IR Reciever probs

Pagina: 1
Acties:

• FlipFlap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 22:09

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Topicstarter
IR Reveiver

Ik heb een IR receiver in elkaar gesoldeerd volgens het onderstaande schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/zooi/remote1.gif

Partlist to the receiver
You need a 9 pin plug and the following:
• Diode (D1) 1N4148
• Resistor (R1) 4,7 kOhm
• IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
• Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
• Capacitor C1 10 µF, 16 V
• Capacitor C2 100 nF

Na een tijdje vrolijk solderen had ik mijn receiver in elkaar gezet en aangesloten op de com-poort van mijn notebook. Via WinLIRC software binnengelepeld en........
Hij doet het.

Bij nader inzien léék hij het te doen. Hij reageerd idd op zo'n beetje elke afstandbediening die ik thuis heb liggen, maar hij kan geen signaal van een ander onderscheiden. De input die ik krijg is één grote warboel.

Nu heb ik daarnaast nog een ander schema gevonden, maar voordat ik dat nu ga gebruiken wil ik toch ff vragen of iemand dit probleem bekend voorkomt. Kan het zijn dat ik met mijn soldeertalenten er een zooitje van heb gemaakt of is de schakeling gewoon niet goed?

Het andere schema die ik had gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/zooi/remote2.gif

Partlist:
• C1 - 4,7uF capacitor
• D1 - 1N4148 diode
• R1 - 4k7 resistor
• IC2 - 78L05, 100mA, voltage regulator (TO-92 casing)
• 9-pin or 25-pin SUB-D socket

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
schopje

ff niets

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:59
dat eerste schema werkt bij mij prima, je pc moet wel snel genoeg zijn

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 15:35

aP_

Dat 2e schema heb ik laats gemaakt. Het werkt prima. Ik gebruik een afstandsbediening van m'n Sony video recorder. Eerst winlirc ff de knoppen leren en dan bijvoorbeeld bij een plugin van winamp de knoppen instellen.

Het is lastig om je specs up to date te houden

Verwijderd

Ik heb het eerste schema en ik heb soms ook problemen met mijn pioneer system remote, maar dat staat ook in de text-file van winLIRC. Je moet gewoon een aantal keren opnieuw proberen met het programmeren bij mij duurde het ook ff voordat ie echt goed werkte. Beetje spelen met de tijd dat je een knop ihoud en dergelijke.

Verwijderd

bij mij doet iet ook niet :( Met winlirc ziet ie wel signalen maar dan kan die het patroon niet herkennen ofzo. Hij ziet dus vanalles aan infrarood maar herkend het geen 10 keer wat je nodig heb om hem een reactie aan te leren. Ik zal t schema maar weer eens nakijken (voor de zoveelste keer).

Verwijderd

Hey, is het niet zo dat een RS-232 poort de vogende signalen nodig heeft:
'1' = +3..+25 Volt
'0' = -3..-25 Volt

:? :? :P

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 17:09 schreef arjandijk het volgende:
dat eerste schema werkt bij mij prima, je pc moet wel snel genoeg zijn
Notebook = P3-700
Op maandag 12 november 2001 19:06 schreef bluh het volgende:
bij mij doet iet ook niet :( Met winlirc ziet ie wel signalen maar dan kan die het patroon niet herkennen ofzo. Hij ziet dus vanalles aan infrarood maar herkend het geen 10 keer wat je nodig heb om hem een reactie aan te leren. Ik zal t schema maar weer eens nakijken (voor de zoveelste keer).
Af en toe komt hij aan de derde, maar meestal is het direct al mis :'(

ff niets

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 15:35

aP_

Op maandag 12 november 2001 19:17 schreef MPdave het volgende:
Hey, is het niet zo dat een RS-232 poort de vogende signalen nodig heeft:
'1' = +3..+25 Volt
'0' = -3..-25 Volt

:? :? :P
Uit mijn com-poort komt geen 25V.... ik denk ook niet uit die van jou, maar ok...
The power for the circuit comes from the RTS line of the serial port. D1 protects the circuit from the negative voltage that is usually on the RTS pin. The LIRC driver will change the serial port settings on initialization so that the circuit will get the necessary positive voltage. For most standard PC serial ports this will be approximately 10V. IC2 will convert the input voltage to exactly 5V. As the input voltage for the 78Lxx type regulators has to be at least 2V higher than the output voltage to work reliably, this circuit probably won't work on some notebooks. The line drivers inside notebooks often provide voltages about 6V or even less. So you should make sure that your serial port delivers at least 8V of output voltage.

Van de site waar ik het schema ook vandaan had....

Het is lastig om je specs up to date te houden

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 10:31

Fido

C:\> park

Ligt het nou aan mij of zijn dit 2 dezelfde schemas? |:(

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

Op maandag 12 november 2001 22:34 schreef Fido het volgende:
Ligt het nou aan mij of zijn dit 2 dezelfde schemas? |:(
bijna wel ja :) (hint: let op aantal condensatoren)

Voor de topicstarter: probeer het eens met een andere afstandbediening, de ir onvanger (eigenlijk winlirc) kan niet met alle soorten ab's overweg.
Ik heb de ir-poort ook gebouwd volgens het eerste schema en doet het hier met 3 van de 4 ab's.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 19:56 schreef FlipFlap het volgende:
IR Reveiver

Ik heb een IR receiver in elkaar gesoldeerd volgens het onderstaande schema:

[afbeelding]

Partlist to the receiver
You need a 9 pin plug and the following:
• Diode (D1) 1N4148
• Resistor (R1) 4,7 kOhm
• IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
• Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
• Capacitor C1 10 µF, 16 V
• Capacitor C2 100 nF

Na een tijdje vrolijk solderen had ik mijn receiver in elkaar gezet en aangesloten op de com-poort van mijn notebook. Via WinLIRC software binnengelepeld en........
Hij doet het.

Bij nader inzien léék hij het te doen. Hij reageerd idd op zo'n beetje elke afstandbediening die ik thuis heb liggen, maar hij kan geen signaal van een ander onderscheiden. De input die ik krijg is één grote warboel.

Nu heb ik daarnaast nog een ander schema gevonden, maar voordat ik dat nu ga gebruiken wil ik toch ff vragen of iemand dit probleem bekend voorkomt. Kan het zijn dat ik met mijn soldeertalenten er een zooitje van heb gemaakt of is de schakeling gewoon niet goed?

Het andere schema die ik had gevonden:

[afbeelding]

Partlist:
• C1 - 4,7uF capacitor
• D1 - 1N4148 diode
• R1 - 4k7 resistor
• IC2 - 78L05, 100mA, voltage regulator (TO-92 casing)
• 9-pin or 25-pin SUB-D socket
mijn ir ontvanger is ook gebazeerd op het bovenste schema en werkt als een tierelier :)

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 21:11 schreef aP_ het volgende:

[..]

Uit mijn com-poort komt geen 25V.... ik denk ook niet uit die van jou, maar ok...
[..]
jah, maar volgens de specificaties wel een spanning tussen de 3 en 25 volt. ik heb gemeten en er staat bij mij + of - 11.5 Volt op m'n uitgangen, afhankelijk of er een 1 of 0 op staat.

dus als je en logische 0 wil maken moet je een negatieve spanning van minstens 3 volt geven (volgens de specs) (8>

• sebastius
  • Laatst online: 08-08 16:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

RS232 is +12v en -12v.

Laptop voldoet niet aan die standaard ivm stroomgebruik. Dus krijgt de TSOP chip niet de 5v die die nodig heeft. Dat kan het zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 10:07 schreef sebastius het volgende:
RS232 is +12v en -12v.

Laptop voldoet niet aan die standaard ivm stroomgebruik. Dus krijgt de TSOP chip niet de 5v die die nodig heeft. Dat kan het zijn.
ja en je kan ook nooit een logische 0 maken (er is geen negatieve spanning) in principe... toch?

in praktijk zal 't denk best wel kunnen maar toch... :? :?

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Iedereen bedankt. Ik heb het idd voor elkaar gekregen op een vaste PC. Ik zal toch eens die com poort van mij notebook doormeten. Misschien dat ik daar dan nog een alternatief voor kan maken.
Op maandag 12 november 2001 22:41 schreef lytjepole het volgende:
Voor de topicstarter: probeer het eens met een andere afstandbediening, de ir onvanger (eigenlijk winlirc) kan niet met alle soorten ab's overweg.
Ik heb de ir-poort ook gebouwd volgens het eerste schema en doet het hier met 3 van de 4 ab's.
Hier doet hij het met 1 van de 4 ab's ;(

ff niets

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:56

mymind*

A Beautiful Mind

De spanning uit de com poort van je laptop is te laag. gevonden op lirc.org:
The power for the circuit comes from the RTS line of the serial port. D1 protects the circuit from the negative voltage that is usually on the RTS pin. The LIRC driver will change the serial port settings on initialization so that the circuit will get the necessary positive voltage. For most standard PC serial ports this will be approximately 10V. IC2 will convert the input voltage to exactly 5V. As the input voltage for the 78Lxx type regulators has to be at least 2V higher than the output voltage to work reliably, this circuit probably won't work on some notebooks. The line drivers inside notebooks often provide voltages about 6V or even less. So you should make sure that your serial port delivers at least 8V of output voltage.
Ik denk dat je pech hebt

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 01:39 schreef mymind het volgende:
De spanning uit de com poort van je laptop is te laag. gevonden op lirc.org:
[..]

Ik denk dat je pech hebt
Toch niet !!!!!!!
Ik had de 2e schakeling in elkaar gesoldeerd. Klein printplaatje in een sub-d doosje geprutst en van een oude muis de kabel gebruikt om de TSOP1738 boven mijn bureau te krijgen.

Of het nu aan de lengte van de kabel tussen de condensator en de TSOP1738 ligt of mijn soldeertalent, maar goed functioneren deed hij niet. Bij het doormeten van de schakeling gaf hij zeer onregelmatige waarden.

Ik had nog voldoende onderdelen liggen en een TSOP1736 en die op een bred board geprikt zodat de schakeling niet door mijn botte soldeertechniek beïnvloed zou worden en....... Hij doet het 8:) zelfs op mijn notebook.

Via mijn notebook krijgt hij nu op de TSOP1736 5,75V ook als hij op de accu werkt. Terwijl de com poort 7,2V verschil geeft tussen poort 5 & 7

Nu had ik alleen begrepen dat de 78L05 voor precies 5V zou moeten zorgen zolang er maar minimaal 2V extra op de input zit, dus dat snap ik nog niet helemaal.

Nog ff testen of het ook goed gaat als ik de afstand tussen de schakeling en de TSOP vergroot en dan lijkt het aan te komen op mijn soldeer talent :P

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
k, deze ongeloveloze [SP] newbie kan zich wel voor de |:( kop slaan.

Ik had dus de IR ontvanger op zo'n testbordje geprikt en hij werkte als een tierelier, maar na de boel in elkaar te hebben gesoldeerd....... niets.

Ik maar denken en denken hoe dat nu kon. Soldeerwerk zag er best goed uit alleen leek er wel sluiting in te zitten. Uiteindelijk kon ik alleen maar bedenken dat het gebruikte soldeervet misschien het knelpunt zou kunnen zijn. Ik dus met een tandenborstel en afwasmiddel het printplaatje schoon geschrobd en warempel..... eureka!!..... hij dot 't.

grrrrr, dikke bergen soldeervet gebruikt bij het solderen want dat soldeert zo prettig |:(.

Nou ja... weer wat geleerd :) Overigens werkt hij nu perfect en met alle afstandbedieningen die ik in huis heb liggen.

ff niets

• lytjepole
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

hehe, en weer een tevreden klant :)

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

ben nu ook bezig met zo'n soort ding (die van mij komt van een packhard bell ) en daar stabiliseren ze de spanning met een weerstand van 180 ohm en een zener diode 5V1
asl je in het eerste schema die 7805 weglaat en tussen out en gnd (van waar die 7805 zat)
de zener diode doet en de weerstand tussen in en out (ook van waar de 7805 zat) dat heb je geen 2 volt extra meer nodig maar minder (afhankelijk van de stroom)
Pagina: 1