klopt dit? (regelbare weerstand in serie met fan)

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik wil m'n fan in m'n voeding traploos kunnen later draaien op 5V tot 12V. Nu wil ik daar een regelbare weerstand (heet dat een potmeter?) in zetten. Ik heb nu het volgende uitgerekend:

De fan in m'n voeding is 12V, 0,26A.

Om die op 5V te krijgen, moet ik dus 7V over m'n regelbare weerstand hebben.
7V / 0,26A= 27 ohm.

Ik moet dus een regelbare weerstand kopen met een maximale weerstand van 27 ohm, klopt dit? :?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Nee dat klopt niet..

Die 0,26A geld alleen bij 12V. Wat je kunt doen is de vervangingsweestand van je fannetje uitrekenen. De vraag is of dat helemaal klopt aangezien die fan niet zover ohms zal zijn maargoed..

De weerstand van je fannetje zou dan 12/0,26=±46 ohm

Wil je daar 7 volt over laten vallen dan moet er een stroom door lopen van 7/46=±0,15A

Je voorschakelweerstand zou dan de overige 5 volt op moeten vangen bij een stroom van 0,15A = 5/0,15=±33ohm

Nu wil jij daarvoor een potmeter gaan gebruiken, zou kunnen, bedenk je echter wel hoeveel vermogen dat ding moet kunen verwerken, bij zijn maximale weerstand is dat 5*0,15=0,75 Watt ->1 Watt

JE kunt ook met b.v. een LM317 een instelbare spanning maken, heb jeook niet veel meer nodig dan een LM317, een weerstand en een potmetertje.

IP Rocks

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:46
gewoon de wet van ohm toe passen R = U X I
Kweet het allemaal niet zo goed meer.

• gabberjoost
Op zaterdag 10 november 2001 12:37 schreef redguy het volgende:
Nee dat klopt niet..

Die 0,26A geld alleen bij 12V. Wat je kunt doen is de vervangingsweestand van je fannetje uitrekenen. De vraag is of dat helemaal klopt aangezien die fan niet zover ohms zal zijn maargoed..

De weerstand van je fannetje zou dan 12/0,26=±46 ohm

Wil je daar 7 volt over laten vallen dan moet er een stroom door lopen van 7/46=±0,15A

Je voorschakelweerstand zou dan de overige 5 volt op moeten vangen bij een stroom van 0,15A = 5/0,15=±33ohm

Nu wil jij daarvoor een potmeter gaan gebruiken, zou kunnen, bedenk je echter wel hoeveel vermogen dat ding moet kunen verwerken, bij zijn maximale weerstand is dat 5*0,15=0,75 Watt ->1 Watt

JE kunt ook met b.v. een LM317 een instelbare spanning maken, heb jeook niet veel meer nodig dan een LM317, een weerstand en een potmetertje.
Dus ik moet nu een regelbare weerstand met maximale weerstand van 33 ohm kopen? :?

• gabberjoost
Op zaterdag 10 november 2001 12:41 schreef pliesie het volgende:
Ehh, de wet van ohm is U=I*R :)

• gabberjoost
Ken ff iemand uitsluitsel geven?
Ken ik zo ff naar het stadje om troep te kopen... :)

• redguy
  • Niet online

redguy

Ja klopt, je moet een regelbare weerstand hebben van 33 ohm, iets meer mag uiteraard ook..

Je moet wel uitkijken, je moet een uitvoering hebben van 1 Watt of meer en het liefst een lineaire..

IP Rocks

• gabberjoost
Op zaterdag 10 november 2001 15:08 schreef redguy het volgende:
Ja klopt, je moet een regelbare weerstand hebben van 33 ohm, iets meer mag uiteraard ook..

Je moet wel uitkijken, je moet een uitvoering hebben van 1 Watt of meer en het liefst een lineaire..
Kom net uit het stadje vandaan en ze hebben er geen potmeter voor die zo'n groot vermogen ken hebben ;(

• redguy
  • Niet online

redguy

Conrad heeft ze volgens mij wel, b.v. ed 444782-89 dit is een 4 Watt draadgewonden potmeter van 47 ohm, kost 10,75, weet alleen niet of dit hfl of euro is..

Je kunt het ook simpelweg met een fet of een spanningsregelaar maken hoor.. nadeel van de methode met een spanningsregelaar is dat je fan nooit meer op volledig 12V kan draaien door het verlies in de regelaar.. Een lowdrop regelaar geeft echter niet zoveel verlies..

IP Rocks

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 12:41 schreef pliesie het volgende:
Op zaterdag 10 november 2001 12:52 schreef gabberjoost het volgende:

Ehh, de wet van ohm is U=I*R :)
R = U X I:
code:
1
1 = 1 x 1

U = I x R
code:
1
1 = 1 x 1

conclusie: jullie hebben beiden gelijk >:)

Verwijderd

Gaat best hoor,
voor die fan heb je een draadgewonden potmeter van 5 watt nodig. Bij de plaatselijke electronica boer te halen.

(Ik heb een 10 Ohm op een 0,4 ampere fan, gaat prima)

Wat jij nodig hebt is een 25 Ohm potmeter, 50 kan wel maar dan zal de fan stilstaan als hij op zijn laagst staat, en je zet de PC aan. 25 zal het beste beste gaan.

En die 5 watt draadgewonden potmeters zitten in een reeks die van 25 naar 50 gaan. Een 33 Ohm vinden zal moeilijk gaan denk ik. Gewoon ééntje van 25 halen dus :) .

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 21:43 schreef spock13 het volgende:
R = U X I:
code:
1
1 = 1 x 1

U = I x R
code:
1
1 = 1 x 1

conclusie: jullie hebben beiden gelijk >:)
haha...tja als je het zo bekijkt..... ;)
R=U/I dat is de wet van ohm
U=IxR hoort erbij en I=U/R ook

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024

Shook

Go!

kom net bij okaphone vandaan en die kerel vertelde me net dat potmetertjes het niet lang uithouden. Bij mij draaien er 2 en ze doen het nogsteeds, maar die dingen gaan er dus na verloop van tijd aan. Tis dat je het ff weet.

Verwijderd

Kijk eens naar de BTS 629. Is een dimmerchippie en handig :)

Datascheet
Pagina: 1