Toon posts:

Probleem met computer splitsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oude Situatie

1 computer met daarin:

Asus P2L97-S
Celeron 533
1x 256MB SDRAM PC133
1x 128MB SDRAM PC133
Voodoo 5 64MB
SBLive 5.1
WD 4GB (C:, met daarop win98se - dualboot)
Seagate 20GB (D:, met daarop XP - dualboot)
10 Mbit Netwerkkaart
CDROM
Flop
BigTower
17" Philips

Nieuwe Situatie

computer1:

Miditower 300W
Aopen AC6BX mobo
Celeron 533@533 (oc'en komt nog wel een keer)
Processor Cooler
1x 128MB SDRAM
1x 256MB SDRAM
Voodoo 5 64MB
SBlive 5.1
Seagate 20GB en WD 4gb (zelfde schijven als eerst)
Acer 20x10x40x burner
10 Mbit Netwerkkaart
17" Philips

computer2:

restantonderdelen, zet ik nog wel een keer in mekaar

Probleem

ik wil de WD 4gb in computer2 krijgen. Door een tekort aan IDE kabels kan ik nu nog niet de cdrom eraan hangen en die heb ik toch vrij dringend nodig. 'k Heb eerst geprobeerd hem gewoon los te koppelen, en dan krijg ik een failure na het bootscherm, failure heeft met de cdrom te maken. Volgens mij komt het door het feit dat hij gewend is via dualboot op te starten (dus eerst via de 4gb en daarna opstarten naar de 20gb), maar aangezien nu die 20gb eruit ligt mist hij de connectie |:(
Hoe kan ik hem zover krijgen dat ik de 4gb los kan koppelen, de ide en voedingkabel in de cdrom stop en dat hij dan automatisch doorheeft dat hij via winXP (D:) op moet starten ?

Verwijderd

Volgens mij kan je beter ff snel naar de computerwinkel en een ide kabeltje kopuh...
Is het probleem toch opgelost

Verwijderd

Topicstarter
heeft geen nut aangezien ik per se die wd 4gb eruit wil hebben...voor de andere puter (geen zin om een aparte hdd te kopen voor een router)

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 03:57
Correct me if i`m wrong
maar moet je niet je hardeschijven formatten en herinstalleren na het vervangen van je mobo? Anders werkt t volges mij nie.

Verwijderd

Topicstarter
well harde schijven lopen nu als een trein

probleem is alleen dat er 1tje teveel in zit ;)

• roelof.zijlstra
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 18:48

roelof.zijlstra

Oooohhhh... Caffeine drip

DRIE TIPS.

1.)Wat dacht je van in je bios alle IDE kanalen op auto zetten zodat ie automatisch detecteert wat aan de IDE-kabels hangt. :)

2.)Check de jumper settings op je hardeware. (hd & cd-rom)
Als de hd en cd-rom aan dezelfde kabel komen te hangen mot de ene op master en de ander op slave. Ikzelf geef de voorkeur aan hd op master en cd-rom op slave. 8-)

3.)Plus, je hebt wel de bestanden van de boot partitie nodig om op te kunnen starten. Bij een Mickeysoft dualbootsysteem worden de bootbestanden van beide besturingssystemen op de "eerste primary partitie" / bootpartitie (oftewel c:\) gezet.Deze bootpartitie heb jij er volgens mij nu juist uitgesloopt. Mot je nog wel boot.ini ofzo aanpassen. OF je installeert je OS opnieuw. B-)

Succes Sooo, tiet veur een pafke :7

Nooit gedacht.... toch eens doen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je tips rolo 8-)

1 stond al automatisch zo, 2 heb ik zo ingesteld...rest de vraag hoe de boot.ini aan te passen ?

iig bedankt :)

• roelof.zijlstra

roelof.zijlstra

No problemo. Ik betwijfel of het zal lukken. Als eerste zou je namelijk alles wat in de c:\ directory van de verwijderde schijf staat naar je d:\ gekopieerd moeten hebben.(dus geen directories). Nou ja, niet alles, maar ik weet zo niet uit me kop welke files wel en welke niet.Ook had je vanaf je oude c:\ schijf sys d:\ uit moeten voeren.

Als je dan in je boot.ini kijkt zie je zoiets als dit

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT=" Windows NT Workstation Version 4.00"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT=" Windows NT Workstation Version 4.00"/basevideo /sos

Dit is dan voor NT 4 zoals je wel ziet.

Default geeft aan van welke schijf en welke partitie standaard wordt opgestart en vanuit welke directory.
Onder [operating systems] staan slechts benamingen.

waarschijnlijk hoef jij van default ook alleen maar het volgende te maken
default=multi(0)disk(0)partition(1)\WINNT
tenzij je WinXP in de folder Windows ge"installeerd hebt, dan wordt het =>
default=multi(0)disk(0)partition(1)\WINDOWS

Zo, tijd voor mijn lunchpauze.... :9~

• roelof.zijlstra

roelof.zijlstra

p.s. Als het dan NOG niet werkt zul je toch echt XP opnieuw moeten installeren. Of je mot een xpert vinden die het je ff weet te vertellen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
thanks again, heb maar even de cdrom+hdd's uit me bak gehaald, jumpertjes verzet enz. Hij staat nu bij de cdrom op slave en bij de hdd op master with a non-ata slave...hij komt nu iig een stuk verder dan eerst...maar nu vraagt hij om een bootcdrom (ATAPI error ofzo). Neem aan dat ik dan de xp cd erin moet gooien...ga ik zo even proberen

ill keep you updated :)
Pagina: 1