terratec kaart klinkt k*t

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:00
Eej daar,
net ff de nieuwste 2.4 kernel gedownload en gecompiled. Alles drivers etc wat ik gebruik erin gebakken etc
Me geluidskaart (terratec DMX Xfire 1024) werkt wel, maar het geluid klinkt echter niet helemaal zoals het klinken moet (me oude sb16 van 5 jaar geleden klinkt beter)

Iemand enig idee hoe dit komt, en hoe het opgelost kan worden?

Verwijderd

en gebruik je iets als alsasound of arts?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Schop oud topic

Ik heb deze kaart dus ook, gebruik laatste Alsa drivers, probleem is dus dat geluid ontiegelijk k*t is. Heel erg zacht, en als ik de output van de PCM audio omhoog gooi, gaat ie vreselijk storen en hoor ik niets meer uit mn luidsprekers.
Ligt duidelijk aan die kaart of aan die drivers, want toen ik net mn "K3 - Alle Kleuren.mp3" dingetje afspeelde op een Audigy met dezelfde speakerset en Windows XP, klonk het wel lekker helder, luid en voor het eerst in tijden: BASS :)

Ga morgen ff mn SiS 7012 dingetje proberen, misschien is die beter :(

Verwijderd

Vreemd, ik heb dezelfde kaart, en hij werkt prima, op opnemen na.
Welke driver gebruik je?

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Hier hetzelfde prob met een andere kaart helaas. (wel van terratec iirc) Heb die kaart helaas nog niet onder win kunnen testen of het nu aan de kaart, de drivers of de bowen ligt.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Met 2.4.18 werkt 'ie prima.

Hij was bij mij in het begin ook erg stil, totdat ik erachter kwam dat ik PCM2 omhoog moest zetten. De DMX Fire1024 heeft namelijk 2 uitgangen. Onder Windows worden deze tegelijk aangestuurd, onder Linux moet je ze apart instellen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Bij mij krijg ik met de cs46xx driver ook enorme storing. De alsa driver snd-cs46xx werkt prima hier, al moet in in gkrellm de gewone volume omhoog draaien en verder afstellen met de pcm.
mijn lspci output (anders wordt het wel een wat vaag topic :-) :
00:0d.0 Multimedia audio controller: Cirrus Logic CS 4614/22/24 [CrystalClear SoundFusion Audio Accelerator] (rev 01)

Verwijderd

Wat me wel opvalt is dat er bij mij stug 2 sliders op maximum blijven staan, wat ik ook doe.. Is dat alleen bij mij zo?

Verwijderd

En welke sliders zijn dat?

Bij mij is dat niet zo, ik kan alle sliders gewoon bewegen.

• _JGC_
Welke mixer app gebruiken jullie? ik gebruik zelf gewoon alsamixer, maar het geluid klinkt allemaal zo slecht :(
Geen of weinig bass, en heel erg vervormd in de hoge tonen. Als je die K3 MP3's uit mn Terratec hoort, heb je het gevoel alsof belgen helemaal niet kunnen zingen :(

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb daarnet een kernel upgrade naar 2.4.19 uitgevoerd. Zelf gebruik ik gewoon de native ESS Soundfusion drivers (dus geen OSS of ALSA) en die werken gewoon perfect. Het geluid is net zoals in Windows 2000 :)

[edit]
Overigens gebruik ik aumix als mixer. PCM en PCM2 staan daarbij op 100%. In XMMS staat het volume op 50%.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Die kaart heeft ook nog een jumper om de koptelefoonversterker aan te zetten. Ik d8 dat deze standaard uit stond, en dan is het uitgangssignaal idd erg z8

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:00
idd. heb nu 2.4.19 en idd bass :) en beter geluid.. allee alsa werkt beter, kan je tenminste meerdere geluidjes door elkaar afspelen enzo :) Hopen dat nieuwe versie van alsa het beter gaat doen

Verwijderd

_JGC_ schreef op 29 August 2002 @ 19:05:
Welke mixer app gebruiken jullie? ik gebruik zelf gewoon alsamixer, maar het geluid klinkt allemaal zo slecht :(
Geen of weinig bass, en heel erg vervormd in de hoge tonen. Als je die K3 MP3's uit mn Terratec hoort, heb je het gevoel alsof belgen helemaal niet kunnen zingen :(
heb je mmaped io als driver option aanstaan ?

in modules.conf
options snd-cs46xx mmap_valid=1

ik heb zelf bevonden wanneer je het volume van de pcm niet hoger dan 70 instelt dat het wel meevalt met de ruis

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2002 23:42 ]

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 21:55
Met mijn Hercules muse 5.1 dvd klinkt het geluid goed(cmi pci), alleen is die brak bij ut2003 als er veel bots in de buurt zijn(dus bij hoge cpu load)
Ik gebruik de nieuwste als en gentoo 2.4.19r9 kernel(met alsa 0.9nogwat), iemand een idee waarvoor het geluid alleen daarbij brak is?

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 14:22

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Wrom wil je K3 luisteren :? :? ??????

toch niet echt hoogstaande muziek 8)7

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• _JGC_
Tja, K3 mag ik zelf weten :P

Ik heb het inmiddels opgelost door Alsa 0.90rc3 te draaien, daarin heb je eindelijk ondersteuning voor multitasking, dus heb je die ranzige sounddaemons niet meer nodig, zo dat ruimt op :P

Verder heeft RC3 nog twee slidertjes in de mixer, DAC en ADC, als deze aanstaan krijg je storing naarmate je de PCM hoger zet. Masters op 100, PCM op 77 en DAC/ADC beide uit geven perfect geluid.

Helaas hebben ze dat bij RC5 weer veranderd: zodra je DAC en ADC uitzet, is je ruis en storing wel weg, maar al je andere geluid ook :(
Pagina: 1