Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pluche_eendje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09-2022
Ik wil een nieuwe Fujitsu P series uit de States over laten komen wanneer ie leverbaar is :7 . Nou vind ik 19% invoerrechten nogal veel :( , dus ik vraag me af of ik op een goedkopere manier of slimme verpakking/melding op de papieren >:) deze belasting kan ontlopen. Heeft iemand ervaring op dit gebied met import van notebooks e.d. ?

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 15:33

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

je moet ze gewoon ophalen, heb je ze wel voor hetzelfde geld, maar voor 19% b.t.w. kun je een leuk tripje maken...

het lijkt er trouwens op als je via een ander EU land vanuit de states komt en doorvliegt naar Nederland je de douane ontloopt (i.i.g. bij mij in de UK)

Cogito Ergo Credo

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 15:52
Kijk wel ff uit waar jeheen gaat als je naar de US vliegt...

Californie heeft bijvoorbeeld 15% state tax extra :r

Bovendien is eten ontzettend duur...

glas wijn in een Californisch restaurant: 7$

ARGH!

• pluche_eendje
nee joh, ik ga niet heen en weer vliegen, dat kost wel ff meer als die 19% invoerrechten hoor !

heeft niemand er ervaring mee met het invoeren van spulletjes vanuit de USA ?

Verwijderd

Kost 19% BTW + 5% importbelasting (voor electronica oa). Dit betaal je als je je pakketje (da's 4x je ;)) krijgt (net als met rembours).

• Wizzing
  • Laatst online: 27-05 11:19
ik heb er verder weinig verstand van.. maar is het niet goedkoper als je het met grotere hoeveelheden doet???.. dus dat je het bijvoorbeeld met 10 man tegelijk doet?.. of moet je dan over elk product nogsteeds evenveel belasting betalen.. is maar een suggestie

Verwijderd

Goederen kopen via internet
Via het World Wide Web is het mogelijk over de hele wereld artikelen te bestellen. Vooral computers, software, boeken en cd's zijn artikelen die veel gekocht worden. Deze artikelen kunnen worden aangeschaft bij speciale internetbedrijven, maar ook bij winkels waar producten via internet worden aangeboden. Voor u, als particuliere koper van goederen via internet, is het van belang om te weten dat er voor deze aankopen bepaalde voorwaarden gelden bij invoer in Nederland. Voor uw aankopen uit landen buiten de Europese Unie zullen douanerechten (voorheen invoerrechten) en omzetbelasting (BTW) moeten worden afgedragen. Hoe dat in z'n werk gaat, leest u hieronder.

N.B. Een van de mogelijkheden die internet biedt, is het 'downloaden' of het elektronisch toegezonden krijgen van informatie zoals teksten, gegevens uit databestanden, e.d. Over deze 'artikelen' wordt nog geen belasting geheven.

Aanschaf van artikelen via internet uit landen buiten de Europese Unie (EU)
Het bestellen van artikelen via internet is niet anders dan het invullen van een elektronisch bestelformulier zoals postorderbedrijven dat gebruiken. Het maakt dus niet uit of de artikelen schriftelijk, telefonisch of via internet worden gekocht.
U dient er wel rekening mee te houden dat niet alle goederen per post verzonden mogen worden of ten invoer mogen worden aangegeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gevaarlijke stoffen en geneesmiddelen.

Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en omzetbelasting worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De omzetbelasting wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.

Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van f 48 (22 euro). Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en omzetbelasting over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.

De afhandeling van de invoer van postpakketten die via internet zijn gekocht, gaat op dezelfde manier als een postpakket dat op een andere manier is besteld. Wij gaan er hierbij vanuit dat de afhandeling via PTT Post geschiedt.
Als zendingen door internationale koeriersbedrijven worden vervoerd en ingeklaard, is onderstaande niet van toepassing. De wijze van afhandeling en bezorging zal dan in het algemeen hiervan afwijken.

Voorbeeld 1: geen douanerechten en omzetbelasting
U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van f 40 (18,15 euro). De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en omzetbelasting. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van f 48 valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van f 40 (18,15 euro) te worden opgeteld.

Voorbeeld 2: geen douanerechten, wel omzetbelasting
U bestelt 3 cd's met een waarde van f 90 (40,84 euro). Stel: de portokosten bedragen f 30 (13,61 euro). Per zending geldt een vrijstelling tot f 48 (22 euro). U krijgt geen vrijstelling en moet 3,5% douanerechten en 19% omzetbelasting betalen over de totale waarde van de cd's en over de portokosten, die bij de f 90 (40,84 euro) worden opgeteld. Dit is in totaal f 120 (54,45 euro). Het douanerecht bedraagt 3,5% van f 120 = f 4,20 (1,90 euro). In de praktijk komt het erop neer dat u wel omzetbelasting moet betalen, maar geen douanerechten. U betaalt pas douanerechten wanneer die f 22 (10 euro) of meer bedragen. De omzetbelasting bedraagt 19% van f 120 = f 22,80 (10,35 euro).

Voorbeeld 3: wel douanerechten en omzetbelasting
U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van f 200 (90,76 euro). Per zending geldt een vrijstelling tot f 48 (22 euro). U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12,6% douanerechten en 19% omzetbelasting over de waarde van de spijkerbroeken en over de portokosten, die bij de f 200 (90,76 euro) worden opgeteld. Stel: de portokosten zijn f 25 (11,34 euro). De douanerechten bedragen dan 12,6% van f 225 (f 200 + f 25) = f 28,40 (12,89 euro). De omzetbelasting bedraagt 19% van f 254 (f 225 + (afgerond) f 29) = f 48,30 (21,92 euro). Het totaal van de belastingen is dus f 28,40 + f 48,30 = f 76,70 (34,80 euro).

Afhandeling van de postpakketten
Het is internationaal gebruik dat in het land van verzending het postbedrijf op de buitenzijde van het pakket een sticker aanbrengt waarop de voor de autoriteiten in het land van invoer benodigde gegevens staan vermeld zoals het soort goed, de waarde en de vracht- en verzekeringskosten. Het kan handig zijn als u bij de bestelling aangeeft dat de verzender hierop toeziet.
Ontbreekt deze sticker dan zal PTT Post het pakje openen en nagaan of aan de hand van de inhoud en bijgevoegde bescheiden het soort goed, de waarde en andere van belang zijnde informatie te traceren is.

Indien blijkt dat het openen van het pakje niet voldoende informatie verschaft zal PTT Post u via het formulier P2418 melden dat uw postpakket is aangekomen en u vragen of zij het pakket moeten inklaren bij de Douane, u hiervoor iemand machtigt (b.v. een douane-expediteur) of dat u dat zelf doet.

Als PTT Post de inklaring verzorgt dient u op pagina 2 van het formulier P2418 de gevraagde gegevens in te vullen. De postbode zal na Afhandeling het pakje bij u afleveren. U dient dan wel meteen de kosten van de douanerechten en de omzetbelasting te voldoen. Hiervoor ontvangt u een factuur.

Als het pakje door PTT Post of door de Douane is geopend dan is dit middels plakband voorzien van tekst op het pakje aangegeven. PTT Post brengt geen kosten in rekening voor hun bemiddeling.

Als u zelf voor de inklaring zorgt, dan moet u naar het douanekantoor Schiphol Zuid-Oost en daar ter plaatse de douanerechten en omzetbelasting voldoen. Indien u hierbij geen gebruik maakt van de bemiddeling van PTT Post dient u een reguliere douane-aangifte te doen. In het algemeen betekent dit, dat u vanwege de complexiteit van zo'n aangifte gebruik maakt van een vertegenwoordiger/expediteur. Voor deze bemiddeling worden in het algemeen kosten in rekening gebracht.

Het douanekantoor is gehuisvest in het PTT-gebouw in Schiphol Zuid-Oost.

het adres is:
International Mail Center-gebouw
Anchoragelaan 30
Schiphol Zuid-Oost
tel. (020) 406 87 35 b.g.g. (020) 795 00 83

Goederen die veel via internet besteld worden
Hieronder vindt u een overzicht van artikelen die vaak via het internet worden gekocht, inclusief de bijbehorende percentages douanerechten (DR) en omzetbelasting (OB).

Hoofdgroep Goederen
omschrijving DR omzetbelasting Opmerkingen

Beeldjes, Siervoorwerpen van glas 11 19

Beeldjes, Siervoorwerpen van hout 0 19 tropisch hout 3%

Bijouterieën fancybijouterieën 4 19 ander dan metaal 4%

Bijouterieën van edelmetaal 2,5 19

Bijouterieën van onedelmetaal geplateerd met edelmetaal 4 19

Boeken 0 6 zoals verkrijgbaar in de boekhandel

Calculators 0 19

Computer-
apparatuur elektronische
zakagenda 0 19

Computer-
apparatuur automatische gegevensverwerkende machines 0 19 complete pc's (incl. notebooks)

Computer-
apparatuur geheugeneenheden 0 19

Computer-
apparatuur onderdelen en
toebehoren 0 19 bv.processors (als CPU's en DRAM's)

Computer-
apparatuur printers, toetsenborden en monitoren 0 19

Computer-
apparatuur videospellen (zoals Nintendo) 2,2 19 apparatuur en drager met spel

Computer-
software diskettes (floppies) met software 0 19

Computer-
software cd-rom's 0 19

Fototoestellen (35 mm film) 4,2 19

Lenzen en objectieven voor fototoestel 6,7 19

Geluids- en beeldapparatuur autoradio/
cassetterecorders 10 19

Geluids- en beeldapparatuur videocamera's 14 19

Geluids- en beeldapparatuur cd-schijven (DVD en muziek CD) 3,5 19

Geluids- en beeldapparatuur cd-spelers 9,5 19

Geluids- en beeldapparatuur geluids-/
videocassettes (bespeeld) 3,5 19

geluids-/
videocassettes (onbespeeld) 0 19

Kleding spijkerbroeken 12,8 19

Kleding van (kunst)leder 4 19

Rijwielen 15 19

Sportartikelen golfclubs 2,7 19

Sportartikelen tennisrackets 4,7 19

Telefoon-
apparatuur telefoons 0 19

• pluche_eendje
jaja, bedankt, ik had zelf ook al op de douanesite gekeken, maar waar het mij omgaat (ontopic):

is het te verzenden pakket niet zo te tweaken dat het lijkt of er wat anders in zit >:) , boeken ofzo , en dat ik op die manier de douane kan ontlopen *D ? Of gaat alles door een rontgencamera heen zodat ze toch wel zien dat het geen boek is........ja een notebook :o :o :o ghehehehe

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

heb je family in the states?

stuur geld, laat hun da ding kopen, en laat het opsturen naar nederland.
hoeft je helemaal geen tax meer te betalen :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 01:33 schreef Dirk-Jan het volgende:
heb je family in the states?

stuur geld, laat hun da ding kopen, en laat het opsturen naar nederland.
hoeft je helemaal geen tax meer te betalen :)
onzin

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 12 november 2001 05:23 schreef Badley98 het volgende:

[..]

onzin
je family moet da apparaat een keer uit de doos pakken, zodat het nie meer nieuw is, en je moet erbij zetten dat het een cado oid is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• pluche_eendje
Ja, ik kan Ome Bush wel eens bellen :o
nee zonder gein, ik heb geen famillie daar.
Niemand die dit ooit eerder heeft gedaan en
het zonder BTW of taxes heeft over kunnen halen
op een slimme manier ??????? :? :?

Verwijderd

Tjesus wat een lap text.
Volgens mij hoef je niks te betalen als je het als gift op laat sturen.

Verwijderd

ok, zo komen we niet verder.....
Stel dat dat waar is van die familie cq kado's. Probeer dan een orderbedrijf in de states te benaderen en leg t aan hun voor, misschien kan je voor een geeltje extra t wel als 'kado' op laten sturen!!!!!

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat UPS pakketten enzo nog wel eens door die controles heen glippen, moet je geloof ik wel mazzel hebben.

• pluche_eendje
Keej, thanks guys. Als ik jullie reakties zo lees hebben jullie er ook geen praktische ervaringen mee. Ik ga er dan maar alles aan doen om het: 'neutraal' te laten verpakken, en het als 'book' of 'gift' op te laten sturen. Ik heb niemand in de States, dus jammer maar helaas. En in het ergste geval kost het notebookje me 800 meer...jammer maar helaas. Case closed

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn moeder had ook laatst iets besteld in de States zonder die invoerrechtzooi te betalen. We dachten dat we gewoon invoerrechten moesten betalen enzo, maar die mensen van dat bedrijf hadden erop gezet dat het educationel was, zonder dat we daarom hadden gevraagd :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-11 10:34
Nou vind ik 19% invoerrechten nogal veel
Je bedoelt zeker btw, ik zag dat je maar max 5% aan douanerechten hoeft te dokken (op pc-onderdelen zit zelfs niets)

Btw hoef je alleen niet te betalen als de waarde onder de 40 piek is toch?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 00:02 schreef Gizz het volgende:
Mijn moeder had ook laatst iets besteld in de States zonder die invoerrechtzooi te betalen. We dachten dat we gewoon invoerrechten moesten betalen enzo, maar die mensen van dat bedrijf hadden erop gezet dat het educationel was, zonder dat we daarom hadden gevraagd :)
inderdaad, ook zo als je winkelier er wil op zetten dat het een testexemplaar is, dan moet je ook geen invoerrechten betalen
of versturen met een lage factuur, en een weekje later een 2e factuur met de rest vh bedrag...
Pagina: 1