Toon posts:

Bios batterij-tje voor 486

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken iemand die een prachtige mooie ouwe 486 heeft en die wil ie nog graag gebruiken...

nou geeft ie bij het opstarten al aan "battery falure" ofzoiets, en elke keer als je em boot zijn de bios instellingen ook weer weg. Tijd loopt niet goed, enz.

Het lijkt me dus dat het batterijtje in die compu kapot is. Het si een 486 dx33mhz geloof ik.

Zijn er nog batterijtjes voor die dingen te krijgen?, en hoe ziet zo'n batterijtje eruit en is het redelijk simpel te vervangen???
owh ja, en wat kost t ongeveer?
( /me heeft nog nooit een compu-batterijtje vervangen :))

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Je kan bij een electronicazaak te rade gaan. Neem wel de battery mee. Met wat geluk zelfs bij V&D.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
zijn gewoon te krijgen, of het moet zo een ding zijn dat het zeg maar op een chip op het mobo is gesoldeerd (kan even niet op de naam komen)
de prijs, sja..vroeger waren ze 50 piek ofzo, heb ik gelezen, maar wat ze nou kosten, zou het niet weten

maar bij een electronicashop hebben ze die dingen vast en zeker :)

anders is bestellen ook altijd een optie :)

Verwijderd

Ik heb thuis ook een oude 486 SX-25 staan en ik heb ff voor je gekeken het is, bij mij tenminste, dezelfde BIOS batterij als die er in de nieuwe moederborden zitten.

Ik kon hem bij een computerbedrijfje hier in de buurt halen voor fl. 9,95 toen de mijne op was.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Verwijderd

moved HA >> PMG

Verwijderd

Topicstarter
mmm ok....
misschien een hele domme vraag, maar hoe ziet zo'n ding eruit?

da'k niet t verkeerde uit die computer sloop en meeneem naar de winkel :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zaterdag 10 november 2001 12:02 schreef ruuddie het volgende:
mmm ok....
misschien een hele domme vraag, maar hoe ziet zo'n ding eruit?

da'k niet t verkeerde uit die computer sloop en meeneem naar de winkel :)
meestal als een platte batterij :)

Verwijderd

dat is zo'n rond zilver kleurig dingetje en als je hemm los kan maken ligt hij in een soort zwart rond bakje. daarboven zit een metalen pinnetje die moet je met en tangetje optillen en dan kun je hem er zo uitpakken en vervangen.

ps. ik heb een ouwe compaq waar ie vast opzat toen heb gewoon aan de onderkant en bovenkant een draad gemaakt. en die op de nieuwe batterij vast solderen en dan met een plakbandje op de kast vast maken.
denk er wel op dat dat draadje geen andere geleidende delen aanraakt.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zaterdag 10 november 2001 12:58 schreef tazmanian_devil het volgende:
dat is zo'n rond zilver kleurig dingetje en als je hemm los kan maken ligt hij in een soort zwart rond bakje. daarboven zit een metalen pinnetje die moet je met en tangetje optillen en dan kun je hem er zo uitpakken en vervangen.

ps. ik heb een ouwe compaq waar ie vast opzat toen heb gewoon aan de onderkant en bovenkant een draad gemaakt. en die op de nieuwe batterij vast solderen en dan met een plakbandje op de kast vast maken.
denk er wel op dat dat draadje geen andere geleidende delen aanraakt.
Bij die oude 'tonnetjes' werkt het ook hoor. Mijn vader heeft er regelmatig een nieuw batterijtje, die 2 pootjes ervan op het oude, lege batterijtje gesoldeert. De oude bleeft dus gewoon op het moederboard staan.

Oude pc's hebben dus blauwe tonnetjes als batterijtjes voor de bios. tegenwoordig zijn het platte knoopcelbatterijtjes. Ik denk dat er een tonnetje bij jouw pc inzit.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 09:56

Borry

prutsen is mijn leven

Heb ik ook een keer gehad, die "tonnetjes" zijn 3,6 Volt.
Ik heb hem gewoon bij de draadjes afgeknipt en 2 penlight batterijen aan elkaar gesoldeerd, dan zit je op 3 Volt en dat werkt perfect.
Die penlights raken de eerste 10 jaar ook niet meer leeg.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Verwijderd

Als je het bestaande batterijtje wil vervangen door penlites, is dat een prima idee, maar let wel op, Men gebruikte toen soms lithium en soms Nicad. Nicad is oplaadbaar en werd opgeladen als de pc aanstond, Lithium dus niet !!! Kijk dus evn goed wat er nu in zit, want "gewone" penlites opladen is geen goed idee, dus zat er nicad in, vervang die dan door b.v. 2 oplaadbare penlites (soms 3 als ze 3.6 volt gebruikt hebben), koop geen nieuwe litium batterij !! een moderne cr2032 is heel goedkoop, maar die ouderwetse tonnetjes kosten heel veel geld (som 30 Piek) vervang die gewoon door pentiltes, succes
Pagina: 1