Maxtor niet herkend in BIOS, max blast oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Ik heb net een Maxtor D740x gekocht van 40 GB, maar mijn BIOS herkend hem niet. Nu heb ik iets gehoord van Max Blast, en dat gedownload van hun site, maar ik snap niet hoe ik de hd nu werkend krijg.

Juist

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Wat voor een mobo heb je en welke proc.
Kortom iets meer specs aub.

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 17:00
Ik zou eerst kijken voor een bios update of de alternatieven
zoals MR Bios

Of bestaan die niet meer... :?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11
je hebt wel auto-detect aan staan?

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

en zit ie niet op je ata100 controller? (want bij mij zie ik me hd dan niet in het bios schermpie)

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Heb je in je bios settings onder standard cmos setup al es gekijken of alles op auto staat, en of ie wel goed gejumperd is en als dat het geval is probeer ff of je in de bios kan kijken onder waar ie normaal je hd vindt of daar geen xtra tabblad onder zit

..::System Specs::..

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Het gaat om een Tomata 6MLX mobo met AMI BIOS en hij heeft de nieuwste bios update (www.zida.com). Er zit een P2 in van 266 MHz. Een ata100 controller heb ik niet, gewoon op de IDE kabel.

Oh ja, in de BIOS als ik kies voor auto detect lijkt het of hij hangt.

Juist

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Op vrijdag 09 november 2001 16:43 schreef Jeldert het volgende:
Het gaat om een Tomata 6MLX mobo met AMI BIOS en hij heeft de nieuwste bios update (www.zida.com). Er zit een P2 in van 266 MHz. Een ata100 controller heb ik niet, gewoon op de IDE kabel.

controleer je ide-kabel eens...of ie er wel goed in zit...probeer anders eens een andere kabel...

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 16:44 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

controleer je ide-kabel eens...of ie er wel goed in zit...probeer anders eens een andere kabel...
De master ziet hij wel (Seagate van 3.4 gb), de slave niet (maxtor dus) en de 2e master ziet hij ook gewoon (cd-rom). In de pc van mijn broer (Celeron 700 op een Asus P3B-F) wordt hij wel meteen herkend.

Juist

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Welke Maxtor heb je?
Ik had dit probleem ook, toen heb ik het handmatig in mijn bios ingesteld en toen deed hij het wel gewoon!

vinifinder.nl

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Als ik me goed herinner, moet je gewoon een boot diskette maken met die maxblast en daarmee booten.
Je moet dan een aantal menuutjes door, waarna je het programma zich in je MBR (Master Boot Record) installeerd en de taak van je bios overneemt voor wat betreft je harde schijf.

Heb zelf goede ervaringen met maxblast. werkt perfect.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Het gaat dus om een Maxtor D740x van 40 gb. Type: MX6L040J2

Weet je nog welke menu optie het is? (Heet dat EZ-BIOS?)

Juist

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Ik weet niet meer precies hoe ik het heb gedaan, maar ik heb in mijn bios mijn hd aangegeven via de specificaties die ik ergens vandaan had, waarschijnlijk van www.maxtor.nl
En vervolgens werkte hij perfect.
Die maxtorblast heb ik niet gebruikt

vinifinder.nl

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Ha, hij werkt al.

Heb eerst in een andere pc een partitie gemaakt en geformateerd. Daarna met Max Blast EZ-BIOS geinstalleerd. Opnieuw gestart en klaar.

Juist

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Ik heb hetzelfde probleem (zie ook het topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/316367/1?limit=25), met het verschil dat na het aanmaken en formatteren van een partitie op een andere computer (mijn A7V) er geen verbetering optreed. Echt geen idee meer nu... Hij komt gewoon met geen mogelijkheid voorbij het eerste BIOS-scherm als die Maxtor eraan hangt...

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 09 november 2001 16:43 schreef Jeldert het volgende:

Je moet in de bios ipv automatisch detecteren, een typenummer opgeven van bijv. een 1 gb harde schijf. Als maxblast eenmaal in de bootsector geladen is korrigeerd ze alle waarden van de bios softwarematig, iedere keer als je je pc start.

Ik heb er wat ervaring mee.

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Wat bedoel je met een typenummer? De combinate van cilinders, heads en sectoren?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zaterdag 10 november 2001 18:36 schreef Haywire het volgende:
Wat bedoel je met een typenummer? De combinate van cilinders, heads en sectoren?
Ik denk dat het bij de nieuwste moederboarden er niet meer in zit. Je kon toen kiezen uit: geen, user, automatisch en een typenummer. Typenummers waren toen gelijk gekoppelt aan een soort harddisk (aantal mb, koppen, sectoren, cilinders enz.).

Met user kon je zelf een aantal cilinders, koppen en sectoren opgeven.
Pagina: 1