Fan op 7V wil niet

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 09:28
ik heb een BayBus gemaakt en getest op een oude 200W AT voeding. De fans die ik gebruik zijn 80MM Shicoh ICFAN's. Het probleem is dat mijn fans op 12V wel werken en dat bij 7V de voeding stopt!! De voeding begint dan wat te ratellen en de voedingsfan stopt ook. Ligt dit aan de voeding, of aan de fans?

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
misschien de schakeling zelf ?
dat de 5V en 12V iets van sluiting maken ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Philip_Janssen
De schakeling zelf klopt wel, denk ik. Als ik gewoon m'n fan op +5 en +12 aansluit, krijg ik hetzelfde probleem als met fanbus.

Maar waarom lukt het bij anderen dan wel, om die fans op 7V te laten draaien? Of kan een AT voeding zoiets gewoon niet af? Kan strax ook wel testen op m'n normale systeem, maar het zou wel behoorlijk zonde zijn als ik m'n net nieuwe voeding opblaas ofzo....

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Je zou haast denken dat je voeding niet goed is om 7vte kunnen leveren

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Philip_Janssen
Dus op m'n normale ATX voeding moet het dus wel kunnen?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
AT voedingen kunnen inderdaad geen -5 volt leveren, je maakt dus kortsluiting (correct me if i'm wrong) als je de + op de 12V doet en de - op de 5V waardoor ie dus uitvalt (ik heb het ook geprobeert op mijn ouwe AT voeding, werkte idd niet)

• Philip_Janssen
Je sluit je fan toch aan op +5 en +12?? Of zit ik er nu helemaal naast?

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

[topic=316767/1/25]

Heb je hier wat aan ? Volegns mij ben jij aan het bouwen wat ik nog ga bouwen.... :)

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• Philip_Janssen
Ja, zoiets ben ik ook van plan, maar ik krijg het met 1 fan al niet voor elkaar... Ik heb trouwens ook een Dual Color led erin zitten, om aan te geven of de fans op 7 of 12 Volt draaien. Tenminste, die moet er nu dus tussen.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 16:20
Het klopt (denk ik) dat je fans niet op 7V ken laten draaien op een AT voeding. Ik heb het ook ondervonden. Sluit je een fan aan op een AT voeding @ 7V, dan begint de AT voeding een tikkend geluid te maken en de fan draait niet.
Hoe het precies zit, weet ik niet. Maar op één of andere manier werkt de '7V trick' alleen op ATX voedingen.

:?

• Philip_Janssen
ok, bedankt allemaal.. dan ga ik het gewoon proberen in m'n gewone comp. Als ik de komende week nix post, dan weten jullie wat er gebeurt is >:)

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 19:20 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Je sluit je fan toch aan op +5 en +12?? Of zit ik er nu helemaal naast?
nope je zit goed >:) maar ja laat maar gaan :)
gewoon tussen de +12 en de +5 das 7 volt verschil dus dat moet werken !

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Bij het aansluiten van fans op 7V loopt de stroomkring zo dat de 12V een uitgaande stroom heeft, en de 5V een ingaande stroom. (Het is dus geenpositieve bron meer) Het kan zijn dat ie dat niet zo leuk vindt. Je zou eventueel de 5V kunnen belasten met een dikke weerstand van een paar ohm, maar volgens mij kun je gewoon testen op je ATX, die is waarschijnlijk toch wel kortsluitvast

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

yup draai ff de draadjes om, werkt het dan niet, dan is er echt iets kapot :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op zondag 11 november 2001 19:06 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
De schakeling zelf klopt wel, denk ik. Als ik gewoon m'n fan op +5 en +12 aansluit, krijg ik hetzelfde probleem als met fanbus.

Maar waarom lukt het bij anderen dan wel, om die fans op 7V te laten draaien? Of kan een AT voeding zoiets gewoon niet af? Kan strax ook wel testen op m'n normale systeem, maar het zou wel behoorlijk zonde zijn als ik m'n net nieuwe voeding opblaas ofzo....
hehe
bij AT voedingen is dat probleem bekend
die denkt gewoon dat hij dan kortsluiting maakt, en slaat gewoon af.

op ATX doet hij het wel gewoon hoor :)

Verwijderd

Bij mij werkt 7V gewoon met een AT voeding.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Okee het gele draadje moet dus op de +pool van de koeler en het rode draadje op de minpool :). Maar ik neem aan dat je dat allang wist :Y). Laak het toch maar even zeggen misschien dat je gewoon een lullig foutje maakt ofzo.

specs

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

het werkt op mijn [dure ultra quiet] AT voeding :)

Verwijderd

Ik heb ook zo'n AT voeding liggen waarbij 7V niet werkt, zelfde als bij jou....

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 16:46
Zoals AcouSE reeds zei, werkt die manier van aansluiten om 7V te bekomen ENKEL als er een zware belasting op de 5V lijn hangt. Als ik zulke tests doe, sluit ik meestal op m'n 5V lijn een nest zware halogeenlampen aan, dan lukt dat wel.

Je kan ook een oud mobo met daarop zoveel mogelijk insteekkaartjes aansluiten, dan zou het ook moeten werken...
Pagina: 1