Harddisk SMART Failure warning bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jax
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een probleempje met mijn tweede harddisk, bij het allereerste opstartscherm, waar hij mijn primary masters en zo gaat detecten, krijg ik als hij mijn secondary slave (mijn tweede maxtor hd) gaat detecteren een foutmelding dat hij een SMART Failure Prediction gedetected heeft en dat Failure imminent is (in mijn ogen dus foute boel)

Dan staat er op mn scherm dat ik of op f1 moet drukken of op del moet drukken om in de bios te komen (hij raad tevens aan om alles te backuppen en mn hd te vervangen heb ik geen zin in).
In de bios hebben ik en een vriend van me alles al geprobeerd maar niets werkt, aan de bekabeling kan het ook niet liggen hebben we ook gecontroleerd. De SMART functie hebben we al uitgeschakeld, maar toch blijft deze melding komen.

Verder doet de disk het en in een andere pc ook gewoon.

wat kan volgens jullie het probleem zijn, of heeft iemand anders dit ook gehad.

ik weet echt dus niet waar ik mee te maken heb en er is eigenlijk naar mijn weten niets aan de hand, behalve dat ik bij het opstarten op f1 moet drukken.

Help me pleeessseee

Program "Pro'gram" A magical spell cast over a computer allowing it to turn input into error messages.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 22:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dit betekent dat je hd aan het sterven is. Als i,k jou was zou ik toch maar een back-upje voorzien als ik jou was.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Jax
  • Niet online
Op zaterdag 10 november 2001 23:41 schreef Duracell het volgende:
Dit betekent dat je hd aan het sterven is. Als i,k jou was zou ik toch maar een back-upje voorzien als ik jou was.
De HD is al geformatteerd en gefdisked, ik weet echt niet waar het aan ligt, maar er is in feite niks aan de hand want voor de rest werkt ie perfect

Ben nu alleen wel 20 gig aan data kwijt door de format en fdisk. :'(

Program "Pro'gram" A magical spell cast over a computer allowing it to turn input into error messages.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 22:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Fdisken lost niks op,want het gaat om een hardwareprobleem, het enige wat je kan doen is de disk terugsturen naar de fabrikant(voor zover ik weet)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
Wanneer je je harddisk gekocht hebt bij een goeie winkel kan je hem zo omruilen wegens die SMART error's, een vriend had het zelfs zo geregeld bij MyCom dat ie een nieuwe mocht kopen en de oude de dag erna mocht terugbrengen om al zijn data nog te kunnen kopieren.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Jax
  • Niet online
Op zaterdag 10 november 2001 23:44 schreef Duracell het volgende:
Fdisken lost niks op,want het gaat om een hardwareprobleem, het enige wat je kan doen is de disk terugsturen naar de fabrikant(voor zover ik weet)
't probleem is dat ik em volgens mij 3 jaar geleden heb gekocht en dat na 3 jaar de garantie is verlopen

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 21:41
Op zaterdag 10 november 2001 23:43 schreef TOGrimReaper het volgende:

[..]

De HD is al geformatteerd en gefdisked, ik weet echt niet waar het aan ligt, maar er is in feite niks aan de hand want voor de rest werkt ie perfect

Ben nu alleen wel 20 gig aan data kwijt door de format en fdisk. :'(
Hoog tijd om ff terug te gaan naar de winkel en een nieuwe te halen. Het verleden wijst uit dat schijven die zulke waarschuwingen geven niet al te lang meer meegaan (helaas zelf ook meegemaakt>>36GB aan mp3's weg; heeft me drie weken gekost om alles weer opnieuw te rippen :)).

btw. Op de site van maxtor staat aangegeven wanneer de garantie voor afzonderlijke modellen vervalt. Ik zou het toch ff checken en naderhand misschien een rma-tje doen.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Jax
  • Niet online
BTW waar kun je in je systeem eigenschappen de naam van je HD zien (type nummer) want ik zit nu op http://www.maxtor.com te kijken of er diagnostische proggies zijn om men hd te testen of te repareren, met scandisk loopt ie op vast of zoo

• Jax
  • Niet online
Niemand die mij kan helpen? want dat proggietje dat ik gedowned heb doet vrij weinig

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
typenummer van je hd staat wel op de sticker die op je hd is geplakt...qua hd tools zou je het best een typeonafhankelijk iets kunnen opzoeken, van maxtor heb ik geen idee of die diagnostic tools hebben, seagate en quantum wel...

• Jax
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 12:01 schreef Sundead het volgende:
typenummer van je hd staat wel op de sticker die op je hd is geplakt...qua hd tools zou je het best een typeonafhankelijk iets kunnen opzoeken, van maxtor heb ik geen idee of die diagnostic tools hebben, seagate en quantum wel...
Weet je dan waar ik zo'n diagnostisch programmaatje kan downloaden? Ik wil vanavond nog mn harddisk repareren

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik denk dat je een hardwarefout niet met een simpel progje op gaat lossen...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 12:17 schreef Aetje het volgende:
Ik denk dat je een hardwarefout niet met een simpel progje op gaat lossen...
Precies, software is geen soldeerbout :P

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 11:56 schreef TOGrimReaper het volgende:
Niemand die mij kan helpen? want dat proggietje dat ik gedowned heb doet vrij weinig
Hallo TOGrimReaper!!!!!
In dit draadje hebben al een aantal mensen hetzelfde gezegd. Je Disk is aan het overlijden en als ik het zo hoorbehoorlijk ook. Geen zin innen en programmatjes werken dan niet meer. Ga alvast eens wennen aan het feit dat je data kwijt bent in plaats van met programmatjes te trachten iets zieks heel te krijgen.

[zuch modus]
Waarom ignoren mensen hun Smart warnings toch altijd...?
[/zuch modus]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Op maandag 12 november 2001 13:26 schreef Zotty het volgende:

[..]

Precies, software is geen soldeerbout :P
P.S. Gewoon even een tipje tussendoor, ga je hdd ook niet te lijf met een echte soldeerbout. Want dan had SMART toch wel helemaal gelijk :) :) :)

Maar gewoon backuppen en vervangen ( dmv RMAtje of nieuwe kopen) want SMART is gemaakt om iets vroegtijdig te signaleren.

Verwijderd

Waarom negeren mensen toch altijd SMART waarschuwingen en klikken ze die dingen stug weg? Wil men dan soms niet meer gewaarschuwd worden dat men kans loopt om alles kwijt te raken? Dat een SMART melding ten onrechte is komt vrijwel nooit voor... dat je hd doodgaat zonder dat je een SMART melding krijgt komt wel eens voor. Maar als er dan ook een waarschuwing komt kun je vrijwel zeker weten dattie kapot gaat.

IMHO dus in elk geval genoeg reden om alles te backuppen en een nieuwe te eisen (was ik bij m'n hd-crashes die ik meegemaakt heb maar vantevoren gewaarschuwd, had me een hoop werk gescheeld). Als dat diagnostische programmatje van Maxtor nix bijzonders merkt (wat ik erg betwijfel want die controleert ook gewoon de SMART waardes) dan kun je ook gewoon een RMA nummer aanvragen zonder een uitslag van de diagnose. Of nog beter: ga naar de winkel waar je 'm gekocht hebt. Dan kun je het tenminste ff uitleggen.

• MasterM
  • Laatst online: 08:52
Op maandag 12 november 2001 13:32 schreef PsyFlux het volgende:
Waarom negeren mensen toch altijd SMART waarschuwingen en klikken ze die dingen stug weg? Wil men dan soms niet meer gewaarschuwd worden dat men kans loopt om alles kwijt te raken? Dat een SMART melding ten onrechte is komt vrijwel nooit voor... dat je hd doodgaat zonder dat je een SMART melding krijgt komt wel eens voor. Maar als er dan ook een waarschuwing komt kun je vrijwel zeker weten dattie kapot gaat.

IMHO dus in elk geval genoeg reden om alles te backuppen en een nieuwe te eisen (was ik bij m'n hd-crashes die ik meegemaakt heb maar vantevoren gewaarschuwd, had me een hoop werk gescheeld). Als dat diagnostische programmatje van Maxtor nix bijzonders merkt (wat ik erg betwijfel want die controleert ook gewoon de SMART waardes) dan kun je ook gewoon een RMA nummer aanvragen zonder een uitslag van de diagnose. Of nog beter: ga naar de winkel waar je 'm gekocht hebt. Dan kun je het tenminste ff uitleggen.
Ja ik heb ook een smart melding gehad ook... maar de dag dat ik hem dus terug wou brengen gaf hij die melding niet meer aan... niet meer in de bios en niet meer met zo'n tooltje van maxtor (powermax, of zo) nah ik had het niet meer... ik toch maar ff powerline gebeld... ja dan kunnen wij helaas nix meer voor uw doen...
dus ja... ik heb de laatste tijd nix meer gezien... maar ik voortaan ff verder dan maxtor (vroeger was ik maxtor, maxtor en nog eens maxtor) en over powerline heen...
powerline sucks big time kwa service... (ook me brander is trouble :'( :( )...
Nah die smart shit werkt dus ook niet echt van wow... (uit mijn ervaring

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05

cjdijk

Hans favoriete radiostation

De melding die jij noemt, wil het volgende zeggen:
Je harddisk heeft een verslechterde conditie geconstateerd.
Dit kan zijn een aantal slechte plekken, een langere tijd benodigd om op toeren te komen bij opstarten, of een langere zoektijd, heeft niets met defragmentatie te maken is alleen maar hardwarematig.
In de praktijk betekent dit dat je harddisk grote kans heeft om binnen 3 weken helemaal defect te raken.
In enkele gevallen kan je harddisk toch nog goed blijven werken zonder vroegtijdig helemaal te overlijden.
Je zegt geen garantie meer te hebben, dan zou ik willen adviseren om deze harddisk als tweede harddisk te gebruiken,
om tijdelijke data op te zetten die je al wel op cdrom hebt staan, mp3's of divx.
Negeer in geen geval de melding, je harddisk is op dit moment niet te vertrouwen en kan elk moment er helemaal mee ophouden.
Overgens heb ik de info uit mijn cursus materiaal, gekregen bij mijn opleiding tot Compaq system engineer.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Oei... Je was geloofwaardig tot je COMPAQ systems engineer zei >:)

Forget your fears...
...and want to know more...

• cjdijk

cjdijk

Op maandag 12 november 2001 16:49 schreef Aetje het volgende:
HA HA LOL!
Zit tegenwoordig in de software.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op maandag 12 november 2001 16:49 schreef Aetje het volgende:
Waar slaat dit nou weer op? :?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 23:39 schreef TOGrimReaper het volgende:
Ik heb een probleempje met mijn tweede harddisk, bij het allereerste opstartscherm, waar hij mijn primary masters en zo gaat detecten, krijg ik als hij mijn secondary slave (mijn tweede maxtor hd) gaat detecteren een foutmelding dat hij een SMART Failure Prediction gedetected heeft en dat Failure imminent is (in mijn ogen dus foute boel)

Dan staat er op mn scherm dat ik of op f1 moet drukken of op del moet drukken om in de bios te komen (hij raad tevens aan om alles te backuppen en mn hd te vervangen heb ik geen zin in).
In de bios hebben ik en een vriend van me alles al geprobeerd maar niets werkt, aan de bekabeling kan het ook niet liggen hebben we ook gecontroleerd. De SMART functie hebben we al uitgeschakeld, maar toch blijft deze melding komen.

Verder doet de disk het en in een andere pc ook gewoon.

wat kan volgens jullie het probleem zijn, of heeft iemand anders dit ook gehad.

ik weet echt dus niet waar ik mee te maken heb en er is eigenlijk naar mijn weten niets aan de hand, behalve dat ik bij het opstarten op f1 moet drukken.

Help me pleeessseee
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost ?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en heb het hier ook in de groep gegooid

Hugo

• cjdijk

cjdijk

Verwijderd schreef op 27 juli 2002 @ 19:41:
[...]

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost ?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en heb het hier ook in de groep gegooid

Hugo
Je hebt 2 mogelijkheden, je ruilt hem om voor een goede harddisk,
of je stelt in je bios in dat je mobo niet meer let op de aangesloten
harddisks (Disable harddisk smart warning).
Dus als je nog garantie hebt zou ik hem omruilen,
en anders als tijdelijke opslag gebruiken.

Pagina: 1