Toon posts:

printplaatjes maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk een printje maken voor mijn LCD en de potmeterjes enzo... Is er een proggy voor waarmee ik dat kan ontwerpen en uitprinten?
Heb vroeger wel eens met Ulti-board enzo gewerkt, maar dat was vies duur. Weet iemand een alternatief?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
ehm, heb je wel een belichtingsbak en de benodige etsbakken om een printplaatje te maken?

Verwijderd

Topicstarter
jup, heeft een maat van me....

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Eagle van Cadsoft is een handig programma: schema editor en pcb-editor (met auto-router + design rules).

De versie voor thuisgebruik is gratis en kan worden gedownload vanaf www.cadsoft.de

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mocht je al een kant en klaar Eagle bestand willen hebben, dan kan ik je die toesturen.

And The Only One

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Eagle gebruik ik ook. Maar ehm, die eval-versie gaat maar tot printen van 100x80mm da's wel jammer.

Diamon, ik wil die file trouwens ook wel; joost.kramer@kitron.se

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Meel is onderweg

And The Only One

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Op zaterdag 10 november 2001 16:52 schreef Diamon het volgende:
Meel is onderweg
mag ik er ook eentje? (chrisdekker@wxs.nl)

Verwijderd

www.baas.nl

Kun je een demoversie van Layo downloaden.

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 11:23 schreef AMDude het volgende:
ehm, heb je wel een belichtingsbak en de benodige etsbakken om een printplaatje te maken?
Wat kost zoiets? En zijn er ook bedrijven waar je bv een design heen mailed, en dat hun het printje voor je maken, want ik zit af en toe wel es wat te klooien en dan denk je van goh een mooi printje zou 'n flink stuk netter zijn, maar voor die 1-2 printjes per jaar koop je die dingen toch niet, en blijf je 'n beetje hacken op die normale gaatjes print.

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 17:52 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Wat kost zoiets? En zijn er ook bedrijven waar je bv een design heen mailed, en dat hun het printje voor je maken, want ik zit af en toe wel es wat te klooien en dan denk je van goh een mooi printje zou 'n flink stuk netter zijn, maar voor die 1-2 printjes per jaar koop je die dingen toch niet, en blijf je 'n beetje hacken op die normale gaatjes print.
idd, dat vraag ik me ook af, iemand?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ff omhoog schoppen want dit wil ik ook wel weten

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Een belichtingsbak heb je niet persee nodig.
Mijn vriendin ken ook printjes maken, en die plakt gewoon alle baantjes op het koper voor ze gaat etsen.
Daar heb je van de stickertjes voor.
Normaal doe je dat op zo'n fotografische folie of zo.
Maar dat doe je als je meer van de zelfde prints moet maken.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 11 november 2001 05:17 schreef Phaerion het volgende:
Een belichtingsbak heb je niet persee nodig.
Mijn vriendin ken ook printjes maken, en die plakt gewoon alle baantjes op het koper voor ze gaat etsen.
Daar heb je van de stickertjes voor.
Normaal doe je dat op zo'n fotografische folie of zo.
Maar dat doe je als je meer van de zelfde prints moet maken.
:? Een vriendin die printplaten maakt?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 11 november 2001 11:02 schreef Demoniac het volgende:

[..]

:? Een vriendin die printplaten maakt?
flauw ik dacht hetzelfde maar lijkt me ook wel kicken zelf plaatjes maken

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Zelf maak ik mijn printplaten altijd op de foto-grafische manier:

Layout uitprinten op een overhead-sheet, foto-positieve printplaat belichten onder UV-lamp, printplaat ontwikkelen, printplaat etsen.
De ontwikkelaar die ik gebruik kost 8,- voor 50 printjes, het etsmiddel een gulden of 4 per liter en als belichtingslamp kun je een UV TL nemem (20,-) die je 20cm boven de print hangt.
Het etsen gaat het beste als het etsmiddel 40 graden is en er lucht langs de PCB stroomt. Je kunt een speciale etsbak kopen, maar als je slechts enkele keren per jaar etst kun je het etsmiddel ook au-bain opwarmen en een evt een vijverpompje in de bak met etsmiddel hangen.

Als je slechts enkele keren per jaar etst en geen extreem hoge nauwkeurigheid nodig hebt (bv. 2 printsporen tussen 2 IC-pootjes door) kun je bij de electroboer ook speciale transfer vellen kopen. Met een kopieerapparaat kopieer je de printlayout op zo'n transfer. De transfer plaats je op een normale printplaat (niet foto-positief) en verhit je met een strijkijzer. Vervolgens enkele miniuten in de diepvries plaatsen en eht etsen kan beginnen.
Het fotografisch proces kun je dus overslaan.

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Yep mijn vriendin heeft electro gedaan op de kmbo.
En werkt in de electromotoren revisie.
ze helpt me meestal met alle electrische zooi als ik er ff niet meer uitkom.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Op www.eurocircuits.com kun je printplaten laten maken voor een zeer interesante prijs. Op de website moet je een aantal gerber bestanden invoeren (die worden gemaakt door je printtekenprogramma) en dan wordt daar een print van gemaakt. Looptijd is ongeveer 10 dagen en de prijs heeeeeeel scherp. enkelzijdig.... dubbelzijdig en zelfs 4-lagen. :) Ik heb een aantal printen gezien die daar vandaan komen en die zijn echt heel professioneel en strak. :9~
Pagina: 1