Een paar simpele netwerk vragen.

Pagina: 1
Acties:

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 12:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Het oude 10mbit netwerk bij ons thuis is aan vervanging toe, dus is er al een 100 mbit switch besteld. Nu moet ik nog 100 mbit netwerkkaarten hebben.

Is safeway ook gewoon te gebruiken? Ze zijn lekker goedkoop, maar dat zei ik vroeger ook over (do not) Trust.

Een volgende stap is zodra ADSL is aangelegd dat er een computer als firewall/gateway/server tussen gaat. Het modem mag NIET direct op de switch, mijn broertjes hebben een beetje internet-beperkingen qua tijd nodig.

Dus wat ik wil is een gateway/firewall/proxy achtig iets, waarmee ik per MAC adres (niet IP, dat kunnen ze aanpassen)kan bepalen van hoe laat tot hoe laat hij verbinding mag hebben. Eventueel nog een datalimiet, maar dat lijkt mij onhandig.

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met safeway kaarten heb ik geen ervaring. Een goedkoop alternatief is eventueel Realtek. Kaartjes kosten 40 piek per stuk, zijn erg klein doch effectief.

Je kan gewoon een oude pc als router neerzetten met hierop een firewall (winroute). Maar hoe je die precies in moet stellen weet ik helaas niet iig niet op het gebied van het beperken van de Internet vrijheid ;)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Op safeway zit Realtek.

Na de HCC dagen is er weer een 300 Mhz Celeron over, me dunkt dat die wel ruim voldoende is voor alles.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
hmmmmmm dus je adsl mag niet op de switch......even denken hoor......met een managable 10/100 switch zou dat moeten kunnen, maar ik weet niet zeker of je dat ook wel hebt..... dus een andere oplossing zoeken......een server plaatsen....daar een groep internet-users in aanmaken en je broertjes niet in opnemen....internet aan die groep toekennen en klaar.

Over je netwerkkaartjes nog even. Ik ben zelf erg groot fan van 3Com en SMC......
Denk er trouwens wel aan dat je ADSL op 10 mbit loopt, en dus niet gaat werken op een 100 mbit switch....wel op vrijwel alle 10/100 mbit switches.

suc6

iRacing Profiel

• sebastius

sebastius

Topicstarter
De switch is een cheap dingkie, dus dat zal wel niet managable zijn, vandaar de PC ertussen. Maar ik ga het boekje wel lezen.

3com is een beetje te duur.

• kroegtijger
Op vrijdag 09 november 2001 15:40 schreef sebastius het volgende:
De switch is een cheap dingkie, dus dat zal wel niet managable zijn, vandaar de PC ertussen. Maar ik ga het boekje wel lezen.

3com is een beetje te duur.
Die intel-NIC's schijnen ook wel goed te zijn....weet alleen niet wat die dingen kosten. Ik ging er ook al niet vanuit dat je switch managable was (zijn meestal de flink wat duurdere dingen.....leuke Cisco'tjes enzo voor 1500 piek voor 16 poortjes ofzo.....hartstikke leuk joh om mee te spelen hehehehe) Maar met een pc ertussen waar je nt4 server, of beter nog win2k server op draait gaat ook perfect...hoef je je modem ook niet te tweaken. Meteen knallen maar *D en je kunt de users nog regelen ook

iRacing Profiel

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Kan Win2k lekker draaien op een 300 Mhz celeron met 128 mb ram?

Of kan ik beter Freesco gebruiken? Wat is wijsheid?

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik zal voor de duidelijkheid even alles wat ik wil op een rijtje zetten.

ADSL geroute via PC
PC geeft de bende door aan de rest van het netwerk.
PC beslist: Jij mag wel/niet (restricties met tijd/data/prioriteit)
PC is ook Firewall/webserver (als dat kan)

En als het kan ook de 2 printers serven (1 LPT, 1 USB).

Win2k is geen probleem.

PC is een 300 Mhz Celeron, 128 MB, 20 Gb hd, met een 10 mbit Nic momenteel, komt een 100 mbit bij.

• kroegtijger
Op vrijdag 09 november 2001 15:55 schreef sebastius het volgende:
Ik zal voor de duidelijkheid even alles wat ik wil op een rijtje zetten.

ADSL geroute via PC
PC geeft de bende door aan de rest van het netwerk.
PC beslist: Jij mag wel/niet (restricties met tijd/data/prioriteit)
PC is ook Firewall/webserver (als dat kan)

En als het kan ook de 2 printers serven (1 LPT, 1 USB).

Win2k is geen probleem.

PC is een 300 Mhz Celeron, 128 MB, 20 Gb hd, met een 10 mbit Nic momenteel, komt een 100 mbit bij.
klopt, dit kan allemaal wat je wilt ja.......die 10 mbit nic gaat naar je adsl, die 100 naar je switch.

Win2kserver gaat makkelijk op een een celeron 300. t draait zelfs volgens microsoft al op een p100 (nu moet je niet alles geloven wat microsoft zegt, lijkt me duidelijk) met enig geduld bij het booten enzo uiteraard.....
Jou systeem kan dat makkelijk trekken

iRacing Profiel

Pagina: 1