Conrad Temp Meter (HED 042-T)

Pagina: 1
Acties:

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Ideetje:

Ik heb nog èèn 5 1/4" drivebay over, en nu leek het mij een leuk idee om hier twee temp LCD's in the hangen. Ik heb al een mooie op het oog, nl. de HED 042-T van Conrad. 8-)

Afbeeldingslocatie: http://195.71.124.85/pix/102/G1/102679G1.JPG
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201000051005472335&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=13&TK_PAR[MEDIUM]=]

Het enige probleem is dat deze LCD werkt op 3.0±0.4V, en mijn vraag is dus: welke potmeter kan ik het beste gebruiken om de standaard 5.0V die mijn voeding uitspuugt om te vormen naar een spanning die twee van deze LCD's lusten? |:(

Fryotech

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 11:23 schreef Fryotech-XP het volgende:
Ideetje:

Ik heb nog èèn 5 1/4" drivebay over, en nu leek het mij een leuk idee om hier twee temp LCD's in the hangen. Ik heb al een mooie op het oog, nl. de HED 042-T van Conrad. 8-)

[afbeelding]
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201000051005472335&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=13&TK_PAR[MEDIUM]=]

Het enige probleem is dat deze LCD werkt op 3.0±0.4V, en mijn vraag is dus: welke potmeter kan ik het beste gebruiken om de standaard 5.0V die mijn voeding uitspuugt om te vormen naar een spanning die twee van deze LCD's lusten? |:(

Fryotech
werkt op batterijen..

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen! :Z

Ik heb alleen geen zin om om de zoveel tijd mijn puter open te maken om die #@$^% batterijen te verwisselen! >:)

Fryotech

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Verwijderd

Zo'n batterij gaat toch lang mee ja, die is echt niet in een maandje leeg ofzo.

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Daar gaat het ook niet om...ik wil gewoon die dingen op mijn 300W voeding aansluiten en geen gezeik met wat voor batterijen dan ook..! :r

Fryotech

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

lm3804 mischien :?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Batterijen zou ik zelf ook niet cool vinden, een computersysteem moet zoveel mogelijk één geheel vormen.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Waarom allemaal zo moeilijk doen :? Dat ding sluit je zo aan op je voeding, desnoods met een spanningsregulator, alhoewel 3 V wel een klote spanning is. Wil het zelfs wel voor je uittekenen :) (maar dat wordt dan wel vanavond, want nu moet ik weg...)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

koop een mooie temp metertje bij stuut & bruin, die werkt gewoon op een batterijtje en is erg mooi voor inbouw.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/ESHTMMTOHHE

kost fl 28,= ofzow btw het grootte kapje kan je ervan afhalen en dan hebbie een mooi klein sensortje :) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Ik denk eigenlijk dat het met een enkele 10kOhm potmeter makkelijk zou moeten lukken...
Gewoon de boel aansluiten, the potmeter helemaal dichtdraaien, en dan langzaam m.b.v multimeter van 0 naar 3V! :P

Er gaan er volgens mij, met een paar millimeter speling, precies twee van die dingen in een 5 1/4" bay...een voor m'n Athlon XP 1800+ en een voor m'n Elsa GF3... 8-)

Fryotech

Verwijderd

hmm, ik had zonet zo'n temp sensor van halfords ff op de 5 V van mijn 340Watt voeding aangesloten...
Dat vond ie niet fijn :)
Spontane reset, maar gelukkig nix kapot, mijn kleine vraag is dan nu ook :) :
moet ik ook zo'n 10K Ohm potmeter hebben?? En hoeveel moet zo'n dingetje kosten?? Ik ben een n00b @ electronica :'(

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Op zondag 11 november 2001 15:20 schreef ReseTTim het volgende:
koop een mooie temp metertje bij stuut & bruin, die werkt gewoon op een batterijtje en is erg mooi voor inbouw.

[afbeelding]

kost fl 28,= ofzow btw het grootte kapje kan je ervan afhalen en dan hebbie een mooi klein sensortje :) :)
Die heb ik ook een yah maar dan van de plaatselijke electroboer :) BAUR rulez, op bestelling was binnen een dag binnen en idd erg mooi voor inbouw (past pcies in je floppybay :) ) leuk ding alleen de sensor is wat groot

I see dead pixels...

Verwijderd

ik heb dat ding van mij maar ff op een batterij aangesloten, maar ik wil hem toch op mn voeding hebben, wat voor weerstandje moet ik er dan tussen doen?

Verwijderd

Drie diodes in serie tussen 5 volt en +volt LCD.
3 x 0,6 = 1,8 volt spanningsval.

Verwijderd

owkee dan :) thx

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 11 november 2001 20:09 schreef augustus het volgende:
Drie diodes in serie tussen 5 volt en +volt LCD.
3 x 0,6 = 1,8 volt spanningsval.
das dus een Ge diode.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Ook een handig foefje is om deze regel te onthouden:

zij brengt rozen op gerrits graf bij vies grauw weer

Zij = Zwart
Brengt = Bruin
Rozen = Rood
Op = Oranje
Gerrits = geel
Graf = Groen
Bij = Blauw
Vies = Violet
Grauw = Grijs
Weer = Wit

Verwijderd

ah :9 dat zal ik onthouden :)

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op zondag 11 november 2001 20:42 schreef Racer1981 het volgende:
Ook een handig foefje is om deze regel te onthouden:

zij brengt rozen op gerrits graf bij vies grauw weer

Zij = Zwart
Brengt = Bruin
Rozen = Rood
Op = Oranje
Gerrits = geel
Graf = Groen
Bij = Blauw
Vies = Violet
Grauw = Grijs
Weer = Wit
Dat ken ik ergens van :). Volgens mij word dat overal geleerd :). Staat dat nu misschien ook in dat topicje van de weerstands waarden. Ik wouw hem erin zetten, maar de modem wouw dat niet :(. En toen vond ik het wel goed.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zondag 11 november 2001 20:30 schreef thedolf het volgende:

[..]

das dus een Ge diode.
Ehm... Germanium hebben 0.2 volt spanningsval....

Standaard silicium diodes zijn bij dergelijke stromen idd 0.6 volt. Maar idd een 3-tal diodes.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zondag 11 november 2001 18:03 schreef jotheman het volgende:

[..]

Die heb ik ook een yah maar dan van de plaatselijke electroboer :) BAUR rulez, op bestelling was binnen een dag binnen en idd erg mooi voor inbouw (past pcies in je floppybay :) ) leuk ding alleen de sensor is wat groot
read my post again!!
Op zondag 11 november 2001 15:20 schreef ReseTTim het volgende:

[afbeelding]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Ik heb dus dat ding van dixons he. Kan je daar gewoon dat uiteinde van de sensor erafhalen en dan dat draadje tussen je proc en je cooler futselen? Wat zoals ie kant en klaar geleverd wordt is ie wel heel erg dik he :) Dan kan ie er dus alleen maar naast :'(

• AcouSE
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik kan straks wel ff een schema'tje posten met een LM317 spanningsregelaar op 3V. Da's 5V in en 3V uit, werkt heel goed.

Maar nu eerst de maandagochtend-koffie!!!
[Add-it]
Lekker bakkie, maar nu terzake:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/Schema/lm317_3v_vast.jpg

Voor 3V vaste spanning gebruik je de volgende waardes:
R1: 250 Ohm
R2: 350 Ohm
C1 en C2: 47uF is ok (ga uit van minimaal 1uF per mA)

Eventueel zou je R2 kunnen vervangen door een potmeter 1K en zo een instelbare spanning kunnen maken (van 1,25V tot 6,25V zo uit het hoofd)

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 15:01

shades

huh ?

Zijn er bij conrad ook nog kleinere van deze..
Ziet er op zich goed uit maar is zo onwijs groot.. 14mm is leuk voor een klok ofzo maar voor een temp is 9mm zat vind ik en dat pas ie ook ik een 3,5 bay... (wat ik dus wil gaat doen wat de specs zijn interessant...

https://k1600gt.nl

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 11 november 2001 16:21 schreef Fryotech-XP het volgende:
Fryotech
Hoewel je het ongetwijfeld netjes bedoelt hoef je niet je naam onder elke post te zetten :)

Citaatje uit de FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 09:07 schreef AcouSE het volgende:
Ik kan straks wel ff een schema'tje posten met een LM317 spanningsregelaar op 3V. Da's 5V in en 3V uit, werkt heel goed.

Maar nu eerst de maandagochtend-koffie!!!
[Add-it]
Lekker bakkie, maar nu terzake:

[afbeelding]

Voor 3V vaste spanning gebruik je de volgende waardes:
R1: 250 Ohm
R2: 350 Ohm
C1 en C2: 47uF is ok (ga uit van minimaal 1uF per mA)

Eventueel zou je R2 kunnen vervangen door een potmeter 1K en zo een instelbare spanning kunnen maken (van 1,25V tot 6,25V zo uit het hoofd)
thx man :) Zelfs ik met 2 jaar Natuurkunde @ school kan dit goed begrijpen :)

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
AcouSE:

Bedankt! Ik race van de week naar de plaatselijke electroboer met dit schemaatje in de hand! Lekker solderen! :P

Fryotech (om het af te leren! >:))

• AcouSE
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

(8> Graag gedaan! Als het ff mogelijk is wel even met de multemeter nameten voordat je je thermometertjes aansluit. En na het aansluiten even voelen of die LM371 niet warm wordt. Dan moet je eventueel een klein koellichaamplje erop zetten. (maar da's niet waarschijnlijk)

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 06:45 schreef ByMeS_Dy het volgende:
Ik heb dus dat ding van dixons he. Kan je daar gewoon dat uiteinde van de sensor erafhalen en dan dat draadje tussen je proc en je cooler futselen? Wat zoals ie kant en klaar geleverd wordt is ie wel heel erg dik he :) Dan kan ie er dus alleen maar naast :'(
Ik geef hem ff een schop :) want ik ben hier toch wel erg benieuwd naar >:)
Pagina: 1