vreemd resolutie probleem

Pagina: 1
Acties:

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 15:51
Moi,

Ik draai linux standaard op 1280x1024 maar als ik een DVD wil kijken heb ik hem liever op 1024x768 anders schokt het te veel. Ik kan met ctrl alt + prima mijn resolutie veranderen, alleen 'past' het dan niet meer op het scherm. Als ik met de muis naar de randen van het beeld ga, scrolled het beeld mee, net zoals in een game of zo. Hoe krijg ik dit goed voor elkaar??

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 10 november 2001 21:25 schreef chookie het volgende:
Moi,
<Schrikt op> Jaah ? :-)
Ik kan met ctrl alt + prima mijn resolutie veranderen, alleen 'past' het dan niet meer op het scherm. Als ik met de muis naar de randen van het beeld ga, scrolled het beeld mee, net zoals in een game of zo. Hoe krijg ik dit goed voor elkaar??
Het programma waarmee je je DVD's bekijkt, geeft dus nog gewoon een hogere resolutie door, dat ligt niet zozeer aan XWindows in dit geval. Je zult in de help, of op de homepage van je viewertje moeten kijken dus..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• mixedcase
Ehm, de hele desktop heeft dit probleem, niet de DVD viewer.

Verwijderd

Xconfigurator draaien en alles juist instellen, dan zou eht moeten werken.

• mixedcase
Op zaterdag 10 november 2001 21:52 schreef spock13 het volgende:
Xconfigurator draaien en alles juist instellen, dan zou eht moeten werken.
En hoe kom ik daaraan? Staat niet op mijn pc iig

Verwijderd

Zo te horen staat er een virtuele desktop van 1280x1024 ingesteld waardoor je bij het schakelen naar 1024x768 nog steeds een (virtueel) grotere desktop hebt (daardoor krijg je dat scroll-effect).
Als je op http://groups.google.com zoekt naar "virtual desktop xf86config-4" dan vind je de oplossing in de bovenste link.

edit:
Typo

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De X-server blijft vasthouden aan één virtuele resolutie. Vaak is dat ook de resolutie waarin je draait, en past dus alles op 1 scherm. Wanneer je dus (tijdelijk) naar een kleinere resolutie gaat, blijft de virtuele resolutie gelijk aan de ingestelde (en dus te hoge) resolutie.
Dit is AFAIK niet te veranderen.

edit:

Link van Sprits geeft dit aan:[quote]
But, X sets the virtual desktop size to that of the largest resolution (or the one you specify if it's larger than that, but not smaller). You retain this virtual desktop size no matter what your current monitor resolution is set to.
[/quote]

Geen oplossing dus.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 10 november 2001 22:01 schreef mithalph het volgende:
De X-server blijft vasthouden aan één virtuele resolutie. Vaak is dat ook de resolutie waarin je draait, en past dus alles op 1 scherm. Wanneer je dus (tijdelijk) naar een kleinere resolutie gaat, blijft de virtuele resolutie gelijk aan de ingestelde (en dus te hoge) resolutie.
Dit is AFAIK niet te veranderen.
Dit komt omdat je desktop dan geresized moet worden. Er werd gewerkt aan een X extensie die er voor zou zorgen dat je desktop wel on-the-fly geresized kon worden (de RANDR extension).

Maar misschien dat de topicstarter wat duidelijker kan zijn over wat hij precies wil... Wil je dat je desktop normaal 1280x1024 is, en fullscreen dvd's kijken (op om-het-even welke resolutie, als het maar vloeiend gaat)?

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 22:01 schreef mithalph het volgende:

edit:

Link van Sprits geeft dit aan:
[..]

Geen oplossing dus.
Ouch, that hurts :)

Inderdaad, iets te snel gelezen. Andersom was het wel een oplossing geweest. Wat je anders wel kunt doen (beetje omslachtig) is een tweede XF86Config maken, met een max. resolutie (en virtual desktop) van 1024x768. Dat is dan de enige manier, lijkt me. Je kunt nl. wel opgeven welk XF86Config-4 er gebruikt moet worden.

• mixedcase
Inderdaad wil ik fullscreen DVD's kijken en me desktop op 1280x1024 draaien. In windows zette ik mijn resolutie dan gewoon ff wat lager en dan werkt het perfect. In linux is dat dus nogal lastig (zo niet onmogenlijk) :'(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 10 november 2001 22:11 schreef chookie het volgende:
Inderdaad wil ik fullscreen DVD's kijken en me desktop op 1280x1024 draaien. In windows zette ik mijn resolutie dan gewoon ff wat lager en dan werkt het perfect. In linux is dat dus nogal lastig (zo niet onmogenlijk) :'(
Nee hoor. Een programma kan de resolutie van je scherm omlaaggooien (op dezelfde manier als met ctl-alt-plus/min), en dan dit 'locken', zodat je niet meer met je muis kunt schuiven.
Bijvoorbeeld mplayer (gebruik ik voor mpegs, avis, asfs enzo) kan mijn beeldscherm tijdens fullscreen afspelen op de laagste resolutie zetten waar het filmpje nog inpast.

Dus het hangt er idd van af of je dvd-speel progje dat kan (zoals moto-moi al zei).
Pagina: 1