Op zondag 11 november 2001 21:18 schreef Neutron het volgende:
Ik heb de 'search'gebruikt (voordat jullie daarover beginnen), maar daar kwam ik niet uit. Mijn computer bestaat uit 4 partities ( totaal 40 GB) die ik m.b.v. Partition Magic heb gemaakt:
1. C: XP (fat32, 2.5)
2. D: moet linux mandrake 8.1 op komen (nu nog fat32, 2.5)
3. E: games, proggies etc. (fat32)
4. F: mp3's & films (NTFS)
Ik heb hierover twee vragen:
1. Ik ben erachter gekomen dat je niet 1 maar 2 partities voor linux moet maken (swap). Hoe doe ik dit met partition magic en hoe zorg ik dan dat ik mijn data behoud?
2. Kan linux NTFS lezen zodat ik met linux ook mijn mp3s af kan spelen? Thnks
1: Je moet inderdaad twee partities aanmaken. Het *kan* ook met een, maar dat raad ik sterk af. Ik heb zelf slechte ervaringen met PM, maar als je het echt wilt gebruiken zorg dan dat er op D: niets staat, verwijder dan de partitie in PM, maak een nieuwe aan van ongeveer twee keer je RAM (mag ook kleiner als je genoeg RAM hebt en je die bak niet heel erg gaat stressen). Het type van deze partitie moet 83 (Linux Swap) zijn. Vervolgens maak je van de overgebleven vrije ruimte een partitie van type 82 (Linux Native). Waarschijnlijk noemt PM het ext2, dat is ook best.
Overigens zou ik zelf liever de tools gebruiken die bij de installatie Mandrake vast wel worden geleverd (fdisk of een frontend daarvoor), je kunt daar ook gewoon aangeven dat je D: (wordt waarschijnlijk /dev/hda2 genoemd) even veranderd moet worden in een swap- en een ext2-partitie, maar misschien is PM makkelijker in het gebruik.
2: Linux kan inderdaad NTFS lezen (en ook *experimenteel* schrijven, maar daar zou ik nog niet aan beginnen). Ik weet niet of Mandrake standaard zo is ingesteld dat dat kan, maar als dat niet kan heb je drie opties: ofwel je zet die mp3's op een of andere fat-partitie, ofwel je probeert het partitietype (eventueel in PM) te veranderen, alhoewel ik betwijfel of dat in dit geval mogelijk is, ofwel je compileert je kernel met NTFS-read ondersteuning. Dat laatste is niet zo moeilijk, maar wat documenten lezen vooraf kan geen kwaad. Ook in de search staan er nog wat voorbeelden over het compileren van een kernel.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.