Nieuwe ATA100 harde schijf op oud moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Hoi,

Zoals in een ander topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/313778/1?limit=25) te lezen valt heb ik een nagelnieuwe Maxtor DiamondMax besteld. Ik had gepland om die in mijn server te steken en daar dan al mijn zut als films, MP3 en installatieversies van software op te zetten, zodat ik daar altijd bij kan op elke bak op mijn netwerkje. Helaas, helaas, mijn oude AOpen AP5T moederbordje herkend hem niet, hij blijft hangen op de auto-detect (zegt permanent "Press F4 to skip" bij het detecten van de primary master (wat de Maxtor is). Voor de zekerheid heb ik hem ook nog even op mijn A7V aangesloten, maar die detecteert hem keurig netjes.

Is er een reden dat de Maxtor niet op mijn ouwe trouwe moederbordje aangesloten kan worden? Hij is ATA100, maar ik dacht dat het allemaal upwards en downwards compatible was; als alles ATA100 is dan gebruikt hij dat, zoniet dan valt hij terug op de grootste gemene deler van controller, kabel en schijf. Als het wel zou moeten werken, wat kan ik dan nog fout gedaan hebben? Kabels zitten er goed in (voor de zekerheid schijf en controller op de connectoren op de uiteindes van de kabel gezet, maar volgens mij moet dat niet eens uitmaken met een niet-ATA66/100 kabel) en de jumper van de Maxtor staat op master. Nogmaals, volledig zelfde configuratie doet de schijf het wel op een Asus A7V mobo en mijn oude Conner-schijfje die nu in de server zit doet het ook gewoon.

• Haywire
Heb trouwens ook de nieuwste BIOS, die van 8/99 stamt. Beetje oud dus wel. Een van de opmerkingen daarbij is "Compatible with UDMA-66 HDD (Note: Even so the transfer mode is still UDMA-33 max.)"

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zaterdag 10 november 2001 15:13 schreef Haywire het volgende:
Hoi,

Zoals in een ander topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/313778/1?limit=25) te lezen valt heb ik een nagelnieuwe Maxtor DiamondMax besteld. Ik had gepland om die in mijn server te steken en daar dan al mijn zut als films, MP3 en installatieversies van software op te zetten, zodat ik daar altijd bij kan op elke bak op mijn netwerkje. Helaas, helaas, mijn oude AOpen AP5T moederbordje herkend hem niet, hij blijft hangen op de auto-detect (zegt permanent "Press F4 to skip" bij het detecten van de primary master (wat de Maxtor is). Voor de zekerheid heb ik hem ook nog even op mijn A7V aangesloten, maar die detecteert hem keurig netjes.

Frankie02:
Nieuwe bios installeren of gebruik het progje Maxblast om grotere hd te kunnen gebruiken (in de bios dan bij. type x instellen ipv automatisch = een paar honderd mb, maxblast doet de rest en maakt er de volle GBtjes van.)

Is er een reden dat de Maxtor niet op mijn ouwe trouwe moederbordje aangesloten kan worden? Hij is ATA100, maar ik dacht dat het allemaal upwards en downwards compatible was; als alles ATA100 is dan gebruikt hij dat, zoniet dan valt hij terug op de grootste gemene deler van controller, kabel en schijf. Als het wel zou moeten werken, wat kan ik dan nog fout gedaan hebben? Kabels zitten er goed in (voor de zekerheid schijf en controller op de connectoren op de uiteindes van de kabel gezet, maar volgens mij moet dat niet eens uitmaken met een niet-ATA66/100 kabel) en de jumper van de Maxtor staat op master. Nogmaals, volledig zelfde configuratie doet de schijf het wel op een Asus A7V mobo en mijn oude Conner-schijfje die nu in de server zit doet het ook gewoon.
Frankie02:
Ja klopt allemaal wat je hebt beschreven. Een ata100 hd werkt ook prima op een bij. ata33 moederboard.

• Haywire
OK, ik zal het nog eens met MaxBlast proberen. Ik heb ook al eens geprobeerd met handmatig e.e.a. op te geven, maar ik weet niet meer wat de uitkomst darvan was. Ik geloof dat hij toen wel voorbij het detecten kwam (duh, dat doet hij niet meer :)) en vervolgens helemaal niks meer deed. Ik dacht dat hij dan moest gaan zeuren over dat er geen disks zijn om van te booten, maar dat weet ik niet zeker.

Weet je toevallig hoe MaxBalst werkt[Ik bedoel dus "onder de motorkak, niet hoe ik het bedien, daar kom ik wel uit :)]? Ik werk namelijk niet onder DOS, er komt FreeBSD op die bak.

• Frankie02
Op zaterdag 10 november 2001 16:05 schreef Haywire het volgende:
OK, ik zal het nog eens met MaxBlast proberen. Ik heb ook al eens geprobeerd met handmatig e.e.a. op te geven, maar ik weet niet meer wat de uitkomst darvan was. Ik geloof dat hij toen wel voorbij het detecten kwam (duh, dat doet hij niet meer :)) en vervolgens helemaal niks meer deed. Ik dacht dat hij dan moest gaan zeuren over dat er geen disks zijn om van te booten, maar dat weet ik niet zeker.

Weet je toevallig hoe MaxBalst werkt? Ik werk namelijk niet onder DOS, er komt FreeBSD op die bak.
Heb geen ervaring met Linux, FreeBSD en andere besturingssystemen. Alleen dos, windows en NT ervaringen.

Je stelt handmatig wat cilinders/koppen in of je kiest bijv. een harde schijftype van 1 gb ofzo. Zet de diskdrive op booten.

Maxblast maakt iig onder dos/windows een diskette aan. Als je dan boot vanaf diskette, dan wordt maxblast gestart. maxblast werkt alshetware als een soort fdisk en format in een. Ook zet ze een klein progje in de bootsector van je hd.

Besturingssysteem erop (eventueel cdromprogje als je cdrom niet automatisch kan booten) en klaar.

Als je je computer start, ziet de bios bijv. de 1 gb schijf die je hebt ingesteld. (Waarom handmatig: dan verhinder je dat de bios vastloopt bij het proberen van het detecteren van de harddisk).

Maxblastprogje in de bootsector van je hd wordt daarna meteen opgestart (nog voordat de rest/besturingssysteem geladen wordt) en corrigeert softwarematig de bios. Daarna wordt (in mijn geval dus) win9x besturingssysteem gestart enzovoort.

Nogmaals ik heb geen ervaring (hoe) oa. FreeBSD ermee omgaat. misschien staat het op de maxtorsite wat er ondersteund wordt aan besturingssystemen.

• Haywire
Nou, ik heb handmatig proberen in te stellen en het is precies zoals ik zei: hij probeert niet de primary master te auto-detecten omdat die handmatig is ingesteld, maar na het auto-detecten van de andere devices loopt hij alsnog vast; mijn vermoeden dat hij moet zeuren over de afwezigheid van een boot disk klopt wel, want ook met de MaxBlast flop in de drive gebeurd er niks, daar waar ik er gisteren, met nog de oude HD erin, wel van de MaxBlast-schijf kon booten.

Wat betreft de werking van MaxBlast, dat klinkt of het wel onafhankelijk van Windows werkt. Ik heb wel Windows, hoor, en had ook al een MaxBlast-flop gemaakt. Maar als het "patchen" van het systeem door MaxBlast alleen onder DOS/Windows werkt had ik er niks aan gehad. Maar zo'n progje in de bootsector zou wel eens kunnen helpen. Maar dan moet ik het wel eerst kunnen starten...

Ik vermoed dat mijn probleem niet iets is wat MaxBlast kan oplossen, omdat mijn mobo op zich modern genoeg is. Mijn 7200 RPM Western Digital Caviar 20GB herkende hij zonder problemen. Het lijkt erop dat ik die mooie stille Maxtor in mijn workstation moet gaan gebruiken en die helikopter van een WD in mijn server die dag en nacht aanstaat en me zo uit m'n slaap houdt :( Enige voordeel is dat het nooit erger kan zijn dan de huidige Conner, want die maakt echt een hoop lawaai.

• Haywire
Ben inmiddels een stukje verder, door het plaatsen van de zgn capacity limitation jumper krijg ik de machine zover om de HD te accepteren. In tegenstelling tot wat de site van Maxtor zegt heb ik echter het idee dat de capaciteit van mijn HD wel is beperkt, ik kan nu nl. maar ongeveer 33 GB toekennen, terwijl het een 40 GB schijf is. we blijven doorklooien...

• Frankie02
Op zaterdag 10 november 2001 21:28 schreef Haywire het volgende:
Ben inmiddels een stukje verder, door het plaatsen van de zgn capacity limitation jumper krijg ik de machine zover om de HD te accepteren. In tegenstelling tot wat de site van Maxtor zegt heb ik echter het idee dat de capaciteit van mijn HD wel is beperkt, ik kan nu nl. maar ongeveer 33 GB toekennen, terwijl het een 40 GB schijf is. we blijven doorklooien...
Gelukkig. Ik weet niet of er programma's zijn voor FreeBSD die je nog kunt proberen. Ach, je kunt nu iig lekkerder slapen, ik heb ook een maxtor en ze maken haast geen tot gewoon geen geluid.
Pagina: 1