Degauss of standby laten staan?

Pagina: 1
Acties:

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een Iiyama Vision Master Pro 510. Zoals ook hier op GOT al vaak gediscussieerd geeft deze een harde knal bij degaussen. Dit treedt ook op als je de monitor aanzet. Nu is het zo dat als je de monitor niet uitzet (gewoon de Power erop laten staan dus) dit niet gebeurt. Mijn vraag is dus: wat is beter:

- monitor altijd standby laten staan om zo minder vaak die degauss-klap mee te maken
- monitor na gebruik power off te zetten

Iemand een idee?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gewoon lekker uit zetten. Je monitor kan vast wel heleboel keer degauss ondergaan, anders zouden ze dat niet hebben ingebouwd.
Standby kost ook nog heel klein beetje stroom :z .

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik heb een CTX 17"trinirton(weet typenumer even niet) dit ook een knal geeft bij aan zetten, ik maak me er niet druk over, zal wel zo horen

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Die degauss zit er niet voor niets op. Het gaatjesmasker in de beeldbuis wordt door externe oorzaken (o.a. aardmagnetisme) na verloop van tijd enigzins magnetisch. Dit resulteert meestal in kleurvlekken in het beeld. De degaussing wist het magnetisme weer uit zodat het beeld kleurzuiver blijft. Het hoeft niet iedere dag, maar zo af en toe moet je toch wel degaussen. De monitor is er trouwens voor gemaakt dus hij kan er best wel tegen.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ook mijn Tulip 17" geeft 'n duidelijke degauss-klik (vind ik persoonlijk wat prettiger in het gehoor liggen dan de befaamde Iiyama-knal) bij het aanzetten.
Je monitor gaat daar niet van achteruit, ik zet 'm 's avonds ook altijd uit (dat licht van de monitor is vervelend als je wil slapen namelijk).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Licht van de monitor? Je bedoelt het ledje? Hmmm... ik weet het nu nog steeds niet echt. Wat is het nadeel van standby laten staan (van je scherm)?

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Geen.

Of je moet <3W aan electriciteitsverbruik een nadeel vinden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 11 november 2001 13:33 schreef ThePriest het volgende:
Licht van de monitor? Je bedoelt het ledje? Hmmm... ik weet het nu nog steeds niet echt. Wat is het nadeel van standby laten staan (van je scherm)?
Monitoren en tv's zijn de #1 oorzaak van brand.

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 09:18 schreef ThePriest het volgende:
Zoals ook hier op GOT al vaak gediscussieerd geeft deze een harde knal bij degaussen. Dit treedt ook op als je de monitor aanzet.
Sommige monitoren doen dat inderdaad standaard. Ze kunnen dat ook prima hebben, anders hadden ze het niet ingebouwd.

Heb ook een keertje een Philips meegemaakt die het geluidsniveau van een deurbel (niet de 'tring', maar een buzz) had: er was niks mis met de monitor (het was ook niet slecht voor de monitor - zelfs beter!), alleen hij maakte een enorme herrie bij het opstarten. Ik kan me dus wel voorstellen dat je 't een irritant geluid vind; zet hem dan gewoon standby ipv uit! Maar het kan geen kwaad.
Pagina: 1