Welke DD5.1 receiver voor deze speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
ik ben toe aan een nieuwe versterker maar ik ben niet zo in al die merken. ik heb hier een paar zelfgemaakte speakers staan waar voor ik dus een versterker zoek. Binnenkort ga ik er 3 speakers bij maken, 2 dezelfde en een center zodat ik een 5(.1) speakerset krijg. Ik laat dus de subwoofer weg want die heb ik niet nodig.

Mijn speaker set is gebaseerd op de carat van vifa. hier de speaker specs en wat pics:

laag / midden: 2 x VIFA 17-WP-200
hoog : VIFA HT-275/D2
vermogen: 120WATT
Impedantie: 4 OHM
Freqentiebereik (theoretisch): 37-35000

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/speaker.jpg Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/speaker_drivers.jpg

sorry voor de brakke pics, tis aardig donker en de speakers zijn in het echt wel recht :)

nou de versterker, ik zoek er eentje van rond de duizend gulden met als max 1500,-. De eisen zijn 2x optische ingang voor mijn xfire 1024 kaart en 1 voor toekomstige dvd speler.
Ik heb al deze middag wat lopen kijken en ik kwam op deze versterkers uit:

Marantz SR5200
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/img_e_avr_sr5200_med.gif

of de Onkyo TXDS575X
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/txds575xs.jpg

mijn voorkeur gaat uit naar de marantz, maar dat is puur op specs en uiterlijk gebaseerd. Vooral omdat de marantz over een stuk meer ingang/uitgangen beschikt. Maar de marantz is dan ook dik duurder dan de onkyo :(.

Wat ik er primair op ga afspelen is mp3 / audio cd. dvd komt op 2e plaats.
naar ik al gehoord heb is de marantz perfect voor stereo maar wat minder in dd5.1, en de onkyo weer wat minder in stereo maar heel goed in dd5.1 . dus wat moet ik kiezen, of zijn deze versterkers weer zwaar overkill voor de speakers? :)
wat trouwens bij de specs van de marantz staat is dat deze 8 ohm speakers moet hebben, ga ik deze versterker zwaar belasten als ik mijn 4 ohm speakers erop aan sluit (later dus 5 stuks) ?

Verwijderd

Tja, als ik het zo hoor moet je vooral ook even naar de Yamaha RX-V620 kijken. Is toch wel erg goed in stereo én surround.

• twiekert
Op zondag 11 november 2001 18:37 schreef Flippit het volgende:
Tja, als ik het zo hoor moet je vooral ook even naar de Yamaha RX-V620 kijken. Is toch wel erg goed in stereo én surround.
hmm das ook een mooie receiver voor ~1200 gulden. kiezen wordt steeds moeilijker, nou weet ik het helemaal niet meer :P

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
je moet ook rekening houden met hoe de versterker klinkt. De yamaha's zijn over het algemeen vrij schel, marantz, onkyo en denon weer wat warmer. Je moet boxen en receiver dus op elkaar afstemmen.

Ik zou gewoon eens gaan luisteren, en niet puur op specs en uiterlijk een keuze maken. Dit wilde ik eerst ook doen, tot ik ben gaan luisteren en zo een heel ander beeld kreeg van alles.

Dus,gebruik wat hier wordt gezegt als steun, maar laat je oren kiezen.

Btw, de denon 1802 is ook een mooie receiver in die prijsklasse.

• twiekert
goed idee, ik ga wel is luisteren, probleem is alleen dat ik gewoon nooit weet hoe de versterker met mijn speakers gaat klinken.

wat is trouwens het verschil tussen de marantz SR5200 (1500,-) en de marantz SR5000 OSE (999,-) ?

ik kan de 5000 niet terugvinden op de marantz site..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Het ligt er een beetje aan of je een echte dB-dragger bent of alleen maar zachtjes luistert, maar in het eerste geval zou ik zeker geen versterker kopen die geen 4 Ohm speakers aan kan. In het tweede geval maakt het niet zoveel uit.

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
kijk eens bij www.kenwood.de voor de krf 9050
haalt overal in testen goede resultaten en is een van de weinige in die prijsklasse die thx gecertificeerd is.
hen hem zelf via de harense smid voor 1250 besteld.

Verwijderd

ik zou nog 2 types hoger gaan dan de 5200 van de Marrantz, de SR7000 is perfect en kan genoeg vermogen leveren d8 ik...

• twiekert
Op maandag 12 november 2001 08:57 schreef neographikal het volgende:
ik zou nog 2 types hoger gaan dan de 5200 van de Marrantz, de SR7000 is perfect en kan genoeg vermogen leveren d8 ik...
leuk om te hebben maar de 7200 valt ietsje buiten mijn budget :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Kijk ook eens naar de Sony DB840. Nou niet gaan roepen Sony is slecht, bewijs dat maar eerst eens. Voor 999 piek heb je dan een goede versterker.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

de sr4200 is best buy in de what hifi in de klasse onder de 400 pond. dit lijkt een goede keuze, kijk anders ff naar de eerder genoemde rx-v620, die is product of the year. is wel wat duurder. ik zou voor de marantz gaan als ik jou was, en ik zou als ik jou was er niet een kiezen uit de oude reeks(=4000,5000,7000) maar uit de nieuwe reeks zoals 4200 omdat deze weer nieuwere functies hebben. :Y)

• twiekert
Op maandag 12 november 2001 11:36 schreef wiebe het volgende:
de sr4200 is best buy in de what hifi in de klasse onder de 400 pond. dit lijkt een goede keuze, kijk anders ff naar de eerder genoemde rx-v620, die is product of the year. is wel wat duurder. ik zou voor de marantz gaan als ik jou was, en ik zou als ik jou was er niet een kiezen uit de oude reeks(=4000,5000,7000) maar uit de nieuwe reeks zoals 4200 omdat deze weer nieuwere functies hebben. :Y)
inderdaad, de 5200 lijk mij een zeer mooie versterker! deze week ff ergens luisteren en kijken of tie bevalt.
vooral de aansluitmogelijkheden bij deze versterker is echt uitgebreid, 2x optische ingang vind je niet zoveel in die prijsklasse. :)

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14

GeJe

Je...

Op maandag 12 november 2001 18:11 schreef twiekert het volgende:

[..]

echt uitgebreid, 2x optische ingang vind je niet zoveel in die prijsklasse. :)
Mijn RXV-620 heeft 4 optische ingangen. 3 achter, 1 voor
en was maar 966,- gulden. Gewoon in DL gehaald.

Maar als je design belangrijk vind dan vind zou ik voor de Marantz gaan die is echt gruwelijk en wordt volgens mij beter getest dan onkyo

Vandaag is het feest en morgen ook.

• twiekert
Op maandag 12 november 2001 18:16 schreef GeJe het volgende:

[..]

Mijn RXV-620 heeft 4 optische ingangen. 3 achter, 1 voor
en was maar 966,- gulden. Gewoon in DL gehaald.

Maar als je design belangrijk vind dan vind zou ik voor de Marantz gaan die is echt gruwelijk en wordt volgens mij beter getest dan onkyo
idd, naar wat ik in de search (hoera het werkt weer!) heb gevonden is de marantz heel goed in stereo en de onkyo is weer wat sterker in dolby digital.

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Ik heb die Onkyo receiver ooit ook eens beluisterd. Dat was toen ik een keuze moest maken tussen een tweede hands Onkyo TX-DS838 Integra of de bovengenoemde TX-DS575X. Zoals uit m'n signature mag blijken is duidelijk welke de winnaar werd... :9
De 838 is gewoon van een andere (lees: zwaardere) klasse dan de 575 en komt overal veel krachtiger, maar toch zachter wat betreft de klankkleur over. Daarnaast heeft 'ie gewoon iets meer power wat erg gewenst is met de Magnat Project 10 (oftewel Motion 200). Ik heb ze soms erg luid staan en dat trekt 'ie gewoon goed.
Feit is alleen wel dat beide zwaar roeleren en ik zeker ook blij zou zijn geweest met die 575X als ik die had gekocht. De 838 kwam echter als een buitenkansje voorbij en gelukkig heb ik die niet laten schieten. Hoe het met die Marantz zit weet ik niet, maar over het algemeen kan je je echt geen breuk vallen aan zo'n goed merk, dus het komt ook in dit geval weer op je eigen oren aan. 8-)

• twiekert
heeft iemand nog een paar goeie links naar websites met richtprijzen voor hifi zut?
ik heb n.l. gezocht naar de marantz 5200 en de prijs was daarvoor 1570,-. heb echter geen idee of dat een gangbare prijs is of te duur :?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Kenwood KRF-9993D

die roeleert echt zwaar...

5x130 watt :P (topmodel van pioneer, av receiver, claimt 5x120, geeft 5x~100)

kost alleen wat, rond 4200,- dacht ik.

Divide and conquer.

Verwijderd

dacht dat een 4200 zo rond de 1200 zit...

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Volgens mij (intuitie :) ) maakt het niet zo veel uit. Die Onkyo en die Marantz zijn beide best goed. Yamaha krijgt ook goede kritieken (heb er zelf 1, voor filmpjes kijken, maar moet nog speakertjes kopen). Welke vind je er mooi uitzien en past binnen je budget?
Voor "muziekale" topkwaliteit zou ik ook eens naar T+A of Arcam kijken.

Btw. leuk dat je zelf je speakers maakt.

Ik zou als ik jou was toch ook een goede sub overwegen (Rel Storm of zo, die het zaakje tussen 20 - 70 Hz versterkt). Kun je voor de effect speakers en centre eventueel volstaan met wat "kleinere" speakers.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 12 november 2001 20:57 schreef twiekert het volgende:
heeft iemand nog een paar goeie links naar websites met richtprijzen voor hifi zut?
ik heb n.l. gezocht naar de marantz 5200 en de prijs was daarvoor 1570,-. heb echter geen idee of dat een gangbare prijs is of te duur :?
In Nederland is Stassen vrij scherp geprijsd.

In Duitsland ben je ook vaak goedkoop uit (bv bij http://www.mediacheckpoint.de/ , heb ik zelf goede ervaringen. Yamaha 620 gekocht voor f 950 incl. verzendkosten, Bezorgd binnen 3 werkdagen. Ze hebben ook bv Canton, goede Duitse speakers. Bv AV700 center speaker , bij mediamark in Nl f 550. in Dl voor f 250)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• twiekert
Op maandag 12 november 2001 22:11 schreef Duck-Twacy het volgende:

Btw. leuk dat je zelf je speakers maakt.

Ik zou als ik jou was toch ook een goede sub overwegen (Rel Storm of zo, die het zaakje tussen 20 - 70 Hz versterkt). Kun je voor de effect speakers en centre eventueel volstaan met wat "kleinere" speakers.
erg leuk om speakers te maken, vooral als je zelf ook tevreden bent met het resultaat :) :). maar nog een extra sub erbij? dan gaan de buren helemaal flippen :+

het zijn maar 17cm speakers maar 2 stuks ervan geeft best wel wat zware bass >:)

owja, van mijn volgende speakers ga ik fotows maken tijdens de bouw, ik zal ze hier dan wel posten :)
Pagina: 1