Toon posts:

Opleiding gezocht: combi reclame/ontwerp/webdesig

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na heel wat oude draadjes te hebben gelezen via de search, was ik eigenlijk nog niet veel verder. Daarom probeer ik het zo maar.

Momenteel zit ik in 5 VWO, op een school in Zoetermeer. Nu is ongeveer de tijd aangebroken dat ik moet gaan bedenken wat ik na VWO wil gaan doen.
Ik heb het ontwerpen rondom grafische vormgeving altijd al interessant gevonden, zoals het ontwerpen van voorkanten van boeken/cd's/ lay-out van andere zaken.

Toen ik niet al te lang geleden begon met een site, begon ik het steeds leuker te vinden. Vooral de grafische kant trekt mij erg aan. Ik moet alleen nog wel een hoop leren :P
Het lijkt mij leuk om later in een baan in de reclame/ontwerp branche te hebben. Dus niet iets in het industrieel ontwerpen of what so ever.
Het liefst wil ik een baan die aardig veelzijdig is. Heel erg graag zou ik daar mijn webdesign kwaliteiten mee combineren.

Mijn vraag is nu- ik ben op zoek naar een opleiding die een combinatie is van webdesign/algemene grafische vormgeving. Zelf wil ik meer leren over diverse programma's en talen die nodig zijn voor het worden van een goede webdesigner (heb zojuist al een aantal boeken bij BOL besteld >:) )

Heeft iemand al een baan die ik omschrijf, of doet iemand al een soort van opleiding die hier op lijkt, of ken je iemand? Vertel me dan welke opleiding je doet/hebt gedaan.

/me vind het wel belangrijk dat de opleiding zo hoog mogelijk is (HBO/WO); anders heb ik niets aan mijn VWO diploma :)

Zou je me kunnen vertellen wat de opleiding een beetje inhoudt, en kun je me ook de [url]url[url] van de opleiding geven?

Alvast allemaal heel erg bedankt!

Verwijderd

Grafimedia Technologie, HBO

Hogeschool Rotterdam *D

www.hro.nl

Verwijderd

Dubbelpost

Verwijderd

Topicstarter
Nog even ook wel belangrijk: ik wil dat ik vooral nieuwe dingen leer over de markt, hoe om te gaan met klanten, en dan vooral alles rondom de reclame wereld.

Webdesign moet er eigenlijk een beetje 'bij' komen..

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 00:38 schreef boffers het volgende:
Nog even ook wel belangrijk: ik wil dat ik vooral nieuwe dingen leer over de markt, hoe om te gaan met klanten, en dan vooral alles rondom de reclame wereld.

Webdesign moet er eigenlijk een beetje 'bij' komen..
Heb jij effe geluk, ik krijg informatie-management, bedrijfskunde, beetje proggen, beetje webdesign, beetje druktechniek, beetje van alles eigenlijk :)

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 20:23

spok9

Groen...

Klinkt als mediatechnologie

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 00:40 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Heb jij effe geluk, ik krijg informatie-management, bedrijfskunde, beetje proggen, beetje webdesign, beetje druktechniek, beetje van alles eigenlijk :)
Kun je me vertellen welke opleiding je doet?

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 00:49 schreef boffers het volgende:

Kun je me vertellen welke opleiding je doet?
Grafimedia Technologie, zo heet de opleiding.

Zie ook m'n eerste reply :)
Op zaterdag 10 november 2001 00:44 schreef spok9 het volgende:
Klinkt als mediatechnologie
Juist :)

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk- had even niet gezien dat ik met een iemand zat te praten :)

Wat houdt de mediatechnologie precies in- is dit hetzelfde als Grafimedia Technologie?

Doe je de opleiding met plezier?

Met welk diploma ben je op die school gekomen (profiel/extra vakken)?

Verwijderd

Topicstarter
Volgende vraagje ;) :leer je met die opleiding ook programma's als Illustrator, Photoshop,etc te gebruiken? Ik kan al met zo overweg, maar zou graag deze programma's optimaal willen gebruiken.

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 01:19 schreef boffers het volgende:
Volgende vraagje ;) :leer je met die opleiding ook programma's als Illustrator, Photoshop,etc te gebruiken? Ik kan al met zo overweg, maar zou graag deze programma's optimaal willen gebruiken.
Ja dat krijg je allemaal. Ik ben nog maar eerstejaars, maar je kunt echt alle kanten op met deze opleiding.

Er zijn geen speciale vooropleidingseisen, dwz. met elk HAVO of VWO profiel wordt je toegelaten.
Er is ook geen loting of iets dergelijks.

Je krijgt de helft van de tijd les op de HRO, de andere helft op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Maar het is wel een HBO opleiding.

Het is echt gericht op de grafische kant van de ICT wereld, en is een hele brede opleiding: je kunt allerlei kanten uit.

Verwijderd

Media & Art Design in Enschede: http://www.hen.nl

Verwijderd

Industrial design is ook wel wat :)

kun je volgen bij de UT, TU Eindhoven en TU Delft...

Dit is echter niet alleen 2D covers ontwerpen enzo :)
maar het hele ontwerp proces van functionele en design producten...

Verwijderd

Topicstarter
Cheatah- nog een aantal vraagjes >:)

- Welke opleiding heb je hiervoor gedaan? Had je tekenen in je pakket? Zo ja, is het nodig dat je ook goed (lees zeer goed) met de hand moet kunnen tekenen?

- Ik ben op de site geweest, en heb naar de opleiding gezocht. Als ik naar de link van Grafimedia ga, kom ik op "beeldende kunsten en vormgeving". Is het dan 'communicatie vormgeving', of kijk dan dan verkeerd?

- Wat ben je zelf van plan te worden?

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 13:35 schreef boffers het volgende:
Cheatah- nog een aantal vraagjes >:)

- Welke opleiding heb je hiervoor gedaan? Had je tekenen in je pakket? Zo ja, is het nodig dat je ook goed (lees zeer goed) met de hand moet kunnen tekenen?
Ik heb eerst HAVO gedaan, met tekenen in m'n pakket, toen 2 jaartjes voor m'n VWO, dat zonder tekenen. Toen een driekwart jaar Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, wat niet echt wilde lukken, en nu dus Grafimedia Technologie.

Dat L&R was te hoog gegrepen, en ik wilde iets compleet anders, vandaar dit: ik was altijd al aan het hobby'en met Photoshop enzo. Je hoeft niet met de hand te kunnen tekenen, maar het kan een voordeel zijn, zodat je niet altijd met een strak design bezig hoeft te zijn.

Er lopen ook zat mensen rond die nog niet veel met computers kunnen werken, maar je krijgt uitgebreid uitgelegd, en genoeg tijd om het te leren. Als je het al wél kan is dat alleen maar voordeel natuurlijk *D

Maar bijna iedereen hier heeft eerst HAVO gedaan, en wiskunde enzo heb je absoluut niet nodig. Vandaar dat er ook geen speciale vereiste in je vakkenpakket zit.
- Ik ben op de site geweest, en heb naar de opleiding gezocht. Als ik naar de link van Grafimedia ga, kom ik op "beeldende kunsten en vormgeving". Is het dan 'communicatie vormgeving', of kijk dan dan verkeerd?
Ik heb wel een paar linkjes voor je:
  • RIVIO - Het informatica gedeelte van de HRO
  • HRO/RIVIO - RIVIO gedeelte op de HRO.nl site
  • GLR - Het is dus een opleiding verdeeld over 2 scholen: het GLR en de HRO
- Wat ben je zelf van plan te worden?
Voorlopig weet ik dat nog niet. De 3D wereld en special effects lijken me heel leuk, maar voorlopig zijn de eerste 2 jaren zeer uitgebreid. Daarna hoef je pas echt een beetje een afstudeerrichting te zoeken. Ik ben nu een beetje aan het bekijken wat me het beste bevalt, maar tot nu toe vind ik alles wel leuk en interessant.
Je kan hier echt alle kanten op, daarom heb ik juist voor deze opleiding gekozen :)

Verwijderd

Boffers: Welke school in Zoetermeer is dat, ik ken wel wat mensen die in Z'meer op school zitten :)

Anyway, ik kom denk ik een jaartje na jou op zo'n soort school :)

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Cheatah;
hoelang zit je nu al op die opleiding? Ik heb die opleiding namelijk ook gedaan, maar ben na 1 jaar gestopt. En doe nu Multimedia Vormgerver op het GLR.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/black/got/edit.gif
Lees ik het goed, zit je nu in de 2e? Zo jah, dan heb ik waarschijnlijk bij je in de klas gezeten. Ik zat vorig jaar nl. in de eerste van die opleiding.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 14:32 schreef M4TR1X het volgende:
Boffers: Welke school in Zoetermeer is dat, ik ken wel wat mensen die in Z'meer op school zitten :)

Anyway, ik kom denk ik een jaartje na jou op zo'n soort school :)
Ik zit op het Alfrink College.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 17:32 schreef OkkE het volgende:
Cheatah;
hoelang zit je nu al op die opleiding? Ik heb die opleiding namelijk ook gedaan, maar ben na 1 jaar gestopt. En doe nu Multimedia Vormgerver op het GLR.
OkkE, mag ik vragen waarom je gestopt bent? De opleidng op het GLR is neem ik aan MBO?

• OkkE

OkkE

Op zaterdag 10 november 2001 20:12 schreef boffers het volgende:

[..]

OkkE, mag ik vragen waarom je gestopt bent? De opleidng op het GLR is neem ik aan MBO?
Die op het GLR is inderdaad MBO. Ik ben gestopt omdat het moest. Had namelijk 2 studiepunten tekort. :{

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Topicstarter
Cheatah, de officiele site van Grafmedia is idd een andere dan dat ik eerder heb gezien.

Als ik de punten zie die worden geleerd, ziet het er volgens mij niet echt uit dat de nadruk bij deze opleiding ligt op het ontwerpen.. Maar ja, jij zal het toch wel beter weten..
-Telecommunicatie en telematica
-Programmeren
-Het ontwikkelen van applicaties en netwerkinfrastructuren
-Digitale toepassingen bij printing on demand, prepress, druktechniek, nabwerking en elektronisch publiceren
-Ontwikkeling van intranet en internet
-Digitale video- en audioproductie

Is dit de opleiding waar je later ook nog Grafische vormgeving kan doen? Als ik jou verhaal hier boven lees, lijkt het meer alsof je de Communicatie vormgeving omschrijft ;)

• OkkE

OkkE

Op zaterdag 10 november 2001 20:39 schreef boffers het volgende:
Cheatah, de officiele site van Grafmedia is idd een andere dan dat ik eerder heb gezien.

Als ik de punten zie die worden geleerd, ziet het er volgens mij niet echt uit dat de nadruk bij deze opleiding ligt op het ontwerpen.. Maar ja, jij zal het toch wel beter weten..
-Telecommunicatie en telematica
-Programmeren
-Het ontwikkelen van applicaties en netwerkinfrastructuren
-Digitale toepassingen bij printing on demand, prepress, druktechniek, nabwerking en elektronisch publiceren
-Ontwikkeling van intranet en internet
-Digitale video- en audioproductie

Is dit de opleiding waar je later ook nog Grafische vormgeving kan doen? Als ik jou verhaal hier boven lees, lijkt het meer alsof je de Communicatie vormgeving omschrijft ;)
Ik vond het zelf ook te weinig vormgeving, er werd ook allemaal techniek gegeven maar dat boeide me niet. Dat is ook 1 van de redenen dat ik gestopt ben, naast het feit dat ik te weinig punten had.

Verwijderd

OkkE: ik ben 1e jaars, dus je hebt niet bij mij in de klas gezeten. Misschien wel bij dreeke?

boffers: als je op hoger niveau gaat studeren, zul je over het algemeen minder werk daadwerkelijk zelf doen. Als je echt wilt vormgeven, dan is een studie op het GLR beter. Maar je gaf al aan dat je toch wel een beetje een hoog niveau wilt, omdat je VWO doet.

Je zult aan het eind van een opleiding op HBO niveau toch waarschijnlijk een leidinggevende functie krijgen, je zult lang niet alles zelf doen. Dat is niet zeker, ik bedoel: je weet nu nog niet waar je terecht komt.

Ik zal nog eens opzoeken wat voor vakken ik heb, of wat voor vakken ik ga krijgen. Maar een gedeelte bestaat wel uit vormgeven, alleen dat is inderdaad lang niet zoveel als op een opleiding als OkkE nu doet :)

Maar als je het voor elkaar krijgt om een eigen bedrijfje te starten, dan mag je zoveel vormgeven als je wilt hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb je helemaal gelijk in :9~ .
Ik zou idd wel graag willen weten welke vakken je nu hebt en welke je gaat krijgen. Kun je ook een beetje uitleggen wat je bij deze vakken doet?

Welke grafische programma's leer je bijvoorbeeld mee te werken?

Hoe ga je overigens altijd naar school?

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil misschien ook zo'n soort brede opleiding doen. Weet iemand toevallig of er zoiets is in Amsterdam? En leer je daar ook flash?

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 22:08 schreef boffers het volgende:
Heb je helemaal gelijk in :9~ .
Ik zou idd wel graag willen weten welke vakken je nu hebt en welke je gaat krijgen. Kun je ook een beetje uitleggen wat je bij deze vakken doet?
Bedrijfskunde: management, organisatie, informatie, communicatie
Databases: SQL databases enzo
Digitale Mediatechnieken: multimedia, design, presentatie
Grafische Informatica: Java, JSP, sevlets
Inleiding Printmedia: Druktechnieken etc.
Informatica: Java en programmeren
Informatiemanagement: Informatiesystemen, bedrijfsprocessen
Printmediatechnieken: Drukken, Photoshop, QuarkXpress, Illustrator
Vormgeving ene Technologie: Vormgevingsfratsen :)

Dat is het 1e jaar ongeveer. Bovendien heb je ieder semester een Project, dat is ook wel leuk, dan ga je met een groepje ergens aan werken.
Welke grafische programma's leer je bijvoorbeeld mee te werken?
Dreamweaver, Photoshop, QuarkXpress, Illustrator, en nog wel meer maar dat weet ik nog niet
Hoe ga je overigens altijd naar school?
Met Interliner en trein :)
Ik woon overigens in Hazerswoude, dus ik kom dagelijks langs Zoetermeer :Y)

• Blaise
  • Niet online
Op zaterdag 10 november 2001 22:28 schreef Cheatah het volgende:

Bedrijfskunde: management, organisatie, informatie, communicatie
Databases: SQL databases enzo
Digitale Mediatechnieken: multimedia, design, presentatie
Grafische Informatica: Java, JSP, sevlets
Inleiding Printmedia: Druktechnieken etc.
Informatica: Java en programmeren
Informatiemanagement: Informatiesystemen, bedrijfsprocessen
Printmediatechnieken: Drukken, Photoshop, QuarkXpress, Illustrator
Vormgeving ene Technologie: Vormgevingsfratsen
Ik mis Flash. Klopt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Met Interliner en trein
Ik woon overigens in Hazerswoude, dus ik kom dagelijks langs Zoetermeer
Zozo, dan moet je zeker wel een aardig tijdje reizen?

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 22:39 schreef Blaise het volgende:

Ik mis Flash. Klopt dat?
Ik weet niet of ik dat nog ga krijgen. Ik zal het maandag effe navragen.
Op zaterdag 10 november 2001 22:45 schreef boffers het volgende:

Zozo, dan moet je zeker wel een aardig tijdje reizen?
Een uurtje ongeveer. Maar nu heb ik tenminste de tijd om de complete Discworld serie van Terry Pratchett te lezen :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zaterdag 10 november 2001 21:24 schreef Cheatah het volgende:

Je zult aan het eind van een opleiding op HBO niveau toch waarschijnlijk een leidinggevende functie krijgen, je zult lang niet alles zelf doen. Dat is niet zeker, ik bedoel: je weet nu nog niet waar je terecht komt.
Heb je helemaal zelf in de hand. Denk in elk geval dat het voor de wat meer creatievere HBO-opleidingen uiteindelijk niet echt zo zal zijn. Maar nogmaals is wat je zelf wilt. Maar de meeste creatieven zijn nou eenmaal qua profiel niet de beste leidingevenden. Dat geldt in elk geval voor het gros van de creatieven. Kortom, zorg dat je werk gaat doen wat je uiteindelijk leuk vindt.

Ik vind overigens de combinatie reclame/ontwerp/webdesign wel erg breed. Zijn eigenlijk allemaal een vak apart.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, maar ik vind die combinatie erg leuk; ik weet nog niet exact wat ik later wil gaan doen. Misschien dat je gaande weg wel duidelijkheid krijgt (dat is in ieder geval wel te hopen). :D

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 10 november 2001 23:04 schreef boffers het volgende:
Dat klopt, maar ik vind die combinatie erg leuk; ik weet nog niet exact wat ik later wil gaan doen. Misschien dat je gaande weg wel duidelijkheid krijgt (dat is in ieder geval wel te hopen). :D
:) Ik hoop het.. nu zit ik al weer 4,5 jaar vastgeroest ;) op een reclamebureau en als het je ligt is de reclame in elk geval een leuk vak.. als het je niet ligt ben je na een jaar versleten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop het ook...

Ik heb iig even goed rond gezocht, naar bedrijven waar ik later wel zou willen werken >:).

Als je bijvoorbeeld kijkt naar http://www.cafez.nl/ zie je dat het werk wat men hier doet zeer veelzijdig is.

Van het ontwerpen van een huis, tot een website.

Lijkt me gewoon erg leuk. Ik denk dat je idd ver kunt komen met grafimedia :)

Iemand nog andere leuke opleidingen in deze richting?

• OkkE

OkkE

Op zaterdag 10 november 2001 21:24 schreef Cheatah het volgende:
OkkE: ik ben 1e jaars, dus je hebt niet bij mij in de klas gezeten. Misschien wel bij dreeke?
Jah zeker wel bij Dreeke, en dat was heel kick! :D

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders die nog een leuke opleiding doet in deze richting?

Verwijderd

Misschien is het een leuk idee om opleidingen in deze richting in de FAQ te gooien?

Ik neem aan dat er wel meerdere GoTters zijn die iets in de grafische wereld willen gaan doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een goed idee. Het was vaak moeilijk om te vinden waar je nou precies moet beginnen met het zoeken naar de juiste opleiding :)

Verwijderd

Topicstarter
En weet je al of je ook Flash leert te gebruiken?

Verwijderd

Hoiii, ik doe

Multimedia Webdesign te Zwolle (Deltion, GLZ)

2/3 jarige opleiding. Leer de volgende dingen:

fotosjop
Illustrator.
HTML
(geen scripting helaas, maar dat leerk zelf)
Flash (incl. actionscript!)
Director
GoLive
en nog wel meer maar dat kan ik niet helemaal uit dat brein van me halen... :)

Dus eigenlijk gericht op Webdesign....!

Succes... :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:27
Op zaterdag 10 november 2001 22:15 schreef Blaise het volgende:
Ik wil misschien ook zo'n soort brede opleiding doen. Weet iemand toevallig of er zoiets is in Amsterdam? En leer je daar ook flash?
Reclamevormgeving(=MBO) of Artdirection(=HBO) aan de Junior* Adademie in Amsterdam.
Doe ik ook.

Misschien ook iets voor /me :?
Want je krijgt ook Marketing & Communicatie.
Dat is over het algemeen alleen maar theorie.

Maar dit alles is dus te vinden op http://www.junioracademie.com

* Willem En willem169 heeft al menigmaal op zulke gelijksoortige topics gereplied.

Misschien even in de oudere search-results zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/edit-dark.gif
PS - bv. Multimedia Vormgeving @ Grafisch Lyceum (Rotterdam) is een schrale opleiding... dat wens ik je niet toe, en raad je niet aan.

Motor onderhoud bijhouden

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[totaal offtopic]
Ivy: in dit dit draadje stelde je de volgende vraag:
Wat is er mis met een:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if ($wachtwoord == '1234') {
echo "je bent ingelogd...";
} else {
echo "pak je spullen maar";
}
?>

Ik zie dit altijd als een redelijk dicht systeempje, omdat mensen je php file toch niet kunnen bekijken!?
dat zegt niks, hoeveel sites zijn er wel niet gehackt door simpele "lekken" in de beveiliging (oa tweakers)
Of is dit systeem makkelijk te kraken?
ja, erg makkelijk zelfs
Zo ja, kan iemand me uitleggen hoe?
kijk maar een beetje rond op bijv phpfreakz.com je hebt om te beginnen al niet eens de "verboden tekens" opgevangen. oftewel, als ik een regel php in je pw-box invoer dan "ziet" de server dat niet als een wachtwoord maar als een stuk php, waardoor ik heel eenvoudig je script kan omzeilen. verder zijn er nog tig andere manieren dus dit simpele scriptje is echt niet voldoende

hth :)
[/totaal offtopic]

Verwijderd

In amsterdam heb je 2 multimediascholen.
De College of Multimedia (die heb ik gedaan) en de SAE
www.cmm.nl
www.sae.edu.nl

• Blaise
  • Niet online
Die Junior academie:
HET SELECTIEGESPREK
Een onderdeel van de selectieprocedure is een presentatie van enkele voorbeelden van je eigen werk. In twijfelgevallen zal JUNIOR* je één of meer opdrachten verstrekken, na een vastgestelde termijn volgt een beoordeling die, samen met de overige gegevens, wordt gebruikt om vast te stellen of je kan worden toegelaten.
Dus eigelijk willen ze gewoon dat je alles al kan, waardoor ze lekker geld kunnen vangen met uit hun neus te eten? :P

Of komt bijna iedereen er wel door?

• Willem
Op dinsdag 13 november 2001 00:23 schreef Blaise het volgende:
Die Junior academie:
[..]

Dus eigelijk willen ze gewoon dat je alles al kan, waardoor ze lekker geld kunnen vangen met uit hun neus te eten? :P

Of komt bijna iedereen er wel door?
Ehm, selectieprocedure is wel strikt. Heb genoeg mensen gezien die werden afgewezen omdat ze dus niet creatief konden zijn.

En dat is wel een vereiste voor deze opleidingen.

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Industrieel Ontwerpen aan de TUD en TUE is misschien interessant... Maar gaat misschien te diep in op het technische achter het ontwerpen. Ze leren d'r echter wel heel veel gave dingen; heb aan Delft toen ik nog elektro deed stiekem bij hun wat praktica Maya gevolgd om het onder de knie te krijgen.

In Enschede heb je aan de HBO Multimedia Design & Technology (tegenwoordig heet dat anders), maar de HBO in Enschede schijnt een van de kutste van heel Nederland te zijn (huisgenoten klagen er continu over) dus ik zou het je niet aanraden.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Willem
Op dinsdag 13 november 2001 18:13 schreef Acolyte57 het volgende:
Industrieel Ontwerpen aan de TUD en TUE is misschien interessant... Maar gaat misschien te diep in op het technische achter het ontwerpen. Ze leren d'r echter wel heel veel gave dingen; heb aan Delft toen ik nog elektro deed stiekem bij hun wat praktica Maya gevolgd om het onder de knie te krijgen.
Ahum... lees eens goed:
Het lijkt mij leuk om later in een baan in de reclame/ontwerp branche te hebben. Dus niet iets in het industrieel ontwerpen of what so ever.
1e post notabene ! |:(

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bestaat zo'n grafimedia technologie opleiding (of een look a like) ook in limburg?

Verwijderd

ik zit nogmaar in 4vwo en ik ben nu al bezig met me te orienteren... (beetje vroeg misschien, maarja)

wat ik graag wil weten is.. hoeveel uren p/week heb je gemiddeld bij die grafimedia?

Verwijderd

Topicstarter
Was het niet dat je een dag vrij had?

Weet je al wat meer over Flash Cheatah?

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Op dinsdag 13 november 2001 18:24 schreef willem169 het volgende:
Ahum... lees eens goed:
[..]
1e post notabene ! |:(
Whoops. Foutje :).
Neemt echter niet weg dat IO nog steeds een gave studie is ;)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 23:55 schreef boffers het volgende:
Was het niet dat je een dag vrij had?

Weet je al wat meer over Flash Cheatah?
Je hebt idd sowieso een dag vrij, en het zijn echt niet veel uren. zo'n 20 per week ofzo.

Dat Flash durf ik nog steeds niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt me wel zeer logisch dat je dat krijgt.

Hoe dan ook besteed ik best veel vrije tijd aan lekker rommelen met dit soort dingen. Daar leer je ook enorm veel van.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 10:43

DeFeCt

je wéét toch

Op maandag 12 november 2001 15:51 schreef willem169 het volgende:
[..]
* DeFeCt En willem169 heeft al menigmaal op zulke gelijksoortige topics gereplied.
Schizo ? :)

* DeFeCt gaat toch maar eens een deeltijd opleiding aan zijn baas voorstellen

Flickr

• Willem
Op woensdag 14 november 2001 00:29 schreef Acolyte57 het volgende:

[..]

Whoops. Foutje :).
Neemt echter niet weg dat IO nog steeds een gave studie is ;)
Ask Pelle :P

• Willem
Op woensdag 14 november 2001 00:36 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Schizo ? :)
Nee ik praat gewoon graag over mezelf ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 00:33 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Je hebt idd sowieso een dag vrij, en het zijn echt niet veel uren. zo'n 20 per week ofzo.
Cool :)
Cheatah, het is echt de opleiding voor mij, als ik alles zo lees.
Het enige waar ik nu nog een beetje mee zit is de reistijd. Je vertelde me dat je er wat meer dan een urr over doet. Ik heb op de NS site, en die van het busverkeer gekeken, maar dan komen de berekeningen in beide gevallen rond een uur en 20 min. Terwijl ik dichter bij rotterdam woon, toch?

Hoe laat moet je op school zijn?

Hoe laat vertek je van huis? (hopelijk niet te persoonlijk ;) )

Een ding weet ik zeker, en dat is dat ik komende zaterdag naar de open dag ga :9~

Verwijderd

Topicstarter
cheatah?

Verwijderd

Ey :)

Een uur en twintig minuten uit Zoetermeer zou kunnen, maar dan is het op een slechte dag. Het is vanuit Den Haag een 20 tot 25 minuten met de trein, en 10 a 15 met de Metro, en dan nog 5 minuten lopen. Alles bij elkaar een uurtje voor jou denk ik.

Het eerste uur is om 8:30, maar dat heb ik eigenlijk nooit. Ik ga niet vaak voor 8 uur de deur uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank u!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag naar de opleiding geweest. Erg leuk; aardige mensen, het ziet er echt naar uit dat deze opleiding voor mij gemaakt is :)

Verwijderd

Korte introductie .... ik ben 2e jaars Grafimedia
Jij wilt natuurlijk vormgever worden en het liefst een competente neem ik aan. In dat geval moet je niet Grafimedia gaan doen.

Ik zal even wat feiten op een rijtje zetten :

-Je leert van alle grafische vakken veel te weinig. Tenzij je het leuk vind om derde rangs website aan elkaar te klikken zonder html te leren.
Waarom geen html leren ? Omdat je toch geen vormgever of webdesigner wordt. Dit geldt voor de meeste grafische vakken. Je krijgt van alles een korte introductie je leert omgaan met bijv. photoshop ,illustrator, dreamweaver of 3d studio max. En aan het einde van de rit kan je van elke programma 3 dingen. Oftwel je wordt geen professionele vormgever.
-De samenwerking van HRO en GLR is in 1 woord samen te vatten. Denk aan het meest perverse woord wat je hebt gehoord en combineer dat met een nare ziekte. Dit is echt niet overdreven .Geen van de instellingen beschikt over een bekwame administratie . Dat resulteert tot bijv. 2 vakken op een tijdstip. Ziedaar de gebundelde krachten der incompetentie van HRO en GLR.
-Als je denkt dat je later zelf met deze opleiding kan bepalen dat je alsnog een vormgever wordt dan heb je het mis. Daarvoor zijn je conceptuele capaciteiten te laag. Er is wel een andere optie leer alles zelf. De enige manier om met grafimedia de vormgeversrichting binnen te rollen is waarschijnlijk door selfmade man te zijn. Maar ja , kan je net zo goed een andere opleiding volgen.

Wie grafimedia gaat doen met als hoop vormgever te worden komt bedrogen uit. Je gaat nergens in specialiseren je wordt slechts de link tussen de grafische industrie en de It. Het zal ongetwijfeld een baan opleveren met een uitstekende salarisstrook maar verwacht niks creatief.

P.s. !Voor de flashfanaten! Ik zit al in de tweede periode van het tweede jaar en ik heb nog steeds geen flash gekregen.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 18 november 2001 03:31 schreef Eggroll het volgende:
Wie grafimedia gaat doen met als hoop vormgever te worden komt bedrogen uit. Je gaat nergens in specialiseren je wordt slechts de link tussen de grafische industrie en de It. Het zal ongetwijfeld een baan opleveren met een uitstekende salarisstrook maar verwacht niks creatief.

P.s. !Voor de flashfanaten! Ik zit al in de tweede periode van het tweede jaar en ik heb nog steeds geen flash gekregen.
Ik kan me je visie wel voorstellen, maar creatief worden leer je nog steeds niet op school. Het is je eigen creativiteit die verder moet gaan daar waar school stopt. Als je als je met vormgever-worden als doel bv de kunstacademie doet (voorbeeldje) dan is het ontzettend leuk dat je daar fijn creatief en vaag bezig kan zijn, maar uiteindelijk is een beetje kennis van software ook noodzaak. Ik bedoel te zeggen dat veel van jezelf afhangt. En dat school wat dat betreft altijd beperkt is. Welke opleiding je ook doet.

Verwijderd

Psies! Je leert op de meeste scholen alleen maar beetje dom weg door de software heen te kliken. Hier en daar een flut opdrachtje maken... klaar.

Echt supa-goeie-creative desinger worden vergt ontiegelijk veel zelfstudie en motivatie. Oefening baart kunst *D! Je blijft altijd leren als designer...

Verwijderd

Misschien heb je mijn selfmade man gedeelte gemist maar daar bedoelde ik ook dat je dingen zelf aan moet leren.
Vormgeving kan je je zelf aanleren maar de me jongen wil een opleiding doen waarbij hij ook echt vormgeving krijgt.
Ik wil alleen zeggen dat als je vormgever wilt zijn dat je liever andere opties kan overwegen ...bijv. Willem de Kooning Academie ( kunstacademie ). Het woord Grafi van Grafimedia is een klassieke deathtrap voor vele personen die willen designen. Het is juist het woord technologie wat brood op de plank zal gaan brengen. Want met je grafimedia diploma aan komen draven en zeggen dat je selfmade designer bent is wat omslachtig. Als je daarentegen een opleiding doet wat alleen maar geconcentreerd is op vormgeving dan doe je ook alleen maar wat je leuk vindt ipv daarnaast nog te programmeren of databases te maken. Natuurlijk is het mogelijk om naast al dat gerompslomp jezelf aan te leren maar het kan makkelijker. De selectieprocedure is bij Willem de kooning trouwens erg zwaar. Veel mensen worden afgewezen. Dus als dat mislukt is het jezelf aanleren nog niet eens zo'n slecht idee.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 12:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

allereerst, de originele vraag, een opleiding om in de reclame-wereld terecht te komen,
uit mijn omgeving kan ik wel een aantal gegvens combineren; de opleiding die je dient te volgen is minder van belang om in de reclamewereld terecht te komen, wat gezien de feiten meer telt is het feit dat het absoluut voordeel heeft als je deze opleiding niet afrond (met een echt diploma is de motivatie om jezelf voor je 40e een zware maagaandoening aan te doen minder interessant)
verder hebben eventuele psychische problemen, gecombineerd met alcohol en drugs-gebruik ook een hoge aanwezigheidsgraad, maar doe geen moeite al voor je toetreding tot de 'swingende' reclame-wereld dit al te beoefenen, ook na je toetreding heb je volop kans op een rustige manier dit soort slechte gewoontes op te doen.

over de klachten over het gebrekkige niveau en organisatiegraad van opleidingen:
dat hoor ik vaak terug komen, maar eerlijk gezgd vraag ik me af waarom dit soort leerlingen dan zelf gewoonweg niet wat meer initiatief tonen, maar zich telkens zo passief in een 'slachtoffer'-rol laten dringen.

als je een IT-gerelateerde opleiding volgt is er op bepaalde gebieden gewoonweg een enorm tekort aan gekwalificeerde leraren met ook de juiste technische ervaring (zeker webdesign).
Dat hoeft lang geen onoverkomelijk probleem te zijn, enkel betekent dit dat de leerlingetjes niet langer stil met hun aantekenblokjes mogen overpenen wat de leraar hen verteld, maar dat ze zelf kritisch en enthousiast zelf ook initiatief kunnen tonen ...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 16:40 schreef RM-rf het volgende:

over de klachten over het gebrekkige niveau en organisatiegraad van opleidingen:
dat hoor ik vaak terug komen, maar eerlijk gezgd vraag ik me af waarom dit soort leerlingen dan zelf gewoonweg niet wat meer initiatief tonen, maar zich telkens zo passief in een 'slachtoffer'-rol laten dringen.

als je een IT-gerelateerde opleiding volgt is er op bepaalde gebieden gewoonweg een enorm tekort aan gekwalificeerde leraren met ook de juiste technische ervaring (zeker webdesign).
Dat hoeft lang geen onoverkomelijk probleem te zijn, enkel betekent dit dat de leerlingetjes niet langer stil met hun aantekenblokjes mogen overpenen wat de leraar hen verteld, maar dat ze zelf kritisch en enthousiast zelf ook initiatief kunnen tonen ...
Passief ,slachtofferrol ? Ik betaal geen 3000,- guldens per jaar om zelf overal achterna te gaan of voor elk vak zelf initiatief te tonen. Kan je net zo goed niet betalen en geen opleiding volgen. Voor dat geld verwacht ik in ieder geval een degelijke organisatie en leraren die een tenminste hbo hebben gedaan of in ieder geval weten waar ze het over hebben. Nee , je moet deze opleiding toch zelf volgen om te begrijpen wat voor gebreken ik bedoel.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 13:28
Op maandag 19 november 2001 14:23 schreef Eggroll het volgende:
Passief ,slachtofferrol ? Ik betaal geen 3000,- guldens per jaar om zelf overal achterna te gaan of voor elk vak zelf initiatief te tonen. Kan je net zo goed niet betalen en geen opleiding volgen. Voor dat geld verwacht ik in ieder geval een degelijke organisatie en leraren die een tenminste hbo hebben gedaan of in ieder geval weten waar ze het over hebben.
In dat geval kun je Digital Media Design aan de HKU gelijk doorhalen. Daar steken de leraren zo ongeveer hun vinger op om te vragen of ze naar de WC mogen.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik heb niet alle replies gelezen en er zal ook vast al eerder verwezen zijn naar de opleiding Multimedia Vormgever aan het grafisch lyceum (in mijn geval in eindhoven), maar als ik dit zo vluchtig lees is dit misschien wel de opleiding die je zoekt. je leert er:
Flash,
Cinema 4D/Maya,
HTML,
Photoshop,
Illustrator
Quark Express,
en nog meer vakken zoals; reclame & media, webdesign, vormgeven, fotografie, video (editing en filmen), etc.
anders kijk eens op:
http://www.gle.nl
voor meer info.

Verwijderd

Welke opleiding staat qua inhoud ongeveer gelijk aan Digital Media Design aan de HKU? Ik denk erover om deze opleiding te gaan doen, maar de loting is best zwaar. 1 op de 4 en bij sommigen 1 op de 8 wordt toegelaten :(

• Willem
Sja oude topics kicken wordt je niet wijzer van, of wel? :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je maakt middelen tot doel. Waarom stel je met *insert hele serie programma's* leren werken als doel van een opleiding? Over 10 jaar heb je weer compleet andere programma's en is je opgedane kennis (en dus jouw kansen op de arbeidsmarkt) nagenoeg waardeloos.

Wat je wel wilt is leren ontwerpen en vormgeven. Kennis en vaardigheden die universeel toepasbaar zijn. Dat je daar wat gereedschappen in de vorm van software bij kan gebruiken is een bijzaak: op het moment dat jij het nodig bent/ als je tijd over hebt/ als je het interresant vind/ als je je er in wilt verdiepen koop je een goed boek en weet je in no-time waar welk tooltje zit en in welke situatie je welk tooltje gebruikt.

Je startpost is dus ook compleet tegenstrijdig; voor de eisen die je stelt zijn leuke MBO studies. Vergelijk het met informatica op de middelbare school; je leert een beetje hoe je met Word werkt, een goede brief schrijven leer je er echter niet ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.