cd spelers met digitale out: wat is het verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12 09:11
Ja, de titel zegt het al:
ik vroeg me eigenlijk af wat het onderlinge verschil is tussen cd spelers met een digitale uitgang.

Het lijkt mij dat er dan geen onderling kwaliteitsverschil kan zijn, je hebt immers niet uitgangsfilters van de cdspeler te maken..

Alleen het loopwerk van de ene cd speler is waarschijnlijk beter dan het andere. Maar dat zou je toch niet aan de geluidskwaliteit moeten merken?

Klopt dit of maak ik een denkfout?

Mijn Firewizzie

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De kwaliteit van het loopwerk kan uitmaken in de 'jitter' heb ik me laten vertellen. Maar wat dat precies is moet iemand anders maar ff uitleggen vrees ik ;)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

digitaal heeft te maken met het signaal wat de cd-speler uitgeeft, dus je hebt een digitale source ipv de normale uitgang die analoog is. Het signaal is daarom veel zuiverder en precies hetzelfde wat op de cd staat

jitter heeft volgens mij te maken met het loopwerk...met de stabiliteit...jitter is d8 ik vervorming doordat het loopwerk niet helemaal goed loopt...meestal is dit een paar tienden van %'en

maar ik kan ernaast zitten hehe :D

• Case
Op zondag 11 november 2001 16:55 schreef NusMan het volgende:
digitaal heeft te maken met het signaal wat de cd-speler uitgeeft, dus je hebt een digitale source ipv de normale uitgang die analoog is. Het signaal is daarom veel zuiverder en precies hetzelfde wat op de cd staat

jitter heeft volgens mij te maken met het loopwerk...met de stabiliteit...jitter is d8 ik vervorming doordat het loopwerk niet helemaal goed loopt...meestal is dit een paar tienden van %'en

maar ik kan ernaast zitten hehe :D
Jitter krijg je geloof ik als je fouten op je cd hebt staat die door de standaard foutcorrectie van de cd niet kan worden verholpen. Dan hoor je van die hoge tikken in het geluid, zoals je vroeger bij slechte kopieën had.

En ik snap best wat het voordeel is van digitaal boven analoog, maar ik wil nou juist het verschil weten tussen verschillende digitale bronnen.. (cd-spelers dus)

Mijn Firewizzie

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

Op zondag 11 november 2001 17:34 schreef Case het volgende:

[..]

En ik snap best wat het voordeel is van digitaal boven analoog, maar ik wil nou juist het verschil weten tussen verschillende digitale bronnen.. (cd-spelers dus)
kun je dat niet beter in een winkel vragen waar ze die dingen verkopen :? kunnen ze het je misschien wel laten horen (misschien ook niet hoor).

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 11:44

RammY

Dát!

Jitter is toch iets met een filter ofzo tenminste dat geloof ik

Deze advertentieplaats is te huur!

• Case
Op zondag 11 november 2001 17:46 schreef the_dgc het volgende:

[..]

kun je dat niet beter in een winkel vragen waar ze die dingen verkopen :? kunnen ze het je misschien wel laten horen (misschien ook niet hoor).
Kijk, ik heb niet echt een cd speler nodig ofzo. Alleen je loopt wel eens voorbij een winkel met die zooi, en daar zie je dan 2 cd spelers staan, beide met een digitale, optische uitgang. Alleen is 1 van de 2 dan bijvoorbeeld 500 piek duurder dan de andere. Daarom vraag ik het me af.

Mijn Firewizzie

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Een digitale uitgang is datgene wat voor de digitaal/analoog (D/A) converter als signaal is. Dat wordt dus niet via de converter geleid, wat voor geluid wat weer in een digitaal apparaat moet (CD recorder, MD, PC) twee convert stappen scheelt. (Van digitaal naar analoog en in het opname apparaat weer terug)

Dat levert dus als alles goed is een betere geluidskwaliteit dan analoog opnemen.

Zo is het zoveel mogelijk het origineel dus.

De digitale stream kan zowel via coax als glasvezelkabels geleid worden. Je hebt dus niet de standaard twee uitgangen die je bij een hifi apparaat met digitale uitgangen hebt.

• Case
bedankt voor jullie reacties, maar volgens mij is mijn vraag niet geheel duidelijk..

Ik zal het nog een keer uitleggen:
voorbeeld:
ik heb 2 cd spelers,
1 philips met digitale uitgang
1 NAD met digitale uitgang
de philips kost 300 gulden, de NAD 2000 gulden.

Nu mijn vraag: is er verschil te horen tussen beide cdspelers? Ik denk het dus niet, aangezien je geen D/A converters gebruikt, en het signaal rechtstreeks naar je versterker leidt.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

De verschillen zouden dan kunnen zitten idd in het loopwerk, hoe nauwkeurig is dat. Maar ook erg belangrijk is de foutcorrectie, daar zit ws nog het grootste verschil.

• DarkSide
  • Laatst online: 11:09

DarkSide

theres no place like ::1

Het verschil zit hem idd in het loopwerk, laser, foutcorrectie, etc.
Verder is de DAC van de NAD waarschijnlijk ook beter.
Mocht de DAC in jouw versterker minder goed zijn, dan is het aan te raden om de NAD analoog aan te sluiten met een goede analoge interconnectie kabel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Ik heb laatst een Yamaha cd wisselaar gekocht met optical out.
Maar als ik het verschil met goede tulp plug vergelijk, hoor ik geen verschil.
Kan wel aan me boxen liggen (Goedkope Pioneers).
Versterker is Yamaha. type nummer weet ik zo niet.
Zit wel DTS enzo op en 2 optical ins.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Ik denk dat het idd wel een verschil zou moeten uitmaken...

Alleen denk ik dat je dat met "goedkope" setjes nooit zal merken...
Maar het verkoopt goed natuurlijk...

Ik denk dat je dat effect van losse DAC's en loopwerk combi's pas merkt als je richting Hi-end of minstens Top-klasse apparatuur gaat...
Dingen als Bi-wiring/amping of vergulde connectoren; volgens mij komen die dingen pas echt tot hun recht in een kwalitatief-uitstekend systeem, en is het effect bij mindere, toch minder merkbaar...

* brammus vind alles wat niet direct bijdraagt aan de geluidskwaliteit overkill/overbodig...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Case
ok, dan lijken mijn vermoedens dus wel goed te zijn :)
bedankt voor jullie uitleg!

Mijn Firewizzie

Pagina: 1