Seagate HDD die soms niet te vinden is

Pagina: 1
Acties:

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-04 21:29

Yucko

One clown to rule them all !

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb nu in mijn systeem een seagate hdd zitten van 20gb, maar af en toe dan ziet hij de hdd niet bij het opstarten waardoor booten dus ook een no-go is.
Het komt soms zelfs voor dat hij tijdens het gebruik van de pc, ineens die schijf niet meer kan vinden en heel windows dus over zijn nek gaat/systeem zich ophangt (zelfs muis reageert dan niet meer).
Het rare is dat die S.M.A.R.T. optie van de bios nooit een melding heeft gegeven bij die hdd, waar hij dit wel in het verleden wel deed bij een bijna kapotte Fujitsu HDD (die toen ook binnen 5 dagen de geest gaf :()
Nog een feit is dat ik soms een geluid hoor dat ik voorheen toeschreef aan het versnellen/vertragen van een fan maar wat nu dus achteraf de hdd lijkt te zijn. Je hoort hem dus echt tijdens het lezen terugvallen in zijn toerental alsof hij het niet meer wil trekken.

Zou dit nu echt een probleem van de hdd zelf kunnen zijn, of moet ik de oorzaak ergens anders gaan zoeken, zoals voeding of iets dergelijks :? (lijkt me sterk aangezien de rest van de hdd's geen problemen geven).

Onlangs heb ik dus een diskette bij seagate gedownload voor het testen van de hdd, maar helaas hangt mijn systeem zich dan op middels een of andere vage foutmelding bij het laden van de IO.SYS

Graag jullie kijk op dit probleem.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had ook last van een uitvallende harddisk toen ik een te zwakke voeding had.

• Yucko

Yucko

Topicstarter
Maar waarom is het dan specifiek en altijd deze IDE disk en niet af en toe een van de SCSI disks :? Dat vind ik dus het rare aan de zaak.

Feit blijft natuurlijk wel dat mijn systeem op een 235 watt voeding loopt

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

die IO.sys kan wijzen op een foutje in de bios. Flash deze eerst eens. (kan nooit kwaad)

• Yucko

Yucko

Topicstarter
Tja ... bios flashen ... ben ik niet echt een voorstander van, want ik ben van mening:

"as long as it works, don't fuck with it"

en aangezien dit probleem zich pas onlangs begon voor te doen (al maanden geen drastische veranderingen aan systeem aangebracht) zou het daar dus niet aan kunnen liggen.

• Yucko

Yucko

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 21:37 schreef _JGC_ het volgende:
Ik had ook last van een uitvallende harddisk toen ik een te zwakke voeding had.
Nou, ik ben eruit ... het is idd de voeding. Maar het gekke is dat de configuratie eerst dik een half jaar gedraaid heeft zoals ie nu is. Kan natuurlijk zijn dat de voeding rot begint te worden. Ik heb zolang maar ff 1x scsi losgemaakt. Ga deze week een 300watt ipv die 235watt erin leggen. Moet dan opgelost zijn :)

Verwijderd

Grappig dat het bij jou de voeding is. Ik heb precies hetzelfde probleem met een seagate 8.4 5400rpm, die nu met geen mogelijkheid meer gedetect wordt (van de ene dag op de andere). Zelfs als ik mijn hele systeem kaalstrip, en dus niet anders dan een mobo, een hd en een videokaart erin heb, wil hij hem niet vinden...
Pagina: 1