Op maandag 12 november 2001 09:55 schreef steeg het volgende:
[..]

niet om het een of ander maar als die fan idd te veel stroom trekt moet de led door fikken

Klopt helemaal, als je je led parallel zet, dan kan hij heel kort ff branden. Het veiligste is om gewoon en transitor met de basis aan je voeding lijn van de fan te leggen (wel met een 10K Ohm weerstandje ervoor), en deze je led te laten schakelen. Dan gaat je led namelijk aan als je spanning op je fan zet, zonder dat ie afhankelijk is van de stroom die door je fan heen loopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| +5 volt
| Collector
|
/
(input) Basis |/
---[Weerstand]---| BC547B (PNP schakel transistor)
(10k Ohm) |\
\
|
| Emitter
|--------[weerstand]-----[Led]---- Ground
(2k Ohm) |
Als ik het goed heb, zou dit moeten werken.
De waardes voor de weerstandjes is een beetje natte vinger werk, en ik weet ook niet of ik het type nummer van de transistor goed heb, maar een gemiddelde electronica boer zal wel weten welke je nodig hebt als je zegt dat je er een led mee wilt schakelen.
Verder:
- de input sluit je aan op je plus draad van je fan (of schakelaar)
- de ground sluit je aan op de zwarte draad van je voeding
- de +5 volt sluit je aan op je rode draad van je voeding.
- de led zit met de KORTE poot aan de minpool.
voor de indeling van de pootjes van de transistor moet je maar ff de electronica boer vragen, die wil vast wel even opschrijven wat de basis, collector en emitter is (is namelijk per type verschillend).
Laat ff weten of het werkt, ik verzin het hier terplekke, en kan dus niet ff testen of het ook daadwerkelijk werkt
Succes
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier