Sschijf indelen

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Hey tweakers,

Ik heb hier een HD van 33 gb. Nu wil ik deze alsvolgt indelen:

Boot-partitie: 25 mb
C: NTFS(windows XP) 6000 mb
D: NTFS of FAT32(Data) overige space

swap linux 1024 mb
/ (root linux) 5000 mb

Hoe kan ik dit het beste doen ? er van uitgaande dat ik een nieuwe schijf heb. Normaal gesproken zou ik eerst windows installeren en daarna Linux maar het probleem is dat mijn bootpartitie dan(die ik bij de install van linux maak) niet vooraan de harde schijf staat en LILO doet daar nogal eens moeilijk over.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken ? Andere manier van installeren ofzo ? Tips zijn welkom

thx in advance

Verwijderd

linux setup starten, partitioneren met de moeilijke(weet ff niet meer hoe ie heet) optie, en als dat gedaan is, win cdrom erin, reset, win installeren, en vervolgens linux erop.

werkt bij mij perfect!

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 13:21

Fido

C:\> park

Ik heb laatst Linux (slackware 8.0) bij m'n systeem extra geinstalleerd. Ik heb 30 GB aan FAT partities en ik had dus nog 10 GB over. Windows draait al een paar maanden. Ik heb niets speciaals gedaan met LILO. Gewoon er bij geinstalleerd in de MBR en booten als een trein met keuze Win98 of Linux. :)

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 10:49 schreef spock13 het volgende:
linux setup starten, partitioneren met de moeilijke(weet ff niet meer hoe ie heet) optie, en als dat gedaan is, win cdrom erin, reset, win installeren, en vervolgens linux erop.

werkt bij mij perfect!
goeie optie, maar niet elke distro heeft dat, als de distro dat niet heeft moet je gewoon fdisk'en daar kun je de begin sector kiezen. bv. eerst boot partitie begin sector:1 en dan +25M daarna de rest op die manier maken

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik had met Mandrake 8.0 wat gelazer met de Lilo boot na het installeren van Linux naast een bestaande windows. Na het kiezen van Grub als loader, deed alles het wel goed.