Geluiden in de PC, en wat ertegen te doen...

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Nee, dit is niet het zoveelste "hoe maak ik mijn pc stiller" topic, ik wil kijken wat er in je PC zit wat geluid voortbrengt en dat dus per geluidsbron gaan aanpakken. Het is dus zaak om niet meer geluidsbronnen te introduceren dan dat je echt nodig hebt, dus extra case-fans fans doen we maar niet. En waterkoeling voor dit topic ook maar niet. Houd er wel rekening mee dat we niks buiten spec gaan draaien (qua temp) en dat het dus wel gekoeld moet worden. En we willen onze PC nog wel mee kunnen nemen, hij kan niet in een andere kamer staan, en inbouwen in een kast gaat ook niet. Ook het zelf bouwen van een kast is geen optie.

Wat hebben we:
1. CPU fan
2. Fan van grafische kaart
3. Fan op je northbridge
4. HD('s)
5. CD-Rom speler(s)

1. voor de fans is het volgens mij hoe groter hoe beter. Grotere fan, lagere toeren, en toch veel luchtverplaatsing. Fans op rubbertjes monteren (als dit kan), en het liefst de lucht rechstreeks van buiten de kast aan laten zuigen. Hierdoor is de lucht waarmee gekoeld word kouder, en hoeft er dus minder verplaatst te worden om voldoende koeling te hebben.
4. HD's (en eigenlijk alle drives) los houden van het metalen frame van de kast, dus tussen de drives en de kast iets van rubber of kurk plaatsen, deze materialen zijn beiden goed tegen contaktgeluiden. Verder de drive misschien in een cooldrive achtig iets plaatsen?
5. Tja, wat moet je tegen deze dingen doen?

En verder, de geluidsisolatie van de kast zelf.
1. Noppenschuim helpt iets, maar niet genoeg. Ligt aan de hoogte van de tonen of het gedempt word of niet. Kan geen trillingen dempen.
2. Rubber, kan maar moet wel dik zijn, en niet alle tonen worden gedempt. Kan trillingen dempen, mits het rubber dik genoeg is.
3. Piepschuim, is te licht voor het dempen van trillingen, maar kan wel hoge tonen dempen.
4. Tapijttegels, goed tegen trillingen, hoge tonen minder.

Nou, en nu mogen jullie, welke ideeen hebben jullie nog verder? Dit zijn al dingen die geprobeerd zijn.

Verwijderd

Bij mij maakt mn cpu koeler te veel lawaai het is een thermoltake superorb, met 2 fan die fans, als ik hem uitschakel is het meteen minder....

Weet iemand nog een goede stille fan...

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

breinonline

Are you afraid to be known?

De bedoeling van dit topic ontgaat mij een beetje. Maar ik kan wel een ideetje van de hand doen. Nadat ik mijn cd-rom speler stealth had gemod maakt ie iets minder lawaai. Het is nog niet perfect, maar het scheelt wel bij mij.
Voor stealth mod zie search of kijk hier.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
ik stoor me niet zo aan het geruis van alle fans, ook niet aan het geratel van meerdere hd's (nauwelijks te horen) maar meer aan het lichte slijptol geluid dat ze voortbrengen. (je weet wat ik bedoel als je wel eens een oude scsi schijf gehoort) als ik wil slapen hoor je dat overal doorheen, beetje irri.

Verwijderd

als je nou gaat slapen bv kan je je case-fans wel uitzetten volgens mij.
je van in je voeding op 7 volt zetten.
en als je case fans toch aan wil houden hang je ze o in elastiekje schijnt ook te helpen.
vergeev me als k t fout heb.

Verwijderd

Volgens mij moet je HD wel contact maken met je case, want dat is ook voor de koeling...

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

HD zou ik ook even aarden by the way ;)

¯\_(ツ)_/¯

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

- Fanholes uitzagen, minder weerstand, meer lucht, minder geluid.
- Kleine fans weghalen vervangen door grote @ 7v
- Rechte delen beplakken met geluidsabsorberend foam, zonder daarbij de lcuht stroom te beperken. Ook op de voeding, op de zijplaten, bovenkant, onderkant e.d. dat spul plakken, als het kan zelfs dubbel. Evt. kijken of een voedingsfan door een stiller model vervangen kan worden, opf op 7v kan draaien. Mijn server heb ik zo helemaal aangepast en die hoor je pas als je met je hoofd erop gaar liggen ofzo.. echt heel stil nu :)

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

wat ik heb gedaan:

1. CPU fan

Alpha 8045 met een 19dB papst fan erop

2. Fan van grafische kaart

Ati radeon kan ook wel zonder maar ik heb er geen last van.

3. Fan op je northbridge

Geen last van.

4. HD('s)

Seagate drives (fluid barring koppen ofzo iets) in silent drives. Deze hoor ik dus echt never nooit :)

5. CD-Rom speler(s)

Kenwood 72x is van zichzelf al fluisterstil.

Wat ik verder nog heb gedaan is de bede fingerguards van mij enermax verwijderd. Weet niet of het echt helpt maar me vingers komen er echt niet per ongeluk in. En ik heb mijn kast zowel met noppenschuim als rubber bekleed.

Mijn kast is nu stil genoeg om er gewoon lekker door heen te slapen. Ik kan zelfs sachts defragemteren ofzo.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Bij nieuwere harde schijven zou je ook geen last moeten hebben met defragmenteren denk ik. De schijven van IBM kan je sinds iig vorig jaar met zo'n programma stiller maken zodat je m alleen nog maar zachtjes aan hoort staan. Seeken enz. hoor je dan niet meer. V. Maxtor en Quantumschijven had ej dat toch ook?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Pagina: 1