Toon posts:

Hoe maak ik een cd bootable?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een cd bootable maken, zodat ik het volgende menu'tje krijg:
Kies:
1. Starten met cd-rom ondersteuning.
2. Starten zonder cd-rom ondersteuning.

De optie 'Windows Setup starten' moet er niet bijstaan, want ik wil een cd maken om ALLEEN te kunnen booten naar de DOS-prompt. (verder pleur ik er wat troep op die nog op mijn hdd staat en ik toch kwijt moet op cd, dus NEE ik maak geen illegale Windhoos kopie. Het heeft dus niet eens nut om te kunnen starten naar Windows Setup, want die staat er toch niet op)

Dus gewoon een soort opstartdiskette maken net zoals op diskette, maar dan nu op cd-rom. (mijn diskette-station is namelijk naar de maan.)
De vraag is hoe doe ik dat?

Ik heb het al eens geprobeerd, door simpelweg de inhoud van een opstartdiskette in de hoofdmap van de cd te pleuren, maar dat werkt dus niet.
Ik heb gekeken met CDRWin hoe dat moet, maar waar moet ik het bin-bestand vandan halen om hem bootable te maken zoals ik dat wil?

Het liefst doe ik het met CDRWin, ff die cd bootable maken.
Als niemand weet hoe dat moet, dan heb ik ook nog Easy CD Creator 4.01 en Nero 5.5.

• toontjuh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 17:53
In nero zit een toepassing om een bootable cdrom te maken kijk daar maar eens.

specs

Verwijderd

Men download een win98 bootdisk, past daarna de config.sys die in de image staat aan (mbv winimage bv) waarbij je wat menu-opties verwijdert, en slaat dan de image op.
Vervolgens start je bv Nero, waarbij je een diskimage als bron kan ingeven voor een bootable cd, ipv een floppy te gebruiken als bootbron.

Het gedeelte : "boot van hdd/huidige bootmedium" wordt uitgevoerd door de dos/win9x kern genaamd IO.SYS, in combinatie met JO.SYS.
Kijk ook eens op www.nu2.nu voor bootable cdroms, en JO.SYS.

Op precies deze wijze is de win98 cd ook opgebouwd:
diskette-image op cd gebrand in bootsector, tijdens booten van cdrom wordt deze diskette ingelezen, pc doet alsof ie van diskette laadt. In dos laad je de drivers voor cdrom, en je kunt bij de rest van de cdrom.

Dit is allemaal formeel vastgelegd in de El Torito specificatie/standaard.

En nu maar hopen dat je een klein beetje van dos afweet.
Zoniet, zoek eens HELP.HLP en HELP.COM op je win98 cd op.