Hoge piep monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:47
Goedenavond,

sinds maart 1999 ben ik de trotse (nouja, nu niet meer zo trots) bezitter van een LG 775 FT.
De garantie: perfect. Ik krijg steeds een nieuwe monitor
Alleen een beetje irritant dat ik nu alweer met de 5e nieuwe monitor geeft die een verschrikkelijke hoge piep met zich meebrengt. Bij de eerste 2 monitoren (die ook defect zijn geraakt) was dat niet het geval. Bij de andere wel.
Nu begin ik me af te vragen: zijn het gewoon de monitoren die ze K*T maken??!! Of ligt het aan evt. apparatuur die om mijn monitor heenstaat? Er staat: een scanner op 60cm (die altijd uitstaat) en een subwoofer op ± 1,10 meter.
De piep is naar schatting 17KHz want ik hoor 'm steeds nét :( :( :(

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 21:00

Killjoy

Klingon lawn products

Ik ken het probleem. Heb het ook gehad met m'n oude fujitsu tijdens de laatste (nog redelijk werkende) maanden van z'n leven. Is een piep die tegens de grens van het gehoorbereik ligt, en bijna meer een druk op je oren is dan een echt geluid. (ik kreeg er koppijn van).

Bij mij hielp het alleen als ik een paar minuten heel hard op de behuizing van de monitor sloeg. Ging het even over. Ook mijn zitpositie t.o.v. de monitor veranderen hielp.

Zodra ik geld had, een Sony E200 gekocht. Ik heb nog spijt dat ik dat geld niet eerder bij elkaar had. 3 maanden aan het monitor meppen geweest.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een hogepiep bij mijn monitor als mijn refreshrate te laag staat, bv 60Hz. Misschien is dat het? Probeer het eventjes op een hogere Hz...

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Deze hoge fluittoon is waarschijnlijk te danken aan de spoelen van de afbuigplaten.....Het kan zijn dat als je je scherm opendoet, en met de handvat van je schroevendraaier zachtjes tegen de koperen spoelen op je beeldbuis drukt (op verschillende plaatsen), dat dit dan weg is.
Dit verklaart ook dat die fluittoon verdwijnt als je een harde tik geeft tegen je monitor.
Liefst niet doen met de scherpe kant (of met metaal) van de schroevendraaier natuurlijk !

Doe dit wel op eigen risico ! :)

• Cis
Bedankt voor de reacties en moeite mensen!

Mijn monitor stond inderdaad op 60 Hz en nu ik 'm op 70 heb gezet, hoor ik (nog) niets.
Als ik over een paar dagen weer last heb, klop ik nog wel ff aan. Vooralsnog: het probleem is op dit moment opgelost :)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Op zaterdag 10 november 2001 23:24 schreef Cizzerd het volgende:
Bedankt voor de reacties en moeite mensen!

Mijn monitor stond inderdaad op 60 Hz en nu ik 'm op 70 heb gezet, hoor ik (nog) niets.
Als ik over een paar dagen weer last heb, klop ik nog wel ff aan. Vooralsnog: het probleem is op dit moment opgelost :)
Dus als ik het goed begrijp? Heb je al die tijd (kleine 2 jaar) 60Hz gedraaid |:(

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:04

Lordy79

Fundamentalist

Op zondag 11 november 2001 00:26 schreef O.D.Smolik het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp? Heb je al die tijd (kleine 2 jaar) 60Hz gedraaid |:(
You read my thoughts.... en ik bonk met je mee --> |:(

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dit gepiep komt doorgaans uit de lijneindtrafo. De spoelen hiervan gaan trillen op het ritme van de stroom die er door gaat. Mensen jonger dan een jaar of 25 kunnen dit nog horen, maar met het klimmen van de leeftijd daalt de maximale frequentie die je nog kunt horen en heb je er geen last meer van. Je monitor is waarchijnlijk ontworpen door oudere mensen die zich van het probleem niet bewust waren. Als je op een hogere refreshrate overgaat piept hij nog net zo hard, alleen nu op zo'n hoge frequentie dat ook jij het niet meer hoort.

• Cis
Op zondag 11 november 2001 00:26 schreef O.D.Smolik het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar :)
Ik had het probleem alleen bij Windows 2000. Daar wordt de monitor automatisch ingesteld op 60 hz, terwijl ie onder win98 automatisch op 85 hertz stond.
Beetje vreemd dat mijn monitor onder windows2000 voorheen nooit op hoger dan 60hz wilde draaien. Zodra ik 70 hz selecteerde, kreeg ik de melding "Out of frequency".
Wellicht door de nieuwe driver voor mijn g400 :)

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 13:00 schreef Cizzerd het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar :)
Ik had het probleem alleen bij Windows 2000. Daar wordt de monitor automatisch ingesteld op 60 hz, terwijl ie onder win98 automatisch op 85 hertz stond.
Beetje vreemd dat mijn monitor onder windows2000 voorheen nooit op hoger dan 60hz wilde draaien. Zodra ik 70 hz selecteerde, kreeg ik de melding "Out of frequency".
Wellicht door de nieuwe driver voor mijn g400 :)
Sjeesus man, 70 Hz. Daar werkte ik mee met mijn Atari ST monochroom monitor in 1989 !!!! (Nou ja 71 Hz om heel precies te zijn....)

OMHOOG die refresh rate !!!! Anders krijg je |:( koppijn van het knipperen van die monitor ipv de piep !!

100 Hz moet een beetje monitor tegenwoordig op z'n sloffen halen.

Als IT-prof is dit mijn allergrootste ergernis, knipperende monitoren.... als je ziet dat mensen daar hele dagen achter zitten te werken......en dan gek vinden dat ze migraine krijgen....
Pagina: 1