Toon posts:

Moet je de Wet volgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je je eigenlijk aan de wet houden,
en wie heeft eigenlijk het recht om te zeggen wat je wel en niet mag?

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Wij hebben als mensheid hier een systeem opgebouwd waarin er bepaalde mensen zijn die mogen bepalen wat de rest van de kudde wel en niet mag. Op zich lijkt dit systeem aardig te werken, aangezien we nog steeds niet allemaal uitgestorven zijn. Het schijnt dus te werken.
Er zijn best mensen tegen dit systeem, maar die hebben toch ook onderlinge regels.

Alleen, zou de mensheid zich hebben aangepast aan dit systeem, of is het systeem aangepast aan de mensheid ??

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat hebben de mensen onderling afgesproken als een serie regels waar we het met zijn allen min of meer mee eens zijn. Die regels zijn trouwens per land verschillend. Afgezien van de hoofdlijnen die min of meer overal gelden. Zomaar mensen doodschieten wordt bijna nergens gewaardeerd en stelen ook niet. Dus als je iets niet bevalt kan je naar een ander land. Of je kan zelf met een beter voorstel komen en proberen de wetgever te overtuigen. Als het echt een goed idee is nemen ze het wel over.

Probeer je trouwens eens voor te stellen wat er gebeurd als iedereen gewoon kan doen wat hij of zij wil.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 14:55 schreef Ortep het volgende:

Probeer je trouwens eens voor te stellen wat er gebeurd als iedereen gewoon kan doen wat hij of zij wil.
Dan was er in Amerika nu wel heel wat meer verdwenen dan het WTC en dan was Afghanistan inderdaad "Lake America" geworden.

Het is dus maar goed dat er regels zijn om vast te stellen wat wel en wat niet mag.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 14:48 schreef illem het volgende:
Omdat je niet alleen op deze wereld leeft en rekeniing moet houden met anderen. Dat daarvoor een paar regeltjes zijn so be it!
Als je graag wilt doen wat je zelf wil koop een eiland en noem het illem city.

Verwijderd

Topicstarter
Toch is het een beetje idioot,
je word geboren en gelijk moet je je aan regels houden zonder dat je ergens voor getekent hebt..

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36

m0nk

16-09-2003 15.15

zo zit het leven op deze planeet nou eenmaal in elkaar.
Je hebt altijd een keuze, hou je je er niet aan, dan moet je ook de consequenties cq gevolgen dragen.
Ik denk dat het goed is dat er regels zijn, geeft meer structuur in de samenleving. Zouden er geen regels/wet zijn, wie luisterd er dan naar wie? En nog even om je vraag te beantwoorden. "moet je de wet volgen?" dat moet je zelf weten, mocht je dat niet doen weet je wat de gevolgen zijn.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Kyori schreef:
Dan was er in Amerika nu wel heel wat meer verdwenen dan het WTC en dan was Afghanistan inderdaad "Lake America" geworden.

Het is dus maar goed dat er regels zijn om vast te stellen wat wel en wat niet mag.
Waarom maakt jou dat uit, als je toch buiten de maatschappij staat?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
De hele maatschappij is krom.
Waarom zijn er zoveel dingen die in dit land gebeuren waar wij niks van afweten? Terwijl het ons soms wel aangaat?

Wij krijgen alleen maar te horen dat de overheid wil dat wij horen. TV is een zeer grote invloedsbron. Zijn alle dingen wel waar die wij op het nieuws horen? Dacht het niet.

Na de aanslagen op het WTC werden er op TV videobeelden uitgezonden van dansenden en feestenden Afganistanen. Deze beelden zijn opgenomen in 1991. Toen had Afganistan gewonnen met voetbal ofzo, weet niet meer helemaal hoe het zat.

Waarom wij de wet volgen? Omdat de overheid ons die wil oplecht zonder dat wij er wat over te zeggen hebben.

Signature

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34

Basszje

Reisvaap!]

Neuh je hoeft je natuurlijk niet aan de wet te houden, maar dan wordt je opgepakt . Dat is de consequentie.
De wet is ooit opgesteld om het leven wat makkelijker en 'rechtvaardiger' te maken ( las net een reactie van Lord Deamon in een ander topic , die het mooi verwoorde ) .

Maar je hoeft je imo niet altijd aan elke wet te houden, doe ik ook niet ( bv gemeentelijke veroordeningen over openbaar alcohol gebruik :P ) , maar het is wel fijn dat de meeste mensen zich aan de elementaire wetgeving houden ( dieftal, moord etc ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:26

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 09 november 2001 15:54 schreef NukeZz het volgende:
Waarom zijn er zoveel dingen die in dit land gebeuren waar wij niks van afweten? Terwijl het ons soms wel aangaat?

Wij krijgen alleen maar te horen dat de overheid wil dat wij horen. TV is een zeer grote invloedsbron. Zijn alle dingen wel waar die wij op het nieuws horen? Dacht het niet.

Na de aanslagen op het WTC werden er op TV videobeelden uitgezonden van dansenden en feestenden Afganistanen. Deze beelden zijn opgenomen in 1991. Toen had Afganistan gewonnen met voetbal ofzo, weet niet meer helemaal hoe het zat.

Waarom wij de wet volgen? Omdat de overheid ons die wil oplecht zonder dat wij er wat over te zeggen hebben.
[op-het-randje]
ahhhhhh... wat schattig... je bent je kinderlijke naiviteit aan het ontgroeien... :) :+ O+ >:)
[/op-het-randje]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

MethinX

't is wat!

Moet je de Wet volgen?

er is vast wel een artikel in het wetboek waarinstaat dat je je eraan moet houden :)

regel 1: zie regel 2
regel 2: hou je aan regel 1

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op vrijdag 09 november 2001 15:54 schreef NukeZz het volgende:

schattig? (Zie boven) niet schattig... eerder gevaarlijk... niet zo zeer gevaarlijk voor mij, maar meer gevaarlijk voor het systeem waar wij in leven. Ik (en vele anderen met mij) ga elke dag (afhankelijk van mijn rooster ;)) naar mijn werk, daar ben ik dan een x aantal uren aanwezig waarna ik weer naar huis mag.

Dat ik hierbij onderweg liever niet van mijn centjes beroofd wordt, die ik net met mijn (harde) werk heb verdiend, is natuurlijk van zelf sprekend.

[Boodschap voor alle criminelen]
GA ZELF WERKEN VOOR JE GELD VIEZE STINKENDE K#T MONGOOL
[/Boodschap voor alle criminelen]

Euh... waar was ik... owja.

Je stukje over je dansende afghanen, dat waren palestijnen... geeft verder niet... is toch allemaal het zelfde... :? toch? :?

En ze waren trouwens wel aan het dansen en feesten vanwege de aanslagen, maar het hoe en waarom kun je een appart topic over starten.

In times of war the law falls silent

Verwijderd

wetten zijn ontstaan omdat de mens egoïstisch is! het beste systeem zou IMO een 'soort cummunisme' (zelf bedacht, maar wel verschrikkelijk naïef!) zijn:

er zijn geen regels, standen, wetten en geld meer. iedereen doet wat nodig is, dwz: is er brood nodig? dan maakt iemand brood. en alles word op vaste punten verzameld en ieder haalt wat hij/zij nodig heeft! op die manier is er geen geld meer nodig, en ieder doet wat hij/zij goed kan, en er is geen macht meer enz!

in theorie een goed systeem :) maar in de praktijk werkt het niet omdat de mensen egoistisch zijn, ze denken alleen aan zichzelf! vooral veel draait om geld!(IMO is dat slecht: ik zie geld als middel, niet als doel! en hecht er dus geen waarde aan.)

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Wetten zijn regels, regels zijn van belang om chaos te voorkomen en een zekere structuur te handhaven, zonder de regels verdwijnt het begrip beschaving.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

er zijn geen regels, standen, wetten en geld meer. iedereen doet wat nodig is, dwz: is er brood nodig? dan maakt iemand brood. en alles word op vaste punten verzameld en ieder haalt wat hij/zij nodig heeft! op die manier is er geen geld meer nodig, en ieder doet wat hij/zij goed kan, en er is geen macht meer enz!
leuk dat je zelf een naam voor het begrip "anarchie" hebt uitgevonden :)

en wat dit trouwens met communisme the maken heeft vraag ik me af (aangezien je daar je eigen verzonnen naampje van hebt afgeleid)

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op vrijdag 09 november 2001 18:24 schreef Skimmer het volgende:

Je stukje over je dansende afghanen, dat waren palestijnen... geeft verder niet... is toch allemaal het zelfde... :? toch? :?

En ze waren trouwens wel aan het dansen en feesten vanwege de aanslagen, maar het hoe en waarom kun je een appart topic over starten.
Die dansende palestijnen die je op tv zag, waren er slechts een paar. De aanslagen zijn door de meerderheid van de palestijnse bevolking afgekeurd en als schokkend ervaren.
ff voor de duidelijkheid, meer niet... De media zijn een verdekte oorzaak van rassenhaat op deze manier... |:(

• MrMartinH
Hm.
Omdat ik het niet met alles eens ben ben ik meteen naief en een crimineel? Gevaarlijk?
[Boodschap voor alle criminelen]
GA ZELF WERKEN VOOR JE GELD VIEZE STINKENDE K#T MONGOOL
[/Boodschap voor alle criminelen]
Ik ga er maar vanuit dat dat niet voor mij geld.

Wat betreft de reactie doe Lordy79 gaf. Jij geloofd alles wat jouw verteld word? En je bent het met alles eens? Denk eens realistisch. De maatschappij houdt je 24 uur per dag in de gaten omdat ze willen weten wat je doet.

De mensen zijn te goedgelovig. Alles wat informatief is op tv word beschouwd als waarheid.

Dat ik het niet eens ben met hoe het systeem in elkaar zit wil nog niet zeggen dat ik me niet aan de regels hou en dat ik later mensen ga beroven om aan mijn geld te komen. ik volg een opleiding in de hoop hier later mijn geld mee te verdienen. In hoever is dat gevaarlijk?

Signature

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 19:17 schreef Irons het volgende:

[..]

leuk dat je zelf een naam voor het begrip "anarchie" hebt uitgevonden :)

en wat dit trouwens met communisme the maken heeft vraag ik me af (aangezien je daar je eigen verzonnen naampje van hebt afgeleid)
sorry, dat kende ik niet, excusez-moi

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:26

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 09 november 2001 19:33 schreef NukeZz het volgende:

Wat betreft de reactie doe Lordy79 gaf. Jij geloofd alles wat jouw verteld word? En je bent het met alles eens? Denk eens realistisch. De maatschappij houdt je 24 uur per dag in de gaten omdat ze willen weten wat je doet.
hahaha... Dat is juist wat ik bedoelde. Tuurlijk worden we 24/7 in de gaten gehouden (beetje overdreven, maar het idee is juist), tuurlijk is de media allang niet meer objectief, tuurlijk worden de dingen waar het juist WEL om gaat in binnenkamertjes besloten. Ik vond het alleen wel grappig (no offence) dat je je daar zo over leek te verbazen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
f*ck the system :P

dikzak

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op vrijdag 09 november 2001 19:33 schreef NukeZz het volgende:
Hm.
Omdat ik het niet met alles eens ben ben ik meteen naief en een crimineel? Gevaarlijk?
[..]

Ik ga er maar vanuit dat dat niet voor mij geld.

De mensen zijn te goedgelovig. Alles wat informatief is op tv word beschouwd als waarheid.

Dat ik het niet eens ben met hoe het systeem in elkaar zit wil nog niet zeggen dat ik me niet aan de regels hou en dat ik later mensen ga beroven om aan mijn geld te komen. ik volg een opleiding in de hoop hier later mijn geld mee te verdienen. In hoever is dat gevaarlijk?
:) :)
Was zeker niet voor jou bedoeld... (tenzij je wel een crimineel bent :Y))

En je bent niet een crimineel omdat je het niet met het systeem eens bent, je bent een crimineel als je de algemeen maatschappelijk aanvaarde regels overtreed;
-niet stelen
-niet moorden
-niet tegen een boom piezen
-niet te hard rijden
dat soort dingen...

dat wil niet zeggen dat alle regels van onze maatschappij even zwaar wegen, of dat ik ze allemaal ondersteun. Maar het is wel nodig als je een groep mensen bij elkaar hebt.

Kijk bijvoorbeeld naar een zogenaamd "anarchistisch" systeem. Hierbij geld het recht van de sterkste, maar ook in dat systeem gelden bepaalde regels; als je niet de sterkste bent, luister je naar de sterkste, anders schopt de sterkste jou in elkaar... >:)

Onze maatschappij heeft daar wat op bedacht; doordat veel "zwakkere" met elkaar samenwerken, kunnen zij de "sterkere" aan... (ook wel democratie genoemd ;))

Doordat in dit systeem niet de sterkste de beslissingen neemt, maar de meerderheid, zijn de zwakkere beter beschermd.

En om er nou voor te zorgen dat deze instabiele samenleving kan voortbestaan zoals wij dat willen, zijn er wetten opgesteld.

In times of war the law falls silent

Verwijderd

Gelijk heb je, de wet is er om de rechten van de individu te beschermen zowel de sterken als de zwakken. De grondwet stelt buiten een aantal overheids verplichtingen en regelingen in eerste instantie een goede bescherming van de persoonlijke rechten die elke individu bezet.
Gaan we de wet ondermijnen (op grote schaal) dan vervalt deze tot een dode letter (denk maar aan hand uitsteken bij bochten nemen op fiets) en zijn we terug bij af.

Verwijderd

ik heb hier ook wel eens problemen mee, ik heb niet gekozen waar ik geboren ben, dus waarom zou ik me aan regels houden? ik ben een individu (spelling?), en niemand heeft vanaf dat pun mij iets voor te schrijven!!!

maar ja, overal zijn regels, en als je je er niet aan houdt maak je het je zelf wel heel moeilijk. ik ga d'r maar creatief mee om, of zo?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 09 november 2001 21:03 schreef Chello200 het volgende:
Dit systeem geeft jou anders wel de ruimte om er op bovenstaande manier tegenaan te kotsen!
Ga anders eens naar Irak ofzo als onze regels je (en alle anderen die twijfelen aan de wet) hier benauwen...

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Killjoy
  • Laatst online: 19:07

Killjoy

Klingon lawn products

Nou, wanneer je in Nederland woont dan ben je tenminste verplicht de wet te kennen. Hierbij wordt geen onderscheid tussen de Algemene Wet Bestuursrecht, Wet op de ArbeidsOngeschiktheid, Ziekenfondswet of welke wet dan ook.

Impliciet betekend dit dat, wanneer je je niet aan de eisen houdt die in deze wetten worden gesteld, je strafbaar bent.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

Natuurlijk hoef je je niet aan de wet te houden...
De beslissing om dat wel of niet te doen neem jij... :?
(Alsmede ook de consequentie die die beslissing in-
houd... ;) ).

Net zoals jezelf 'het recht hebt' om te zeggen 'wat wel
en niet mag' door je stem op een partij uit te brengen :)

't Is een recht dat je deelt met alle landgenoten maar
niettenmin een 'groot' recht al wordt het niet meer
alszodanig ervaren... ;)

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

In mijn ogen is iets goed of niet, als de meerderheid er zo over denkt.

Op die manier kan je dan besluiten nemen of je iemand wel of niet mag slaan, opeten, scheren of anders.

http://mrfloris.com

• MaDLiVe
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zaterdag 10 november 2001 02:26 schreef xiphoid het volgende:

[..]

In mijn ogen is iets goed of niet, als de meerderheid er zo over denkt.
Ik denk dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn, het is immers niet het volk dat de wet maakt of breekt.

En de meerderheid is zo makkelijk te beinvloeden door onzin dus daarom lijkt het mij onverstandig om het goed en slecht te onderscheiden door de mening van de meerderheid.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ook al is het niet het volk dat de wetten verzint of de wetten ratificeerd, de bevolking kiest wel de volksvertegenwoordiging. Een oud Grieks proces dat "democratie" heet, de macht van het volk.
Hoewel dat wel krom is, want dezelfde democratie zet de meerderheid buiten spel. Helaas onvermijdelijk als je in staat wil zijn om beslissingen te nemen.

Een meerderheid is zeker makkelijk te beinvloeden, maar probeer het maar 's tegen te gaan.

Voorbeeld: Op het moment dat een propaganda apparaat draait het zeer moeilijk om je daartegen te verzetten. Als je je ertegen verzet val je buiten de groep en wordt je met argusogen aangekeken. Op een gegeven moment schik je jezelf naar de mening van de groep om niet buiten de boot te vallen en dan is dat het hek van de dam.

• MrMartinH
Op vrijdag 09 november 2001 20:15 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

hahaha... Dat is juist wat ik bedoelde. Tuurlijk worden we 24/7 in de gaten gehouden (beetje overdreven, maar het idee is juist), tuurlijk is de media allang niet meer objectief, tuurlijk worden de dingen waar het juist WEL om gaat in binnenkamertjes besloten. Ik vond het alleen wel grappig (no offence) dat je je daar zo over leek te verbazen.
Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer zo snel over :). Dat dit zo is was mij al een hele tijd bekend :)

Signature

• MrMartinH
Op vrijdag 09 november 2001 21:03 schreef Chello200 het volgende:
Hehe, System of a Down fan zeker? ;)

Signature

Pagina: 1