Op maandag 12 november 2001 01:54 schreef OProg het volgende:
Ik ga eens kijken of ik foto's heb van het bouwen van mijn speakers
Ook een topic openen, is goed voor je ego

Op maandag 12 november 2001 01:58 schreef JvS het volgende:
vuile spemmert dat je er bent
Ik heb je de hele avond al lopen lastig vallen dat ik er mee bezig was, dan begrijp je toch ook wel dat ik bezoekers wil trekken als er zoveel energie in gaat zitten

Ziet er zeker heel netjes uit (leuk design ook man!). Ik denk dat ik je verplicht me uit te nodigen als ze helemaal klaar zijn en "up and running"
Ik vrees dat dat nog ff gaat duren, maar er staat meer in de planning

U welkom!
Op maandag 12 november 2001 02:02 schreef Narf het volgende:
Heel erg netjes gedaan joh !
Die 'hapjes' eruit staan ook erg goed.
Dankudanku
Ik wilde dat die hapjes mijn idee waren, maar dat idee heb ik gestolen van een Scan Speak design van speakerland. Ze hebben me wel een flinke peut werk bezorgd, maar ze staan erg cool, dus het is de moeite zeker waard geweest.
Op maandag 12 november 2001 11:52 schreef tbusquet het volgende:
Is dat Raven element een Electrostaat ?
En is dat de reden dat je er een "kastje" omheen moest bouwen ?
Nee, het is geen electrostaat. Een elektrostaat is een dun vlies dat tussen twee geladen platen heen en weer klappert.
www.audiocircuit.com heeft een prachtige pagina geweid aan elektrostaten en mensen die ze maken. Elektrostaten klinken bizar mooi, dat is zeker!
Een ribbon tweeter is iets anders. Dat is een metalen lintje wat zich tussen twee sterke magneten bevindt. Door de enorm kleine massa, kunnen deze lintjes heel gedetailleerd het geluid weergeven. Door hun kleine afmetingen (in die van mij, er is een grotere broer van die van mij, de R3.0, maar die kost 4000 piek, onbetaalbaar dus)zijn ze pas vanaf een hogere frequentie in te zetten. Ik gebruik hem vanaf 2,5 KHz, maar dan wel heel steil gefilterd. (acoustisch 6e orde, 4de orde electrisch)
Het kastje zit eromheen zodat de tweeters geen last hebben van de drukgolven van de woofers. Op zich is dat dubbel, want hun eigen behuizing is ook al luchtdicht. Maar als je toch al bezig bent, pak je dat voor de zekerheid er lekker bij

Op maandag 12 november 2001 12:07 schreef hervaz het volgende:
het mooiste zelfbouw project gezien hier op got, die sub komt nu op 2

Flippit: samen projeccie doen

?
Op maandag 12 november 2001 16:11 schreef hervaz het volgende:
Lampje, wat heeft het al met al gekost aan materiaal, en hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Heel veel uren! Ik heb een hoop onnnodig werk gedaan, domweg door gebrek aan ervaring, maar er zijn heel wat weekendjes aan gesneuveld
Wat het heeft gekost?
Hout is goedkoop, gelukkig: kleine 300 piek (2 platen berkenmixmultiplex en 1 plaat mdf en wat losse oefen plankjes)
Woofers: 370 piek/stuk
tweeters: $217/stuk. Daar komt dan nog $30 verzendkosten en 22% invoerrechten en btw overheen. (ruim 700 piek/stuk. Helaas gekocht toen de dollar nog iets van 2,60 was...)
Losse meuk: niet bijgehouden, maar ook erg veel!
denk aan baspoorten van 4 tientjes/stuk, 5 tientjes lijm, aansluitterminals van f10 per stuk (x8, schroeven, en moeren: 50 tot 100 piek (inslagmoeren zijn duur!!).
En dan reken ik het testen, gereedschappen, boeken en dergelijke maar niet mee, want die zijn niet specifiek voor deze speakers, alhoewel ik die anders niet zou hebben gkocht
Dat moet ik ook maar niet doen, want praat je over ongeveer nog een keer hetzelfde bedrag (gelukkig is mijn vader gek en heb ik hem wijsgemaakt dat hij nieuwe spullen nodig had

, die heeft hij dan ook braaf lopen kopen!!. Eigenlijk moet ik hem op mijn website nog maar even een speciale vermelding geven. : The creation of these speakers had not been possible, if it weren't for my dad, who was kid enough to buy tools, he didn't really need" )
Op maandag 12 november 2001 16:35 schreef thefirstikke het volgende: Maar de afwerking had misschien wat mooier gekund? Fineer oid? Nu zie je duidelijk waar en welke planken aan elkeer vast gelijmd zitten. Niet het mooiste imho

Daarom heb ik het juist gedaan: Persoonlijk vind ik dat juist een van de mooiste aspecten aan de speaker. Dat je juist die laagjes van het berkenmixmultiplex kan zien. Geeft een erg mooi effect. Bovendien komt door het schuren en lakken het houtpatroon van dat materiaal mooi naar voren en dat maakt alles met elkaar een hele mooie kast.
Gelukkig mogen smaken verschillen. Mijn vader zegt ook nog steeds dat ik ze zwart moet maken. Dat vind ik juist weer veel te standaard, ik vind hout mooi en dat mag je zien aan speaker.