[DHTML] menu wil niet vanzelf centreren...

Pagina: 1
Acties:

• ColdFusion
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 22:05
Ik ben bezig met een site. Daar heb ik een menu in zitten, zie: http://www.teamcoldfusion.nl/blaat/sjabloon1.htm.

Het probleem is nu dat het menu niet automatisch zichzelf weer centreert na een venster resize. Pas na een F5 weer. Dat is natuurlijk niet helemaal strak. Ik heb al vanalles zitten proberen, maar ik kom er niet uit.
code:
1
<div align="center">

werkt bijvoorbeeld ook niet
Wie biedt mij hulp?? Ik weet dat ik mbv van frames ipv tabellen wel zou kunnen oplossen, maar ik probeer frames zoveel mogelijk te vermijden.

_______________-=Team ColdFusion=-_______________
#2 DPAD - #2 OGR27 - #2 F@H - #3 R@H - #5 RC5 - #6 SoB - #10 WCG
||| #1 ECCp109 - #1 ECC2-109 - #1 OGR24 - #1 D2OL P1|||

Verwijderd

Misschien is <center><div>Blaat</div></center> een idee? :)

Verwijderd

html hoort in W&G, niet W

• ColdFusion
Het gaat niet om dat 'Blaat'... Als je iets beter had gelezen, had je kunnen lezen dat het om het menu ging. Die wil niet automatisch weer centreren na een resize (zoals de rest van de site wel doet).

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 16:19 schreef HlpDsK het volgende:
html hoort in W&G, niet W
Oeps.

Verwijderd

Ow sorry, ik zeg altijd blaat voor 'hier moet wat komen'

Het kan echt gewoom met dat divje hoor.
Je moet geen <div align=center"> nemen, maar <center> tags óm de div heen zetten...

<center><div>menudinges</div></center> :)

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 16:28 schreef Cheatah het volgende:
Ow sorry, ik zeg altijd blaat voor 'hier moet wat komen'

Het kan echt gewoom met dat divje hoor.
Je moet geen <div align=center"> nemen, maar <center> tags óm de div heen zetten...

<center><div>menudinges</div></center> :)
Probeer het maar is. Ik krijg het niet voormekaar... :(

Verwijderd

Ik heb een oplossing, het is een stukje javascript waarmee je een layer kun centreren in de browserwindow (zowel horizontaal als verticaal)

Het script moet staan tussen <head> en </head>
<!-- // Makes the postion of the ContentLayer (= layer with the lowest z-index)
// dynamically to the size of the browser window. Layer is now always
// centered both horizontally as vertically.
window.onload=CenterPage;
function CenterPage()
{
ContentLayer.style.setExpression("left", "document.body.clientWidth/2 - ContentLayer.offsetWidth/2");ContentLayer.style.setExpression("top","document.body.clientHeight/2 - ContentLayer.offsetHeight/2");
document.recalc(true);
}
// -->

Vervolgens moet je dan het menutje in een layer zetten met de naam ContentLayer (of het script veranderen)
<div id="ContentLayer"> blaat </div>

succes ermee

Verwijderd

Okay luister goed: dit is geen aanval op je ego.

Je loopt een beetje aan te baggeren met die styles door javascripts die die divjes met een id aanroepen right:

Laat doe positionering aan HTML over.

Zet eens helemaal aan het begin, direct na de <body> een <center> neer, en voor de </body> een </center>

Dan flikker je die hele javascript positie berekendingetjes weg, en je pagina, menu en alle geblaat staan in het midden.

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 16:43 schreef Cheatah het volgende:

Je loopt een beetje aan te baggeren met die styles door javascripts die die divjes met een id aanroepen right:

Zet eens helemaal aan het begin, direct na de <body> een <center> neer, en voor de </body> een </center>

Dan flikker je die hele javascript positie berekendingetjes weg, en je pagina, menu en alle geblaat staan in het midden.
Ik vat het ook niet op als een aanval ;) Goed de HTML ziet er bagger uit, maar dat komt omdat ik zo heb zitten pielen en het maar niet goed krijg..

Maar ik ga beide oplossingen (van jou en die andere) eens proberen.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 16:43 schreef Cheatah het volgende:

Begrijpelijke reactie, alleen werkt dit niet als je daarnaast ook nog eens <div></div> layers wilt gebruiken. Deze layers trekken zich daar dan niets van aan en worden dus niet gecentreerd. ;)

En als je even in de broncode van ColdFusion's pagina had gekeken had je kunnen zien dat hij al <div></div> layers gebruikt.

Maar, ik moet je wel een beetje gelijk geven, het werkt wel voor alle tekst die daarna tussen de <center></center> tags staat

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 16:54 schreef MTer het volgende:

Begrijpelijke reactie, alleen werkt dit niet als je daarnaast ook nog eens <div></div> layers wilt gebruiken. Deze layers trekken zich daar dan niets van aan en worden dus niet gecentreerd. ;)

En als je even in de broncode van ColdFusion's pagina had gekeken had je kunnen zien dat hij al <div></div> layers gebruikt.

Maar, ik moet je wel een beetje gelijk geven, het werkt wel voor alle tekst die daarna tussen de <center></center> tags staat
Als je de layers niet een positionering opgeeft, gedragen ze zich zoals het hoort hoor :)

Alles tussen de center tags wordt horizontaal gecentreerd, tenzij je met de position gaat kloten :)

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 16:56 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Als je de layers niet een positionering opgeeft, gedragen ze zich zoals het hoort hoor :)

Alles tussen de center tags wordt horizontaal gecentreerd, tenzij je met de position gaat kloten :)
Je hebt gelijk, foutje |:(

anyway, beide methode werken, alleen beid het scriptje ook de mogelijkheid tot verticaal centreren. :9

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 16:56 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Nou het kan dan zijn dat ik iets fout doet ofzo. Kheb de HTML een beetje opgeruimd, maar nog geen resultaat.. :(

Nieuw linkje: http://www.teamcoldfusion.nl/blaat/sjabloon2.htm

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 16:34 schreef MTer het volgende:
knip
<div id="ContentLayer"> blaat </div>

succes ermee
Maareh ik heb al een id in mn div staan. En een tweede pakt ie niet? Of hoe moet dat precies?
kheb nu:
<div class='wmbmenubar' id="ContentLayer" id="menu_r"></div>
Maar dat werkt niet. En een grote div om het hele verhaal heen werkt ook niet :(

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 17:07 schreef ColdFusion het volgende:

Nou het kan dan zijn dat ik iets fout doet ofzo. Kheb de HTML een beetje opgeruimd, maar nog geen resultaat.. :(
Je broncode ziet er idd schoon uit, maar wat is hierin eigenlijk je menu? is dat soms :?
<script language="Javascript1.2" src="menu.js"></script>

zoja, kijk dan daar eens in de code, misschien dat het daarin wordt tegengehouden. Zou kunnen, want ik kwam de volgende regel al tegen : this.isMoveable = false;

heb je dit script al in een layer gezet? nee, ook even proberen, anders zul je warschijnlijk het menu script moeten aanpassen.

edit:

je zegt dat je alles al in een <div> layer hebt gezet, ik zou alleen het menu-scriptje in zo'n layer zetten en die layer centreren.

• ColdFusion
<DIV class='wmbmenubar' id="Menuc_r"></div>
<SPAN class='wmbmenupin' id="Menuc_rpin"></SPAN>

<script language="Javascript1.2" src="def.js"></script>

Dit gedeelte heb hoort bij het menu. Ik heb het menu mbv webmenubuilder gemaakt. Dus ik heb er zelf nix in gedaan (in het script zelf dan) alleen in een WYSIWYG editor een menu gemaakt en daar rolden deze scripts uit...
Ben al helemaal geen held in javascripts, dus waar moet ik precies naar zoeken? En kan ik dat dan zomaar aanpassen?

edit:
met dat alles bedoelde ik dus:
<div id="ContentLayer">
<SPAN class='wmbmenupin' id="Menuc_rpin"></SPAN>
</div>
<script language="Javascript1.2" src="def.js"></script>

op die manier.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 17:21 schreef ColdFusion het volgende:

[..]

Maareh ik heb al een id in mn div staan. En een tweede pakt ie niet? Of hoe moet dat precies?
kheb nu:
<div class='wmbmenubar' id="ContentLayer" id="menu_r"></div>
Maar dat werkt niet. En een grote div om het hele verhaal heen werkt ook niet :(
Maar 2 id's werkt kan natuurlijk niet |:(
Je kunt ook je eigen id="menu_r" laten staan, en dan in het script "ContentLayer" vervangen door "menu_r", dan zou het moeten werken.

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 17:28 schreef MTer het volgende:

[..]

Maar 2 id's werkt kan natuurlijk niet |:(
Je kunt ook je eigen id="menu_r" laten staan, en dan in het script "ContentLayer" vervangen door "menu_r", dan zou het moeten werken.
Dat dacht ik al dat dat niet kon.. :'(

Enne ContentLayer vervangen door menuc_r helpt ook niet. Het menu blijft eigenwijs staan na een resize.. :'(

edit:
eventueel een ander idee hoe ik dat menu beter kan maken? ander programma ofzo...

Verwijderd

Als het nog steeds niet werkt dan ligt het waarschijnlijk aan het menuscript. Daar staat waarschijnlijk een regel in die het verplaatsen tegenhoud. (zie boven)

Een nadeel van de WYSIWYG editor is dat de gegenereerde code wel erg chaotisch is, dus dat wordt geen eenvoudige klus om handmatig op te lossen.

Misschien geeft de WYSIWYG editor voor je menuutje ergens een optie??? Anders zou ik me eerst gaan verdiepen in javascripts.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

ik heb me er ook ff in verdiept maar kom ook aan de conclusie die MTer aandraagt:
Het menuscript is absoluut de boosdoener.
Het is bezaaid met 'position: relative' en position: absolute' waarvan de meeste voor de dropdowns van de menuitems zijn, maar er ook een aantal de stoorzenders zullen zijn in de positionering van het menu.
En sorry, dat script ga ik niet schonen, da's onbegonnen werk :7

www.jurgroessen.nl

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 18:37 schreef Hangloozz het volgende:
ik heb me er ook ff in verdiept maar kom ook aan de conclusie die MTer aandraagt:
Het menuscript is absoluut de boosdoener.
Het is bezaaid met 'position: relative' en position: absolute' waarvan de meeste voor de dropdowns van de menuitems zijn, maar er ook een aantal de stoorzenders zullen zijn in de positionering van het menu.
En sorry, dat script ga ik niet schonen, da's onbegonnen werk :7
Ik snap :+ Heb er zelf ook ingekeken. Snel maar weer dichtgegooid. Daar is geen beginnen aan... Maar goed dat lost mn probleem nog niet op :'(
Als jullie een manier zouden moeten aanbevelen voor het maken v/e dergelijk menu, welke zou dat dan zijn? Volgens mij is dat alleen maar met zo'n WYSIWYG editor fatsoenlijk mogelijk. Alleen moet je er dan dus niet zo een hebben als die ik nu gebruik...
Ik zoek nog ff verder.

Verwijderd

Ok, ik reageer hier ook nog ff :D

Die andere reactie had je vast wel gezien, dus denk niet dat dat het is.

Wat me wel opvalt is het volgende: mijn schermpjes openen altijd full screen en zodra ik het scherm verklein dan komt er in ene een ">" in beeld !?! Die stond er echt niet daarvoor.
Nu ik de source erbij neem:
code:
1
2
3
4
5
6
   <center>
    <table>
    <td><SPAN class='wmbmenupin' id="Menuc_rpin"></SPAN>[--->]>[<---]

Het duidelijk aangegeven afsluitingsdingetje is dus teveel (en die zie ik niet als ie helemaal open staat).

Je zal er niet veel mee opschieten, maar gewoon voor de mooiigheid enzo he :+

Verwijderd

Nu heb ik niet zo heel veel verstand (meer) van span en div, maar moet dat niet om het script zelf heen? Ze worden nl. met div/span geplaatst (layers e.d.) en die gaat niet "om het script heen". Als u het nog snapt :)

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 20:33 schreef JungleMan het volgende:
Ok, ik reageer hier ook nog ff :D

Die andere reactie had je vast wel gezien, dus denk niet dat dat het is.

Wat me wel opvalt is het volgende: mijn schermpjes openen altijd full screen en zodra ik het scherm verklein dan komt er in ene een ">" in beeld !?! Die stond er echt niet daarvoor.
Nu ik de source erbij neem:
code:
1
2
3
4
5
6
   <center>
    <table>
    <td><SPAN class='wmbmenupin' id="Menuc_rpin"></SPAN>[--->]>[<---]

Het duidelijk aangegeven afsluitingsdingetje is dus teveel (en die zie ik niet als ie helemaal open staat).

Je zal er niet veel mee opschieten, maar gewoon voor de mooiigheid enzo he :+
ja je hebt gelijk. maar dat maakt voor de werking nix uit helaas. maar toch bedankt voor je oplettendheid :)

en kan iemand mij opencube aanbevelen? zit een beetje rond te kijken naar andere software die mogelijk beter is, die dus niet eigenwijze dingen in het script zet.

• ColdFusion
Op vrijdag 09 november 2001 20:36 schreef JungleMan het volgende:
Nu heb ik niet zo heel veel verstand (meer) van span en div, maar moet dat niet om het script zelf heen? Ze worden nl. met div/span geplaatst (layers e.d.) en die gaat niet "om het script heen". Als u het nog snapt :)
maakte allemaal geen verschil... :'(

Pagina: 1