voeding fan loskoppelen?

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik wil dus de fan van m'n voeding (herrieding) loskoppellen van de voeding en aansluiten op één van de aansluitingen van de voeding zelf om deze op 5V (of 7V, als ie 5V niet doet) en op 12V te laten lopen door middel van een tuimelschakelaar.
Maar blijft me voeding het dan gewoon doen als ik hem 'extern' aansluit of controleert de voeding eerst of de fan het doet voordat ie aangaat? :?

Verwijderd

Waarom zet je er geen weerstandje tussen?

Ik heb hier een aopen 300w voeding en heb er een 8volt weerstandje tussen gedaan.

Als ik mijn pc nu aanzet dan doet de fan niets maar word hij warmer dan gaat deze automatisch aan.

Verwijderd

Dan zul je ff moeten kijken of het een fan is met 2 of 3 draden. 3 draden kan lastig worden als ie dat controleerd. Kan namelijk controleren of ie toeren maakt. Als het een fan is met 2 draden kan je met een weerstand en een diode wonderen doen. Hou hem dan gewoon voor de gek. :) Suc6 ermee

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ok, thanx.
Misschien kan ik het ook wel maken door er een regelbare weerstand met een draaiknop (bestaan die?) er tussen te zetten. Maar hoeveel Ohm moet die regelbare weerstand dan maximaal zijn om ervoor te zorgen dat bij een maximale weerstand het voltage over de fan 5V is?
Ik kan dit zelf wel uitrekenen, maar weet de specificaties van de fan niet ;(. Maar ik neem aan dat alle 80 mm fans wel zo'n beetje hetzelfde zijn?

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Gegroet,

Ik heb heel simpel gedaan. Ik heb een inWin bigtower met 300Watt voeding. Die fan die erin zit heb ik van de 12Volt afgehaald (kniptang) en op de 5 volt gezet (soldeerbout + krimpkous). Fan draait een stuk langzamer en maakt veel minder lawaai. Scheelt enorm.

Mjin systeem draait nu al non-stop 3 weken en de temperatuur aan de binnenkant van de voeding blijft lekker rond de 30 graden C.

Het gevaar is dat je voeding nu veel minder lucht uit je kast zuigt. Nu gebruik ik watercooling, dus daar heb ik verder geen last van. Maar als je een normale fan hebt kan de case temp behoorlijk oplopen. Pas hier dus wel op.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo