ECS K7S5a met 512MB DDR cas2 of 1GB SDR cas3?

Pagina: 1
Acties:

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
ik ga mijn computertje upgraden naar:
- ECS K7S5a moederbord
- Athlon XP 1700+
- Coolermaster EP5-6I51
(je raad het al ... ga kopen bij Gistron dus ;) )

maar nu het geheugen dilemma. Ik ga op deze computer zowel games spelen, als veel met audio en midibewerking doen.
Het operating system zal voorlopig Windows 98SE blijven.

Op het ECS moederbord kan ik kiezen uit: SDR RAM geheugen of(!) gebruik te maken van DDR RAM bankjes.
Ookal stijgen de geheugenprijzen, 512 DDR cas 2 komt qua prijs overeen met 1GB SDR cas3 ram. Wat is nu het meest geschikt voor mijn situatie?

Ookal is het geheugenbeheer van windows dan slecht, ik kan me voorstellen dat ik veel van mijn muzieksamples in geheugen zou kunnen bufferen en dat veel geheugen dan makkelijker is.
Of is de snelheidswinst die met cas2DDR tov cas3SDR in combinatie met memorymanagement van windows98se wat maar tot 512mb ondersteunt belangrijker?
OS upgrade van win98se -> winXP gaat waarschijnlijk op korte termijn plaatsvinden. Dus wellicht dat ook belangrijk is om mee te nemen in overweging?

wat is beste oplossing uit prijs/prestatie opzicht?

edit: typo

Verwijderd

je moet niet de k7s5a kopen. Revisie 4 heeft eeen bug.

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=003354

• Rhy

Rhy

Topicstarter
hmmm na een hele dag zoeken op ocworkbench.com en GOT was ik dat nog niet tegengekomen
de oplossing schijnt trouwens het vervangen van wat weerstandjes te zijn, niet echt een probleem van wereldformaat lijkt me.

Maar wellicht is het dan leuker om voor nVidia nForce moederbord te gaan van MSI? Of MSI met KT266a?
Ik zoek een fijne prijs/prestatie oplossing. Overklokken heb ik niet nodig dus al die Epox en Abitzooi is zonde van het geld.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
weer even omhoog schoppen

zie begin van deze topic voor inleiding, met als aanvulling dat ik nu zit te twijfelen tussen:
- 1gb ddr noname
- 512 ddr infineon cas2
- 1gb noname cas3

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Tja, als je met een beetje leuke samples werkt (100mb/stuk ofzo) dan heb je natuurlijk meer aan 1 gb geheugen, maar ik vind het zwaar overkill. ALS je geheugen koopt geef dan wat meer uit aan merk geheugen (dus infineon) - je kan altijd later meer bijkopen als je tekort komt.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ja maar ik heb maar 2 geheugenbankjes
dus ik koop het liefst meteen dan of 2x256, of 2x512
wat is een goed prijs/prestatie merk?
crucial, mushkin, etc. allemaal erg leuk maar ik ga toch niet overklokken
wat is dan nog het verschil tussen een merk als apacer of noname?

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Merk-geheugen heeft een paar procent beter prestaties, en het is beter voor als je gaat overclocken (loopt meestal ook wel op cas2/turbo). Ook is het wat beter gechecked voordat het verscheept werd.
Maar ik heb 256MB no-name op mijn ECS K7S5A zitten, en dat is ook prima hoor. Alleen als ik het geld er voor had, had ik a-merk gekocht, maar ik ben er niet echt rouwig om dat ik dat nu niet heb gedaan.

Kan Win98SE uberhaupt wel met meer dan 512MB geheugen werken?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op donderdag 15 november 2001 13:00 schreef TerraGuy het volgende:
Kan Win98SE uberhaupt wel met meer dan 512MB geheugen werken?
Ik had W98SE met 512RAM, gewoon een gekloot om die stabiel te krijgen. Hij wilt niet goed werken met 512 RAM -> W2k en de boel loopt als een tiet.
Nu Windows XP en dat gaat goed

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Zou zeker voor die 512 DDR op cas2 gaan, zal zeker en vast sneller zijn voor de gewone user.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
hmm ik ga toch maar opten voor bestellen van crucial geheugen in UK, goedkoper en beter als het infineon geheugen.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

In ieder geval uitkijken met no-name geheugen op K7S5A bord, wil nog wel eens problemen geven, ik spreek uit ervaring :(

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Verwijderd

Heb hier 1 gig sdr op een K7S5A zitten, werkte onder win98 al als een tiet (ware het niet dat ie niet al het geheugen gebruikte) maar verder geen rare vastlopers enzo.. en op de toekomst voor bereid :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55

Sick Nick

Drop the top!

Gebruik je veel geheugenintensieve progs? Zo nee, waarom wil je dan 1 GB ram, om te kunnen zeggen dat je een gieg hebt?
Neem gewoon lekker die 512 DDR, is veel sneller en heb je meer aan.

Verwijderd

Kopen die K7S5A, is een dijk van een bord voor een ongelofelijke prijs! Vraag wel ff na bij de winkel of die XP het er al op doet... anders zit je te wachten op een bios-update maar die kun je niet flashen want hij doet het niet :+ (kip-ei probleempje)

Had voorheen SDR 512MB, nu DDR 512MB, scheelt 3% tot 12% afhankelijk van wat je doet, bij gaming iets van +5%. Niet echt veel geld waard dus.
Ook betwijfel ik of je nog verschil merkt tussen 512MB en 1GB, kun je volgens mij beter aan wat anders besteden (een snellere HD bijvoorbeeld, dat helpt je volgens mij meer).

M'n no-name SDR deed het prima, en m'n DDR wat er nu inzit is van Infineon (yep bij Gistron gekocht), levert ook geen enkel probleem op. Hij boot en draait windhoos op max. bios-snelheden (zowel no-name SDR als met m'n DDR starte windhoos vrolijk op met CAS2 en timings op ULTRA), maar met memtest86 (reuze-tool!) bleek dat ik toch iets behoudender moest zijn. Draait nu op CAS2 met RAM-timings op "normal".

O ja, overklok-opties zijn beperkt (is wel een gepatchte bios met enkele extra FSB-settings maar verder niks) maar een echte tweaker doet alles toch met de bruggetjes dus :7

• Rhy

Rhy

Topicstarter
nogmaals .. dat vele geheugen heb ik nodig ivm audio bewerkingen en het inladen van samples, dus wel degelijk zinvol.
Alleen jammer dat crucial nogsteeds geen 512ddr reepjes kan leveren.
ik hoorde iemand 1gb roepen ... welk merk?
Pagina: 1