Even met de search gekeken, maar niet gevonden wat ik zocht. Ik heb nu een config file waarmee ik zelf als user marc in kan loggen en in mijn eigen dir alles kan doen wat ik wil. Nu wil ik echter voor een aantal andere users ook een FTP account aanmaken. Dat gaat goed, totdat ik ze allemaal 1 vaste directory wil geven.
Gewoon /home/gebruiker is geen probleem (wel ff die dir met chmod alles op read zetten). Maar als ik bijvoorbeeld dit wil: /usr/local/ftp/supercows als homedir voor dat ftp account dan kun je wel ftp-en met dat account, maar kom je in de homedir van dat account uit (/home/gebruiker) en kun je in die dir geen bestanden zien en kun je ook niet een nivo omhoog ofzo.
Mijn proftpd.conf:
User cow bestaat dus gewoon en heeft als login shell /bin/false, om te voorkomen dat men in kan loggen via ssh. /bin/bash lost het probleem niet op. De homedir van cow is /home/cow. In die dir heeft iedereen lees rechten. De dir /usr/local/ftp/supercows kan ook door iedereen gelezen worden, evenals de dirs erboven.
Wat zie ik over het hoofd?
Gewoon /home/gebruiker is geen probleem (wel ff die dir met chmod alles op read zetten). Maar als ik bijvoorbeeld dit wil: /usr/local/ftp/supercows als homedir voor dat ftp account dan kun je wel ftp-en met dat account, maar kom je in de homedir van dat account uit (/home/gebruiker) en kun je in die dir geen bestanden zien en kun je ook niet een nivo omhoog ofzo.
Mijn proftpd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| ServerName "ProFTPD Default Installation"
ServerType standalone #inetd
DefaultServer on
# Port 21 is the standard FTP port.
Port 21
Umask 022
MaxInstances 30
# Set the user and group that the server normally runs at.
User nobody
Group nogroup
<Directory /*>
AllowOverwrite off
Umask 007
<Limit LOGIN ALL>
DenyAll
</Limit>
</Directory>
<Directory /home/marc>
Umask 002
AllowOverwrite on
<Limit ALL LOGIN>
Order Allow,Deny
AllowUser marc
Deny from all
</Limit>
</Directory>
#user voor toegang (viewen) alle dirs
<directory /*>
umask 002
Allowoverwrite on
<limit All login>
order allow,deny
allowuser viewen
deny from all
</limit>
</directory>
#user voor algemene ftp dir
<Directory /home/cow> #of /usr/local/ftp/supercows
Umask 002
AllowOverwrite on
<Limit ALL LOGIN>
Order Allow,Deny
AllowUser cow
Deny from all
</Limit>
</Directory> |
User cow bestaat dus gewoon en heeft als login shell /bin/false, om te voorkomen dat men in kan loggen via ssh. /bin/bash lost het probleem niet op. De homedir van cow is /home/cow. In die dir heeft iedereen lees rechten. De dir /usr/local/ftp/supercows kan ook door iedereen gelezen worden, evenals de dirs erboven.
Wat zie ik over het hoofd?
Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(