Toon posts:

Wat staat ons te wachten na de dood...

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hier denk ik vaak over na.
Soms wil dit zelfs weleens zien. Alles achterlaten. Niet in de zin van geen zin meer in het leven maar uit pure intresse wat hierna komt. Wat denken jullie?

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

nou, het begint met een tunnel, dan is er licht, veel licht, en dan herrinner ik me nog dat k bij een poort kwam waar er gekozen werd of je naar de hemel of naar de hel ging, ik mocht de hemel in, en ik lig hier tussen de lekkere wijven en een passoa'tje!! :P

Verwijderd

Topicstarter
OMFG jij weer |:(

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Lol MarkyB

Maar om beetje ontopic te blijven.

Het schijnt te kunnen dat je jezelf onder hypnose laat brengen en dat je op deze manier een bijna dood ervaring kan memaken.

Echter, ik raad het je niet aan, kweet niet hoe veilig het is maar ut klinkt eng :)

Signature

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik heb eigenlijk twee mogelijke ideeen:

1) De hemel is een oord dat vergelijkbaar is met de aarde maar wel eentje waar materie geen mening meer heeft. De energie die we onze 'ziel' noemen gaat daarheen om (misschien) gerycled te worden in een nieuw mens. De natuur is een goed voorbeeld van een mechaniek die geen energie verspild, dus het lijkt me best mogelijk dat ook onze levensenergie gerycled wordt.

Ik denk in ieder geval dat je geliefden die al eerder overleden zijn weer tegenkomt. Mijn opa heeft ooit zo'n ervaring gehad.

2) De hemel waarin je terecht komt in een wereld die niet materialistisch is en vergelijkbaar is met lucide dromen: je hebt volledige controle over de omgeving.

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op zondag 11 november 2001 20:01 schreef Ragonite het volgende:
Soms wil dit zelfs weleens zien. Alles achterlaten. Niet in de zin van geen zin meer in het leven maar uit pure intresse wat hierna komt. Wat denken jullie?
Interessante vraag. Zelf was ik ook wel eens aan het denken en kwam tot een volgende optie (maar overtuigd ben ik nog niet echt helemaal van mezelf..)

Een bijna-dood-ervaring is iets dat veel mensen op een gelijke(nd)e wijze omschrijven, maar toch maakt iedereen het mee terwijl hij leeft (of we moeten de definitie van doodgaan aanpassen; volgens mij is nu geaccepteerd dat dit slechts 1x kan...).

Aangezien je leeft terwijl het gebeurt, verzin je de ervaring zelf. Verzinnen klinkt misschien een beetje denegrerend, maar ergens halen je hersenen de ervaring vandaan. Waar? Geen idee, dat is dan het volgende probleem.

Typisch is dat vele mensen het fenomeen gelijkend omschrijven. Dat doet veel denken aan de theorie van het collectief onderbewustzijn, zoals dat volgens Jung (of toch Freud?) bestaat. Waar dat collectief onderbewustzijn dan weer vandaan komt? Tja...

Zelf neig ik ernaar om te denken dat het na dit leven ophoudt. Denken aan een hemel roept bij mij gevoelens op van het ouderwetse christendom: de gelovigen oproepen zich nederig en niet opstandig te gedragen, omdat ze in de hemel wel verlost zullen worden. De Verlichting liet eindelijk dit idee los en ik ben nu eenmaal nogal een aanhanger van de wetenschap.... Maar ja, als er niks is, maakt het ook zo kaal he? ;)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
de theorie van het collectief onderbewustzijn, zoals dat volgens Jung (of toch Freud?) bestaat. Waar dat collectief onderbewustzijn dan weer vandaan komt? Tja...
Dat was Jung. Zijn collectieve onderbewuste is een deel van ons onderbewuste dat, zoals de naam al zegt, collectief is. Dit betekent dus dat alle mensen in principe aan elkaar 'gekoppeld' zijn via dit deel van het onderbewuste. Dit is echt een filosofie hoor, en geen concrete theorie gebaseerd op 'feiten' (zie andere post van mij over 'feiten'). Afijn. Het idee van dit onderbewuste kwam voort uit het 'feit' dat mensen over de gehele wereld vaak dezelfde symboliek gebruiken. Jung heeft hier bijzonder veel onderzoek naar gedaan (vooral bij stenen tijdperk stammen in australie, e.d.) en kwam tot de conclusie dat dat geen toeval kon zijn.

Maar goed. laten we niet teveel off-topic gaan.

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 20:01 schreef Ragonite het volgende:
volgens mij stopt het gewoon, molecuultjes vallen uit elkaar en vormen iets nieuw, net zoals bij de andere levende organismen op deze aarde (ten minste, voor zover 'k daar mag van uitgaan, want wetenschap is geen waarheid, als die er al zou zijn...), zoals bv. plant->humus->nieuwe plant
Toch denk ik dat 't gewoon stopt, volgens mij denkt de mens gewoon dat hij/zij meer is dan een ander organisme, en denkt hij/zij daarom ook dat hij/zij een soort onsterfelijkheid heeft
volgens mij is 't een mooi middeltje van de Kerk om je "braaf" te houden tijdens je leven, omdat je gestraft zal worden in je volgende leven (PS: niet gelovig, maar ik probeer wel de christelijke waarden na te leven)
(anyway, wat je hier ook van vindt, blijf on-topic)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Er gaat hier al een topic over de dood:
[topic=315361/1/25]

Daar kan je gerust het daar over hebben hoor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.