Toon posts:

[Interbase/Delphi5] Transactions

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
't Leek me wel ff leuk om hier een zaterdagmiddagje mee te stoeien, maar volgens mij snap ik het systeem niet helemaal. Misschien dat jullie kunnen helpen.

'k Heb lokaal de Interbase server geinstalleerd, databeesje gemaakt, gekoppeld, formpje gemaakt in Delphi5.

Database en Transaction objecten in form gepleurd. Tabelletje aangekoppeld. En daar een Datasource aan gehangen die de Grid aanstuurt.
Database, Transaction en Table zijn Interbase objecten de datasource niet.

Ik krijg de data wel op m'n scherm, maar ik weet niet hoe ik de boel kan updaten. En 't rare is soms update 'ie 'em wel, soms niet. :?

Doe ik iets fout met die Transaction? Moet ik een speciale opdracht geven om de boel te updaten of regelen de objecten dat zelf?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:00
Ja, je moet nog de opdracht geven om die transactie te committen of te rollbacken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 DataBase.StartTransaction();
 try
   UpdateQuery.ExecSQL();
   DataBase.Commit();
 except
   on EDataBaseError do
     DataBase.Rollback();
 end;

Als alles goed gaat, en je de wijzigingen dus wel degelijk wilt bewaren, doe je een 'commit' van die wijzigingen. Indien er iets fout gaat, wil je de wijzigingen niet toepassen en dus de gegevens weer in de staat zien van voor dat je wijzigingen aanbracht, dan doe je dus die rollback.

er kunnen wel syntaktische foutjes in de code zitten, maar het zou wel verduidelijkend moeten werken

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al, zoiets was ik al tegengekomen. Ik raakte een beetje in verwarring doordat sommige toevoegingen wel in de database terecht kwamen.

Ok dan, dank, ik zal es proberen om dit erin te krijgen.