HD heeft de pleiterik gemaakt onder dos !?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Om bij het begin te beginnen.
Moest moederbord vervangen KT7-> KT7a. Geen enkel probleem.
Ik start op en Windows start netjes op. Geen vuiltje aan de lucht
Nu wil ik Win2k ff schoon installeren. Hup PM verteld dat hij C: mocht verwijderen. Rebooten en weg was C:.
Hup bootdisk erin. Ik start ms-dos op: Geen enkele HDD/partitie te bekennen hoewel ik er toch zeker van ben dat ik 2 HDD's heb beide opgedeelt in 3 partities.

Wat de n**k is hier aan de hand??????

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Welke DOS gebruik je?

Als je een DOS 6 of eerder of een win95 een van de eerste versies gebruikt die kennen geen FAT-32 en als je HDD geformateerd met FAT32 kennen ze hem idd niet.

Zoiets geld trouwens ook voor een NTFS partitie...

Als je met fdisk kijkt naar de partitie info en daar wel iets opstaat zal je hdd nog goed zijn alleen je moet dan een nieuwere bootdisk gebruiken...

neem dan een bootdisk die gelijk is aan je gewenste besturingsysteem en als dat niet kan iig windows95 OSR2 of nieuwer. (mijnvoorkeur is w98)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Badger
Onder fdisk zie ik geen enkele hardeschijf das het bizarre

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Hoe groot is die disk? en zit ie op een normale IDE/SCSI controller of op een raid controller? (van raid weet niets)

iig als ik mijn bootdisk formateer doe ik dat altijd met de /s optie, om dit soort props te voorkomen.

En hoe herkent je BIOS de schijf?
in wat voor mode large-disk, LBA? of is ie gewoon te groot voor DOS? (ik weet het niet ik speel maar zelden met schijven >13gig en dan nog met 2 of meer partities...)

iig is de eerste vraag nog niet beantwoord... met welke DOS versie probeer je te booten... alle dos versies van voor 3.3 kunnen gegarandeerd niet mer schijven overweg die partities >32MB hebben en ik kan mij voorstellen dat DOS6 of win98-bootdisks dat ook hebben...

Heb je geprobeert te booten vanaf een win98-CD? en doet ie dan ook moeilijk?

Als ik de bovenstaande vragen een antwoord heb, kan ik je zeggen of ik je verder kan helpen, ofdat je een echte kenner moet inschakelen. :)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Badger
Het gaat om een 20GB Seagate en een 20 GB Samsung (ja het zijn geen topmodellen die op IDE controller 1 zitten.

Win98 heb ik niet liggen maar Win2k gaat zeuren om swap ruimte bij installeren

Ze zijn met een Dos geformateerd die fat32 kent.
In het bios worden ze automatisch herkend dus ik heb geen flauw benul van welke mode.

Ik heb ze nu ff in een andere PC met win98 gegooid als secundaire/tertiare schijven. Ik kan er nu 1 bereiken (partities DFG). Dus de schijven staan op fat32 Godzijdank staat op die schijf net al mijn documenten en al mijn MP3s.

• Badger
Ik heb op die bak met Win98 waar de schijven nu bijhangen Boot-US geinstalleerd. Onder DOS op die bak zie ik nog steeds de HDD niet.
Na het opstarten zie ik de getroffen disk (heb er maar 1 in gehangen):

Disk 2: 8063 MB, 16383 Cyl., 16 Heads, 63 Sec. (Boot disk 2)
Error:# heads and # sec. of Disk 2 do not agree with partition table.
Windows NT (D:) pri. 6463 MB bootable
Error: CHS values from partion table and effective values do not agree.
ext. Part. ext. 13060 MB
Windows 98 (E:) log. 6487 MB bootable
Windows 98 (F:) log. 6573 MB bootable

Messy aint it? >:)

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Dit klinkt naar een andere instelling in het BIOS...

iets in de trend van large-disk mode of LBA mode...
als je bij de hdd detectie in je bios deze ipv auto ze laat detecteren en dan voor de lba versie kiest (vaak een paar meg kleiner dan de andere maar wel 'makkelijker' voor de OS-sen)

kun je met fdisk niets op de schijf doen?
heb je bootsector protectie in je bios aanstaan?

iig weet ik het niet zo... dus hoop dat er iemand is die er net een slagje meer vanaf weet...

wat je ook nog kunt proberen is een hdd alleen in het systeem hangen en heb low-level formateren met een progje van zijn maker...

Doe dat wel met alle andere hdd's los want sommige schijven die van een andere fabrikant zijn doen vrolijk mee en zijn daarna echt kaduuk, dus je hebt er een seagate en een samsung versie voor nodig...

• Badger
Op het moment heb ik ze beide weer aan de praat.
Heb er ff aefdisk over heen geknald met /delall.
Ik heb ook nog een mooie foto ergens van hoe mijn partities eruit zagen onder part.exe. Idd zaten er wat partitie soorten door elkaar en was er het een en ander verdwenen aan bootrecords.

Dat er iets in het bios fout stond lijkt me sterk aangezien ik het altijd op auto heb staan.

Enfin het was wel nog een geklooi om alle partities weer op orde te krijgen. Maar met de 4 bootdisk voor win2k op de eerste schijf waar ik nog gegevens van kon redden heb ik een 20 GB NTFS partitie aangemaakt. Win2k erop gegooid. De andere schijf heb ik erbij gehangen om te zien of er nog wat te redden viel aan data maar da was niet zo. Oa 6 divx films pleite ;( de rest waren programmas.
Na met aefdisk die harde schijf geleegd te hebben en weer Win2k opgestart te hebben zag ik ineens een partitie van een paar kb. Kennelijk iets nie goe gegaan met deleten van de partities. Nog een keer aefdisk erover en met disk management in Win2k de partitie aangemaakt (20 Gig NTFS). Daarna met PM7 op beide schijven de partities in 2-en gesplitst.

Nu na 2 dagen en zeer weinig slaap mag ik alle programmas opniew installeren, configgen en updaten. Het gaat weer vroeg worden morgen >:)
Pagina: 1