef thefirstikke het volgende: Maar de afwerking had misschien wat mooier gekund? Fineer oid? Nu zie je duidelijk waar en welke planken aan elkeer vast gelijmd zitten. Niet het mooiste imho :)
:D

Daarom heb ik het juist gedaan: Persoonlijk vind ik dat juist een van de mooiste aspecten aan de speaker. Dat je juist die laagjes van het berkenmixmultiplex kan zien. Geeft een erg mooi effect. Bovendien komt door het schuren en lakken het houtpatroon van dat materiaal mooi naar voren en dat maakt alles met elkaar een hele mooie kast.
Gelukkig mogen smaken verschillen. Mijn vader zegt ook nog steeds dat ik ze zwart moet maken. Dat vind ik juist weer veel te standaard, ik vind hout mooi en dat mag je zien aan speaker.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:32

Jrz

––––––––––––

Heys
nice gedaan

Ik wil zelf ook speakers bakken, maar moet je letten op de vorm kast? / inhoud van de kast?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• JvS
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 12 november 2001 19:26 schreef Jrz het volgende:
Heys
nice gedaan

Ik wil zelf ook speakers bakken, maar moet je letten op de vorm kast? / inhoud van de kast?
Er is veel te vinden in oudere topics.
[search=zelf speakers bouwen]

Op www.speakerland.nl en andere sites (te vinden oa op de site van lampje) kun je ook veel tips vinden :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raymond
Op maandag 12 november 2001 19:26 schreef Jrz het volgende:
Heys
nice gedaan

Ik zou je aanraden om, zoals JvS eigenlijk ook al zei, eens bij speakerland naar speakers te luisteren en dan een kit te kopen.
Dan hoef je ze niet zelf helemaal uit te denken, maar krijg je ene perfect uitgekiende set speakers, die je dan zelf nog in elkaar moet zetten. Je kan zelfs kiezen of je een houtpakket wilt kopen (dan is het eigenlijk meer een puzzel die je in elkaar moet lijmen) of dat je dat ook zelf doet.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 12 november 2001 16:35 schreef thefirstikke het volgende:
Ziet er erg mooi uit! :9~ En zal wel ontzettend goed klinken ook :) Maar de afwerking had misschien wat mooier gekund? Fineer oid? Is zo'n mooie speaker wel waar dacht ik zo :) Nu zie je duidelijk waar en welke planken aan elkeer vast gelijmd zitten. Niet het mooiste imho :)

verder: very nice work!!!
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Als ik mijn speakers opnieuw zou bouwen, zou ik ze helemaal onbewerkt laten. Alleen maar 30 mm MDF met alle constructie details lekker goed zichtbaar (scheelt ook 100 piek aan verf).

Btw. Is het niet lastig om het netto volume te bepalen, met die "hap" uit het midden en al die bitumen (en minus de reflexpijp en speakers of course)?

Op welke frequentie ga je trouwens wisselen. De meeste band tweeters kan je toch pas gebruiken vanaf zo'n 5000 Hz?

Maar t ziet er strak uit. Is vast wel wat uurtjes in gaan zitten.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Raymond
[b]Op dinsdag 13 november 2001 22:30 schreef Duck-Twacy het volgende:
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Idd, ik vind hout gewoon mooi. En zeker die laagjes van dat berkenmultiplex is een mooi gezicht, ziet er ook "luxe" uit.
Btw. Is het niet lastig om het netto volume te bepalen, met die "hap" uit het midden en al die bitumen (en minus de reflexpijp en speakers of course)?
Neuh. Je rekent het volume van die onregelmatigheden uit en dat trek je af van het totale volume. En ik heb gewoon gespeeld met de hoogte van de box. Ik geloof dat al die extra's iets van een volume hebben va 3 liter. Als je dan een boxinhoud van totaal 35 liter nodig hebt, moet je dus een box van 38 maken (als je gewoon lxbxh doet). Simpel hè?
Op welke frequentie ga je trouwens wisselen. De meeste band tweeters kan je toch pas gebruiken vanaf zo'n 5000 Hz?
De Raven is inzetbaar vanaf 2Khz, met voldoende steile filter. Mijn XO punt ligt op 2300 Hz ongeveer, met een 4de orde electrisch op de tweeter. Steil zat.
Maar t ziet er strak uit. Is vast wel wat uurtjes in gaan zitten.
tnx. Er zit inderdaad veel werk in. Alhoewel ik het verven heb uitbesteed. Mijn buurman heeft een eigen keukenzaak, waar ook een spuiter werkt. Ik heb de buurman's pc voor elkaar gemaakt, hij heeft mijn speakers laten spuiten :9

[/quote]

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heel 8-) gedaan :7 , dit zijn toch de Esprit Mk II :?

In een vorige topic hadden we het ook al even over dit project en vewees je me naar je site en toen dacht ik dat je het over de reference had met die refelator tweeter.

Nogmaals heel mooi gedaan :9~

Ik zal proberen mijn speakersjes eens op deze site te zetten, ik heb al iets op mijn eigen-site. Heb helaas geen digi-camera maar ik probeer wat.

ps: is dit wat

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/Nuance_bestanden/nuance.gif

Waarom komt dat witte er toch bij :? Zeker de achtergrond :'(

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
600 piek per tweeter (jaja, verkeerde naam :) )

Das nog duurder dan die van de B&W 805's???
Jaja, het is een ander systeem (dacht dat panasonic die ook al een tijdje maakten, kostten $200 geloof ik, het werkt als een gitaar, alleen dan anders :) )

maargoed. Die prijs... Das voor DURE speakers. (van F2500,- schat ik)

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 19:25 schreef firemen het volgende:
Heel 8-) gedaan :7 , dit zijn toch de Esprit Mk II :?
Ja, dat kan kloppen. Kijk hier maar eens, daar staat die andere versie.

BTW, ik vind die speakers die Lampje gemaakt heeft best mooi en ze zullen wel mooier klinken dan die ik gelinkt hebben. Ik ga "als het mee zit met het geld" ook nog een 2-weg zuil(2 stuks) veranderen met zo'n tweeter en kevlar woofer.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Pagina: 1