Wel of niet DBX / wat is de beste NR ?

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb een 4-track dingetje met DBX nr. en ik vroeg me af wat jullie mening over deze (en andere) nr systemen is.
Dolby B en C gebruik ik sowieso niet, dan maar liever ruis, maar vinden jullie Dolby A, S, SR of DBX wel aan te raden ?

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Niemand die noise reduction gebruikt??

• flagnite
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die ruisreductie verminderd inderdaad de ruis, maar trek je dat in het extreme, dan verlies je zo ongeveer je hele hoge tonen in de opname.
In principe is het wel leuk, maar ik zou persoonlijk geen dolby C ofzo gaan gebruiken, die is iets je agressief.

Verwijderd

dbx is de beste maar dan moet je wel de recorder inrgegelen op de tape die je gaat gebruiken i.v.m "zuchten".
Als je dat goed doet dan zul je nagenoeg geen ruis horen.
Hetzelfde geld voor cass decks met dolby b,c,of s en hxpro voor betere dynamiek ik heb een een pioneer deck met inregel computer die alles zelf doet en dan werkt de dolby wel goed. ps met dbx krijg je een ruisreductie van ongeveer 20 db of meer en dus krijg je meer dynamiek omdat je veel harder kan uitsturen .
gr
jakob (8>

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 21:54

Anton

NetApp Implementation Engineer

Als je je tape netjes inregelt (hoeft niet met ingebouwde computers, of testtonen, gewoon fm-ruis opnemen en afspelen werkt ook prima) werkt elke ruisonderdrukking goed.

Dolby B levert zo'n 10dB extra s/n ratio op, Dolby C 20dB, S tot 24 dB dacht ik. Dolby HX Pro is geen ruisonderdrukker, maar een systeem dat ervoor zorgt dat er meer ruimte (headroom) is voor hoge tonen.

DBX is de beste ruisonderdrukker, hiermee haal je een verdubbeling in de signaal-ruis afstand. Dus met een beetje goeie recorder kom de dan rond de 110 dB uit. Maar je moet er ook een recorder voor hebben die weinig vervorming heeft.

DBX heeft alleen 1 groot nadeel: om de band weer af te spelen MOET je ook weer een recorder met DBX hebben, anders is het niet om aan te horen. Dit in tegenstelling tot Dolby B of C, die weliswaar te sterke hoge tonen weergeeft als je het zonder dolby afspeelt, maar het is nog wel om aan te horen.

Ik gebruik zelf altijd dolby c, voor zover ik nog banden gebruik. Werkt goed genoeg voor dagelijks gebruik. En natuurlijk hx pro erbij, dat is echt een wereld uitvinding.

Ik scrobbel ook audio

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ik gebruik de DBX alleen op mijn 4-trackertje van Tascam, dus afspelen op gewone cass.decks is er niet bij, ook omdat die Tascam op dubbele snelheid loopt. Ik heb even een testje gedaan, maar ik hoor idd dat de noisefloor een stuk lager ligt met DBX, maar echt dramatisch vind ik het niet. Jullie hebben het over afregelen van de nr, hoe doe ik dat, ik had geen idee dat dat kon.

In de pro-wereld gebruikt men dacht ik (voor zover er nog analoge mulittrackers worden gebruikt) voornamelijk Dolby-SR en Dolby-A, is dat echt veel beter?

• Anton

Anton

Dolby SR ken ik niet, Dolby A is vergelijkbaar met Dolby B qua resultaat, maar Dolby A werkt over het gehele frequentie spectrum (dolby b versterkt en verzwakt alleen de hoge frequenties, vanaf 1kHz dacht ik). Dolby C werkt vanaf zo'n 250 Hz.

Inregelen van de band is bij open-reel recorders minder nodig dacht ik, omdat er veel minder verschillende tape-types bestaan. Alleen Normal en EE tape als ik het me goed herinner. Bij cassettedecks heb je Normal, CrO2 en Metal, en die verschillen ook nog eens enorm per merk. Vandaar dat er op (betere/duurdere) decks een of twee regelaars zitten: Bias en soms Level. Hiermee kan je dan het hoge tonen gedrag en het uitsturingsniveau beinvloeden. Soms zijn deze decks ook uitgerust met toongenerators (500 Hz en 10kHz) om op die manier de tonen 'recht' op elkaar af te regelen. Of zelfs een computer die dat automatisch kan.

Wat noem je trouwens dubbele snelheid? 19cm/s? of 38cm/s?

Ik scrobbel ook audio

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Aha, nu je het zegt komt me inderdaad bovendrijven dat ik dat ooit op een casettedeck heb moeten doen met Dolby C ja, eerst testtonen opnemen en dan aan die Bias-knop draaien.
Mijn 4-tracker is trouwens niet open-reel, maar in de handleiding staat wel duidelijk dat er het beste High-bias CrO2 tapes van zo kort mogelijke speelduur inkunnen.

Dubbele snelheid t.o.v. gewoon hifi-deck, dus 3 3/4"/sec.
In het boekje(ik heb het er eens bijgepakt) staat trouwens: s/n zonder DBX: 58dB
s/n met DBX : 95dB
Lijkt me wel erg groot verschil!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 12 november 2001 20:45 schreef TheLemon het volgende:
Aha, nu je het zegt komt me inderdaad bovendrijven dat ik dat ooit op een casettedeck heb moeten doen met Dolby C ja, eerst testtonen opnemen en dan aan die Bias-knop draaien.
Mijn 4-tracker is trouwens niet open-reel, maar in de handleiding staat wel duidelijk dat er het beste High-bias CrO2 tapes van zo kort mogelijke speelduur inkunnen.

In het boekje(ik heb het er eens bijgepakt) staat trouwens: s/n zonder DBX: 58dB
Lijkt me ook wel erg veel, zal wel in het beste geval zijn ofzo.
Overigens zou je wel een heel eind moeten kunnen komen. Het idee is dat je eerst de mix flink comprimeert voordat je het op tape zet, en bij het afspelen weer expand. Theoretisch zit er dan geen grens aan de dynamiek die je kan halen zou je zeggen. Maar je in praktijk mee te maken hebt weet ik eigenlijk niet, ben niet zo'n tape kenner. Dit was dan ook niet zo'n nuttige post :P.

• Anton

Anton

Op maandag 12 november 2001 20:45 schreef TheLemon het volgende:
Ah, 9,5 cm/s dus :)

En ik zei al: met DBX wordt de s/n (in getal) meestal verdubbeld. Ik heb ooit een Akai deck gezien die 115 dB haalde met DBX, zonder iets van 57.

Ik scrobbel ook audio

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Aha, ik heb wat aantekeningen gevonden met specs:

Dolby A: 4 fixed freq.gebieden, tussen -20 en -40dB: 2:1 compression en daaronder en 10dB Boost (2 stappen dus)

Dolby B: 1 sliding freq.gebied vanaf 1,5KHz omhoog, 2 stappen

Dolby C: 1 sliding freq.gebied vanaf 375Hz omhoog, drie stappen op de dB-schaal

Dolby S: 1 fixed <200Hz, 1 fixed>200 <400Hz en 1 sliding vanaf 400Hz, drie stappen.

Dolby SR: 2 fixed, 2 sliding en vier stappen compressie/expansie.

Dus volgens de specs: SR de beste, ik kon helaas niks over DBX vinden.

Ik hoop dat dit niet te wazig is geworden :?
Pagina: 1