Toon posts:

256 MBSDRAM in P200 MMX

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit mogelijk zijn ????

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:33
Hangt van het mobo af. Een i430TX kan maximaal 128MB sticks aan. Meestal dan ook slechts 2 stuks, dus 256MB maximaal.

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08-2025
Ja, het is mogenlijk, maar of het echt nuttig is is een tweede.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt ik ga het proberen

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:29 schreef Frankie02 het volgende:
Ja, het is mogenlijk, maar of het echt nuttig is is een tweede.
Ja, het is nuttig, maar of het mogelijk is; Neen... ik neem aan dat het moederbord uit de zelfde tijd stamt als de processor. In dat geval kent hij een 256Mb DIMM niet! Hij zal er hooguit 128Mb van kunnen maken...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Frankie02
Op vrijdag 09 november 2001 19:32 schreef Merely het volgende:

[..]

Ja, het is nuttig, maar of het mogelijk is; Neen... ik neem aan dat het moederbord uit de zelfde tijd stamt als de processor. In dat geval kent hij een 256Mb DIMM niet! Hij zal er hooguit 128Mb van kunnen maken...
Ik vind het voor een pentium 200 niet echt nuttig. Als je voor snelheidswinst wil, ga dan voor een 7200 rpm harddiskje ofzo.

Verwijderd

Allebei fout. Of het nuttig is hangt geheel af van de taak die het beestje gaat krijgen.

Zonder die informatie kun je geen definitief antwoord geven :)

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:36 schreef Frankie02 het volgende:
Ik vind het voor een pentium 200 niet echt nuttig. Als je voor snelheidswinst wil, ga dan voor een 7200 rpm harddiskje ofzo.
Je kunt dit zekers merken... Kwestie van instellen. Harddisk van 7200Rpm heeft net zoveel effect als een 256Mb sdram er in pluggen...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:38 schreef HlpDsK het volgende:
Allebei fout. Of het nuttig is hangt geheel af van de taak die het beestje gaat krijgen.

Zonder die informatie kun je geen definitief antwoord geven :)
Dat is waar, maar zonder apparte vermelding ga ik er maar eens vanuit dat de persoon hem gewoon voor huis/tuin/keuken gebruik applicaties zal gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 19:41 schreef Merely het volgende:

[..]

Dat is waar, maar zonder apparte vermelding ga ik er maar eens vanuit dat de persoon hem gewoon voor huis/tuin/keuken gebruik applicaties zal gebruiken.
Nah eigenlijks gewoon een beetje met photoshop en dat soort progjes werken verder niks bijzonders

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb dus een P200MMX@225 met 256MB Pc133 sd-ram (2x128) en het werkt toppie! :) Is op een i430TX-chipset (Asus TX97-XE)

Verwijderd

Ja het kan denk ik wel, maar het kan wel lastig worden.
Ik heb een P1 200 Mhz met PA2010+ MoBo en VIA 580VPX chipset.
Ik heb van alles geprobeerd om boven de 64 MB te komen maar het lukt gewoon niet, al het moderne geheugen (PC-100 en PC-133) pakt hij niet.
Doe ik er een 64 MB PC-133 in dan herkent hij maar 32 MB, en dit probleem heb ik ook met 128 MB.

Misschien lukt het wel met 2x 64 of 128 MB PC-66 geheugen, maar probeer daar maar eens aan te komen ;(

• Han
  • Niet online

Han

Voor photosoeppen kan extra geheugen nooit kwaad, sterker nog, het zal allemaal een stuk makkelijker gaan. Welke versie wil je gaan gebruiken?

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 19:27 schreef Lord_Raven1 het volgende:
Zou dit mogelijk zijn ????
Het kan aan MIJ liggen, maaruh...200MMX draaiden die niet op SIMMen? ((non)EDO geheugen dus?)

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:44 schreef Mad_Cookie het volgende:

[..]

Het kan aan MIJ liggen, maaruh...200MMX draaiden die niet op SIMMen? ((non)EDO geheugen dus?)
Jawel.. ik hier meerdere bordjes liggen die zowel 72pins als 168pins ondersteunen. Mobo's die alleen 168pins ondersteunen zijn er ook, die gaan meestal tot 233Mhz (P1)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 19:44 schreef Merely het volgende:
Voor photosoeppen kan extra geheugen nooit kwaad, sterker nog, het zal allemaal een stuk makkelijker gaan. Welke versie wil je gaan gebruiken?
Gewoon de nieuwste

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 19:44 schreef Mad_Cookie het volgende:

[..]

Jawel hoor mijn mobo heeft 4 simm[edo] sockets en 2 dimm[sd] sockets

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:43 schreef Devil_2000 het volgende:
Ja het kan denk ik wel, maar het kan wel lastig worden.
Ik heb een P1 200 Mhz met PA2010+ MoBo en VIA 580VPX chipset.
Ik heb van alles geprobeerd om boven de 64 MB te komen maar het lukt gewoon niet, al het moderne geheugen (PC-100 en PC-133) pakt hij niet.
Doe ik er een 64 MB PC-133 in dan herkent hij maar 32 MB, en dit probleem heb ik ook met 128 MB.

Misschien lukt het wel met 2x 64 of 128 MB PC-66 geheugen, maar probeer daar maar eens aan te komen ;(
Dit moet echt lukken, je mobo ondersteund tot 512Mb. 512Mb delen door 4 (modules) is 128Mb per module.

Info: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=149

[edit]
p.s. dat pc-66 geheugen is nog wel te koop hoor. Beursen of marktplaats.nl staan ze nog wel te koop. Zelfs edoram geheugen!

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:49 schreef Lord_Raven1 het volgende:
Gewoon de nieuwste
Dat zal wel lukken, systeemeisen Photoshop 6:

Pentium®-processor

Microsoft® Windows® 98, Windows Millennium, Windows 2000 of Windows NT® 4.0*

64 MB** RAM beschikbaar

125 MB vrije ruimte op de vaste schijf

Kleurenbeeldscherm met videokaart voor 256 kleuren (8bits) of meer

Beeldschermresolutie van 800x600 of hoger

Cd-rom-station.

Ik zou zeggen; frot dat dimmetje erin en soepen maar!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 19:51 schreef Merely het volgende:

[..]

Dit moet echt lukken, je mobo ondersteund tot 512Mb. 512Mb delen door 4 (modules) is 128Mb per module.

Zal dit wel lukken ik moet er 1 hebben ik heb 2 dimm sockets maar door mijn gare systeemkast kan ik er maar 1 plaatsen

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56
Ik heb altijd begrepen dat er max 64mb op een TX chipset gaat.

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 09 november 2001 19:57 schreef llevering het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat er max 64mb op een TX chipset gaat.
Heb hier een P1 met TX chip die al op 128Mb loopt, dus dat klopt niet helemaal...

• Frankie02
Op vrijdag 09 november 2001 19:59 schreef Merely het volgende:

[..]

Heb hier een P1 met TX chip die al op 128Mb loopt, dus dat klopt niet helemaal...
Inderdaad, dat van die 64 mb is misschien een intel VX chipset ipv TX.

• magneet
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

ik heb een tx met 2 x 128 mb modules werkt perfect maar stop alsjeblieft geen dimm tegelijk met simm's erin want dan gaat alles op 5v werken en worden de dimm's gefrituurd. Dit heb ik helaas dus wel gedaan en ben nu 2 128 mb modules armer. Het ergste is nog dat het in de MANUAL stond sukkel die ik ben RTFM dus en dara moet alles instaan.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Han
  • Niet online

Han

[quote]
Op vrijdag 09 november 2001 20:01 schreef Magneet een droevig verhaal...
[/quote]

Gecondoleerd met je twee dimmetjes.. zonde! Het staat idd in de manual. Maar heeft je mobo het avontuur overleefd?

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 19:51 schreef Merely het volgende:

[..]

[edit]
p.s. dat pc-66 geheugen is nog wel te koop hoor. Beursen of marktplaats.nl staan ze nog wel te koop. Zelfs edoram geheugen!
Ja het moet idd lukken, ik heb hier een grafiekje voormij die in het MoBo boekje staat:

Total memory: 128 -> DIMM bank 0 = 64* -> DIMM bank 1 = 64*
Total memory: 256 -> DIMM bank 0 = [onb]->DIMM bank 1 = [onb]
Total memory: 512 -> DIMM bank 0 = [onb]->DIMM bank 1 = [onb]

* A Ram module of this size was not available for testing at press time.

Dus 128 MB zou moeten kunnen, alleen het is tijdens het uitbrengen van het MoBo niet getest.
256 en 512 MB zijn onbekend, maar wil misschien ook wel.

Is idd wel een goed idee om op beursen te kijken of marktplaats.nl, met een beetje geluk kan ik het PC-66 geheugen bestellen bij de pc boer.

In iedergeval pakt het MoBo modules niet van PC-100 en PC-133.

Maar bedankt voor je hulp!, zal echt cool zijn als ik mijn server kan upgraden :7

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het zo proberen

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 19:51 schreef Lord_Raven1 het volgende:

[..]

Jawel hoor mijn mobo heeft 4 simm[edo] sockets en 2 dimm[sd] sockets
Dacht dat dat pas later kwam (430TX chipsets)

• BlondMM
  • Laatst online: 23-08 20:04
Socket 7 moederborden die meer dan 128 MB ondersteunen zijn er genoeg.

Maar... oude Pentiums (al dan niet MMX) dekken met hun cache maximaal maar 64 MB. Alles wat daarboven zit wordt niet gecached. Bovendien is het ook nog zo dat het gecached geheugen in het bovenste bereik zit en applicaties draaien meestal in het slome onderste deel. Oftewel, je performance holt hard achteruit.

Kortom: 64 MB is het geadviseerde maximum (of je moet level 3 cache hebben zoals een K6-III, dan is er wel meer speelruimte).

*D

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 09 november 2001 20:18 schreef BlondMM het volgende:

Maar... oude Pentiums (al dan niet MMX) dekken met hun cache maximaal maar 64 MB. Alles wat daarboven zit wordt niet gecached. Bovendien is het ook nog zo dat het gecached geheugen in het bovenste bereik zit en applicaties draaien meestal in het slome onderste deel. Oftewel, je performance holt hard achteruit.

Kortom: 64 MB is het geadviseerde maximum (of je moet level 3 cache hebben zoals een K6-III, dan is er wel meer speelruimte).

*D
Zoiets wilde ik net gaan zeggen. Alleen "performance holt achteruit"... Beetje bedenkelijke uitspraak. Het is wel een feit dat de snelheidswinst van een geheugenvergroting wat geremd wordt doordat het buiten het cacheable gebied valt. Maar zoveel performance lever je nu ook weer niet in hoor...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 19:46 schreef Merely het volgende:
Jawel.. ik hier meerdere bordjes liggen die zowel 72pins als 168pins ondersteunen. Mobo's die alleen 168pins ondersteunen zijn er ook, die gaan meestal tot 233Mhz (P1)
nou ja, die gaan vaak nog wel hoger, bijvoorbeeld K6-300 of K6-450 ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 20:27

NoE

Que?

Ik heb een Aopen TX AP5T. met een Intel Pentium 233 MMX met 256 MB pc 133, werkt perfect als w2k server.
btw exchange draait er ook nog op. oja er zit wel een ultra ata kaartje in met bijbehorende schijven.

Weet iemand wat een BH6 bord aan kan. volgens de manual kan ie max 256 per slot aan. dus 768 MB.

kunnen er geen grotere dimms in?

We love the smell of innovation in the morning!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 20:01 schreef Frankie02 het volgende:
Inderdaad, dat van die 64 mb is misschien een intel VX chipset ipv TX.
nee hoor, hier draait vrolijk een 430VX bordje met 128MB ... er kunnen 4 SIMM's op en 2 DIMM's waarmee je combinaties kunt maken, de maxima zijn dan:
4 x 32mb simm = 128mb
2 x 64mb dimm = 128mb
2 x 32mb simm + 1 x 64mb dimm = 128MB

tot hoeveel die chipset kan addresseren weet ik niet, maar dat is dus 128 of meer ...
Cachen kan hij tot 64MB, maar addresseren kan ie meer!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 21:12 schreef NoE het volgende:
...
Weet iemand wat een BH6 bord aan kan. volgens de manual kan ie max 256 per slot aan. dus 768 MB.
kunnen er geen grotere dimms in?
Nee, de BH6 gebruikt de Intel 440BX chipset en volgens mij gaat die tot 256MB DIMM's, met 3 of 4 slots ...
Die 256MB DIMM's moeten geloof ik wel double of single sided (een van beide, check Intel site) zijn, of een bepaalde waarde (32x64, wee'k niet zeker, heeft ook met aantal zijden te maken) hebben, check de site van Intel ...

Als Abbadon hier eens ff post, die weet altijd alles over geheugen op de BX borden :D love the guy just for knowing those things :D

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 20:18 schreef BlondMM het volgende:
Maar... oude Pentiums (al dan niet MMX) dekken met hun cache maximaal maar 64 MB.
...
Kortom: 64 MB is het geadviseerde maximum
(of je moet level 3 cache hebben zoals een K6-III, dan is er wel meer speelruimte).

*D
Pentium processoren hebben in principe nix met cache te maken, dat heeft met de chipset te maken... En laten er nou enkele VIA chipsets (MVP3 en MVP4 geloof ik) zijn die wel meer dan 64MB kunnen cachen, ik geloof tot 128 of 256MB. Dat komt geloof ik door een grotere cache (1MB) en het gebruik van een TagRAM...
Verder heeft de K6-3 ook niets te maken met het cachen, want dat is wederom een taak van de chipset. De K6-3 heeft een L1 en een L2 cache in de processor, waardoor je de cache op het moederbord eigenlijk wel L3 cache kunt noemen...
Maar dat doet niets af aan het feit dat als je een chipset hebt die tot 64MB kan cachen (met zijn L2 cache op het mobo, bij de K6-3 zou je dat dus L3 kunnen noemen), je ook echt *niet* hoger kunt cachen...

Eigenlijk zou je de cache in de K6-3 beter Level 1.5 cache ofzo kunnen noemen, omdat het wel een extra level toevoegt, maar je moet niet denken dat het functies van de mobo cache over kan nemen... het is gewoon een extra cache tussen L1 op CPU en L2 op mobo, verder nix...

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het perfect!
Hij geeft alles aan mijn p200 is nu stukken sneller

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 21:25 schreef Lord_Raven1 het volgende:
Hij doet het perfect!
Hij geeft alles aan mijn p200 is nu stukken sneller
wat voor chipset heb je, weet je dat? of moederbord type/merk ?

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Op vrijdag 09 november 2001 20:01 schreef Magneet het volgende:
ik heb een tx met 2 x 128 mb modules werkt perfect maar stop alsjeblieft geen dimm tegelijk met simm's erin want dan gaat alles op 5v werken en worden de dimm's gefrituurd. Dit heb ik helaas dus wel gedaan en ben nu 2 128 mb modules armer. Het ergste is nog dat het in de MANUAL stond sukkel die ik ben RTFM dus en dara moet alles instaan.
ik heb in mun servertje (p200mmx@240) gewoon 2x 16 mb EDO SIMM en 1x 32mb SDRAM (pc100) zitten... gaat perfect, draait nu al bijna een jaar

Xbox360 gamerprofile

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 21:46 schreef limoentje het volgende:

[..]

wat voor chipset heb je, weet je dat? of moederbord type/merk ?
Als het goed is is het een intel chipset
type is 5tdm2 M101

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 22:26 schreef Lord_Raven1 het volgende:
Als het goed is is het een intel chipset
type is 5tdm2 M101
Chaintech 5TDM2
Inderdaad, Intel 430TX chipset zit erop...

Chipset:
- Mixing of EDO SIMM and SDRAM DIMM
- 256KB or 512KB cache addressable
- 64MB RAM cachable
- 256MB RAM addressable ***

*** dus misschien zou hij 64MB SIMMs of 128MB DIMMs kunnen gebruiken, *of* je mobo heeft de slots daar niet voor... misschien zijn er 4 DIMM slots nodig voor max 256MB RAM ...
Misschien werken 128MB DIMMs perfect, het zal er wel aan liggen of ze double of single sided zijn ...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Pfff :(. Pentium 1 moederboorden willen MEESTAL ongebufferd geheugen en geen gebufferd geheugen! Zo simpel *D

• dumb_8
  • Laatst online: 07-07 16:35
Ik heb hier een Biostar 8500TTD (430TX)/Intel P166MMX@200Mhz met 1 DIMM van 256MB PC133 en dat werkt prima. Al het overige geheugen eruit gehaald want meer dan 256MB vond ik een beetje overkill.

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kheb hier ook een 166MMX@300Mhz staat met SDRAM 256Mb en draait heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk :) alleen me hd's op mode 4...:r dus beetje traaaaaaaag

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

jeminee
Ik denk nu terug aan me splinternieuwe p166+4!! gb hdd en 24x cdrom ..toen maar 32mb ram later 128mb....+voodoo1 upgrade :P ....Tombraider1 +voodoopatch tijd was het toen nog

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 10 november 2001 01:31 schreef ThaNetRunner het volgende:
kheb hier ook een 166MMX@300Mhz staat met SDRAM 256Mb en draait heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk :) alleen me hd's op mode 4...:r dus beetje traaaaaaaag
hoe kan dat? je HD's moeten eigenlijk op PIO Mode 4 en Multiword DMA 2 draaien, en dan in Windows het DMA vinkje aanzetten, dan zou het perfect moeten draaien!!

Verwijderd

Ik heb een asus tx97-e met een p200mmx@290MHz met 192mb en dat werkt prima. Bij mij draait het bordje zelfs met edo en sdram tegelijkertijd erin ! een vriend van mij heeft een tx97-xe en ook bij hem draaide het gewoon met beide erin.
Pagina: 1