Op zondag 11 november 2001 19:55 schreef TromboneFreakus het volgende:
Wel ben ik het met je eens - als je dat bedoelde met je post - dat vele (minder intelligent mensen?) hun geloof rechtstreeks, zonder enige twijfel of kritiek, kopeieren van hun ouders en het als vanzelfsprekend ervaren. Is het niet veel vanzelfsprekender immers, of vrij te zijn?
Ik wilde het niet hardop zeggen, maar het begrip intelligentie is hetgene waar mijn verhaal eigenlijk om draait.
( Nou moet niet iedereen in de aanval gaan van ik heb deze en ik heb deze opleiding gehad en hoe durf je dat te zeggen, maar daar draait het weer Niet om... )
Maar dan dwaal ik af naar de genetica en dat moet ook weer niet (voor intelligentie moet je aanleg hebben, genetisch dus)... want van genetica heb ik toch geen verstand
TromboneFreakus, jij had et veel over de kerk terwijl ik dat niet eens genoemd had, maar goed

De kerk noem ik geen bron vervuiling van je geest, zeker niet in het westen... Ze hebben echter wel een enorme invloed.
Maar waar ik voornamelijk eigenlijk op doel zijn die, "kerken", godsdiensten, geloven, etc, die zich huisvesten daar richting dat "midden-oosten". Daar zijn Zoveel dingen gewoon opgedragen via het geloof, van dit en dat MOET je doen en dan is de overheid van zo'n land ook al flink beinvloed daarmee. En nou heb je daar natuurlijk ook meerdere punten die van invloed zijn; het onderwijs, de geschiedenis, de economie, het beleid en niet te vergeten Het klimaat, ik zou ook gek worden als ik constant in die hitte rond moet lopen...
Eigenlijk als je het zo dus bekijkt, is "geloof" niet de directe oorzaak, maar een combinatie van verschillende factoren. Als je dan ook nog eens 2 geloven tegen elkaar zet, krijg je botsingen. Maar ook als je een gelovige laat confronteren met een botsend gedrag van een niet-gelovige ontstaat er ook veel wrictie.
Nou om et even normaal af te ronden is mijn conclusie eigenlijk, Geloof is Niet de oorzaak van kwaad.
Kwaad wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren, de nature van het persoon, de sterkte van Zijn geloof, de omstandigheden.
Waarom het toevallig veel bij sterk gelovigen voorkomt is dat die (behalve in sommige geloven) veel (wellicht onbedoeld) zich reproduceren en hun geloof over dragen, waardoor je Meer Kans heb op een persoon dat kwaad kan veroorzaken.
Laat ik wel zeggen dat ik als denk-dat-ik-wetenschappelijk-ben persoon dat geloof een Noodzaak is, maar geloof heeft niet altijd met een Al-Wetend persoon te maken. Geloof is een bron van inspiratie voor de wetenschap, altans dat moet et zijn, wetenschappers die zeggen dat ze niet geloven Liegen, of ze zijn niet menselijk.
[..]
Ruzie schieten we niks mee, daar krijg je alleen maar meer
kwaad van...

. Discussies als deze echter zijn heel interessant, dacht ik zo...

KloptKlopt