Ik hoop maandag/dinsdag mijn nieuwe videokaart binnen te krijgen alleen wil ik graag weten of het mogelijk is om hem passief te koelen. Het gaat om de retail versie en ik wil hem gaan koelen met een Spire MA324-30B3 heatsink. Ik heb dit nu ook al gedaan met mijn geforce 2 mx en een oude k6 heatsink en nog nooit hitte problemen mee gehad.
Hij heeft gelijk, kan wel maar dan brandt ie door
..
Nee serieus, ik zou het niet doen tenzij er een goede airflow langs de kaart loopt. Het gaat om een GPU van 60 miljoen transistoren die op 275MHz loopt, dat produceert behoorlijk wat warmte. Zelfs een erg klein actief gekoeld koelertje koelt een stuk beter dan een passief gekoelde (grotere) koelvin. Maargoed je kan het proberen, als ie te warm wordt loopt ie vanzelf vast
.
[edit]-> Waarom de fan die op de heatsink zit (Spire) niet gewoon op 5Volt zetten? Hoor je echt niet en koelt VEEL beter.
Nee serieus, ik zou het niet doen tenzij er een goede airflow langs de kaart loopt. Het gaat om een GPU van 60 miljoen transistoren die op 275MHz loopt, dat produceert behoorlijk wat warmte. Zelfs een erg klein actief gekoeld koelertje koelt een stuk beter dan een passief gekoelde (grotere) koelvin. Maargoed je kan het proberen, als ie te warm wordt loopt ie vanzelf vast
[edit]-> Waarom de fan die op de heatsink zit (Spire) niet gewoon op 5Volt zetten? Hoor je echt niet en koelt VEEL beter.
Verwijderd
Hm, de heatsink zelf is wel genoeg denkik zo (met een beetje goeie airflow dat wel), maar ik vraag me af of die heatsink past, aangezien de Radeon 8500 erg veel condensators/uitsteeksels/pukkels of hoe je het ook wilt noemen heeft. Dus grote heatsinks passen niet echt lekker...
Alain; Die Spire heeft een versmalling waar normaal de core van de cpu zit dus dat moet wel passen denk ik.
Bomberman; Ik heb dat nu dus ook gedaan met een geforce 2 mx en zoveel warmer zal die radeon toch ook niet worden? Ik heb btw geen airflow in mijn kast!

Ik heb op i'net nog nergens iets kunnen vinden over hoeveel watt deze 2 kaarten afstoten dus ik kan het ook niet zo goed inschatten.
Bomberman; Ik heb dat nu dus ook gedaan met een geforce 2 mx en zoveel warmer zal die radeon toch ook niet worden? Ik heb btw geen airflow in mijn kast!
Ik heb op i'net nog nergens iets kunnen vinden over hoeveel watt deze 2 kaarten afstoten dus ik kan het ook niet zo goed inschatten.
Probeer het gewoon. Leg er voor de zekerheid een temperatuurmeter in de heatsink en als hij warmer dan 50 graden word dan weet je waar de uitknop van je computer zit
They made me do it.
Verwijderd
Op zondag 11 november 2001 00:41 schreef Brabus het volgende:
Alain; Die Spire heeft een versmalling waar normaal de core van de cpu zit dus dat moet wel passen denk ik.

het probleem zit hem in al die condensatoren, die zijn hoger als die versmalling, en die chip zit erg laag, dus je hebt kans dat je heatsink tegen de condensatoren of het agp slot aanzit...
Lekker nuttige post Smoothy_.... 
Ik ga toch niet de standaard HSF eraf slopen om dan maar te proberen of hij niet te warm wordt? En ik heb ook geen warmte sensor hier in huis (veel mensen hebben dat niet denk ik). Sorry ben gewoon een beetje pissed....
Ik weet ook wel dat niet iedereen dit probeert, maar ik heb gewoon een hekel aan geluid en wil graag zoveel mogelijk fans weghalen. Als iemand een site weet waar de wattages staan dan ben ik hem/haar zeer dankbaar!
Ik ga toch niet de standaard HSF eraf slopen om dan maar te proberen of hij niet te warm wordt? En ik heb ook geen warmte sensor hier in huis (veel mensen hebben dat niet denk ik). Sorry ben gewoon een beetje pissed....
Ik weet ook wel dat niet iedereen dit probeert, maar ik heb gewoon een hekel aan geluid en wil graag zoveel mogelijk fans weghalen. Als iemand een site weet waar de wattages staan dan ben ik hem/haar zeer dankbaar!
Ik kan altijd nog de zaag pakken.Op zondag 11 november 2001 00:50 schreef Alain het volgende:
[..]
[afbeelding]
het probleem zit hem in al die condensatoren, die zijn hoger als die versmalling, en die chip zit erg laag, dus je hebt kans dat je heatsink tegen de condensatoren of het agp slot aanzit...
Zo heb ik het zelf ook gedaan alleen met de processor, alleen hij bleek te warm te worden met alleen een heatsink, dus toen heb ik er maar een fannetje opgeschroeft.Op zondag 11 november 2001 00:52 schreef Brabus het volgende:
En hou voortaan die "
*Smoothy probeert aardig te blijven...
They made me do it.
Ik doe toch liever wat research voordat ik wat ga aanpassen waardoor de garantie vervalt.Op zondag 11 november 2001 00:56 schreef Smoothy_ het volgende:
Zo heb ik het zelf ook gedaan alleen met de processor, alleen hij bleek te warm te worden met alleen een heatsink, dus toen heb ik er maar een fannetje opgeschroeft.
En hou voortaan die "" bij je aub.
En ik gebruik
Verwijderd
Hehehehe, die quote van Alesi, hahahah wat een mega onzin. *kuch* maar goed.
Die radeon is z'n beetje passief gekoeld, dat fannetje voert werkelijk geen flikker uit. Ik heb m'n oem op 300 draaien met een iets grotere heatsink (kleine socket 370) en een 5x5CM fannetje. Die radeon blijft vrij koud.
Met een grote koeler op 275Mhz moet puur passief kunnen lukken.
Maar waarom je dat ding passief wil koelen is me een raadsel. Die kaart maakt al amper herrie, dus waar maar je je druk om?
Die radeon is z'n beetje passief gekoeld, dat fannetje voert werkelijk geen flikker uit. Ik heb m'n oem op 300 draaien met een iets grotere heatsink (kleine socket 370) en een 5x5CM fannetje. Die radeon blijft vrij koud.
Met een grote koeler op 275Mhz moet puur passief kunnen lukken.
Maar waarom je dat ding passief wil koelen is me een raadsel. Die kaart maakt al amper herrie, dus waar maar je je druk om?
Als je mijn pc een keer gehoord heb snap je wel waarom. Hij is nl echt geruisloos en dit wil ik graag zo houden. En het zijn juist die kleine fans die zo'n herrie maken.
Verwijderd
* Nebuchadnezzar is benieuwd of het Brabus gaat lukken om z'n PC stil te houdenOp zondag 11 november 2001 12:15 schreef Brabus het volgende:
Als je mijn pc een keer gehoord heb snap je wel waarom. Hij is nl echt geruisloos en dit wil ik graag zo houden. En het zijn juist die kleine fans die zo'n herrie maken.
Lijstje van dingen die ik heb gedaan:
• Plaats je hdd in een silent drive.
• Koop een Alpha pal 8045T icm Papst 8412NGL variofan (12 dB)
• Vervang de standaard HSF van je mobo voor een groot koelblok.
• Vervang de fan in je voeding ook voor een 8412NGL variofan.
• Vervang ook de HSF op je videokaart voor een groot koelblok.
• Geen casefans!
• Plak deze matten aan de binnenkant van je case.
Dat was het wel zo'n beetje!
• Plaats je hdd in een silent drive.
• Koop een Alpha pal 8045T icm Papst 8412NGL variofan (12 dB)
• Vervang de standaard HSF van je mobo voor een groot koelblok.
• Vervang de fan in je voeding ook voor een 8412NGL variofan.
• Vervang ook de HSF op je videokaart voor een groot koelblok.
• Geen casefans!
• Plak deze matten aan de binnenkant van je case.
Dat was het wel zo'n beetje!
ZO'O ... jij durft?!? Hormoontjes?!?Op zondag 11 november 2001 01:00 schreef Brabus het volgende:
[..]
Ik doe toch liever wat research voordat ik wat ga aanpassen waardoor de garantie vervalt.
En ik gebruikwaneer ik wil begrepen?
Mensen proberen je te helpen hoor, moet jij niet zo onaardig doen...
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Noem jij dat helpen wat hij doet? Hij zal wel techposts nodig hebben ofzo.Op zondag 11 november 2001 13:55 schreef nigelator het volgende:
[..]
ZO'O ... jij durft?!? Hormoontjes?!?
Mensen proberen je te helpen hoor, moet jij niet zo onaardig doen...
Als je even in zijn profile had gekeken zou je weten dat hij al posts genoeg heeft. En verder geeft hij gewoon de manier aan waarop hij het zou doen, niks mis mee dus stel je niet zo aan. Maw zoek zelf de wattages van de GPU's op (desnoods beredeneer je het een beetje, transistor count van beide GPU's zijn te vinden, verschil tussen 0.15um en 0.18um procedé is te vinden en tenslotte het aantal MHz zal je ook wel bekend zijn. Beetje rekenen en je weet het ongeveer).
Bomberman; Ik weet niet hoe goed jij bent in natuurkunde, maar hoe kan je dat dan uitrekenen? Is daar een formule voor ofzo? Ik heb de volgende gegevens al gevonden:
• .15 micron gu
• 60 million transistor chip with 4 rendering pipelines
• core speed 250mhz
En een opmerking als "gewoon uitproberen" komt bij mij vrij zinloos over. Maar ik zal er wel mee moeten leren leven....
• .15 micron gu
• 60 million transistor chip with 4 rendering pipelines
• core speed 250mhz
En een opmerking als "gewoon uitproberen" komt bij mij vrij zinloos over. Maar ik zal er wel mee moeten leren leven....
Het aantal Watt's staat op de volgende site
http://www.tecchannel.de/hardware/784/11.html
Dit staat daar:
Betreffende gebruik op de desktop
Sparkost: Die Karte mit RADEON-8500-Chip ist im Leerlauf mit 21 Watt gegenüber der GeForce3-Ti-500 mit 31 Watt in punkto Leistungsaufnahme fast bescheiden
En het vermogen dat geleverd wordt tijdens 3dmark2k1
Leistungshungrig: Unter Belastung ist die Leistungsaufnahme des GeForce3-Ti-500-Boards mit 42 Watt besonders hoch. (Die van de Radeon is hier 33W )
...gamen blijft leuk...
Mijn dank is groot!!Op zondag 11 november 2001 14:19 schreef Selachii het volgende:
Het aantal Watt's staat op de volgende site
Ook een 7200rpm drive? Op de silent system site zeggen ze dat ze maar garantie geven tot 5400rpm schijven, omdat die andere te warm worden?!Plaats je hdd in een silent drive.
Hij kan 5 watt afvoeren. Dus de meeste 7200rpm hd's zijn idd niet geschikt.Op zondag 11 november 2001 16:24 schreef Fault het volgende:
[..]
Ook een 7200rpm drive? Op de silent system site zeggen ze dat ze maar garantie geven tot 5400rpm schijven, omdat die andere te warm worden?!
Nog 1 vraag.
Welk mobo heb je en je hebt dus een 5400rpm hd?
Mijn dank zal groot zijn, mag ik je eventueel nog even contacten op je mail adres dat in je profiel staat?
Welk mobo heb je en je hebt dus een 5400rpm hd?
Mijn dank zal groot zijn, mag ik je eventueel nog even contacten op je mail adres dat in je profiel staat?
Uhmm, ik heb twee uitvoeringen van 7200RPM in een Silentdrive gehad enm allebei werken ze nog!
Het zijn de IBM GXP75 en de GXP60.
Ik heb een Abit kt7a (binnekort kg7) en een IBM 5400rpm 40gb. En natuurlijk mag je me contacten via email.
Verwijderd
Zo zo, jij hebt mazzel, ben benieuwd voor hoe lang???Op zondag 11 november 2001 16:38 schreef ChUcKiE het volgende:
Uhmm, ik heb twee uitvoeringen van 7200RPM in een Silentdrive gehad enm allebei werken ze nog!
Verwijderd
een spire is ongeveer de stilste koelers die er bestaat, als je de fan van de spire ook gebruikt dan hoor je hem echt niet hoorOp zondag 11 november 2001 00:52 schreef Brabus het volgende:
Op zondag 11 november 2001 16:49 schreef DKtje het volgende:
[..]
een spire is ongeveer de stilste koelers die er bestaat, als je de fan van de spire ook gebruikt dan hoor je hem echt niet hoorZo ja, pleur hem dan nog op 5 volt ook, en als je echt wilt modden en TOCH je vid.kaart wilt tweaken en stil wilt houden neem dan gewoon ff een BAF (big ass fan) een 120mm duz
Spire still???????? Jij bent zeker doof ofzo? Ik bedoel dus _echt_ stil dat je niet kunt horen.
Verwijderd
Redelijk stilOp zondag 11 november 2001 17:21 schreef Brabus het volgende:
[..]
[afbeelding] Spire still???????? Jij bent zeker doof ofzo?
Ik bedoel dus _echt_ stil dat je niet kunt horen.
Maar goed pleur dat ding dan ook op 5volt
maar goed ik snap je niet want je moet zo'n vid. kaartje toch beetje oc'en? kijk als ik jou was zou ik gewoon waterkoeling nemen. En pleur wat van die 120mm BAF's in je kastje beetje modden dat het lekker langs je vid.kaart wordt geragd, ik heb nu ook 2 baf's in me kast meteen stuk stiller
Waterkoeling vind ik teveel werk. En oc'en heeft niet echt veel nut. Althans niet bij mijn geforce 2 mx. Maar misschien is die spire op 5v nog wel te doen....
Ik wil hem hiet liefst zonder fan draaien, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ik wil hem hiet liefst zonder fan draaien, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ik heb momenteel een Zalman passieve koeling op mijn Matrox G400 MAX zitten. Perfecte koeling, die het wint van een Blue Orb (actieve koeling).
Verwijderd
Een G400 MAX trekt dat wel, een radeon 8500 wordt gewoon erg warm, die trekt passieve koeling echt niet, ik denk dat je het best een spire heatsink o.i.d. erop kan zetten en hem voorzien van een 120mm ball-bearing fan op 5 volt, dan heb je toch nog flinke airflow (80CFM ofzow) maar je hoort hem echt niet hoor. Als je aan goedkope 120mm fans weet te komen kun je er altijd nog eentje in je kast doen (5volt) om die zooi koud te houden
Ok dus jij denkt dat die Spire en de Zalman heatsink de Radeon niet aankunnen? En wat nou als ik er een op maat gezaagde Alpha 6035 op zet is dat dan wel genoeg? Ik heb er nl nog een over en wilde hem eigenlijk gaan verkopen, maar zo is het natuurlijk nog beter!
Verwijderd
ik denk eerlijk gezegd dat ie wel zonder actieve cooling kan. Waarom?
omdat:
de radeon 1 ook zonder actieve cooling kon maar ati heeft er wel een actieve cooling op gezet, niet zonder reden overigens maar niet waarvoor je zou denken =]. Ze hebben dit puur voor psychologische redenen gedaan, een vga met fan ziet er meer uit als high performance kaart als 1tje zonder.
de radeon 8500 is misschien sneller enzo maar hij wordt ook op o.15micron gebakken.
Over die silent drives:
Ik heb zelf ook 2 seagate baracudas IV's in een silent drive zitten. Dit gaat zonder problemen ze berekenen dit met wattages en als je op de site kijkt zie je dat een ibm 45gb model ook nog in een silent drive kan worden geplaatst. 60 gb is echter teveel gevraagd.
omdat:
de radeon 1 ook zonder actieve cooling kon maar ati heeft er wel een actieve cooling op gezet, niet zonder reden overigens maar niet waarvoor je zou denken =]. Ze hebben dit puur voor psychologische redenen gedaan, een vga met fan ziet er meer uit als high performance kaart als 1tje zonder.
de radeon 8500 is misschien sneller enzo maar hij wordt ook op o.15micron gebakken.
Over die silent drives:
Ik heb zelf ook 2 seagate baracudas IV's in een silent drive zitten. Dit gaat zonder problemen ze berekenen dit met wattages en als je op de site kijkt zie je dat een ibm 45gb model ook nog in een silent drive kan worden geplaatst. 60 gb is echter teveel gevraagd.
bron: http://www.quietpc.com/silentdrive.htmlCompatibility
It has been proven that the SilentDrive has the ability to work safely with hard drives which dissipate up to around 6.8 watts of heat, keeping the running temperature under the 55°C maximum which is specified by most hard drive manufacturers. The "heat dissipation at idle" and maximum running temperature can easily be checked by looking at the specification sheet for your individual hard drive. The following links are provided for your convenience:
Fujitsu Hitachi IBM Maxtor Quantum Samsung Seagate Western Digital
Because the heat generated by a drive is related to the spindle speed, most drives with a spindle speed of 7,200 rpm (revolutions per minute) or less are compatible. Generally speaking, if your drive runs at 10,000 or 15,000 rpm then unfortunately it will run too hot to be enclosed.
Example
Ok, let's say you are the lucky owner of an IBM Deskstar 75GXP with a capacity of 45 gigabytes and you wish to know whether you can safely use it inside a SilentDrive in order to reduce the noise. Firstly, the IBM specification sheet shows that the drive runs at 7,200 rpm - a good start since if it had been 10,000 rpm or higher, it would probably have run too hot. Also we can note that IBM specify a maximum ambient operating temperature of 55°C in common with most other manufacturers.
Now let's get some more detail - we are told that the power dissipation at idle depends on the number of disks (platters) in the drive and will be either 6.7 watts or 8.1 watts. We have a 45 Gb model which we are told has 3 data disks (platters) and therefore the correct figure for our drive is 6.7 watts. This is less than the 6.8 watts SilentDrive guideline figure and therefore the drive should be fine while enclosed.
Had we owned a 60 or 75 Gb model, the figure would have been 8.1 watts which would have meant the drive would have run much hotter, too hot to be enclosed. Obviously if you have not yet purchased a hard drive, it would be a good idea to check compatibility in this way in order to aid your buying decision before purchase.
Lol, mijn IBM GXP60 werkt nog steeds
!!!
En ik blijf van mening dat de zalman, iets met 17CU zeker wel werkt!!!
Ik koop op de HCC mijn Radeon en bestel van te voren echt wel zoi'n koelblok! Ik heb BDW mijn twee PIII-733's met zo'n zalman flower 3100CU en een ventilator op silent stand staan! Verder heb ik van informatique een Silet System voeding.
Oftewel...je hoort totaal niets meer!!!!
En ik blijf van mening dat de zalman, iets met 17CU zeker wel werkt!!!
Ik koop op de HCC mijn Radeon en bestel van te voren echt wel zoi'n koelblok! Ik heb BDW mijn twee PIII-733's met zo'n zalman flower 3100CU en een ventilator op silent stand staan! Verder heb ik van informatique een Silet System voeding.
Oftewel...je hoort totaal niets meer!!!!
Verwijderd
hij gaf toch een goede oplossing.Op zondag 11 november 2001 00:52 schreef Brabus het volgende:
De Radeonkaarten worden niet zo heet. Dus als het je gelukt is met een GF2 moet het hier ook wel mee lukken
Ik heb die hsf er af liggen voor een pelt + waterkoelblokje, met een flink lucht gekoelt blokje moet het lukken, maar ik denk dat je wel wat airflow moet hebben.
Ik heb de oude hsf er af gehaalt door hem eerst in de vriezer te leggen, daarna schroevendraaier er onder op 3 plaatsen en krak hij ligt er af, met alcohol de expoxy resten weg halen, en nieuwe HS er op plakken
EDIT: naar 5 minuten in bios is ie lauw (schat 25 graden) dat is dus zonder heatsink oid
Ik heb de oude hsf er af gehaalt door hem eerst in de vriezer te leggen, daarna schroevendraaier er onder op 3 plaatsen en krak hij ligt er af, met alcohol de expoxy resten weg halen, en nieuwe HS er op plakken
EDIT: naar 5 minuten in bios is ie lauw (schat 25 graden) dat is dus zonder heatsink oid
Reality beats fiction by far!
Pagina: 1