Zelf maak ik mijn printplaten altijd op de foto-grafische manier:
Layout uitprinten op een overhead-sheet, foto-positieve printplaat belichten onder UV-lamp, printplaat ontwikkelen, printplaat etsen.
De ontwikkelaar die ik gebruik kost 8,- voor 50 printjes, het etsmiddel een gulden of 4 per liter en als belichtingslamp kun je een UV TL nemem (20,-) die je 20cm boven de print hangt.
Het etsen gaat het beste als het etsmiddel 40 graden is en er lucht langs de PCB stroomt. Je kunt een speciale etsbak kopen, maar als je slechts enkele keren per jaar etst kun je het etsmiddel ook au-bain opwarmen en een evt een vijverpompje in de bak met etsmiddel hangen.
Als je slechts enkele keren per jaar etst en geen extreem hoge nauwkeurigheid nodig hebt (bv. 2 printsporen tussen 2 IC-pootjes door) kun je bij de electroboer ook speciale transfer vellen kopen. Met een kopieerapparaat kopieer je de printlayout op zo'n transfer. De transfer plaats je op een normale printplaat (niet foto-positief) en verhit je met een strijkijzer. Vervolgens enkele miniuten in de diepvries plaatsen en eht etsen kan beginnen.
Het fotografisch proces kun je dus overslaan.