Garantieafhandeling, correct of niet correct?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Topicstarter
Ik heb een aantal weken geleden mijn moederbord (MSI K7TPro2) weggebracht naar de winkel waar ik Žm destijds gekocht heb. Reden: Niet meer booten, foutcode via de LEDŽs uitgelezen, conclusie: moederbord defect. Bij de winkel hebben ze m ook nog even getest, en inderdaad, het moederbord bleek defect. Ze zouden Žm opsturen voor garantie, aangezien het bord nog maar 11 maanden oud is.
Net even gebeld naar de winkel, en het moederbord is binnengekomen. Het is echter niet mijn ŽoudeŽ bord, maar een ŽgebruikteŽ MSI K7TPro2A. Ik heb geen idee hoe oud het bord is, hoe ermee is omgegaan, en ik heb -net als mijn oude bord- nog 2 weken garantie. Op mijn vraag of ik Žm eventueel kan omruilen -met bijbetaling- voor een K7T266 Pro2 met KT266A chipset, werd lachend gereageerd. Nee, meneer, ik geef geen gulden meer voor dit bord. U kunt een nieuwe kopen, voor fl. 399,-!

Moet ik hiermee accoord gaan? Ik vind het allemaal erg wazig, en ik vraag me af of dit op de juiste manier gaat?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je hebt recht op een gelijkwaardig of beter board, maar je krijgt nu dus eenzelfde board met even lange garantie hierop.
De winkelier staat dus in zijn recht. Je kunt nooit afdwingen om een ander board te krijgen met bijbetaling. Zou ja leuk zijn. Deed iedereen dat net aan het einde van de garantie of als er iets nieuws uitkomt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:33
Jij stuurt je bord op naar MSI, MSI repareert em, terwijl ze jou ondertussen blijmaken met een eerder gerepareerd bord.
Jij krijgt dus een ander bord, terwijl er strax weer iemand is die ook weer een bordje opstuurt en jouw gerepareerde bordje krijgt.

Zo werkt het nu eenmaal in de wereld van oude onderdelen. Als ik mijn 4,5GB U-SCSI disk op de grond gooi en ik stuur em op naar Seagate, krijg ik ook een andere disk die al eerder gebruikt en gerepareerd is. Kan me echt geen ruk schelen, disk = disk en mobo = mobo.

Dat je niet kunt inruilen kan ik ook begrijpen: Hoe wil je nog een KT133 bordje slijten tegenwoordig in de tijd van DDR RAM en 133/266 MHz FSB bordjes? Norrod doet dat overigens wel, gooien ze een hele stapel gebruikte borden in de aanbieding.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-08 18:57

mno

Op zaterdag 10 november 2001 13:43 schreef Garibaldi het volgende:
Het is echter niet mijn ŽoudeŽ bord, maar een ŽgebruikteŽ MSI K7TPro2A. Ik heb geen idee hoe oud het bord is, hoe ermee is omgegaan, en ik heb -net als mijn oude bord- nog 2 weken garantie. Op mijn vraag of ik Žm eventueel kan omruilen -met bijbetaling- voor een K7T266 Pro2 met KT266A chipset, werd lachend gereageerd. Nee, meneer, ik geef geen gulden meer voor dit bord. U kunt een nieuwe kopen, voor fl. 399,-!
Ik vind het maar raar. Dat je garantie niet extra wordt verlengd is logisch maar wie weet hoe de vorige gebruiker met dat vervangende mobo is omgegaan en dus hoe lang hij nog mee zal gaan?

Mij lijkt het logisch dat ze een van de volgende dingen zouden doen:
1. Je eigen mobo gerepareerd terug (dit lukte blijkbaar niet).
2. Een *nieuw* vergelijkbaar mobo. Deze hebben ze blijkbaar ook niet.
3. Jou een voorstel doen om tegen bijbetaling iets anders te nemen. In plaats hiervan beginnen ze te lachen, dat vind ik :r

Gewoon rösti

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 13:47 schreef Rick2001 het volgende:
Je hebt recht op een gelijkwaardig of beter board, maar je krijgt nu dus eenzelfde board met even lange garantie hierop.
De winkelier staat dus in zijn recht. Je kunt nooit afdwingen om een ander board te krijgen met bijbetaling. Zou ja leuk zijn. Deed iedereen dat net aan het einde van de garantie of als er iets nieuws uitkomt.
Rick,

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens. Ik heb recht op een gelijkwaardig bord, maar dan wel een nieuwe, als je het mij vraagt. Dat ze een K7TPro2A aanbieden, is prima, maar dat mag mijns inziens nooit een gebruikt bord zijn. Zoals ik het zie, moeten ze een nieuwe K7TPro2A aanbieden, en de garantie gewoon over 2 weken laten verlopen.
Als ik een auto van 11 maanden heb, en de katalysator gaat stuk na 11 maanden, zetten ze toch ook geen gebruikte katalysator terug? :? Dat de garantie dan (op die nieuwe kat) toch verloopt na 1 maand, dat vind ik logisch.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dat ze nog slechts 2 weken garantie geven is volgens mij niet correct...
De rest helaas wel.

de betaler vervuilt

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 13:57 schreef GA!S het volgende:
Dat ze nog slechts 2 weken garantie geven is volgens mij niet correct...
De rest helaas wel.
Volgens mij is het juist zo dat die 2 weken garantie correct zijn. De rest is niet in de haak, IMHO

• Rick2001

Rick2001

Denk je eens in dat jij zo'n zaak runt. Kijken of jij dit zou accepteren. Een winkelier hoeft zich hier helemaal niet aan op te houden, dus is het logisch dat bijna elk bedrijf zal zeggen, jammer dan.
Lees maar eens een keer de garantie bepalingen door van bijv. je mainboard fabrikant.
Daar zul jij niet in terug vinden dat jij een 'nieuw' onderdeel terug krijgt als je iets defect opstuurd.
Je hebt gewoon recht op een gelijkwaardig onderdeel of dit nu nieuw of gebruikt is.
Het verhaal van dat je niet weet hoe de vorige gebruiker ermee omgegaan is is natuurlijk ook onzin.
Elk board, nieuw of oud kan zomaar defect raken. Daar hoef je niet vreemd ermee omgegaan te zijn.
Overigens met een mainboard valt niet echt verkeerd mee om te gaan. Overclocken raakt het niet van defect. Als zo'n board van de fabrikant afkomt en het is gerepareerd is het echt wel getest en werkt het ook.
Je hebt gewoon nergens aanspraak op temaken.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Rick2001

Rick2001

Je kunt dit niet vergelijken met een uitlaat van een auto.
In de electronica wereld werkt het niet zo. Je hebt maar recht op een gelijkwaardig product of beter als het er niet meer is. Zo is het gewoon.
Ik heb jaren bij een bedrijf gewerkt waar ik dit soort problemen ook tegenkwam, welliswaar de zakelijke markt en niet de particuliere, maar deze problemen met mensen kwamen ook wel vaker naar boven. (Hier heb ik overigens training in gehad.)
Het staat in de garantie voorwaarden.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 10 november 2001 13:58 schreef Garibaldi het volgende:

[..]

Volgens mij is het juist zo dat die 2 weken garantie correct zijn. De rest is niet in de haak, IMHO
De rest geeft gewoon aan dat het een niet al te klantvriendelijke zaak is. Je kan ook UITLEGGEN waarom je geen nieuw moederbord krijgt en UITLEGGEN waarom je niets terug krijgt voor je refurbished bordje.

Die garantie komen ze niet mee weg, je mag namelijk verwachten dat een gerepareerd stuk hardware langer mee zal gaan dan 2 weken. Kun je de winkelier gewoon nog op aanspreken.

de betaler vervuilt

• mno

mno

Op zaterdag 10 november 2001 14:01 schreef Rick2001 het volgende:
Het verhaal van dat je niet weet hoe de vorige gebruiker ermee omgegaan is is natuurlijk ook onzin.
Elk board, nieuw of oud kan zomaar defect raken. Daar hoef je niet vreemd ermee omgegaan te zijn.
Overigens met een mainboard valt niet echt verkeerd mee om te gaan. Overclocken raakt het niet van defect.
Met een mainbord kun je echt wel verkeerd omgaan. Overklokken zal wel meevallen ja maar bij inbouwen, overzetten kunnen altijd beschadigingen optreden. Niet iedereen is zo voorzichtig met dit knutselwerk. Denk ook aan schade als gevolg van verkeerde spanning, statische elektriciteit. Dat een mobo het bij het testen in de winkel even 1 minuut goed doet wil niet zeggen dat er niets mee aan de hand is.

Gewoon rösti

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Als het produkt volledig wordt vervangen gaat de garantietermijn weer opnieuw in. Je hebt dus nog 1 jaar garantie op dat bord.

Als dit bord goed werkt, niet zeuren en gewoon aanpakken. Help ze alleen even herinneren dat ze verplicht zijn weer 1 jaar garantie te verlenen.

• Rick2001

Rick2001

wassago, dit is dus NIET waar. Je garantietijd is zolang als dat je het eerste board had gekocht en begint dus niet weer opnieuw. Zou erg leuk zijn. Elke 11maanden een nieuw board. Dus levenslang garantie.

• mno

mno

Op zaterdag 10 november 2001 14:04 schreef Rick2001 het volgende:
Heb je een linkje voor me? Ik zocht ze laatst maar kon ze niet vinden. Stonden ook niet in de handleiding (ik heb ook een MSI K7T-Pro2.

Gewoon rösti

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 14:04 schreef Rick2001 het volgende:
Je kunt dit niet vergelijken met een uitlaat van een auto.
In de electronica wereld werkt het niet zo. Je hebt maar recht op een gelijkwaardig product of beter als het er niet meer is. Zo is het gewoon.
Ik heb jaren bij een bedrijf gewerkt waar ik dit soort problemen ook tegenkwam, welliswaar de zakelijke markt en niet de particuliere, maar deze problemen met mensen kwamen ook wel vaker naar boven. (Hier heb ik overigens training in gehad.)
Rick,

Je lijkt erg zelfverzekerd van je zaak. Ik ben het echter persé met je oneens dat het ŽandersŽ in de ŽelektronicawereldŽ werkt. Waarom zou het in die wereld anders zijn/werken?
Ik lees net op de site van de consumentenbond dat je wel degelijk de leverancier (hetzij de winkel in kwestie, hetzij de importeur) in gebreke kunt stellen. Daarom wil ik jou vragen om een quote uit de garantievoorwaarden, waaruit blijkt dat jij gelijk hebt. Ik kan namelijk zowel in het boekje van het mobo, alsook op de site van MSI niets vinden qua garantievoorwaarden?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Op zaterdag 10 november 2001 13:52 schreef mno het volgende:

3. Jou een voorstel doen om tegen bijbetaling iets anders te nemen. In plaats hiervan beginnen ze te lachen, dat vind ik :r
nee, ze staan 100% in hun recht.

Wat denk je wat er gebeurd als de winkel jou met bijbetaling een ander mobo meegeeft?

Ze krijgen van MSI niet dat mobo terug wat jij met bijbetaling gekocht hebt, neej, ze krijgen een 11 maanden oud 2e hands moederbord !
Wat moeten ze daar nu mee ?!

Die kunnen ze echt NIET verkopen hoor !

Dus als ze dat zouden doen, zouden ze zichzelf een verlies toeeigenen van zo'n 250 piek !

Kijk, met nieuwere producten is het meestal nie6t zo'n probleem, omdat ze dan het product wat ze terugkrijgen van de fabriek (dan ook nieuw ipv 2e hand gerepareerd) gewoon weer kunnnen verkopen.

• mno

mno

Op zaterdag 10 november 2001 15:51 schreef Cutebritney het volgende:
Dus als ze dat zouden doen, zouden ze zichzelf een verlies toeeigenen van zo'n 250 piek !
Ik zeg niet dat ze de nieuwwaarde van het oude moederbord moeten vergoeden maar ze kunnen tenminste een regeling voorstellen. Er zit vast marge genoeg om een nieuw mobo om zowel de klant als de winkel er iets beter van af te laten komen.
Kijk, met nieuwere producten is het meestal nie6t zo'n probleem, omdat ze dan het product wat ze terugkrijgen van de fabriek (dan ook nieuw ipv 2e hand gerepareerd) gewoon weer kunnnen verkopen.
En dus leggen ze met oudere producten dat risico maar gewoon bij de klant en wensen er verder niet over te praten? Vind ik wel erg gemakkelijk.

Gewoon rösti

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

volgens mij hebben rick en cutebritney wel degelijk gelijk....

specs

Verwijderd

Winkel staat in zijn recht. Ze mogen jou een refurbished bord aanbieden. Dat is de standaard procedure bij reparaties. Je kan wel wachten tot je bord klaar is moet je alleen 3 maanden wachten ofzo. Want repareren doen ze niet zo snel. En een ander bord met bijbetaling hoeven ze niet te doen, want dan krijgen ze inderdaad allerlei oude troep die ze niet kunnen verkopen.

• stylezzz
  • Laatst online: 07:45
Op zondag 11 november 2001 14:50 schreef mno het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ze de nieuwwaarde van het oude moederbord moeten vergoeden maar ze kunnen tenminste een regeling voorstellen. Er zit vast marge genoeg om een nieuw mobo om zowel de klant als de winkel er iets beter van af te laten komen.
[..]

En dus leggen ze met oudere producten dat risico maar gewoon bij de klant en wensen er verder niet over te praten? Vind ik wel erg gemakkelijk.
Yupz, maar als je jou een voorstel zouden doen dan denk ik dat je eerder beledigd bent dan blij met het bedrag wat je zou terugkrijgen voor je mobo. Marges zijn laag en dus is er weinig speelruimte voor omruilakties. Als een product nog echt courant is dan valt er nog te praten. Maar de meeste compuwinkels hebben nog stapels van die K7T-pro 1/2/2a borden liggen waar ze niet meer vanaf komen, dat is het nadeel als de generaties mekaar zo snel opvolgen...

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb al meer mensen gehoord met hetzelfde probleem (even zoeken hier levert meer van dit soort verhalen op). Het mobo is zeker niet 100% defect, soms doet ie het ook spontaan weer na een dag.

Dat is echt leuk om zo naar je winkelier te gaan: "Hij is defect", winkelier na een dag: "Hij doet het gewoon!".

Maar goed, een nieuw MSI moederbord kan ook zulk soort defecten vertonen dus, aangezien het echt een fout van het moederbord zelf is. Dus in dat geval denk ik dat de winkel wel aardig mag zijn en je een nieuwe mobo mag mag laten kopen met een gereduceerde prijs (het zal niet veel schelen ben ik bang).

edit:
ik zal proberen de links te pasten naar mensen met hetzelfde probleem

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Winkel handelt correct.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik post maar even een nieuwe thread:
Link: [topic=160159/1/25]
Ik denk ook dat je mobo(of tenminste een onderdeel ervan) naar z'n grootje is...
Had ik ook... 4 rode LEDjes, terug naar de winkel nieuwe CPU gekregen... nog steeds 4 rode LEDjes, weer terug naar de winkel, weer nieuwe CPU gekregen, nog niks... bleek er een chip op t mobo doorgefikt te zijn...
Nieuw mobo incl. nieuwe CPU EN een gratis cooler (zie sign.) meegekregen
Dat wil niet zeggen dat alles dood is !!
Er was laatst een post van iemand met een zelfde probleem die er een nieuwe proc voor had aangeschaft !!! die deed het toen ook niet leek het, echter toen alle pci kaarten,
proc , mem modules eruit gehaald en weer teruggeplaatst werden bleek alles naar behoren te werken inclusief de oude proc !! dus probeer dat eens zou ik zeggen !!
En nog veel meer van dit soort gezeik....sorry als ik op iemands tenen stap hiermee, maar ik vind dat er wel erg veel vage problemen zijn met het MSI moederbord....

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik vind zoiets altijd heel grappig. Als iemand iets defect heeft en krijgt daar iets nieuws voor terug wat ook nog eens beter is dan is die persoon zo erg blij, maar als ie eens iets gelijkwaardigs terug krijgt, geheel volgens de regels, dan gaan mensen klagen.

Gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Als alles weer werkt dan is er toch niks aan de hand?

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 13:50 schreef _JGC_ het volgende:
Jij stuurt je bord op naar MSI, MSI repareert em, terwijl ze jou ondertussen blijmaken met een eerder gerepareerd bord.
Jij krijgt dus een ander bord, terwijl er strax weer iemand is die ook weer een bordje opstuurt en jouw gerepareerde bordje krijgt.

Zo werkt het nu eenmaal in de wereld van oude onderdelen. Als ik mijn 4,5GB U-SCSI disk op de grond gooi en ik stuur em op naar Seagate, krijg ik ook een andere disk die al eerder gebruikt en gerepareerd is. Kan me echt geen ruk schelen, disk = disk en mobo = mobo.

Dat je niet kunt inruilen kan ik ook begrijpen: Hoe wil je nog een KT133 bordje slijten tegenwoordig in de tijd van DDR RAM en 133/266 MHz FSB bordjes? Norrod doet dat overigens wel, gooien ze een hele stapel gebruikte borden in de aanbieding.
Kut is kut zij de boer, en neukte z'n varken. :Y)

lol ;)

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 11:41 schreef Fatamorgana het volgende:
Ik vind zoiets altijd heel grappig. Als iemand iets defect heeft en krijgt daar iets nieuws voor terug wat ook nog eens beter is dan is die persoon zo erg blij, maar als ie eens iets gelijkwaardigs terug krijgt, geheel volgens de regels, dan gaan mensen klagen.
Welke regels? Waar staan ze, waar kan ik ze nalezen?
Gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Als alles weer werkt dan is er toch niks aan de hand?
Als alles werkt wel ja. Ik vind 't alleen nog steeds erg vaag allemaal, beetje amateuristisch, eerlijk gezegd. Maar goed, we zullen zien morgen (dan kan ik die K7TPro2A ophalen)
Pagina: 1