[CM] baybus ledjes brand ff

Pagina: 1
Acties:

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 07:05
Net een baybus gemaakt, maar nu brand het ledje heel eventjes, en dan stopt die voordat de fan aangaat.
Wat dus moet gebeuren is dat hij aanblijft.
hebben het schema genomen van www.fanbus.com
7/off/12volt met 1 ledje

iemand een ideetje wat het kan zijn?

Verwijderd

heb je alles wel netjes gesoldeerd?
dus niet dat 2 dingen per ongeluk contact maken ofzo ?
check alles ff op het ook goed vast zit enzo, verder heb ik geen idee eigenlijk.
klinkt nogal weird...

Verwijderd

misschien een overbodige vraag....

welke weerstand heb je erop gesoldeert ?

als ie mar effe aangaat VOOR dat je fan begint te draaien dan lijkt het wel of er een lek spanning ofzo is ofteveel stroom wordt getrokken....

(ok dus ik ben geen electro genie :))

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zondag 11 november 2001 18:14 schreef abyss-1 het volgende:
misschien een overbodige vraag....

welke weerstand heb je erop gesoldeert ?

als ie mar effe aangaat VOOR dat je fan begint te draaien dan lijkt het wel of er een lek spanning ofzo is ofteveel stroom wordt getrokken....

(ok dus ik ben geen electro genie :))
Nou ikke wel :P
Volgens mij heb jij de LED en de fan in serie geschakeld waardoor de fan alle stroom van de LED trekt. Dit zou een logische verklaring zijn, want jij beweert dat de LED nog brandt en nadat de fan opgespint is dat dan de LED uit gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Serie:    ______
         |  |
-------|>|---| FAN  |-------
         |______|

Parrallel:

|---|>|--------|
    |    ______    |
----|   |   |   |----------
    |---| FAN  |---|
      |______|

Ik weet 99% zeker dat dat de fout is die je hebt gemaakt.

• MeneerKrab
weerstandje heeft de electroboer uitgerekend.
het weerstandje aan welk pootje moet dat?
de korte of de lange.
hij zit nu aan de lange.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zondag 11 november 2001 18:41 schreef PowerCow het volgende:
weerstandje heeft de electroboer uitgerekend.
het weerstandje aan welk pootje moet dat?
de korte of de lange.
hij zit nu aan de lange.
Weerstandjes hebben geen polariteit dus dat maakt niet uit. Maar heb je mijn reactie gelezen en gecontroleerd of dat klopt?

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 19:18 schreef SONiCB00M het volgende:

[..]

Weerstandjes hebben geen polariteit dus dat maakt niet uit. Maar heb je mijn reactie gelezen en gecontroleerd of dat klopt?
Maakt niet uit ?? :? hmmm zou toch het weerstandje maar aan de + maken hoor het lange pootje dus :) . Probeer het maar eens andersom ;)

Verwijderd

Ik denk dat sonic gelijk heeft hoor, wat zou het anders kunnen zijn :?

Verwijderd

Sonic heeft idd gelijk over dat parralel schakelen alleen niet over dat weerstandje ... het klopt wel dat het niet uitmaakt welk pootje van je weerstandje gebruikt alleen bedoelde cow aan welk pootje van de led hij de weerstand vast moest maken en dat MOET echt wel de + zijn anders leeft je led niet lang en gelukkig .... toch ?? of zit ik nu even heel intersant te doen en heb ik het helemaal fout ?? volgens mij nie :)

Verwijderd

Kijk ns op mn site (sig) staat ok iets over led's
,wie weet hebbie er wat aan

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zondag 11 november 2001 20:56 schreef Warezhelp het volgende:
Kijk ns op mn site (sig) staat ok iets over led's
,wie weet hebbie er wat aan
mmh altijd handig, denk dat ik ook es gah kijken :)

maak er dan meteen een link van in je sign..
code:
1
[url=http://www.mp3car.com/usersites/mp3-otm]http://www.mp3car.com/usersites/mp3-otm[/url]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
Het maakt helemaal niets uit of het weerstandje nou voor of na het LEDje zit, de vervangingsweerstand is toch hetzelfde, dus daarmee ook het voltage in dat gedeelte van de parallelschakeling... Probeer die parallelschakeling maar eens, ik weet best zeker dat het dan wel lukt...

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 18:18 schreef SONiCB00M het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij de LED en de fan in serie geschakeld waardoor de fan alle stroom van de LED trekt. Dit zou een logische verklaring zijn, want jij beweert dat de LED nog brandt en nadat de fan opgespint is dat dan de LED uit gaat.
|:( niet om het een of ander maar als die fan idd te veel stroom trekt moet de led door fikken |:(

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op maandag 12 november 2001 09:55 schreef steeg het volgende:

[..]

|:( niet om het een of ander maar als die fan idd te veel stroom trekt moet de led door fikken |:(
Klopt helemaal, als je je led parallel zet, dan kan hij heel kort ff branden. Het veiligste is om gewoon en transitor met de basis aan je voeding lijn van de fan te leggen (wel met een 10K Ohm weerstandje ervoor), en deze je led te laten schakelen. Dan gaat je led namelijk aan als je spanning op je fan zet, zonder dat ie afhankelijk is van de stroom die door je fan heen loopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
           +5 volt
             | Collector
             |
             /
(input)    Basis |/
---[Weerstand]---|     BC547B (PNP schakel transistor)
    (10k Ohm)    |\
             \
             |
             | Emitter
             |--------[weerstand]-----[Led]---- Ground
                    (2k Ohm)

Als ik het goed heb, zou dit moeten werken.
De waardes voor de weerstandjes is een beetje natte vinger werk, en ik weet ook niet of ik het type nummer van de transistor goed heb, maar een gemiddelde electronica boer zal wel weten welke je nodig hebt als je zegt dat je er een led mee wilt schakelen.

Verder:
- de input sluit je aan op je plus draad van je fan (of schakelaar)
- de ground sluit je aan op de zwarte draad van je voeding
- de +5 volt sluit je aan op je rode draad van je voeding.
- de led zit met de KORTE poot aan de minpool.

voor de indeling van de pootjes van de transistor moet je maar ff de electronica boer vragen, die wil vast wel even opschrijven wat de basis, collector en emitter is (is namelijk per type verschillend).

Laat ff weten of het werkt, ik verzin het hier terplekke, en kan dus niet ff testen of het ook daadwerkelijk werkt :)

Succes

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

>:) kijk hier heb je idd veel meer aan, 'k heb ut zelf gedaan door ze parallel aan elkaar te schakelen, met een weerstand aan de massa voor alle Led's werkt prima :7

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Op zondag 11 november 2001 18:18 schreef
SONiCB00M het volgende:

Volgens mij heb jij de LED en de fan in serie geschakeld
waardoor de fan alle stroom van de LED trekt. Dit zou een
logische verklaring zijn, want jij beweert dat de LED nog
brandt en nadat de fan opgespint is dat dan de LED uit
gaat.
Ik weet 99% zeker dat dat de fout is die je hebt gemaakt.
Hmmm, je draait serie en parallel om in je redenering. Indien de fan en de led in serie zijn geschakeld loopt door beide dezelfde stroom. Indien ze parallel geschakeld zijn dan valt er over beide elementen dezelfde spanning.

Een fan trekt overigens meer stroom op het moment dat hij opspint. Dus zou het ledje dan juist niet branden bij het opspinnen en wel bij het constante draaien van de fan.
Een fan trekt al gauw 100 mA (meer is waarschijnlijker) en dan brandt de gemiddelde led toch echt door. Dus die fan en die led staan hoogstwaarschijnlijk niet in serie.

Een mogelijke oplossing heeft deepbass al gegeven. Je kunt ook een npn transistor(mocht je die hebben liggen) gebruiken, dan ziet het schema er als volgt uit:

(0.5 - 5.0 kOhm, afh. van led)
+ 5volt --[Led]------[weerstand]-------
| Collector
|
/
(input) Basis |/
--[Weerstand]---| BC550
10k Ohm) |\
\
|
| Emitter
|----- Ground

Succes ermee!

• MeneerKrab
ik heb alles gelezen, ik ga er vanavond weer ff mee aan de slag. Volgens mij heb ik ergens niet geod gesoldeert. Want ik had wat veranderd, toen bleef het ledje wel branden maar draaide de fan niet.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[quote]
Hmmm, je draait serie en parallel om in je redenering. Indien de fan en de led in serie zijn geschakeld loopt door beide dezelfde stroom. Indien ze parallel geschakeld zijn dan valt er over beide elementen dezelfde spanning.

Een fan trekt overigens meer stroom op het moment dat hij opspint. Dus zou het ledje dan juist niet branden bij het opspinnen en wel bij het constante draaien van de fan.
Een fan trekt al gauw 100 mA (meer is waarschijnlijker) en dan brandt de gemiddelde led toch echt door. Dus die fan en die led staan hoogstwaarschijnlijk niet in serie.

Een mogelijke oplossing heeft deepbass al gegeven. Je kunt ook een npn transistor(mocht je die hebben liggen) gebruiken, dan ziet het schema er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
          (0.5 - 5.0 kOhm, afh. van led)
+ 5volt  --[Led]------[weerstand]------- 
                           | Collector
                           |
                           /
               (input)   Basis |/
               --[Weerstand]---| BC550 
                 10k Ohm)    |\
                           \
                           |
                           | Emitter
                           |----- Ground

Succes ermee![quote]

ff ([ code] ... [ /code]) om je schemaatje gezet, blijft wel goed...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Voor de duidelijkheid hè ;)(zie pic hieronder)
Zou je een foto met je webcam kunnen maken?
Dan kunnen we zien wat je aan het rommelen bent geweest.
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/12Volt_single_switch_1led.jpg
Pagina: 1