Toon posts:

Hoe gaat data recovery in zijn werk

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zit me een beetje te vervelen en dus een beetje te surfen.
Nu kwam ik een site tegen met wat prijzen over data recovery maar niet echt een technisch verhaal hoe het nou in zijn werk gaat. Wel wat plaatjes van mannetjes met stofpakjes en zo, maar niet echt een verhaal hoe het nou gaat.
Weet iemand een leuke site of zo met wat info of zo, lijkt me wel intersant namelijk.

al vast bedankt.

Verwijderd

Data recovery wordt over het algemeen weinig toegepast door particulieren aangezien het nogal aanzienlijk wat geld kost, ik had een tijd geleden mijn hd naar de ##$%% toen ben ik ook op zoek gegaan, maar tevergeefs het was veel te duur....

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar was ik ook achter gekomen.
Maar het gaat mij er om HOE het in zijn werk gaat.
De prijzen en zo staan op de site's van die gasten wel. Maar niet de technieken en zo.

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-02 23:17

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Ik zag op de volgende pagina (http://grc.com/srrecovery.htm) wel een overzichtje, waarin enkele methodes staan beschreven. Ik weet niet of dat al diep genoeg ingaat op wat je zoekt, maar het is in elk geval een begin.

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Nappa op die site staat wel wat leuke info.
Maar vraag me meer af hoe zo'n data recovery bedrijf dat nou doet, dus als de schijf echt kapot is. Waterschade, brandschade, headcrash en dat soort enge dingen :)

• Nappa

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Volgens mij als zo'n harde schijf echt zware fysieke schade heeft opgelopen kunnen zelfs die bedrijven er weinig meer mee. (Je zult waarschijnlijk weinig kunnen doen met een verkoolde hd :))
Ik heb er zelf geen ervaring mee, zo'n harde waren wizard ben ik ook niet :), maar ze zullen wel apparatuur hebben waarmee je de 'minder zware' gevallen toch nog zodanig kunt herstellen dat ze met nog meer moeilijke apparaten nog wat data kunnen lezen.
Interessante vraag eigenlijk, * Nappa is ook wel nieuwsgierig geworden!

• Nappa

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Hehe, nog maar even verder gezocht. (nou ja, 'even'...)
Op http://www.datarecoverygroup.com/services/disaster.htm staat:

Fire Damage
Data can be recovered from many drives even if all plastic components are melted, and otherwise the hard drive looks like a blackened mess. The architecture of a hard drive has two main components - the electronic board and the head assembly. The head assembly houses the rotating platters which contain the data along with read/write heads that do just that -- read and write data to the rotating platters. There is a small hole in the head assembly (pin size) whose purpose is to compensate for atmospheric changes (if the head assembly was completely sealed the head assembly would need to be much stronger to accommodate atmospheric changes). The amount of air that enters this pin hole is negligible over time.
The second risk is water used by fire fighters entering the small hole. In this case, speed is of the essence. If the platters are accessed before the water dries, then there is still a chance of recovering the critical data on the drive. If the water does dry, it leaves behind minerals, dirt and other foreign materials throughout the drive, most importantly, the head assemble and platter(s). The chances of recovery at this point are less.
Another risk to the head assembly is that the heat was so intense that the platters experienced melting. In this case there is no hope of recovering data.  Our experience is, however, that even blackened drives have undamaged head assemblies. The challenge in recovering data is to rebuild the electronics to access the data.

Water Damage
If the hard drive has been under water for only a short time, the probability is that the head assembly has not been penetrated by the water. While the data recovery remains difficult, it can be done. If water has penetrated the head assembly, it is important that the drive be kept wet. In requesting data recovery it is important to seal the drive, as well as other media, in a container with a minimum of a damp sponge. We have been successful in recovering data when we have received drive shipped (delivered) in distilled water. A standard technique used by companies specializing in restoring damaged computer equipment is to bake components for a time to dry them out. This technique has worked quite well for computer boards, but can be disastrous for computer hard drives.

Verwijderd

Loop de hele dag tussen defecte schijven rond (maar doe geen recovery)(Vandaar dat ik dit ook wel een leuk draadje vind)
Een paar maanden geleden was er op de page van kijk (het tijdschrift) nog een artikel over de firma "drivesavers" te vinden. Google geeft de hit nog wel maar er zit geen link meer achter. Daaruit weet ik het volgende te herinneren:
Ze waren in staat de data van een uitegfikte laptop te recoveren en idem voor een laptopschijf die was wezen duiken op de carribean. Er kwam echter ook een foto voorbij van een headcrash (HDI, Head Disk Interference) in de media. Het commentaar was dat dat (uiteraard) niet meer te recoveren valt.
Betreffende de bovenstaande link: De unieke technologie van het lezen, ongeacht of het geldige data is, is niet zo0 uniek als die jongens bedoelen. Is gewoon een (SCSI) commando voor. Moet er wel de juiste hardware bij hebben. Dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
Kwam zelf deze tegen

Afbeeldingslocatie: http://www.datarr.com/p2c.jpg

Van die comp hebben ze nog alle data terug kunnen halen

hier staat het hele verhaal... http://www.datarr.com/tfds.html
maar weer niet echt HOE
Ik wil weten HOE :)

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 15:55 schreef Jurien het volgende:
Kwam zelf deze tegen

[afbeelding]

Van die comp hebben ze nog alle data terug kunnen halen

hier staat het hele verhaal... http://www.datarr.com/tfds.html
maar weer niet echt HOE
Ik wil weten HOE :)
Met heel veel moeite.

Ervanuitgaand dat dat verhaal waar is moet je aanemken dat in elk geval de platters nog heel genoeg waren om te lezen.
Stop vervolgens met een drive te beschouwen als een geheel. Het enige waarom het gaat zijn de platters met de data. De rest is vervangbaar.

Op het moment dat jij de juiste apparatuur hebt (dus heel veel $$) kun je platters uit nemen en afzonderlijk recoveren m.b.v b.v. nieuwe koppen etc.
Extreem tijdsintensief en daarom dus ook zo duur.

Verwijderd

Oeps, foute edit

Verwijderd

Topicstarter
kijk dit begind er een beetje op te lijken ..
maar wil meer :P
wat kan een mens toch vervelend zijn he :)

Verwijderd

En wat is nu het top of the bill data recovery programmatje van het moment, maakt mij niet echt uit of het freeware/shareware of betalend is.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:02
Leuke vraag voor een topic van 5 jaar oud :+ Anyway, ik gebruik zelf vaak getdataback (zowel FAT als NTFS versie), dit is dan voor windows. Andere besturingssysteem mogelijkheden ben ik niet van op de hoogte.

Verwijderd

MoiZie schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:47:
Leuke vraag voor een topic van 5 jaar oud :+ Anyway, ik gebruik zelf vaak getdataback (zowel FAT als NTFS versie), dit is dan voor windows. Andere besturingssysteem mogelijkheden ben ik niet van op de hoogte.
Hmm, idd al 5 jaar oud, had er zelf nooit op gelet :p

Ty, is dit freeware of?

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 07:36

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

En ik gebruik altijd "recover my files" of "file recovery"
Dua ajb je vraag op een 5 jaar oude topic :+

www.jaxxx.nl

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoek even een beetje rond, er staan ook een paar goede recovery programa's in de FAQ van dit subforum. Er zijn wel veel programmatjes te vinden. :)

Oh, en check de datum voortaan dus even :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.