100Mhz geheugen op Celeron300Mhz

Pagina: 1
Acties:

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 09:49
Het lijkt me erg logisch dat een Intel Celeron 300Mhz wel met 100Mhz geheugen overweg kan, maar om er heel zeker van te zijn wil ik het toch graag even vragen.
Het gaat om een PC (privé) ... zo'n standaard Vobis Highscreen van enkele jaren terug. Waar standaard 32MB DIMM in zin.
Ik ben van plan om er 256MB 100Mhz RAM voor te gaan kopen zodat windows98 & word97 toch net iets lekkerder zullen werken (en er natuurlijk Red Alert 2 op te spelen zal zijn ;))

Dus mijn vraag: Kan het betreffende systeem goed om met 256MB PC100 geheugen of niet ?

bvd,
mahler

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Das lastig te zeggen zo.
Maar PC100 geheugen moet opzich wel gaan..
Alleen of ie de grootte van 256MB leuk vind..
Misschien 2x 128 dat dat wel gaat..
Maar 256MB wil nogwel eens problemen geven.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
je ram schakelt automatisch over naar 66 mhz ram.... op mijn moederbord is het zelfs zo dat (ik heb 100 en 133) als ik hem op 133 forceer dat hij automatisch de 100 mhz ram uitschakeld... ;)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, leuke antwoorden, maar gaan voorbij aan een erg belangrijke factor: welk mobo erin zit.

Voorlopige voorspelling: eentje met een Intel i440EX of ZX chipset- kan een probleem geven- die twee ondersteunen max 256MB totaal, dus moet de 32MB eruit. Bovendien zit het erin dat een DS module misschien bij de EX moeilijkheden zou kunnen geven.

Maar goed, ga die mobo maar identificeren voor wat betere info (en UTFS om erachter te komen hoe je dat kreng herkent).

Overigens, justice_strike (sorry, vind het een smakeloze nick :r ), ik heb nog nooit gehoord van een mobo die aanvoelt wat voor RAM erin zit en uitschakelt wat niet meekan met een bepaalde FSB. Het mag al een wonder heten als de SPD correct herkend wordt.
De FSB bepaalt meestal de geheugensnelheid (tenzij er een asynch mem ctrl inzit)- en die draait in-spec bij een Celly 300 op 66MHz. Een PC-133 module kan op 133 draaien (vaak nog sneller), maar als de FSB op 66 zit, draait het op 66. Omgekeerd, als je de FSB op 133 zou zetten met een 66MHz module zou het ook op 133 aangestuurd worden - en waarschijnlijk direct beginnen piepen als de mobo aangezet worden, omdat het gewoon niet zover geOCd kan worden.

Verder idd geen PC-100 maar PC-133 halen; als 100 werkt zal 133 dat ook doen, en 133 is tegenwoordig goedkoper.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ja gewoon die PC133 chip halen..
alleen wel die 32mb eruit flikkeren..
kan problemen geven

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 09:49
Op maandag 12 november 2001 00:29 schreef dion_b het volgende:
Eh, leuke antwoorden, maar gaan voorbij aan een erg belangrijke factor: welk mobo erin zit.

Voorlopige voorspelling: eentje met een Intel i440EX of ZX chipset- kan een probleem geven- die twee ondersteunen max 256MB totaal, dus moet de 32MB eruit. Bovendien zit het erin dat een DS module misschien bij de EX moeilijkheden zou kunnen geven.
Mja, dat weet ik dus inderdaad niet... ik heb voor de zekerheid maar vermeld dat het om een standaard Highscreen PC gaat.
Maar goed, ga die mobo maar identificeren voor wat betere info (en UTFS om erachter te komen hoe je dat kreng herkent).
Dat zal ik dus eerst doen... ik nam aan dat het afhankelijk was van de processor (als het moederbord geen 100Mhz ondersteunt, kan er ook geen processor op die op 100Mhz draait was mijn redenering)
Verder idd geen PC-100 maar PC-133 halen; als 100 werkt zal 133 dat ook doen, en 133 is tegenwoordig goedkoper.
Dank je, dat is een goede tip.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Pagina: 1