Naar mijn mening is sateliet internet alleen een optie als je errug wanhopig bent voor iets zonder telefoonkosten of snelheid.
Ten eerste heeft een dergelijke verbinding een enorme latency wat het totaal ongeschikt maakt voor online games of telnetachtige applicaties. De satelieten hangen ergens in een geostationaire baan op zo'n 35.000 km, maar ik kan er een duizendje of 2 naast zitten. Uitgaande van 30.000 km hoogte, betekend dat met de snelheid van het licht (300.000 km/s) dat je 1/10 seconde ofwel 100ms nodig hebt om er te komen.
Stel je voor, je drukt op de vuurknop in Quake. Dit request wordt verstuurd naar de sateliet (100ms), deze stuurt het terug naar de aarde naar de sateliet provider (100ms), welke het vervolgens via haar snelle backbone naar de quakeserver stuurt. Vervolgens moet er ook een antwoord terug gestuurd worden (nogmaals 2x 100ms) en hou je dus een BASIS ping snelheid over van 400ms... daarbovenop nog eens de standaard lag over internet. Reken dus op een *minimale* ping van ong. 500ms.... Gamen kun je dus wel vergeten.
Verder is de snelheid ook niet om over naar huis te schrijven. Wil je het betaalbaar houden dan kom je op maximaal 400 kbit/s uit downstream, wat in principe langzamer is dan ADSL of de meeste kabelaars. Meestal worden er ook nog bepaalde downloadlimieten geheven. Ik heb het hier dan wel over de tweewegverbindingen, indien je graag snelheid wil, en niet zoveel geeft om de telefoonkosten, dan is eenweg sateliet een oplossing. Deze geven tot wel 2 Mbit/s door, maar hebben dus een modem of ISDN lijn nodig voor de upload.
En dan de installatiekosten. De enige 2-wegsprovider in Nederland (er zijn er meerdere die 1-weg/modem upload aanbieden) vraagt een belachelijk bedrag voor de installatie. Voor 2800 Euro (ja, geen guldens, en ja 2800 niet 280) wordt het voor je geinstalleerd. Hier zit de schotel van 75 cm in, de 2-wegs USB ontvanger voor je PC, en andere benodigde apperatuur in. En ja, omdat deze satelieten andere zijn dan die voor de TV ontvangst betekend dat 2 schotels als je er al 1 hebt voor de TV.
Als je simpelweg opzoek bent naar breedband en snelheid, maar niet zoveel geeft om de telefoonkosten, dan is 1-wegs sateliet internet een optie. Voor minder dan 500 Euro aan apperatuur en bedragen als 30 Euro per maand zit je aan de 2 Mbit/s downstream, wat erg leuk is voor streaming video en ander spul.
Als je opzoek bent naar een middel om de telefoonkosten te drukken is sateliet eigenlijk te duur. Als je meer dan 6000 gulden neer moet tellen voor de installatie, is het het eigenlijk niet waard, tenzij je binnen nu en 5 jaar geen andere optie ziet. Een gemiddelde breedband aansluiting via ADSL of Kabel kost ong. 100 piek per maand, dus je hebt zowiezo een jaar of 4 nodig om die 6000 gulden af te schrijven, de abonnementskosten van 250 piek per maand nog niet eens meegerekend. Als je dus binnen een jaar of 2 ADSL verwacht is het eigenlijk gewoon smijten met duizenden guldens voor niets.
De beste optie blijft vooralsnog ISDN via een Always-On provider. Er zijn er meerderen die voor een bedrag van ong. 175 tot 200 Euro (400 tot 450 piek zegmaar) een 24 uurs, no-limit, altijd 64kbit/s verbinding aanbieden. Is inderdaad aan de prijzige kant, maar als je telefoonrekening de 800 piek per 2 maanden begint te naderen toch zeker een overweging, zeker gezien je nu wel 24/7 online kan zijn.
En daar moet je het mee doen ben ik bang....
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik