Toon posts:

aardlek?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogal 'es een brakke modemverbdinding, daar heb ik al 'es een vraagje over gesteld hier. Toen zei iemand op dit forum "je moet een geaard stopcontact gebruiken". Nou was het gisterenavond weer eens zover, 3 keer in 10 minuten verbinding verbroken, dus ik dacht oke, ff een verlengsnoertje leggen vanuit de keuken (heb geen geaard stopcontact in de kamer). Zo gezegd zo gedaan, ik steek de stekker van m'n computer in dat verlengsnoertje, KLATS! gelijk het hele huis in het donker: de aardlekschakelaar. En m'n computer stond nog geeneens aan!

Hoe ken dat? Maakt het nog uit dat m'n printer en m'n beeldscherm niet geaard waren maar nog steeds in hun oorspronkelijke ongeaarde stopcontact zaten? Of dat het verlengsnoertje 5 meter (of meer) lang was? Of dat het geaarde stopcontact op een andere groep zit dan de stopcontacten in de kamer?

Iemand? Ik wil graag weten waar ik aan begin voordat ik het nog eens probeer... :)

Verwijderd

hmmz dat van die groepen lijkt me een heeeeeel erg juiste conclusie! nu worden de contacten tussen randapparatuur en PC als lek gezien

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 22:50 schreef DKtje het volgende:
hmmz dat van die groepen lijkt me een heeeeeel erg juiste conclusie! nu worden de contacten tussen randapparatuur en PC als lek gezien
Maar die ene aardlekschakelaar beveiligt alle 4 de groepen! Het contact tussen de PC en randapparatuur kan dan toch niet als lek worden gezien aangezien alle 4 die groepen door dezelfde beveiliging heengaan? Er moet toch ergens een lek naar AARDE zitten wil die schakelaar eruit gaan?

Verwijderd

ja je hebt eigenlijk wel gelijk.. het lijkt me ook niet dat er zoveel wordt gelekt.. hmmz ik ben geen expert maar ik zou zeggen: als het makkelijk voor je is om eraan te komen probeer dan eens ff een andere voeding...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 22:56 schreef DKtje het volgende:
... als het makkelijk voor je is om eraan te komen probeer dan eens ff een andere voeding...
Dat is het niet. :( (makkelijk, bedoel ik)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vermoedelijk is het beeld scherm het probleem, sluit die ook maar aan op aarde. Als de aardlek doorslaat komt er behoorlijk wat watt op te staan. Koop eens een multimeter en meet alles door weet je gelijk de oorzaak.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

veel watt op een aardlekschakelaar |:(
watt = vermogen = product van spanning maal stroom. nominaal is de maximale stroom 3 mA voordat de aardlek eruit legt. ff simpel (weet dat in praktijk je meer moet rekenen) 230X0.003= 0.69 watt, een batterij geeft dus nog meer vermogen :P
misschien heel simpel ged8 hoor maar is je verlengsnoer wel goed?

• digifun
  • Niet online

digifun

Op zaterdag 10 november 2001 23:36 schreef Transparent_Ink het volgende:
veel watt op een aardlekschakelaar |:(
watt = vermogen = product van spanning maal stroom. nominaal is de maximale stroom 3 mA voordat de aardlek eruit legt. ff simpel (weet dat in praktijk je meer moet rekenen) 230X0.003= 0.69 watt, een batterij geeft dus nog meer vermogen :P
misschien heel simpel ged8 hoor maar is je verlengsnoer wel goed?
Ik zie hier de aarde op de gasbuis vonken (was lekker gemakkelijk) dat is echt wel meer dan 3 mA en ik heb een goede aardlek. Dat ampereregeltje gaat niet helemaal op, watt werkt beter in de praktijk. De meeste stroom op de aardlek is ook 110 volt.

Verwijderd

[hardop denk mode]
Kan het niet zo zijn dat je pc eenmalig is ontladen nu met als gevolg dat de aarde er uit geknald is ?
[/hardop denk mode]

• digifun
  • Niet online

digifun

Op zondag 11 november 2001 00:06 schreef janjanjansen het volgende:
[hardop denk mode]
Kan het niet zo zijn dat je pc eenmalig is ontladen nu met als gevolg dat de aarde er uit geknald is ?
[/hardop denk mode]
Nee.

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:32
Op zaterdag 10 november 2001 23:44 schreef outlaw het volgende:
Ik zie hier de aarde op de gasbuis vonken (was lekker gemakkelijk) dat is echt wel meer dan 3 mA en ik heb een goede aardlek.
Volgens een bevriende tolk bedoel je dat je je gasbuis als aarde hebt gebruikt en vonken tussen een bronspanning en die gasbuizen hebt gemaakt.
Waarvan haalde je die bronspanning?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• digifun
  • Niet online

digifun

Op zondag 11 november 2001 00:44 schreef milouny het volgende:

[..]

Volgens een bevriende tolk bedoel je dat je je gasbuis als aarde hebt gebruikt en vonken tussen een bronspanning en die gasbuizen hebt gemaakt.
Waarvan haalde je die bronspanning?
Een bevriende tolk heb je niet nodig, meer een cursus begrijpend lezen. De bronspanning komt van de pc met randapparatuur.

• milouny
Op zondag 11 november 2001 00:57 schreef outlaw het volgende:

[..]

Een bevriende tolk heb je niet nodig, meer een cursus begrijpend lezen. De bronspanning komt van de pc met randapparatuur.
Ik begrijp dat de bronspanning in het eventuele geval van raccoon van de PC met randapparatuur komt, maar jij hebt toch niet vonken tussen je pc en je gasbuizen zitten maken?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Verwijderd

Nou nou nou wat zijn we weer lekker bezig zeg! KEEP ON MOVING PEOPLE dat komt de ZWEER hier tengoede!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
sorry even maar correct me if im wrong ik vat hier even iets niet denk ik. een betere modemverbinding (inbel dus) verkrijgen door een geaarde stekker WTF ?!?!?!?!?!?!?! Andere provider zou ik zeggen ;)

Nee effe serieus lees ik nou iets verkeerd ofzow!?!?!

(soz dat dit niet op je vraag slaat maar ik heb even kortsluiting in me bovenkamertje)

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zaterdag 10 november 2001 23:44 schreef outlaw het volgende:

[..]

Ik zie hier de aarde op de gasbuis vonken (was lekker gemakkelijk) dat is echt wel meer dan 3 mA en ik heb een goede aardlek.
Aarde op de GASbuis ???
Is dat niet een beetje gevaarlijk ofzo ?

Hoop dat je ook een gaslekschakelaar hebt... :+

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Ik heb zelf ook een tijdje een probleem gehad met aardlek schakkelaars die eruit knallen.

Opl zoek de storing.

trek de voedingsstekker van de printer eruit. Heb je misschien je geluidskaart op je stereo aangesloten? Zo ja haal deze ook eruit. En probeer eens een andere voedingskabel.
Want bij mij was deze defect. Ieder keer als ik met deze kabel mijn printer aansluitte dan weg stroom.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op zondag 11 november 2001 01:50 schreef caesartje het volgende:
sorry even maar correct me if im wrong ik vat hier even iets niet denk ik. een betere modemverbinding (inbel dus) verkrijgen door een geaarde stekker WTF ?!?!?!?!?!?!?! Andere provider zou ik zeggen ;)

Nee effe serieus lees ik nou iets verkeerd ofzow!?!?!

(soz dat dit niet op je vraag slaat maar ik heb even kortsluiting in me bovenkamertje)
<simpel mind mode>
erm wordt er misschien een externe modem bedoeld die een stabiele voeding vereist? Verder kan ik me absoluut niets voorstellen bij een stabielere verbinding door je stroom aarden, OMG im losing it!
</simpel mind mode>

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

De meeste stroom op de aardlek is ook 110 volt
Nee SPANNING is in Volts, stroom is in Ampères.

Enfin.

Als je computer er voor zorgt dat je hele groep er uit slaat door de aarde (niet de aardlek, want de aardlek meet het verschil aan stroom tussen de fase en de null draad) is er iets serieus mis met je computer...

Elke ongeaarde computer heeft last van zgn. zwerfspanning die zich oplaadt in de casing. Dit wordt volgens mij veroorzaakt door alle spoelen en zut die de boel moeten transformeren.

Anyhow. De aarde beveiliging werkt ook op stroom i.p.v. spanning dacht ik. Dus er moet gewoon een bepaalde
(relatief grote) stroom gaan lopen wil de aarde er uit springen. Nu kan dat gebeuren als je casing opgeladen was door alle zwerfspanning, maar dat betwijfel ik omdat A) Hij uit stond (voor een langere tijd?) en B) Dan had je hem niet kunnen aanraken, want 100 Volt (de ongevere hoogte van de zwerfspanning) maal een aantal milliampère voel je ZEKER wel..
Ik denk zelf dat er misschien een null lijn met de casing is verbonden. Alhoewel er in een ideale wereld de null gelijk zou moeten zijn aan de aarde is dat toch niet zo in werkelijkheid. Tenminste niet in huis. In de centrale wel.

Je zou de stekker van de computer eens omgedraaid in het stoptcontact kunnen duwen en dan eens kijken wat voor een resultaat je krijgt... Pas op.. Hij kan onder spanning komen te staan!!

Dus prik er ff een spanningzoeker of multimeter tegen aan.

Het is altijd vaag met dit soort dingen.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 11 november 2001 01:51 schreef brammus het volgende:

[..]

Aarde op de GASbuis ???
Is dat niet een beetje gevaarlijk ofzo ?

Hoop dat je ook een gaslekschakelaar hebt... :+
Kwil niet lullig doen maar wat is het probleem?
Okee.... het is gebruikelijker om de aardleiding aan een waterleiding te hangen.... maar echt veel verschil maakt het niet echt....
Er zijn rampenscenario's te verzinnen waarbij het minder raadzaam is om de boel aan de gasleiding te hangen... maar dan heb je het echt over een rampenscenario....

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 10:37

El Martino

Zo niet, dan toch.

Op zondag 11 november 2001 01:57 schreef WarMaster het volgende:

[..]

Als je computer er voor zorgt dat je hele groep er uit slaat door de aarde (niet de aardlek, want de aardlek meet het verschil aan stroom tussen de fase en de null draad) is er iets serieus mis met je computer...

Elke ongeaarde computer heeft last van zgn. zwerfspanning die zich oplaadt in de casing. Dit wordt volgens mij veroorzaakt door alle spoelen en zut die de boel moeten transformeren.
That's right! 't Was ff zoeken maar hier staat een uitgebreide uitleg.

Conclusie: aarden die hele handel! :)

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• milouny
Op zondag 11 november 2001 01:57 schreef WarMaster het volgende:

[..]
(...)
Anyhow. De aarde beveiliging werkt ook op stroom i.p.v. spanning dacht ik. Dus er moet gewoon een bepaalde {relatief grote) stroom gaan lopen wil de aarde er uit springen.
(...)
Wat bedoel je met aardebeveiliging? randaarde of aardlekschakelaar?
Ik ga er even vanuit dat je aardlekschakelaar bedoelt.
De aardlekschakelaar is een schakelaar die de stroomkring verbreekt als deze een elektrisch veld meet. Dat elektrisch veld wordt gemeten bij de twee draden die de stroom het huis in- en uitvoeren. Deze liggen naast elkaar en de stroom loopt hierin in tegengestelde richting. Daardoor heffen ze elkaars elektrische veld op als er evenveel stroom het huis in komt als uit gaat.
Als er toch een elektrisch veld is onderbreekt de aardlekschakelaar dus de stroomkring.

Het heeft dus niets met de grootte van de stroom te maken, maar met het stroomverschil in en uit het huis.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op zondag 11 november 2001 02:06 schreef milouny het volgende:

[..]

Randaarde natuurlijk.

Zoals ik al duidelijk probeerde te maken in mijn post:

AardLEK beveiliging slaat op het feit dat er een deel van de stroom naar de aarde (niet de aarde pen/aansluiting, erg misleidend ik weet het) lekt. Dus stel... 1 Ampère gaat van de centrale door het ene deel van de aardlek schakelaar heen naar het apparaat en er komt maar 0,5 Ampère terug door de 0 van het apparaat door het 2de deel van de aardlekschakelaar en door naar de centrale.
Als het verschil in stroom tussen de fase (+) en de null (-) groter is dan 0,30 mA dan zegt die aardlek *KLIK*

Bij de aardebescherming (de randaarde) werkt dat even anders..

1 moment.. Ik zal het even opzoeken in de meterkast en er komt zo een nieuwe post aan :)

edit:

CRAP

De randaarde schakelaar/beveiliging zit dus helemaal beneden in de winkel... helaas kan ik er dus niet bij :(

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[..]

Ehm... geen techniek of natuurkunde gehad?

Nja;

Veel apparaten (met name apparaten met een metalen behuizing zoals PC) moeten geaard worden. Mocht je ongewenste kortsluiting krijgen met de behuizing, dan wordt dat door de aardlekschakelaar opgemerkt. Die 'ziet' dan dat er een stroom loopt via de randaarde (de 3e groen-gele draad; de 3e pin aan een stekker; meestal 2x zo'n metalen strip aan de rand van het stopcontact). Zodra er een stroom loopt via de randaarde 'weet' de aardlekschakelaar dat er een stroom loopt op een plek waar die niet hoort te lopen.... en slaat alarm door gewoon de handel plat te gooien; geen spanning = geen stroom = geen gevaar.
Stel dat je een PC aansluit op een stopcontact ZONDER randaarde, en je zou kortsluiting hebben met de kast van je PC, dan zou de hele handel zonder problemen kunnen werken. Het probleem is dan alleen dat de kast onder spanning komt te staan. Ook geen probleem tot je hem aanraakt..... klats... jij krijgt een vrachtje spanning over je lichaam..... Vind je in veel gevallen niet leuk.... (hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar goed is het in ieder geval niet)
Maar de aardlekschakelaar voorkomt dit probleempje dus.

Of dit nou inderdaad het probleem is bij de topicstarter, weet ik niet; ik zie mensen opmerkingen maken over het vervangen van voedingen, verlengsnoeren e.d.
Ik vraag me af of de aardlekschakelaar WEER uit zou slaan als je dezelfde procedure uitvoert.......

• milouny
ow, ik was 'm ook aan het aanvullen maar dat duurde wat lang :D
graag, ik ben benieuwd naar je uitleg

edit: ow, jammer dat je er niet bij kunt...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 11 november 2001 02:14 schreef WarMaster het volgende:
AardLEK beveiliging slaat op het feit dat er een deel van de stroom naar de aarde (niet de aarde pen/aansluiting, erg misleidend ik weet het) lekt. Dus stel... 1 Ampère gaat van de centrale door het ene deel van de aardlek schakelaar heen naar het apparaat en er komt maar 0,5 Ampère terug door de 0 van het apparaat door het 2de deel van de aardlekschakelaar en door naar de centrale.
Als het verschil in stroom tussen de fase (+) en de null (-) groter is dan 0,30 mA dan zegt die aardlek *KLIK*

Bij de aardebescherming (de randaarde) werkt dat even anders..
Ehm..... randaarde is gewoon de draad die loopt tussen het apparaat en de 'aarde'

De aardlekschakelaar slaat inderaad uit zodra hij een verschil opmerkt van 30 mA of meer tussen de 0 en de fase....... (op zich wel vreemd gezien 16mA al errrrrrrug ongezond is voor mensen.....; ik had dit getal lager verwacht maar zie het getal toch echt staan op m'n aardlekschakelaartje)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19

[..]

Ik ga er even vanuit dat je aardlekschakelaar bedoelt.
De aardlekschakelaar is een schakelaar die de stroomkring verbreekt als deze een elektrisch veld meet. Dat elektrisch veld wordt gemeten bij de twee draden die de stroom het huis in- en uitvoeren. Deze liggen naast elkaar en de stroom loopt hierin in tegengestelde richting. Daardoor heffen ze elkaars elektrische veld op als er evenveel stroom het huis in komt als uit gaat.
Als er toch een elektrisch veld is onderbreekt de aardlekschakelaar dus de stroomkring.

Het heeft dus niets met de grootte van de stroom te maken, maar met het stroomverschil in en uit het huis.
Bijna ...

Het heeft wel degelijk met de stroom te maken en niet met een electrisch veld ....

WEL met een magnetish veld

eventjes jouw stukje txt aangepast :

De aardlekschakelaar is een schakelaar die de stroomkring verbreekt als deze een stroomverschil meet. Dat stroomverschil wordt gemeten bij de twee draden die de stroom het huis in- en uitvoeren. Deze liggen naast elkaar en de stroom loopt hierin in tegengestelde richting. Daardoor heffen ze elkaars magnetisch veld op als er evenveel stroom het huis in komt als uit gaat.
Als er toch een stroomverschil is onderbreekt de aardlekschakelaar dus de stroomkring.

die twee draden zijn namelijk om een ferriet kerntje gewikkeld

als de stromen gelijk zijn heffen de magnetische velden elkaar op , zijn de stromen verschillend ontstaat er wel een magnetish veld wat door een 3e spoel wordt opgepikt
die er op zijn beurt voor zorgt dat de zooi uitschakeld

tot zover de anatomie van een aardlek schakelaar

[back on topic]

maar het komt idd voor dat als je de stekker van je pc in steekt je aardlek er uit klapt

hoe komt dat ?

in de voeding van je pc / monitor zitten kleine condensatortjes (enkele nF)
Als je je stekker een beetje ongelukkig in steekt (eerst aarde dan faze en dan pas nul)
en de netspanning is dan net op z'n piek (311 V )
krijg je ff een stroom piek van de condensatortjes die geladen worden
dit kan net genoeg zijn om een gevoelige aardlek schakelaar uit te laten slaan (30mA bv)

als ik mijn stekker doos in steek wilt dat ook wel eens gebeuren...

Repareren doe je zo.

• milouny
Op zondag 11 november 2001 02:15 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ehm... geen techniek of natuurkunde gehad?

Nja;

Veel apparaten (met name apparaten met een metalen behuizing zoals PC) moeten geaard worden. Mocht je ongewenste kortsluiting krijgen met de behuizing, dan wordt dat door de aardlekschakelaar opgemerkt. Die 'ziet' dan dat er een stroom loopt via de randaarde (de 3e groen-gele draad; de 3e pin aan een stekker; meestal 2x zo'n metalen strip aan de rand van het stopcontact). Zodra er een stroom loopt via de randaarde 'weet' de aardlekschakelaar dat er een stroom loopt op een plek waar die niet hoort te lopen.... en slaat alarm door gewoon de handel plat te gooien; geen spanning = geen stroom = geen gevaar.
Stel dat je een PC aansluit op een stopcontact ZONDER randaarde, en je zou kortsluiting hebben met de kast van je PC, dan zou de hele handel zonder problemen kunnen werken. Het probleem is dan alleen dat de kast onder spanning komt te staan. Ook geen probleem tot je hem aanraakt..... klats... jij krijgt een vrachtje spanning over je lichaam..... Vind je in veel gevallen niet leuk.... (hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar goed is het in ieder geval niet)
Maar de aardlekschakelaar voorkomt dit probleempje dus.

Of dit nou inderdaad het probleem is bij de topicstarter, weet ik niet; ik zie mensen opmerkingen maken over het vervangen van voedingen, verlengsnoeren e.d.
Ik vraag me af of de aardlekschakelaar WEER uit zou slaan als je dezelfde procedure uitvoert.......
Ja, ik heb natuurkunde gehad en ik heb het nog steeds. Zoals je in bovenstaande post kun lezen (ik was wat laat met de edit) wordt bij aardlekschakelaar verschil gemeten tussen stroom die het huis in gaat en stroom die het huis uit gaat.
De randaarde staat hier los van. Bij kortsluiting in een apparaat, waarbij dat apparaat onder spanning staat, gaat de stroom als het goed is door de randaarde in plaats van door je lichaam, omdat de weerstand van je lichaam vele malen hoger is. Omdat de stroom door randaarde loopt slaat de aardlekschakelaar om, maar dat komt niet doordat er een stroom gemeten wordt door de randaarde maar doordat er een verschil is tussen fase en 0-draad.
Op zondag 11 november 2001 02:33 schreef Sine het volgende:

[..]

Bijna ...

Het heeft wel degelijk met de stroom te maken en niet met een electrisch veld ....

WEL met een magnetish veld

eventjes jouw stukje txt aangepast :

De aardlekschakelaar is een schakelaar die de stroomkring verbreekt als deze een stroomverschil meet. Dat stroomverschil wordt gemeten bij de twee draden die de stroom het huis in- en uitvoeren. Deze liggen naast elkaar en de stroom loopt hierin in tegengestelde richting. Daardoor heffen ze elkaars magnetisch veld op als er evenveel stroom het huis in komt als uit gaat.
Als er toch een stroomverschil is onderbreekt de aardlekschakelaar dus de stroomkring.

die twee draden zijn namelijk om een ferriet kerntje gewikkeld

als de stromen gelijk zijn heffen de magnetische velden elkaar op , zijn de stromen verschillend ontstaat er wel een magnetish veld wat door een 3e spoel wordt opgepikt
die er op zijn beurt voor zorgt dat de zooi uitschakeld

tot zover de anatomie van een aardlek schakelaar
Je hebt gelijk, ik vergiste me; Het gaat om een (elektro)magnetisch veld om die draad, dus als je electrisch door magnetisch vervangt is het goed.
Maar het gaat wel alleen om het stroomverschil tussen de fase en de 0-draad.
[back on topic]

maar het komt idd voor dat als je de stekker van je pc in steekt je aardlek er uit klapt

hoe komt dat ?

in de voeding van je pc / monitor zitten kleine condensatortjes (enkele nF)
Als je je stekker een beetje ongelukkig in steekt (eerst aarde dan faze en dan pas nul)
en de netspanning is dan net op z'n piek (311 V )
krijg je ff een stroom piek van de condensatortjes die geladen worden
dit kan net genoeg zijn om een gevoelige aardlek schakelaar uit te laten slaan (30mA bv)

als ik mijn stekker doos in steek wilt dat ook wel eens gebeuren...
Ja, is wel slim bekeken, misschien is het verstandig om de voeding pas in te schakelen (als je een power-button direct op voeding hebt, meeste ATX geloof ik) na het inpluggen van de powerdraad in de voeding, volgens mij wordt de aansluiting van de verschillende draden dan wel goed geregeld.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

dijkmane

biertje ?

heb je toevallig een intern modem ??

kan het dan niet zo zijn dat ie aarde via je telefoonlijn gaat trekken ??

wat gebeurd er als je het nog eens probeerd met de telefoonstakker eruit ??

je krijgt dus een potentiaalverschil tussen de aarde van thuis en de aarde van de PTT, dus gaat er stroom lopen>30mA en pats, donker....

niet elke aarde is aarde...

dus ik zou de telefoonaansluiting nakijken.

specs : wil je niet weten

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er zitten vaak kleine condensatortjes geschakeld tussen de netaansluitingen en de aarde. Als je de stekker in het stopcontact steekt laden deze zich op. De aardlekschakelaar ziet dit als lekstroom en schakelt uit. Je moest eigenlijk een aardlekschakelaar hebben die wat trager reageert.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Tot zover de theorie omtrent de AARDLEK ofwel DIFFERENTIAAL schakelaar.

• sluit alles, PC en vooral de monitor aan op hetzelfde geaarde stopcontact.
• Ook de verbinding naar een stereo of telefoonlijn kan lekstromen veroorzaken.
• Omdraaien van stekers (fase/nul) van verschillende apparaten t.o.v. elkaar kan ook wel eens helpen.

Als de modemverbinding brak blijft, misschien eens met een ander modem testen en of de telefoonaansluiting (bekabeling) nazien. Een modemverbinding werkt met een CARRIER signaal en als die gestoord wordt kan de verbinding ook wegvallen.

? weet jij wat.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op zondag 11 november 2001 09:47 schreef dijkmane het volgende:
heb je toevallig een intern modem ??

kan het dan niet zo zijn dat ie aarde via je telefoonlijn gaat trekken ??

wat gebeurd er als je het nog eens probeerd met de telefoonstakker eruit ??

je krijgt dus een potentiaalverschil tussen de aarde van thuis en de aarde van de PTT, dus gaat er stroom lopen>30mA en pats, donker....

niet elke aarde is aarde...

dus ik zou de telefoonaansluiting nakijken.
Dit is erg onwaarschijnlijk.

Als je op comminucatie apparatuur kijkt zoals modems en netwerkkaarten zal je altijd zien dat er 2 apparte circuits lopen. Dit wordt samengevoegd door zo'n "blokje" die voor een stroomloze signaaloverdracht zorgt.

Zo kan er nooit een stroom verschil wegvloeien van of naar een communicatie kabel oid.

Waar je het beter kan zoeken is aansluitingen van geluidskaarten en TV kaarten en zo...

Verwijderd

Topicstarter
Heren...

U wordt allen hartelijk bedankt voor uw reakties. Sorry dat ik er na het starten van het topic zelf weining meer aan heb bijgedragen, maar ik was ff 2 dagen weg.

Enniewee, ik ga het (vanavond?) nog maar eens proberen. En dan met alle apparaten, dus ook monitor en printer, op een geaarde verdeeldoos (hoop dat ik die nog heb), en de telefoonstekker van mijn interne modem eruit. Aansluiting op video- of stereoapparatuur heb ik niet, dus da's alvast geen probleem :) En het voedingsknopje aan de achterkant van de PC ook op "uit". (De vorige keer stond die nog aan, was de zaak alleen uitgeschakeld via "shutdown" in windooz en dat was nog kort geleden ook, dus het kan restlading geweest zijn).

Als de zaak niet klapt --> modem weer aansluiten.
Als de zaak niet klapt --> Scherm aan.
Als de zaak niet klapt --> PC aan.

Andere voorstellen?
Pagina: 1